Wijzigen T-Mobile Thuis DNS

  • 5 October 2018
  • 41 reacties
  • 28072 Bekeken

Reputatie 5

Hi,

Het wijzigen van de DNS-instellingen kan op de volgende manier: 

MAC

Systeemvoorkeuren > netwerk > [selecteer de wifi-verbinding] > klik op Geavanceerd > tabblad DNS > klik onderaan op het + icoontje. Hier kun je dan één van de alternatieve DNS-servers intoetsen, bijvoorbeeld 8.8.8.8. 

WINDOWS 

Open "instellingen", navigeer naar "netwerk en internet" -> "adapteropties wijzigen". In het scherm wat opent klik je met rechtermuisknop op jouw netwerkkaart en kies je voor "eigenschappen". Dubbelklik op "internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4)". in het scherm wat opent verplaats je het vinkje van "automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen" naar "de volgende DNS-Serveradressen gebruiken", vervolgens geef je in de 2 velden elk een DNS server in. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van Google’s DNS-servers (8.8.8.8 en 8.8.4.4) of open DNS (208.67.222.222 en 208.67.220.220). Hierna klik je “Oke” en zijn de instellingen opgeslagen. 

 

Het kan ook worden gewijzigd in het modem: 

Huawei modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".
Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken. 

Zyxel modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en het wachtwoord.
Kies voor "netwerk" en dan "thuisnetwerk". Verander bij "DNS waarden" het vinkje van "DNS-Proxy" naar "Statisch". Vul vervolgens de alternatieve DNS-servers in en kies "toepassen". Reboot wanneer de instellingen zijn opgeslagen je modem zodat deze van kracht worden.


41 reacties

Reputatie 5
Yess dit ziet er echt super uit! Sneller dan Google/Quad9/CloudFlare nu! Grote dank aan de technische dienst en het webcare team 😄🎉

@DennisAmeling ik wil je heel erg bedanken voor je onderzoek en vastberadenheid! We gaan de DNS weer aanpassen naar de T-Mobile servers.

@Sander en @Brian ook bedankt voor de snelle en volledige oplossing!

Drie hoeraatjes voor de community 🎊
Reputatie 7
Hoi @DennisAmeling

Wow, dank je wel voor dit uitzoekwerk! Ik geloof dat wij nu aan zet zijn. Je duikt er gelijk diep in. Ik ben bang dat ik hier de hulp van enkele technisch onderlegde collega's bij nodig heb. Wees gerust, ik (we!) ga ermee aan de slag!

PS. Bellen hierover is nu niet meer nodig. Ik zal iedereen hier in dit topic op de hoogte houden.
Reputatie 7
Hallo @DennisAmeling @Maikzors @Tymen @jibbewillem @patrick.pol en @Ruben0s

Goed nieuws! Het issue zou nu verholpen moeten zijn. Omdat ik van jullie zeker weet dat er een groot verschil zat tussen onze DNS en die van bv CloudFare, wil ik jullie vragen om dit te testen. Ik begrijp dat het voornamelijk speelde in de avonduren, maar ik hoor graag van welke tijdstip dan ook! Ik hoop dat de stabiliteit weer terug is naar het niveau dat je van ons mag verwachten!
Reputatie 5
@Maikzors
Jazeker! Dat gaat als volgt:

LAN > General Setup > Naast LAN 1 kies je "Details Page". Onder het kopje "DNS Server IP Address" voer je vervolgens 2 DNS-servers in, waarbij de volgende 2 van CloudFlare zijn:


Je kunt de voorwaarden van CloudFlare's DNS server hier vinden (gratis gebruik).
Reputatie 2
@DennisAmeling

Bedankt voor je bericht.

Ik heb gisteren veel info gelezen, en heb het nu op mijn computer aangepast. Bij Adapter instellingen.
Tevens ook op me telefoon.

Maar ik neem aan als je het op jouw manier doet dat het dan voor alle apparaten geldt natuurlijk 🙂
Ik heb het intern gemeld.
Reputatie 5
@Sander

Dank voor je reactie. Zojuist weer 3 testjes gedaan (21:30), en allemaal zeggen ze praktisch hetzelfde: de primary DNS (37.143.84.228) werkt op het moment van testen helemaal niet. De secondary DNS (37.143.84.229) is onbetrouwbaar met een betrouwbaarheid van minder dan 100%. Weer bekabeld getest rechtstreeks op Draytek modemrouter.


Reputatie 7
Bedankt @DennisAmeling, dit zijn dus losstaande issues. We gaan weer aan de slag hiermee!
Reputatie 5
@Sander
Ook hier even getest en het lijkt inderdaad nog niet verholpen te zijn, zoals @Ruben0s ook aangaf. Toen ik de DNS-server in het Draytek-modem weer aanpaste naar 192.168.1.1 (het Draytek modem), hoorde ik hier in huis weer "is het internet bij jou ook zo traag?".

Wederom wat testjes gedraaid (bekabeld op de Draytek), deze keer ook met Quad9 DNS op verzoek van @Folkert:




Zoals te zien is, werken beide DNS-servers van T-Mobile (beide online). Echter, met name bij de DotCom lookup, zijn nog steeds gemiddeldes van ongeveer 1 seconde voor een DNS-lookup te zien.

Voorbeeld: als je op nu.nl kijkt worden er elementen uit veel verschillende bronnen geladen (NU.nl zelf, advertentienetwerken, tracking netwerken, etc.): totaal wel meer dan 200 verzoeken. Deze verzoeken vinden deels parallel plaats, maar dit laat wel zien dat enkele milliseconden tragere DNS-antwoorden van jouw DNS-server een soort "sneeuwbal-effect" hebben; op pagina's waar veel verschillende elementen worden ingeladen, leidt dit tot een "trage website" voor bezoekers.

Akamai zegt dat de meeste DNS-verzoeken naar jouw internetprovider in 5-50 milliseconden beantwoord moeten kunnen worden voor een soepele internetervaring. Je ziet hierboven dat CloudFlare gemiddeld op zo'n 32 milliseconden zit en T-Mobile Thuis op 310 (!).

Ter vergelijking heb ik ook nog even de mobiele DNS van T-Mobile getest (84.241.227.81 en 84.241.227.82) en deze geeft veel betere resultaten dan TM Thuis:



Met een reactietijd van gemiddeld 62ms dus een stuk sneller dan T-Mobile Thuis! Houd er rekening mee dat er op mobiele netwerken nog zo'n 20-30ms bij komt omdat het hier om draadloze (4G) technologie gaat (dit zit reeds in de 62ms, dus als we daar 25ms afhalen komen we op 37ms, een hele mooie score dus).

Ik zie dit probleem dus echt nog niet als opgelost en heb het topic hierbij weer als onbeantwoord gemarkeerd. @Sander wil jij dit weer intern doorgeven? Thanks!
Reputatie 7
Badge +3
Op deze site testen ze continue DNS snelheid, kwaliteit en uptime.
https://www.dnsperf.com/#!dns-resolvers,Europe

Cloudflare komt vrijwel overal als beste en snelste uit in Europa.
Reputatie 5
Zelfs zonder T-Mobile DNS problemen denk ik dat je bij alle providers beter af bent met een externe DNS. Zet 'm in je router en iedereen in huis profiteert mee.
@Folkert
Theoretisch is het altijd beter om de DNS van je provider te gebruiken, omdat deze het dichtst bij jou - de gebruiker - staat, en dus voor de snelste reactie zou moeten zorgen (vooral in grote landen waar de afstand tussen datacenters groot is, is dit van belang). Echter, veel providers schijnen hun DNS niet goed afgesteld te hebben of een capaciteitstekort te hebben, waardoor dit voordeel weer teniet wordt gedaan.

Belangrijk om je bewust van te zijn is de werking van CDN's (Content Delivery Networks). Dit zijn systemen die statische- en mediabestanden (zoals afbeeldingen, video's, etc.) aan de gebruiker serveren, zoals YouTube, Netflix, etc. - wat Netflix bijvoorbeeld doet is dat zij servers van hen in de datacenters van providers (zoals T-Mobile) plaatsen, zodat 1) de gebruiker een snellere verbinding met Netflix heeft (want server is dichterbij de gebruiker) en 2) de provider minder kosten hoeft te betalen voor het verbinden met netwerken buiten hun eigen netwerk. Echter, als je een andere DNS-server gebruikt (zoals CloudFlare/Google/etc.), is de kans groot dat je geen verbinding meer maakt met zo'n CDN in het datacenter van T-Mobile (er vanuit gaande dat T-Mobile dergelijke servers van o.a. Netflix heeft), maar ergens daarbuiten. Een nadeel voor alle betrokken partijen.

Kortom, het zou het beste zijn als T-Mobile Thuis haar eigen DNS op orde krijgt, wat uiteindelijk voor zowel de klant als T-Mobile zelf het beste is.
Reputatie 7
Badge +3
@DennisAmeling Duidelijk verhaal. Ik zit bij een heel kleine kabelprovider (Stichting zonder winstoogmerk) voor slechts 2 dorpen dus die zullen geen Netflix servers etc. hebben. Met Quad9 ervaar ik duidelijk sneller internet in die zin dat webpagina's snel laden. Met de lokale DNS voelt het stroperiger. Streamen doe ik dan blijkbaar altijd vanaf een landelijke Netflix server.

Nu is in elk veval duidelijk waarom een provider DNS altijd snel zou moeten werken.
Reputatie 7
Hi allen, de optimalisatie van onze DNS servers zijn gisteravond afgerond en alles zou weer als vanouds moeten werken! 🙂 Kunnen jullie dit bevestigen? Ik hoor het graag!
Hmm dit komt wel heel erg overeen met wat ik sinds ongeveer een week ervaar..
Zojuist een aanpassing gedaan aan de DNS en alles werkt weer als een zonnetje..
Reputatie 7
Hoi @DennisAmeling

Groot compliment, want onze techies zijn er maar druk mee om dit uit te zoeken! Toevallig was er gisteren een klein issue met enkele webpagina's die plots niet meer zichtbaar waren. Dit is in de middag gelukkig weer aangepast. Om uit te sluiten dat dit ook effect had op jouw DNS ervaring, wil ik je vragen om vanavond de Benchmark tool nog eens op te starten en rond 19:00 een uitdraai te maken. Blijft het hetzelfde, dan staat het los van het issue van gisteren. Gaat het nu beter, dan had het met elkaar te maken.

Los hiervan gaan we nog even verder met deze technopuzzel! 😉
Nog steeds niet gefixt. Ook ik ervaar dit probleem de laatste weken elke avond - Thanks voor het fantastische uitzoekwerk, ik weet nu in ieder geval hoe ik er omheen kan!

En tegen T-Mobile, in plaats van het werk door enthousiaste gebruikers te laten doen: ga zelf aan de slag en fix het asap.
Reputatie 7
Hi @all!

Het wordt steeds duidelijker hoe en wat. Weet dat we een onderzoek gestart zijn en hier druk mee bezig zijn alles weer picobello in orde te maken. Ik zal hier updates plaatsen met de vorderingen.
Reputatie 7
We zijn druk bezig met een oplossing hiervoor. Een permanente oplossing is op dit moment in de maak. Een snelle, tussentijdse oplossing is het aanpassen van de DNS server via het menu van jouw modem (LAN > General Setup > Naast LAN 1 kies je "Details Page". Onder het kopje "DNS Server IP Address" voer je vervolgens 2 DNS-servers in. Kies 8.8.8.8 en 8.8.4.4 voor die van Google of 1.1.1.1 en 1.0.0.1 voor die van CloudFlare. Beide zijn gratis). We verwachten dat binnen enkele dagen onze DNS ook weer superstabiel werken!

Inloggen in je modem doe je zo:
Draytek Vigor
1. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1 terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook).
2. Vul bij de gebruikersnaam en wachtwoord "user" in.

Huawei HG659
1. Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.

Stel nou dat het toch niet lukt, dan wil ik vragen een fabrieksreset uit te voeren. Hiermee weet je zeker dat bovenstaande inlogprocedure weer werkt.
Reputatie 7
Bedankt voor het testen, @DennisAmeling! Ik ga weer aan de slag!
Reputatie 7
Nice! Dat ziet er goed uit Dennis! :)

Reputatie 7
Badge +3
Nog nooit een provider gehad waar de DNS sneller was dan b.v. Cloudflare.
Ik gebruik nu Quad9, snel en goed voor je privacy.
Reputatie 2
Hey Dennis,

Je bent niet de enige die problemen heeft mijn zijn DNS. Ik moet zeggen dat ik niet zoveel verstand ervan heb als jou, maar ik krijg de zelfde fout meldingen sinds enkele dagen.
Dit is zo iritant! kan bijna geen Internet site bezoeken of ik heb alweer een melding te pakken.

Hoe kunnen we dit nu het beste oplossen????
Reputatie 5
@Folkert
De DNS-servers van providers zijn inderdaad vaak niet de snelste, maar ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat het echt structureel tot errors/time-outs leidt. Hooguit een klein (maar merkbaar) snelheidsverschil. Quad9 ziet er ook goed uit, zal 'm onthouden!

@Maikzors
We kunnen er zelf niet veel aan doen, behalve (tijdelijk) overstappen op andere DNS-servers zoals die van CloudFlare. Voor consistentie bij troubleshooting e.d. is het uiteraard het beste als iedereen gewoon de T-Mobile DNS servers kan gebruiken, dus ik hoop dat T-Mobile dit serieus oppakt en de DNS-servers eens goed onder de loep neemt. 🙂
Reputatie 2
Kan je mij exact uitleggen hoe ik de dns kan aanpassen? Draytek heeft zoveel opties...

Reageer