Beantwoord

Zyxel router veel hogere wifi snelheid dan de TP Link deco M9 router

  • 25 July 2020
  • 9 reacties
  • 1138 Bekeken

Hallo!

 

Wijj hebben hier thuis een Zyxel T50 router en daarachter heb ik een TP link deco M9 mesh router geplaatst. Ik heb de smart tv bedraad aangesloten op de Zyxel router. Alle iPhones en iPads en iMac gaan via de deco m9 WiFi.  Opzich draait het prima maar als ik een Speed test doe op het WiFi netwerk van de deco kom ik niet hoger dan 45 mbps. Als ik de zelfde speed test doe op het Zyxcel WiFi netwerk gaat die ver boven de 100mbps. 
 

nu is mijn vraag....hoe krijg ik de snelheid van de deco omhoog tot het zelfde niveau als die van de Zyxel WiFi. Op deze manier zoals het nu is maak ik niet echt maximaal gebruik van de geboden snelheid van t-mobile. 
 

ik hoop dat er iemand is die daarop antwoord kan geven. 
 

grt Ingmar 

icon

Beste antwoord door Ingmarkerkhof 25 July 2020, 22:02

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ingmarkerkhof 

Meet je toevallig via 5G op de Zyxel en via 2,4GHz op de Deco? Voer je de test uit in de buurt van het basis station?

Is het trouwens geen optie om de wifi op de Zyxel uit te zetten en de Deco M9 voor de WiFi te gebruiken? Misschien brengt dat ook verbetering in de snelheid.

Hallo @Waqqas 

Bedankt voor je reactie!

ik heb mijn iPhone geconnect op de Zyxel router WiFi en deed de speedtest en kwam net tot over de 200 mbps  doe ik het zelfde op de WiFi van de deco kom ik niet hoger dan 45 mbps  op de deco doe ik dat idd op de 2,4 GHz daar mijn robot stofzuiger niet met 5 ghz overweg kan  zou dat kunnen schelen? Ik zal morgen de Zyxel  WiFi uitzetten en kijken of het scheelt  Ik zit een 3 meter van beide routers af  staan in de meter kast

im vind het zo’n groot verschil...

 

grt Ingmar 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Ingmarkerkhof 

Tussen 2,4 GHz en 5 GHz zit wel veel verschil.

2,4 GHz heeft een wat groter bereik, kan wat makkelijker door obstakels maar heeft een mindere snelheid.

Met 5 GHz haal je veel hogere snelheden, iets kleiner bereik en gaat iets moeilijker door obstakels.

Je hebt op de Deco als het goed is 2 banden 2,4 en 5 GHz, de 2,4 GHz band kan je bijvoorbeeld voor de stofzuiger gebruiker en telefoons etc met 5 GHz verbinden.

@Waqqas 

 

nou…. je hebt gelijk. Ik heb in de Deco de 5Ghz aangezet en de snelheid is het zelfde als de Zyxel router. Toen terug gezet naar 2,4 GHz en de snelheid zakte weer flink naar beneden. De stofzuiger fabrikant gaf aan dat het beter was om de 5ghz uit te zetten ivm storingen dus dat had ik gedaan. Nu heb ik ze beide aangezet en de stofzuiger werkt ook gewoon…. ik blijf het even polsen.…

 

alvast erg bedankt voor je support! 👍🏻👍🏻🎉

 

grt Ingmar 

Reputatie 7
Badge +15

@Ingmarkerkhof

Het is geen probleem dat 2,4GHz en 5GHz allebei aanstaan hoor :)

De Zyxel WiFi moet niet uit maar ik zeg het gewoon even omdat je er zo te zien geen gebruik van maakt.

 

Die Zyxel WiFi gebruik ik alleen als ik wil streamen naar mijn smart tv. Die Deco en smart tv dat werkte niet… of althans ik krijg het niet goed aan de praat en met de Zyxel ging het meteen. 

Reputatie 7
Badge +15

Ah okay!

Geen probleem 😄

Reputatie 7

Bedankt @Waqqas voor je hulp en bedankt @Ingmarkerkhof voor de terugkoppeling! :sunglasses:

Het is bij mij gelukt glasvezelnetwerk kasje dan lan naar tp-link deco x90
instellingen >vlan aanzetten>1 er onder idmode>lijst met landen >scholen naar beneden aangepast klik dan vul je de gegevens in

Internet vlan id: 300
Internet vlan priority: 0
Dan iptv
Iptv vlan id: 640
Iptv vlan priority : 5

Ik niet gedaan voip
Voip vlan id : 35
Voip vlan priority: 6

Door bonus barbus gelukt ook tmobile tv werkt wel even resetten tv box met naald dan klant nummer en pin invullen

Reageer