Beantwoord

Zyxel met wegvallende wifi connectie.


Reputatie 3

Afgelopen vrijdag heeft een monteur bij ons een andere Zyxel modem/router geplaatst omdat het “oude” model last had van WiFi drops.
 

Maar ook deze modem/router heeft last van WiFi drops. Na het opstarten doet de WiFi het uitstekend, maar een dag of drie dropt de 5G WiFi constant. Dan lijkt het als of de WiFi constant aan/uitgezet word. Dan is het werk er wel, dan weer niet, dan weer wel. Een knipperlicht WiFi. 
 

Na de installatie heb ik alleen het admin wachtwoord veranderd, samen met de SSID en WiFi wachtwoord en ik gebruik dus alleen 5G en niet ook nog het 2.4G kanaal. Verder staan alle instellingen zoals uit de fabriek.

 

Wat maakt dat de 5G WiFi zo instabiel is en we om de 3 dagen de modem even uit/aan moeten zetten om het op te lossen?

 

Iemand? En terug naar de fabrieksinstellingen is dus geen oplossing, want het aanpassen van deze drie zaken (admin ww, sssid & WiFi ww) zou toch op z’n minst moeten kunnen in iedere moderne modem/router.

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 30 October 2019, 20:45

Bekijk origineel

103 reacties

Reputatie 3

@Piotr de kabel is er altijd! Maar met alleen een Apple TV daaraan kan ik daar niet echt uit de voeten :grinning:.

Een acces point is erg overkill voor mijn complete houten huis. En dan is tevens niet de oplossing voor het daadwerkelijke probleem wat duidelijk in de WiFi antennes van de router zit. En als de WiFi stuitert dan streamed Disney in 4k rustig door naar de Apple TV.

Fijn dat je door wil gaan tot het opgelost is en ik snap vanuit jullie dat het super interessant is als we dat samen kunnen doen, maar als klant wil ik graag gewoon gebruik kunnen maken van de WiFi met alle mobiele aparaten die we in ons huishouden gebruiken.

Persoonlijk ben ik er wel klaar mee en snap dat jullie dit niet kunnen oplossen. Dus verlos mij van het contract en probeer op een andere wijze dit probleem op te lossen. Je zou mijn modem kunnen laten opsturen naar jullie tech department zodat zij hem kunnen gebruiken en op die wijze het probleem op te lossen.

Ik ga dan mijn geluk proberen bij een andere provider, terug naar mijn vorige waar ik geen problemen ondervond met de verbinding of de WiFi. Dus ik hoor graag wanneer de eind datum van mijn contract is.

Reputatie 3

Dus @Piotr@Jason@JoëlG en @Brian als jullie mij niet verder kunnen helpen bij het stabiliseren van de routers WiFi dan zou ik geholpen zijn met het beëindigen van het contract zodat mijn verbinding weer vrijkomt voor een ander provider.

 

Eerder deze vraag gesteld maar nog geen antwoord op ontvangen. Dus nog maar een keer posten dan. Ik hoop dat de moderators van TMobile niet net zo druk zijn als de mensen in de chat; 12 wachten voor je of aan de telefoon; 30 minuten wachten is geen uitzondering.

Maar ook hier houdt is de reactie tijd niet perse snel te noemen, maar misschien in een community kan je dat ook niet verwachten. 

Reputatie 3

@Piotr , @Jason , @JoëlG  en @Brian | Heren, wederom vanochtend geen WiFi en mijn huisgenoten beginnen het nu ook irritant te vinden. Mijn excuus dat ik er met jullie naar kijk vinden ze niet meer acceptable. Dus wat kunnen jullie doen? En als jullie niet kunnen doen dan voel ik me genoodzaakt een klacht in te dienen ten aanzien van deze situatie.

Mijn geduld is nu wel erg op de proefgesteld en helaas zie ik geen verbeteringen.

 

[En we maken uiteraard ook kosten als de WiFi er niet is, dan gebruiken we mobiel internet en aanzien dit veelvuldig gebeurt gaan onze mobiele bundels er enorm snel doorheen, sinds we aangesloten zijn in September]

Reputatie 7

Hoi @DanielWiersma,

 

Ik ben het met je eens, dit moeten we nu snel helder krijgen en actie op ondernemen.

 

Een kleine resumé

-Het modem is afgelopen maand vervangen. Dat heeft het niet opgelost. 

-De lijn is stabiel

-je hebt Wifi wachtwoord en netwerknaam aangepast. 

-5G klappert. 

 

Wat ik nog niet weet

-Valt de bekabelde verbinding tegelijk weg? Of is het echt alleen de 5G die wegvalt? Samen met de 2.4 Ghz? 

 

Wat ik wil testen

-Kun je na een fabrieksreset het Wifi-wachtwoord en netwerknaam een tijdje ongewijzigd laten? Er was (voor de firmware upgrade) een issue als je deze wijzigde op enkele modems. Ik wil dat uitsluiten. 

-Kun je bandsteering uitzetten? Dat je dus een 2.4 en 5G netwerk hebt die níét automatisch schakelt. Ook dit was een issue met de oude firmware. Ik wil deze ook uitsluiten. 

 

Alternatief

-Als dit nu allemaal hetzelfde resultaat geeft (klapperende Wifi), wil ik graag een alternatief bieden. Voorwaarde is dat het modem zelf stabiel blijft en bekabeld goed werkt. Dan wil ik de Wifi door een accesspoint gaan regelen. Deze kan dan op dezelfde plaats als het modem komen te staan. De Wifi van de Zyxel schakelen we dan volledig uit en de Fritz accesspoint neemt het over. 

 

Tag mij in je bericht, zodat ik een berichtje hiervan krijg. Dan zal ik reageren om ervoor te zorgen dat we dit plannetje ten uitvoer kunnen brengen. 

 

 

Reputatie 3

@Sander 

  • -Valt de bekabelde verbinding tegelijk weg? Of is het echt alleen de 5G die wegvalt? Samen met  2.4 Ghz? 
    • deze vraag is beantwoord, maar nogmaals. De vast UTP verbinding naar mijn Apple TV is er altijd.

 

  • -Kun je na een fabrieksreset het Wifi-wachtwoord en netwerknaam een tijdje ongewijzigd laten? Er was (voor de firmware upgrade) een issue als je deze wijzigde op enkele modems. Ik wil dat uitsluiten. 
    • Dit is nu gedaan, MAAR ik wil direct opmerken dat dit geen eind situatie moet zijn. Deze router biedt net als alle andere routers diverse instellings mogelijkheden, waarbij de naam van het netwerk en het netwerkwachtwoord de twee MINSTE zaken die je als consument/gebruiker MOET (kunnen) aanpassen. Het wachtwoord zou je vanuit security oogpunt ALTIJD als EERSTE imoet aanpassen. Immers de monteur die de installatie doet maakt een foto maakt van je router en dus je wachtwoord. En ja, het zijn vast niet allemaal slechte mensen, maar ik WIL het wachtwoord veranderen en als dat niet kan omdat de Firmware dat niet aankan dan betekend dit dat er ondeugdelijke firmware in deze routers zit, die heel snel door T-Mobile uit roulatie moet worden genomen voor dat er problemen van komen)

 

  • Kun je bandsteering uitzetten? Dat je dus een 2.4 en 5G netwerk hebt die níét automatisch schakelt. Ook dit was een issue met de oude firmware. Ik wil deze ook uitsluiten. 
    • Ook dit heb ik nu gedaan. MAAR ik woon in buurt met vol met houten huizen en je begrijpt de 2.4Ghz band behoorlijk vol zit met de buren en ik daarom graag alleen de 5Ghz band wil aanzetten (minder storing e.d.).

 

  • Als dit nu allemaal hetzelfde resultaat geeft (klapperende Wifi), wil ik graag een alternatief bieden. Voorwaarde is dat het modem zelf stabiel blijft en bekabeld goed werkt. Dan wil ik de Wifi door een accesspoint gaan regelen. Deze kan dan op dezelfde plaats als het modem komen te staan. De Wifi van de Zyxel schakelen we dan volledig uit en de Fritz accesspoint neemt het over. 
    • Dit alternatief hoe goed bedoeld ook, is geen alternatief voor mij. Ik wil niet een extra apparaat aan moeten sluiten omdat de firmware van de router slecht is. Het alternatief voor mij is dat mijn contract wordt beëindigd op de eerste mogelijk datum en ik naar een andere provider kan gaan, mijn oude provider die mij 8 jaar lang van stabiele WiFi kon voorzien.

Tot slot nog even over de tijds eenheid “een tijdje ongewijzigd laten?”. Met de gewijzigde gegevens moest ik soms twee keer per dag, soms na een aantal dagen, max een week de router herstarten om de WiFi stabiel te krijgen. Mijn “een tijdje ongewijzigd laten?” is dan ook max. een week en dan wil ik graag alles weer terug zetten zoals als ik het wil, namelijk een eigen netwerknaam en eigen gekozen wachtwoord. Mijn verwachting is dat de situatie zich niet vanzelf verbeterd en dan heb je dus hierboven kunnen lezen wat ik daarvan vind.

Dus met alle plezier wil ik het onvermijdelijke nog een week uitstellen, maar al met al duurt het heel erg lang (vanaf september) en ben ik er als klant veel te veel mee bezig (geweest).

 

Reputatie 7
Badge +5

Geen verstand van Appels, maar ik heb even opgezocht wat een dergelijke melding betekent.

Over deze melding wordt aangegeven dat de wifi door de gebruiker zelf verbroken zou zijn.

Internet antwoord

Vreemd dat ander appel spul er ook last van heeft, genereren die ook dezelfde melding, of geeft de Macbook een andere omschrijving?

Reputatie 3

@yalerta bedankt voor je betrokkenheid. Als je alle berichten even leest en de hele video even bekijkt dan is je vraag misschien niet relevant.

Wat de video laat zien is dat ik op mijn iPhone de WiFi uitzet en daarna weer aanzet. Vervolgens zie je daarna de het WiFi symbool verschijnen en verdwijnen wat er op duidt dat het WiFi signaal in stabiel is.

Als terug leest zie je ook dat het bij de moderator erkend is dat dit probleem bestaat en veroorzaakt wordt door “fouten” in de firmware van de router. En het lijkt er op dat de laatste release vd firmware dit nog niet opgelost heeft.

Reputatie 3

 

@Sander de kabel heeft op dit moment een  download speed van 939Mbps en up 932Mbps, dus dat lijkt wel prima.

MAAR nog geen 2 uur, na het resetten van de fabrieksinstellingen, stuitert de WiFi weer. Hier is een link naar een screencast van nu.

Ik verneem graag hoe verder.

Reputatie 7
Badge +5

Ik ben nieuwsgierig naar gebeurtenissen en vooral het waarom.

Mijn nieuwsgierigheid is ontstaan door werkzaamheden waar ook storingen opgelost moeten worden. En daarbij toch regelmatig voorkomt dat het probleem bij A gezocht word maar door B is veroorzaakt.

Zou een wifi scanner met registratie mogelijkheid over een langere periode een uitsluitsel kunnen geven?
Of een wifi scanner activeren op het moment dat de drop-out optreed? Geen vast tijdspatroon te bemerken? Een wifi scanner laat ook het gebruik/bezetting van andere kanalen zien. Maar door mogelijke interferentie is dat ook niet altijd als probleem oplosser aan te duiden. Radio signalen kunnen vreemde dingen doen.

Een reactie op deze gedachten spinsels te geven is voor mij niet noodzakelijk. Volledig begrip ervoor dat het op een bepaald moment  “tot hier” zit en helaas is T-mobile als organisatie ook niet echt soepel door de externe, zelfs concurrerende, partijen waarmee ze “hun” product in de markt zetten.

Reputatie 3

@Sander dit is misschien wel een interessante toevoeging.

Alles staat default, dus zoals de router geleverd is door T-Mobile. Dus ook het wachtwoord is standaard. Als ik het netwerk selecteer met de standaard naam en ik het default wachtwoord in voer krijg ik de melding dat het wachtwoord onjuist is. 

Dit lijkt er op te duiden dat de firmware “simpelweg” het WiFi wachtwoord niet meer accepteert met als gevolg dat de devices niet meer kunnen aanloggen. Maar omdat ze verbinden met bekende netwerken en ze die af en toe zien blijven de devices het allemaal proberen. Maar ze krijgen allemaal de melding dat het wachtwoord onjuist is. 
 

Dus als je dat kunt oplossen is het probleem weg.

 

situatie is dus:

  • router staat op fabrieksinstellingen 
  • bekabeld word de snelheid gehaald 
  • WiFi op beide banden stuitert
  • devices krijgen met handmatig netwerk selecteren na het invoeren van het default wachtwoord de melding dat deze niet geaccepteerd word.
  • een restart van de router helpt, maar na enige tijd, een paar uur, en dag een paar dagen begint het gestuiterd weer.

Dus helaas haalt een fabrieksinstellingen reset niets uit, maar moet de code van de firmware worden gereviewed zodat deze bug verwijderd kan worden.

Mijn conclusie is dat het niets te maken heeft met de aanpassing van de netwerknaam of netwerk wachtwoord, maar met de bug die het netwerk wachtwoord wat default of door de gebruiker gezet is niet meer accepteert.

 

Reputatie 3

@yalerta helder verhaal. Maar juist door het alleen gebruiken van de 5Ghz band zou de verstoring door radio signalen tot een minimale beperkt moeten worden.

Mijn toevoeging van gister avond is denk ik de richting waarin de oplossing gevonden kan worden. Het herkennen van het WiFi wachtwoord en omdat dit niet lukt het uitblijven van een stabiele verbinding. En omdat alle devices constant netwerken zoeken en verbinding willen maken met de bekende of voorkeur netwerk lost het de situatie niet op door een scanner te installeren en de drukte op kanalen te bekijken.

Hopelijk kan @Sander of één van zijn collega’s dit oplossen of mij een oplossing bieden waar ik als klant gelukkig van wordt (en dat is niet nog een extra accespoint inzetten).

Reputatie 7
Badge +5

@DanielWiersma 

Kijk, dit is nu typisch zo'n A / B mogelijkheid bij een probleem wat ik eerder vernoemde.

Proberen uit te denken waarom het signaal wegvalt en dan een totaal andere optie uit de hoge hoed te toveren.

ps. Zelf heb ik de wifi in de provider modem tmobile/ziggo al jaren uitgeschakeld en maak verbinding op een Unifi-Ubiquiti access point. Makkelijker centraal te plaatsen dan die modem en een genot dat de wederhelft niet meer klaagt over dat “het internet” het niet doet.

Reputatie 7

Hi @DanielWiersma,

 

Mag ik je hartelijk bedanken voor al je effort en uitzoekwerk dat je hierin gestoken hebt! Ik heb niet het idee dat met mijn tips het klapperen tot het verleden gaat behoren. Ik bied dan ook aan, volgens jouw alternatief, om het abonnement kosteloos op te zeggen. Ik zal dit ook in een log aangeven, zodat je dit ook telefonisch door kan geven. Let op: ik kan dit kosteloos beëindigen, maar de “overstapservice” (van je nieuwe provider) kan dit niet. Mijn verzoek: laat mij de opzegging in orde maken of laat de klantenservice dit doen. 

 

Uiteraard wil ik nog een poging doen om je te behouden. Met een accesspoint heb je namelijk alle voordelen van Thuis: die supersnelle en stabiele glasvezel verbinding voor een superscherpe prijs. Vroeger had je vaker een modem voor al je diensten en een router voor je Wifi. Ik maak het graag (liever!) voor je in orde!

 

Voor de tussentijd, mijn collega heeft nog een tip: zet bandsteering uit en zorg ervoor dat je een aparte naam geeft voor het 2.4 Ghz en 5G netwerk. Of zet 2.4 Ghz uit, zoals je aangaf. 

 

 

 

Reputatie 3

@Sander zoals ik al schreef een extra apparaat is voor mij niet een oplossing waar blij van wordt. Klinkt wat arrogant misschien, maar met één (goedwerkende) device ben ik geholpen.

Ik maak dan ook graag gebruik van jouw aanbod om het contract kosteloos te beëindigen. Wellicht moeten we de afhandeling daarvan even via DM regelen?

Sorry dat je me niet kan behouden voor T-mobile.

Reputatie 7

Hoi @DanielWiersma

 

Geen probleem! Je kan mij een PB sturen (klik op mijn naam) zodra je een datum voor opzegging weet. Dan spreken we daar verder!

Reputatie 3

 

@Piotr , @Jason , @JoëlG  en @Brian | Heren, ik tag jullie allemaal maar even want er zit geen enkele schot in deze situatie. Wederom is de WiFi aan het stuiteren, net als vrijdag, zaterdag en gister.

Dus wanneer verlossen jullie mij uit deze wurggreep? 

Reputatie 7

Hoi @DanielWiersma,

 

Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd met enkele opties. Linksom of rechtsom: we komen er vast uit!

Reputatie 3

@sander dank je.

Reputatie 1

Goh, dat ik eindelijk een artikel vind dat mijn probleem is! Ik dacht dat het aan de storing van t-mobiel was van de afgelopen dagen/weken…...

Waarom levertT-mobile een Zyxel modem met dit soort problemen?

Ik ben meer dan 10 jaar bij XS4all geweest met meerdere Fritz Box routers en mijn huidige Fritz Repeaters 1750e (die tmobile ook aanraad) en Fritz 300E repeater. Nooit problemen gehad en met mijn laatste fritz router heb ik ook met plezier van Meshing kunnen genieten. Alleen met de Fritz 300e moest je af en toe wifi aan en uit zetten op je mobiel om te switchen.

Nu met t-mobile en de Zyxel alleen maar klapperende wifi. De 300E heb ik op de zolder al uit gezet. De 1750E er ook afgehaald.

Alle fabrieksinstellingen hersteld etc etc. Werkt niet.

Heb nu ook de VV5.50(ABPY.0)b12_20190730 firmware.

Waarom doet T-mobile er ook geen Fritz Router bij? Als ze toch al de 1750E repeater aanraden. Dan hebben die forum ook niet meer nodig en zijn alle problemen weg.

De reden dat ik weg ben na xs4all is dat een abonnementsprijs van 2 a 2 ½ keer wel een beetje gortig aan het worden is. Verder niets dan lof voor xs4all.

Ik ga die artikel nog eens goed doorlezen en kijken of ik die wifi problemen kan oplossen. Ik heb repeaters nodig omdat ik een degelijk nieuwbouwhuis heb met heel veel beton. Zyxel staat op de beneden verdieping, 1750e op de middels en (nu nog even niet) een 300e op de zolder. Op de 1 eerst verdieping zie je dat het signaal gaat klapperen.

Ik heb 2 en 5g aanstaan, allemaal dezelfde SSIDs

 

Reputatie 7

@Mmolenaar 

 

Tsja waarom er gekozen is voor de Zyxel, Joost mag het weten…..

ik denk dat de prijs van de Fritz gewoon een stuk hoger ligt. Maar ze hebben wel een T Mobile profiel! ik zou aanraden om zelf een aan te schaffen! Telefoon van T Mobile werkt hier niet op maar je kan je nummer gewoon porteren naar cheapconnect is nog goedkoper ook. tv en internet gaan dan niet over de zelfde kabel het tv kastje moet dus zijn eigen utp kabel hebben.

Reputatie 1

Helaas moest ik mijn oude fritz router terugsturen.

Even mijn ssids van de Zyxel hernoemd. Een 1a (24g) en 1b (5g) toegevoegd. Schokkend om te zien dat de 5g regelmatig wegvalt.

Ook vreemd dat de 2.4g verbinding plots heel sterk wordt en dan weer zwakker. Wat er dan gebeurd is dat de Zyxel even sterker wordt dan de fritz repeater en dus het signaal over wil pakken. Misschien dat gelijkertijd 5 g wegvalt en dan gaat het waarschijnlijk helemaal fout in een mesh configuratie.

wat ik ook niet snap is als alles eenzelfde ssid geef mijn internetverbinding wegvalt voor mijn mobiel. Doe ik een Speedtest dat heb ik geen verbinding naar buiten. Switch ik wifi even aan en uit op mijn mobiel dan (maakt ie weer verbinding met mijn fritz) en heb ik weer internet. Vreemd wat sta ik naast de Zyxel heb ik ook prima internet.

lijlt wel of het switchen of overnemen van de verbinding niet goed gaat. Je zou verwachten dat mesh en het gelijkhouden van de ssids ervoor zorgt dat je altijd dezelfde verbinden houdt (maar technisch switched)

 

goed idee van die filmpjes maken. Ik maak er ook een paar om te kijken wat de verbindingen doen …..

Misschien moet ik de wifi op mijn Zyxel maar helemaal uitzetten.

 

vast trouwens geen enkel problemen en superstabiel rond 100mbit (ik heb een dubbele koperlijn)

Reputatie 1

Toch wonderlijk dat het vandaag de dag allemaal met software te maken heeft. Qua hardware en aansluitingen is er niets veranderd. Het is dezelfde lijn van KPN alleen gaat het nu via t-mobile. 

 

Ben het er wel mee eens dat je met de standaard modem/router van t-mobile een goed netwerk kan  opzetten.

Als klantenservice mij via een PM directe tips kan geven, ik hoor het graag. Terug naar mijn oude provider met torenhoge kosten is geen optie.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet alleen software, gaat ook om de chipsets die gebruikt worden.

Ik ben lang abonnee bij een kabelaar geweest met een Cisco modem waarvan de Wifi ook waardeloos was en had daar altijd een Asus RT-68 ingesteld als accesspoint achter hangen. Geweldig goede en stabiele Wifi, het modem deed de rest prima.

Heb nu een V10a (KPN) en dat is het eerste provider modem dat op alle fronten goed werkt.

Ik vind ook dat een provider modem gewoon goed zou moeten werken maar in jullie geval zou ik voorlopig kiezen voor een eigen accesspoint om van de Wifi problemen af te zijn. Voordeligere optie dan weer overstappen en op de Wifi na werkt alles ook goed bij jullie.

Reputatie 1

Ik heb nu de 2,4GHz van de Zyxel op een hidden SSID gezet (met een andere naam). Easy Mesh aangezet en als ik met de FRitz WLan app door het huis heenloop zie ik dat het signaal goed overgepakt wordt. Ik hou deze setting even voor een tijdje om te kijken wat het doet.

Reputatie 1

Ik gebruik deze app trouwens (voor iOS en Android) Fritz App Wlan

Reageer