Beantwoord

Zyxel T50: Geen reactie te krijgen van router

  • 27 August 2019
  • 11 reacties
  • 1242 Bekeken

Vanavond trad er een probleem op voor de meeste apparaten in ons thuis network: Ze komen niet meer op het internet... De setup box van TMobile voor TV trouwens ook niet.

De enigste manier om wel nog internet toegang te verkrijgen is het instellen van een fixed IP met DNS server op een externe dienst zoals OpenDNS.

Netwerk schets:

Media Conv -> Zyxel T50 -> UBNT EdgeSwitch
| |
WiFi Wired

Er zijn geen VLANS of andere leuke dingen ingesteld. De EdgeSwitch functioneerd momenteel als domme switch

Uitgevoerde stappen:

  1. Herstart Zyxel
  2. Herstart MC
  3. Herstart Zyxel
  4. Tijdelijke DHCP op netwerk (lost probleem deels op, maar media box wil niet werken)
  5. UBNT edgeswitch ontkoppeld van Zyxel
  6. Herstart Zyxel
  7. Herstart MC
  8. Herstart Zyxel
Symptomen:
  • Chrome geeft DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG
  • NSLOOKUP timed out
  • Onmogelijk om in te loggen op de config pagina van de Zyxel.
Uit alles wat ik zie kan ik alleen maar afleiden dat ze Zyxel om de een of andere reden er services zijn die niet starten (het apperaat geeft vlotte replys op ping, intern netwerk ). Ik kan hier rond met een eigen DHCP te draaien, maar dit lijkt me niet de bedoeling?

Morgen bel ik evengoed de service desk indien de problemen nog steeds bestaan, alleen hoop ik dat er hier mensen zijn die iets zien wat ik mis, of een mogelijke oplossing hebben voor het probleem.

Edit 1136: alle apparaten hebben geen internet toegang meer en zijn offline. Zyxrl reageert nog steeds op ping, maar meer niet. Intern netwerk functioneert nog steeds...
icon

Beste antwoord door Brian 28 August 2019, 17:19

Bekijk origineel

11 reacties

Na nogmaals de Zyxel te herstarten werkt internet vanochtend terug en reageert de webinterface weer. De logboeken zijn compleet leeg (?). Vanuit mijn oogpunt is dit zorgelijk. Er is geen RCA uit te voeren op deze situatie, en dus ook niet in te schatten of het probleem zich weer kan voordoen.

Toch maar kijken voor een eigen router dan maar?
Reputatie 7
Badge +4
Hi @Toasterlabs,

Als ik zo even kijk naar je kennis en kunde hier in het topic, dan lijkt me een eigen router inderdaad een goede oplossing voor jouw situatie. Ik neem aan dat je met een RCA naar een RootCause Analysis verwijst, of heb ik het mis?
Root Cause Analysis bedoel ik inderdaad 🙂. Ik ben in het algemeen geen fan van consumer routers, wegens de beperkingen die ze hebben, maar basic logging zouden ze toch moeten uitvoeren.

Moet zeggen dat ik, zelfs voor een consumer ding, niet onder de indruk ben van de Zyxel...
Dat wordt inderdaad tijd voor een Ubiquiti EdgeRouter :)

Maakt niet los dat de Zyxel serieuze problemen vertoont. Je hebt alle troubleshoot stappen al uitgevoerd voor zo ver ik zo snel kan zien.

Vervolgstappen die ik kan verzinnen zijn monteursbezoek met eventuele modem swap of wachten op de nieuwe firmware.
Helaas genoeg is het apperaat terug in een problematische status terecht gekomen en reageert het weer niet meer op DNS requests.

Ik denk dat ik maar een USG Pro ga bestellen, past weer mooi in mijn netwerk verhaal. Wachten op monteurs bezoeken of nieuwe firmware is echt van de gekke. Ik zou graag horen van T-Mobile wat voor een QA cyclus er doorlopen word op deze apparaten, want dit soort problemen horen gewoon niet in een service provider. En dat er niets gelogd word is al helemaal van de gekke!
Hey @Toasterlabs heb je al eens geprobeerd de Zyxel naar fabrieksinstellingen te zetten?
@jibbewillem : Heb net een reset uitgevoerd. Het gedrag is consistent tot nog toe: Eerst faalt de DNS service, kort erna faalt de routing service. Ik heb momenteel een psping draaien op poort 53 (3 seconds interval, TCP) om te kijken of ik falen kan voorspellen.

Zullen zien of we met een fabrieksreset beterschap zien... De webinterface werkt trouwens niet meer in deze cyclus. Ik heb zelf niets gewijzigt aan de fabrieks instelling, dus er is ook niets verloren gegaan 🙂
Helaas weer hetzelfde. Deze keer had ik paping draaien. Kort voor het falen ging de connectie tijd omhoog naar 3 seconden voor de DNS service, en falen van het apparaat volgt.

Ondertussen weer een reset, en kortstondig internet.

Zit hier ook nog iemand van T-Mobile mee te kijken of is het enkel community dat meewerkt?
Reputatie 7
Hi @Toasterlabs, ik heb inderdaad op afstand met je meegekeken maar het verraderlijke is dat het voor ons vaak maar een momentopname is. Op dit moment ziet je verbinding er prima uit en krijgen alle apparaten voor zover ik kan zien netjes een IP uitgedeeld.

Gisteren tot 20:30 uur leek je verbinding stabiel, daarna zie ik wel wat wegval ent als vandaag tot ongeveer 13:30 uur, vanaf dat moment lijkt het weer stabiel te zijn. Herken je dit beeld? En ervaar je op dit moment nog problemen of is het ook aan jouw kant weer stabiel? Ik hoor het graag!
Sinds vanmiddag lijkt het idd weer stabiel te lopen. Wel wat wegval is een understatement in mijn visie. De zyxel liep soms om.de 5 minuten vast, iets waar ik nog steeds geen verklaring voor heb gevonden trouwens...

Een IP uitgedeeld krijgen was trouwens nooit het probleem (kan T-Mobile op mijn thuis netwerk info bekijken?), wel het vastlopen van de services op de zyxel.
Reputatie 7
Hey @Toasterlabs,

Fijn dat het euvel lijkt te zijn verholpen. Mocht je verbinding alsnog kuren vertonen, dan weet je ons te vinden. 😉

Reageer