Beantwoord

Zeer wisselende snelheden wifi

  • 19 November 2020
  • 2 reacties
  • 476 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hallo,

Onlangs ben ik overgestapt van KPN naar T-Mobile-thuis (100Mb internet glasvezel met interactieve tv). 

Het valt mij op dat we sinds de overstap zeer wisselende snelheden hebben in de speedtest via wifi. 

Ook de ping en jitter wisselt zeer regelmatig. 
 

Wij wonen in een appartement en het modem staat midden in de woonkamer op een centrale plek. Heb al meerdere wifi kanalen geprobeerd zowel op 2.4 als 5 ghz, maar het blijft instabiel.

Hiervoor met KPN in combinatie met de xperiabox hebben wij hier nooit last van gehad. Door het hele huis altijd netjes 95 - 105 mbps.

Wat ook opvallend is dat de snelheid nooit tot 100 mbps gaat, hij haalt in het meest gunstige geval maximaal 95, en een minuut later kan het weer 20 zijn.

 

Ik werk 2 deuren van mijn huis vandaan en ben op het werk ook verbonden met wifi uiteraard, daar hebben we KPN. Het is zelfs zo dat wanneer ik thuis kom, mijn telefoon verbonden blijft met het modem van het werk (ook al zit ik 2 meter van mijn eigen modem af). Dan moet ik wifi op mijn telefoon in en uitschakelen en dan past switcht hij over. Dit heb ik niet altijd maar wel zeer regelmatig.

 

Screenshots zijn gemaakt op exact dezelfde plek 1 minuut na elkaar op ongeveer 5 meter van het modem.


Ik ben erg benieuwd wat de experts hiervan vinden.

Bedankt alvast!

 

 

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 23 November 2020, 14:47

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Sj0kkie, welkom op de Community en bij Thuis! 

Goed dat je ermee voor de dag komt, we helpen graag op de Community! Om de boel wat duidelijker te maken omtrent Wifi en snelheden, heb ik onderstaand één en ander voor je uitgelegd:

Op jouw adres kun je maximaal 100 Mbit/s via de Glasvezel (WBA) technologie binnenhalen. Deze snelheid is geen verwachte snelheid, maar een maximaal haalbare snelheid. Dit betreft de snelheid op een bekabelde verbinding, dus niet over de Wifi. Wifi is van te veel externe factoren afhankelijk om hierop garantie te bieden. We hebben op Wifi daarom geen indicaties voor een minimale of maximale snelheid. Wat we wel hebben besloten is om Wifi-ondersteuning aan te bieden in de vorm van hulp en in de vorm van een extra service genaamd Wifi Plus (de link is klikbaar).

Momenteel meet je de snelheid op Wifi en op een mobiele telefoon. Zou je eens op een PC of laptop bekabeld de snelheid willen meten via speedtest.net (Ookla)? Je kunt voor het beste resultaat daar de app downloaden, die geeft dan op de desktop het meest realistische resultaat weer. Op een mobiele telefoon kun je bijna geen constante downloadsnelheid verkrijgen omdat dit te veel afhankelijk is van apps die op de achtergrond draaien en de netwerkcapaciteit van een smartphone an sich.

Voor de uitleg met betrekking tot waarom Wifi niet betrouwbaar is wanneer het om snelheid gaat, heb ik alles hieronder samengevat en op een rijtje gezet:

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn.

Al met al is 75 Mbit/s op Wifi dus een uitstekende snelheid, maar het draadloze netwerk kun je altijd optimaliseren. Neem voor alle tips and tricks een kijkje in ons speciale Wifitopic (mocht je dit nog niet gedaan hebben).

Indien ik mee kan helpen met de optimalisatie, laat het me dan zeker weten. Ik zit altijd voor je klaar en help en denk graag mee!

En de tweede screenshot, (krijg ze niet beide in 1 reactie gezet)? Zoals gezegd, 1 minuut na elkaar gemaakt op exact dezelfde plaats.

 

 

Reageer