Beantwoord

Zyxel Bridgemodus of TP Link glasvezelMediaconverter

  • 13 July 2020
  • 9 reacties
  • 751 Bekeken

Hoi, 

Ik wil graag mijn eigen Asus RT-AC87U blijven gebruiken als de monteur langskomt voor het aanleggen.

Ik woon in Tilburg (Reeshof) en ik heb geen flauw idee of men Single Mode kabel naar binnen hebben gebracht of juist een mulimode kabel.

Ik vermoed dat men Single mode gebruiken, maar dat weet ik dus niet zeker.

Voor de duidelijkheid: ik ga geen TV of Telefoon afnemen, ALLEEN Internet (ik begrijp dat dat over vlam 300 binnenkomt?) 

Mijn vragen:

1) is de TP-Link MC220L Mediaconverter een goede keuze of zijn er betere alternatieven? 

2) Welk type sfp moet ik aanschaffen voor de media converter: Single Mode of Multi Mode? 

3) Is de SFP die in het Zyxelmodem zit te gebruiken?

4) Zijn er forum leden die dit al gedaan hebben en me op weg kunnen helpen? Waar moet ik zoal rekening mee houden? 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Pieter_B 14 July 2020, 11:46

Bekijk origineel

9 reacties

 

Dit is in ieder geval waar de fiber binnenkomt (lijkt een soort SC connector?!?)

 

Excuses voor de crappy foto's... 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @fred999 

Wanneer jij je installatiepakket ontvangt dan zit daar een mediaconverter bij.

Een monteur van Guidion zal deze aansluiten op het glasvezelkastje en vervolgens de Zyxel op de mediaconverter. Achteraf kun je gewoon de netwerkkabel uit de Zyxel halen en in de WAN van je ASUS doen.

En alleen A op de FTU word gebruikt, komt of een los kabeltje op of als je een goede monteur treft een mooi afdekplaat met fiber kabel naar de Media convector

En wat modemkeuze betreft, de AC87 word niet meer van updates voorzien, dus zou rustig aan na gaan denken voor een opvolger.

Hallo @fred999 

Wanneer jij je installatiepakket ontvangt dan zit daar een mediaconverter bij.

Een monteur van Guidion zal deze aansluiten op het glasvezelkastje en vervolgens de Zyxel op de mediaconverter. Achteraf kun je gewoon de netwerkkabel uit de Zyxel halen en in de WAN van je ASUS doen.

 

Da's nog makkelijker, dan zit er dus al een losse mediaconverter bij.... Scheelt weer een aankoop voor niks, dank 👍🏻 

En alleen A op de FTU word gebruikt, komt of een los kabeltje op of als je een goede monteur treft een mooi afdekplaat met fiber kabel naar de Media convector

En wat modemkeuze betreft, de AC87 word niet meer van updates voorzien, dus zou rustig aan na gaan denken voor een opvolger.

Ook hiervoor dank voor de tip... We draaien de Merlin firmware, maar die stopt inderdaad had ik begrepen voor dit model. 

We zitten inderdaad al te kijken naar een mesh en/of wifi 6 achtige oplossing. Een oplossing waarmee we de komende jaren weer mee vooruit kunnen. 

Ik ben wel gecharmeerd van de Asus en de Merlin FW oplossing, maar gezien het feit dat ik mijn gehele netwerk wil herzien, meshed en WiFi 6, vraag ik me af of Asus nog steeds de beste keuze is of dat er inmiddels ook anderen zijn die het bekijken waard zijn. 

In de huidige Asus heb ik wel wat routing rules gezet om mijn weerstation data naar accuweather te krijgen, dus ik hoop dat nieuwere Mesh/Wifi6 dit ook kunnen blijven doen, bijviorbeeld:

iptables -t mangle -A PREROUTING  -s 192.x.y.z -j ROUTE --tee --gw 192.a.b.c  iptables -t mangle -A POSTROUTING -d 

Wat is uw advies? Asus blijven vernieuwen of een geheel andere oplossing?!? 

 

Dank voor je hulp! 

 

Reputatie 6
Badge +3

Ik weet niet hoe technisch je bent en of je het leuk vind om veel met je netwerk te doen. 

Zelf ben ik nog wel gecharmeerd van Ubiquiti Unifi. Verkopen voornamelijk Routers, Switches en Access points los. Maar hebben tegenwoordig ook een AIO oplossing met de Dream Machine

Moet wel toegeven het is aardig aan de prijs en nog geen Wifi 6. 

Reputatie 7
Badge +3

@fred999 

De monteur zal een installatie opleveren met een mediaconverter, plus de Zyxel T50.

Voor het vervangen van het TMT modem, zijn er diverse subtopics gemaakt met uitgebreide uitleg door onze medeklant @Hidden.nld 

Je ben niet de eerste die kiest voor het gebruik van een eigen modem/router, zeker gezien dat je alleen internet afneemt. 

Wat @TechRacing93 al aangeeft, een semi-pro oplossing met wat kennis van zaken, behoort to de mogelijkheden .. en inderdaad is een DM wel wat aan de prijs voor de meeste thuis gebruikers.

Je kan er voor kiezen om bijv. een meer recente ASUS aan te schaffen, waarop je dan ook waarschijnlijk weer je vertrouwde Merlin FW kan draaien,

Zelf heb ik hier de 68U met Merlin FW, maar die heeft moeite om mijn 1Gb te behappen en blijft steken op max 780Mb… terwijl de aansluiting getest met de Zyxel > 950Mb oplevert.

In mijn sign zie je wat hier op dit moment draait, maar op korte termijn over gaat op een all Unifi omgeving met router & switch & AP’s (elke device met zijn eigen functionaliteit)

Ik weet niet hoe technisch je bent en of je het leuk vind om veel met je netwerk te doen. 

Zelf ben ik nog wel gecharmeerd van Ubiquiti Unifi. Verkopen voornamelijk Routers, Switches en Access points los. Maar hebben tegenwoordig ook een AIO oplossing met de Dream Machine

Moet wel toegeven het is aardig aan de prijs en nog geen Wifi 6. 

 

Asus heeft iets soortgelijks:

https://www.pcmag.com/reviews/asus-zenwifi-ax-xt8

Ik moet die DM van Ubiquity eens bekijken, maar zeker als deze oplossing van Asus beschikbaar komt en Wrt/Merlin mods gaat krijgen, dan lijkt me dit ook ook goede kandidaat. 

 

Met dit gegeven: zouden jullie nog steeds voor de ubiquity of voor de Asus oplossing? (even los van de (inderdaad gigantische) bedragen) 

Dank allen voor de reeds gegeven input en de links: zeer behulpzaam en ieder antwoord geeft weer nieuwe inzichten en mogelijkheden! 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @fred999 

Zelf zou ik zeggen, neem de UDM .. maar komt bij wel de vraag of dat voor een eenvoudig huishouden niet een beetje ‘overkill’ kan zijn. Tenzij je veel netwerk beheer en monitoring doet, is dit een super machine. Hij is pas sinds kort op de markt en de meningen zijn nog wel een beetje verdeeld. Maar een miskoop is het zeker niet, gezien redelijk toekomst bestendig (1x SFP+ 10Gb WAN & LAN)

Hier een beetje uitleg als je kiest voor de UniFi Dream Machine Pro (UDM-Pro)

Unifi schrijft zelf over de UDM : “All-in-one enterprise security gateway & network appliance for small to medium-sized businesses. The optimal experience for larger networks.

Unifi heeft nu nog geen 6G AP’s ( Unifi Lite AP ), dus als dat nu al een belangrijke optie is, dan is die ASUS AX waarschijnlijk een betere keuze. Zie ook heel tevreden gebuikers op YT, versteld staan van het Wifi signaal en de snelheden die het haalt.

Voordeel voor de ASUS is ook, de interface komt overeen met wat je gewoon was op je oude device.

De ASUS is ook een “All In One Solution”, wat betekent router/switch/AP/Mesh. Voor diezelfde prijs ben je nog niet klaar met Unifi losse componenten.

Mijn bescheiden 2 cent in het geheel.

Pieter

Reageer