Beantwoord

Zeer zwak wifi signaal en slechts 30% van beloofde snelheid

  • 15 March 2018
  • 5 reacties
  • 1108 Bekeken

Ik heb sinds 7 maart 2018 T-Mobile thuis glasvezel internet van 750Mb/s. De eerste dagen was er via wifi echter nog geen mp4 filmpje op te kijken... veel internet pagina's laden traag of niet. Bij een speedtest via speedtest.net bleek dat ik via wifi maximaal 20Mb/s download snelheid kon halen.. soms slechts 6 Mb/s terwijl de upload wel naar 80Mb/s gaat. Ook via een vaste kabel rechtstreeks in de router haal ik max 200 Mb/s down en 680 Mb upload. Tevens was het wifi signaal 1 verdieping hoger nauwelijks te ontvangen, dit terwijl ik bij KPN hier nooit problemen mee had. Ik heb hierover contact gehad met de klantenservice. Het modem is op afstand gereset waardoor alleen de snelheid via wifi iets was verbeterd naar 25-30 Mb/s, via de kabel gelijk gebleven. Er is een ticket gemaakt... nooit meer iets van gehoord. Na een tweede keer bellen opnieuw een ticket gemaakt en is er vervolgens ook een paar dagen later een monteur gekomen die een wifi repeater heeft geïnstalleerd op de 1e verdieping. Dit was een repeater die snelheden tot 1750 Mb/s aan zou moeten kunnen, echter zelf ook niet verder kwam dan 20 Mb/s en het signaal viel vrijwel om de 2 minuten volledig weg. Zelf denk ik dat de router in de meterkast van een dusdanig belabberde kwaliteit is dat hij de oorzaak is van alles... maar ook na 2 tickets en 2 maal thuis blijven voor een monteur (initiele installatie en een week later een wifi repeater plaatsen) zit ik nog altijd met zeer traag internet in de woonkamer en geen signaal op de slaapkamers... ik ben dus zeker zeer teleurgesteld in de prestaties van T-Mobile Thuis
icon

Beste antwoord door Hidden.nld 19 March 2018, 19:13

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Hi, dat zijn zeker niet de snelheden die horen bij een 750 Mbps aansluiting! Als je mij je postcode en huisnummer, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer door wil sturen via een privébericht dan kijk ik graag hoe we dit op kunnen lossen!
Reputatie 7
Hallo Teleurgestelde klant 2018,

Aller eerst van harte welkom op het forum!
Het modem wat T-Mobile gebruikt voor glasvezel is een prima geschikt modem. deze kan tot 1,25Gigabit/s aan over een afstand van maximaal 20KM. het enige nadeel is dat deze niet uitblinkt in zijn wifi prestaties door het ontbreken van een 5Ghz netwerk.

Laten we beginnen met het bekabeld testen. door dat de internet snelheid met 750Mbit niet meer de bottleneck is kan je dit eigenlijk alleen maar testen door gebruik te maken van de speedtest.net desktop app. Testen in Internet Explorer, Chrome en firefox geven vaak een te lage snelheid aan en verschillen onderling al enorm. Ook heb je een netwerk kaart nodig die deze snelheid aan kan. een van de betere netwerk kaarten zijn die van Intel. een Realtek kaart preformt over het algemeen wel aardig maar belast je CPU meer. netwerk kaarten waarvan bekend is dat ze hun snelheid niet kunnen halen zijn Atheros en Broadcom.

WiFi Draytek.
Afhankelijk van je omgeving(storings bronnen) en eigen hardware moet je tussen de 50 en 80 kunnen halen direct naast het modem.

WiFi Fritz Repeater
Afhankelijk van je omgeving(storings bronnen) en eigen hardware moet je tussen de 50 en 80 kunnen halen direct naast de repeater op 2,4 Ghz.
Ondersteund je apparaat ook 5Ghz en is je repeater bekabeld aangesloten dan moet je naast de repeater een snelheid kunnen halen tussen de 80 en 400Mbit.
Ik haal op een iPhone 6 250Mbit op 5Ghz en 450 op een iPad 2017 met een TP-Link Acher C7 in de zelfde ruimte.

Bekabeld zou je de snelheid van 750Mbit dus moeten kunnen halen mits de juiste hardware en juiste test methode . een garantie dat je deze snelheid draadloos kan halen kan echt niemand je geven.
Dank Brian, ik heb je inmiddels via een privé bericht de gegevens verzonden.

@Hidden.nld, Bedankt ook voor je uitgebreide reactie, ik maak daar vooral uit op dat ik qua wifi prestaties mijn verwachtingen dan ook ver naar beneden moet bijstellen. Mijn wifi blijft ook als ik naast de router zit wel ver achter bij de door jouw genoemde getallen.... soms kom ik niet verder dan 5 of 6 Mb/s. Ik hoop dat dit via Brian in elk geval wel opgelost gaat worden tot snelheden boven de 40 Mb/s. Ik zal ms moeten heroverwegen of ik mijn aansluiting dan op 750 Mb/s wil houden omdat ik in de praktijk vooral via wifi gebruik maak van internet... een 100Mb/s verbinding zou dan voor mij dezelfde wifi prestaties moeten geven toch?
Reputatie 6
@Teleurgestelde klant 201...
Het feit dat via LAN aansluiting DL speed aanzienlijk lager is dan UL speed zegt meer over het deel van de internetverbinding tussen jouw en de gebruikte speedtestserver dan over T-Mobile en de al dan niet beschikbare 750Mbps. Ik zie hier en daar uitspraken dat speedtest servers niet snel genoeg zijn, en dat je meerdere moet proberen. Over een glasvezel is het makkelijk om superhoge snelheden aan te bieden, maar voor veel connecties zal de server side die snelheid simpelweg niet leveren gemiddeld genomen. Er zit maar een paar euro verschil in een 100 Mbps of 750Mbps abo.
Ik zou vooral kijken wat je in het slechtste geval aan totaal capaciteit nodig hebt, o.a. alle real-time services tesamen. Als het voor DL en/of UL ver boven de 150Mbps om maar wat te noemen uitkomt ben ik benieuwd of het een 'thuis' is of eigenlijk een 'bedrijf', 'school' o.i.d. betreft.
Reputatie 7
@Hidden bedankt voor de uitgebreide uitleg, echt top! @tmoesel jij ook bedankt!

@Teleurgestelde klant 2018, ik heb je privébericht ontvangen en beantwoord maar daarna niets meer gehoord. Ik kijk graag hoe we dit op kunnen lossen, laat het mij zeker nog even weten! 😉

Reageer