Beantwoord

Zyxel modem 2.4 ghz 5 ghz switch

  • 11 June 2019
  • 4 reacties
  • 2924 Bekeken

Reputatie 2
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
Vandaag hebben wij internet van T-Mobile gekregen. wij hebben een zyxel modem.
ik stuit tegen een klein dingetje aan en hoop dat iemand mij kan helpen.
wanneer ik naar buiten ga raak ik op mijn smartphone de verbinding even kwijt wifi schakelt over van 5 ghz naar 2.4 ghz. wanneer wifi switcht valt wifi voor 5 seconden uit, en gaat mijn smartphone even over naar 4g mobiel internet.
hoe kan ik dit voorkomen?
icon

Beste antwoord door Folkert 13 June 2019, 09:57

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1
5Ghz heeft een beperkter bereik dan 2,4Ghz eigenlijk werkt het perfect als men redelijk dicht bij de router zit met de smartphone zeg maar binnenshuis, ik woon zelf in een appartement met een loggia de afstand naar de router is niet eens zo ver maar met 5Ghz is het bereik slecht.

Mijn smartphone staat (bijna) altijd op 2,4Ghz voor wifi, en natuurlijk op 4G voor onderweg enz. als de snelheid die u op 2,4Ghz haalt acceptabel is zou ik hem daar op laten staan, of eventueel bij instellingen op 2,4Ghz zetten als u in de tuin zit.
Reputatie 4
Hallo @MeDa, welkom!

Wat @BeMu zegt klopt. 5Ghz heeft een minder goed bereik, maar wel enorm hogere snelheden. Met een beetje geluk kan je meer dan 250Mbps up en download halen als je abonnement dit toelaat. 2,4Ghz zit vaak vast rond de 70Mbps.

Zoals je aangeeft valt je signaal buiten weg, dat komt inderdaad dan even door die switch. Wat ik je kan aanraden is om eventueel een WiFi repeater aan te schaffen zodat het signaal ook buiten nog sterk genoeg is voor 5Ghz, of je zou een eigen WiFi router aan kunnen schaffen en deze aan kunnen sluiten. Dit is echter wel geavanceerd en niet voor iedereen weggelegd. T-Mobile ondersteunt dit ook niet.

Dit zijn bijvoorbeeld enkele WiFi repeaters:
https://tweakers.net/categorie/314/access-points/producten/#filter:q1ZKKkrMS_FMKVayijbVMTQz1zEysdQxtwSyDS1MdIzNgNjEAkhbxOooFRRlJqf6ZuYpWRnoKBUXpCa7ZeaUpBYB9VYrGRmaGYPossQcoFFKZiYmZkqxtbW1AA

Let er wel op dat hij dan ook 5Ghz en 2,4Ghz moet ondersteunen 🙂.

Succes!
Reputatie 7
Badge +3
Beste @MeDa

Persoonlijk ga ik voor de optie van @BeMu want het probleem lijkt in het overschakelen van 2,4 naar 5 GHz te zitten, tijdens het omschakelen gaat je telefoon korte tijd naar 4G. Goedkopere telefoons halen in de praktijk ca. 40 Mbps op 2,4 GHz (1 stream) en de duurdere de ca. 70 Mbit die @Bjarn aangeeft. Als je kijkt wat je met een telefoon doet qua internet dan is 40 Mbit snel genoeg. Weliswaar gaat die snelheid nog omlaag als je verder van het modem afgaat maar 5 GHz signaal ben je dan al helemaal kwijt.

De optie van een repeater zoals @Bjarn voorstelt heeft wel een nadeel namelijk dat de snelheid bij een repeater altijd halveert omdat de rerpeater beurtelings met je telefoon en het modem praat.
Ik zou eerder voor een accesspoint gaan die je bekabeld aansluit aan je modem, je plaatst het accesspoint op een plek waar je minder Wifi dekking hebt. Nu kan ik me voorstellen dat je geen kabel kunt trekken en dan is er de optie van een accesspoint via het lichtnet (stopcontact), Devolo levert mooie setjes.

Groet, Folkert
Reputatie 6
wanneer ik naar buiten ga raak ik op mijn smartphone de verbinding even kwijt wifi schakelt over van 5 ghz naar 2.4 ghz. wanneer wifi switcht valt wifi voor 5 seconden uit, en gaat mijn smartphone even over naar 4g mobiel internet.
hoe kan ik dit voorkomen?

Er zijn meerdere oplossingen, zoals anderen ook al aangeven. Maar wat is het (grote) probleem dat je ervaart door die overschakelingen (anders dan alleen de constatering dat er een overschakeling is)?

Reageer