Beantwoord

Youtube en NOS hapert (al maanden)

  • 27 March 2020
  • 5 reacties
  • 788 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Beste,

Wij hebben al lange tijd (misschien al wel een half jaar) last van haperende video streaming bij o.a. Youtube en de NOS. Het gaat hier om het gebruik op een snelle desktop PC, met een bekabelde verbinding. Ik heb meerdere browsers geprobeerd zoals, Internet Explorer, Edge, Firefox en Chrome.

Ik heb al meerdere malen het Draytek modem teruggezet naar de fabrieksinstellingen, telkens zonder resultaat.

Wanneer ik mijn snelheid test op speedtest.net haal ik netjes 25Mbps upload en download. De ping is 8ms. Online gamen gaat verder prima.

Maar het gebuffer bij Youtube en NOS videos is echt heel vervelend. Kan er iets van jullie kant aan gedaan worden?

Vriendelijke groeten,
Jeroen Leermakers

Eindhoven

icon

Beste antwoord door Joen7 27 March 2020, 22:52

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Joen7 

Voor YouTube helpt het verlagen van de kwaliteit?

Ja, dat scheelt wel.

Voor YouTube buffert hij te traag bij 1080p en bij de NOS bij 720p en 540p. Op mindere kwaliteit lijken de streams wel tijdig binnen te komen.
Nu las ik ergens dat 1080p Youtube slechts 4Mbps gebruikt. Aan welke kant gaat dit mis denken jullie?

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Joen7,

Haal je bekabeld een snelheid van 25 mbps? Ik ga ervan uit dat je een 50 mbps abo hebt? Met een recente laptop / desktop moet je bij het gebruik van de Ookla speedtest app toch wel hoger kunnen halen. 

Misschien toch een probleem met de Draytek.

Mvg. Marcel

Hoi Marcel,  bedankt voor je antwoord.
Ik moest het even nakijken, bleek 20Mbps abbo te zijn, dus die 25 viel nog niet tegen. Ondertussen verhoogd naar 100Mbps. Was binnen 10 minuten geregeld. Nu test ik een snelheid van 155Mbps.Probleem lijkt nu opgelost. 

Groeten,
Jeroen

Uiteindelijk toch nog te vroeg gejuicht, ik bleef met haperingen zitten bij de NOS videos.

Als test de computer rechtstreeks aan het modem gehangen zonder ander apparaten, maar kreeg hetzelfde resultaat. 
Vervolgens met wireshark het verkeer bekeken tussen mijn computer en de NOS stream. Na 6 seconden video, zag ik alleen nog maar ‘retransmission’ pakketjes binnekomen. Vervolgens de driver van de netwerkadapter ge-update. Nu lijkt het probleem voor mij wel opgelost.

Reageer