Beantwoord

ZYXEL aantal SSID / MAC broadcasting?

  • 8 August 2020
  • 5 reacties
  • 484 Bekeken

Als ik in de netmonitoring kijk via een externe tool dan zie mijn SSID’s  (2) met dezelfde naam. Ik neem aan dat dit 2.4 & 5Ghz zijn. Daarnaast zie ik ook de Guest- SSID’s (2) met wederom hun identieke namen. 

Dit zijn dus in totaal 4 voor mij bekende SSID’s maar in totaal zijn er 8 zichtbaar waarvan 4 met hidden SSID’s (Screenshot-1) die aan mijn ‘standaard’ Zyxel modem toebehoren.

Mijn vragen:  

  1. Waarvan zijn deze hidden SSID’s (4) met ieder hun eigen MAC adres en waarom worden ze hidden SSID’s uitgezonden? (Screenshot 1)
  2. Losstaand van de vorige vraag: Als ik mijn Guest Network  uitschakel waarom verschijnen deze twee dan nog steeds op de monitoring als hidden SSID’s?  UIt zou toch uit moeten zijn  (Screenshot: 2)  

 

Screenshot-1
Screenshot-2

Mvgrt - Anthony

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 9 August 2020, 12:33

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

De Hidden SSID'S lijkt gewoon iets in de firmware, als ik op mijn eigen Zyxel kijk dan zie ik 1 *Hidden* SSID voor 5 GHz en niet voor 2,4 GHz.

Deze ene Hidden SSID is niet zichtbaar in de lijst met netwerken en heeft ook geen invloed op de snelheden die ik haal dus ik laat het gewoon zo.

Gastnetwerk staat bij bij uit en dan moeten er ook geen *Hidden* netwerken voor het gastnetwerk zijn.

Misschien wilt een fabrieksreset helpen door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Waqqas Bedankt voor je feedback. 

Zou graag een reactie van Tmobile zelf zien ……..want als alles opgelost moet worden met een factory reset moet ik hem ook weer instellen.  Dat klinkt een beetje als ….’reset je computer’  ...misschien lost het probleem zich vanzelf op.  

Dus TMobile wat doen al die hidden SSID’s daar?   (ook voor de gast-netwerk vraag) . Kortom waarom worden ze uitgezonden? …….en als het een fout is hoe komen ze allemaal aan een uniek MAC address?

 

   

Reputatie 7

Hey @Anthony-67,

Dat is vreemd! Wanneer ik op afstand met je mee kijk dan zie ik dat je Guest- SSID’s op ‘hidden’ staan. Ik durf niet aan te geven waarom jij ze wel ziet staan. Een fabrieksreset biedt vaak een oplossing betreft firmware issues met het modem. Mocht je je Guest-SSID's nog steeds zien na de reset dan wil ik je vragen om ons een paar screenshots te sturen zodat onze techneuten dit grondig voor je kunnen uitzoeken.    

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist had ik weer even de Zyxel bij de hand, toen maar eens een Wifi scan gedaan via mijn ASUS en hieronder het resultaat.

2X hidden SSID’s op 2.4G vanuit dezelfde interface (MAC ID)

2X hidden SSID’s op 5G vanuit dezelfde interface (MAC ID)

Kan dus bevestigen dat er 4 radio’s zonder SSID worden uitgezonden.

Reputatie 7
Badge +6

De Zyxel ondersteunt 4 SSID's op 2,4GHz en 4 op 5GHz, maar T-Mobile heeft dat met hun custom firmware teruggebracht tot 2 per band, althans in het menu van de router. Geen idee waarom en nog vreemder dat die andere toch worden uitgezonden. Je kunt er zelfs verbinding mee maken: guest2 en guest3 op 2,4GHz (met het gewone wifiwachtwoord), guest2 en een met een willekeurige SSID en wachtwoord op 5GHz. Ik vermoed dat die laatste als backhaul voor de WAP6807-versterkers gebruikt wordt.

Reageer