Beantwoord

Zyxel T50: LAN max 100 Mbit, aansluiting 750 Mbit...waarom?

  • 4 October 2019
  • 44 reacties
  • 2575 Bekeken

Hallo,

ik ben sinds kort klant met een glasvezel 750 Mbit aansluiting. Qua wifi is dit (de Zyxel VMG8825-T50) de beste modem die ik ooit had (pal naast de modem haal ik meer dan 600 Mbit, op de 1e verdieping nog ruim 60 Mbit, op zolder zelfs nog 20 tot 30 Mbit)

Maar de LAN (bedraad) is beperkt tot 100 Mbit (staat ook zo in de interface van de modem). Is dit een beperking van de modem of klopt er iets niet? Kan ik in de modem iets instellen? Ik heb van alles uit geprobeerd, maar zonder succes. Op deze manier krijg ik via de powerline adapter boven nog steeds maar net 50 Mbit, maar voor mijn werk heb ik meer nodig, daarom koos ik voor deze vette 750 Mbit aansluiting, er van uitgaand dat ik onderweg naar buro wel 50 tot 75 % kwijt zou raken (bedraad), maar ik heb op zolder nog geen 10 % over (dat zouden 75 Mbit zijn).

Wat kan, moet ik, of jullie (T-mobile) doen?

mvg
icon

Beste antwoord door Zyxeldupe 6 October 2019, 15:42

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Hallo @Zyxeldupe

Ik heb ook een zyxel modem van Online.nl en je kunt hier inderdaad instellingen veranderen dat gaat via 192.168.1.1

Gebruikersnaam en wachtwoord zijn meestal admin en 123 of 1234 maar eerlijk gezegd geen idee wat er gewijzigd moet worden bij jou.
Reputatie 7
Badge +15
Trouwens als je eenmaal ingelogd ben ga onderaan naar maintenance en dan XDSL, dan krijg je je statistieken te zien zoals hoeveel er binnenkomt via de lijn enzo.
Ik weet hoe je in de interface kan, maar heb hier niks gevonden wat ik kon (durfde) veranderen. Ben op dat gebied echt een absolute leek.
Reputatie 7
Badge +15
Hallo @Zyxeldupe

Zoals ik al eerder vroeg om je statistieken te bekijken van wat er binnen komt enzo niks gevonden dat lijkt op een probleem?

Verder kan ik je helaas niet zo veel bij helpen en zul je dit even met iemand moeten bespreken die hierover meer weet.
Niet gekeken, ik weet dat er genoeg binnen komt. WiFi geeft immers ruimschoots voldoende.
Reputatie 7
Badge +3
Beste @Zyxeldupe

Dit lijkt een probleem met de netwerk kabel of met de pc die je bedraad aansluit. Als daar iets niet helemaal aan de 1 Gbit specificatie voldoet schakelt de boel terug naar 100 Mbit.

Mogelijke oorzaken: mindere kwaliteit kabel, te lange kabel, kabel loopt parallel langs andere bedrading en pakt storing op.

Probeer eens een korte kabel, minimaal Cat5e en ook meerdere computers om de netwerkkaart uit te sluiten. En dan de pc direct op het modem als test, kijken of ie dan wel 1 Gbit is.

Groet, Folkert
Reputatie 7
Badge +4
wat voor powerline gebruik je eigenlijks
Ik weet inmiddels dat mijn laptop inderdaad niet meer kan als 100 Mbit...bummer...

Daarom is dus de modem in 100 Mbit geschakeld denk ik. Maar daardoor krijg ik boven via de powerline adapter dus maar 50. Hoe kan ik dit omzeilen, zodat ik boven op zn minst 100 Mbit krijg?
Powerline is de TP Link TL-WPA4220 TKIT. Als ik het schema mag geloven moet deze 600 Mbit over de lijn kunnen gooien (300 Mb blijft dus over).
Reputatie 7
Badge +3
Dat hangt allemaal van de kwaliteit van jouw lichtnet in huis af. Die powerline adapter snelheden halen ze meestal alleen in de folder.

Verder is het maar de vraag of de powerline verbinding via het lichtnet wel helemaal full duplex is, ik weet niet of die apparaten continue in twee richtingen verbinden.

Netwerkkabel is altijd full duplex, Wifi is altijd simplex, modem en pc/tablet/telefoon zenden en ontvangen beurtelings.

N.B. Plaats powerline adapters altijd direct op een wandcontactdoos, nooit op een verdeeldoos.
Daarom blijft dus maar de helft over. Uit de modem haal ik max 100, boven krijg ik 50 Mb. Maar ik wil boven die max 100 die mn laptop blijkbaar maar kunnen.
Laptop direct aan modem haalde ik dus ook maar 100, niet gek wanneer de laptopkaart maar 100 kan (als ik internet geloven mag).
Ik kan morgen hooguit laptop van vrouw proberen, maar ik betwijfel het.
Moet ik modem zeker resetten naar fabriekswaarde... gaan al mn wifi instellingen, en van powerline.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn Gigabit adapters te koop die je op je USB 3 poort van je laptop aan kunt sluiten.
Wanneer deze altijd blauw zijn, heeft mijn laptop geen usb 3.0...zucht
Reputatie 7
Badge +3
Laptop direct aan modem haalde ik dus ook maar 100, niet gek wanneer de laptopkaart maar 100 kan (als ik internet geloven mag).
Ik kan morgen hooguit laptop van vrouw proberen, maar ik betwijfel het.
Moet ik modem zeker resetten naar fabriekswaarde... gaan al mn wifi instellingen, en van powerline.


Bij sommige laptops wordt bezuinigd op de LAN aansluiting omdat die zelden gebruikt wordt. Fabrikanten kiezen dan voor 100 Mbit.
theorie: Ik reset de modem naar fabriekswaardes, sluit dan eerst powerlineadapter aan (om te voorkomen dat modem begrenst wordt). En stel dat dan in theorie meer Mb's naar boven kunnen over het net, en ik sluit dan boven de laptop aan, gaat dan de modem automatisch weer in 100 Mb modus? Moeten dan in theorie alle aangesloten apparaten 1Gb kunnen om op maar 1 ervan van de snelheid te kunnen genieten?

Was eine Verarsche
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer deze altijd blauw zijn, heeft mijn laptop geen usb 3.0...zucht

Dan werken de adapters idd maar op 100 Mbit. Is waarschijnlijk een oudere laptop.

Je zou een Powerline kit met ingebouwde Wifi kunnen proberen. Basis station zo dicht mogelijk bij het modem. Je hebt dan een sterker Wifi signaal boven.
Bijvoorbeeld de https://www.tp-link.com/nl/home-networking/powerline/tl-wpa4530-kit/

Maar even een vraag, heeft je laptop wel 5 GHz Wifi? En zo ja ook 802.11ac?
De adapters die ik heb hebben ook wifi, geen 5 Ghz echter. Maar ik krijg boven never nooit niet via wifi meer als over de powerline. Ik geloof wel dat de laptop 5 Gieg heeft. Zo oud is de laptop niet.
Dell Inspiron 15 5000 series
Heb net gecheckt, geen 5 gieg
Reputatie 7
Badge +3
Volgens https://www.dell.com/nl-nl/shop/bekijk-alle-laptops-ultrabooks-tablets/inspiron-15-5000/spd/inspiron-15-5570-laptop zitten er 2 USB 3.1 poorten op...
Maar dus, omdat de laptop niet meer als 100 kan, geeft de modem zowieso niet meer als 100? Dus aan al die snelheid heb je geen donder, want welke geek heeft nu op alle lan poorten 1 Gb, en wie heeft zn buro direct naast de modem, in de woonkamer, waar dat spul nu eenmaal binnenkomt (is al beter als in de meterkast...zucht)
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou gewoon een Gigabit naar USB 3 adapter kopen nu blijkt dat ie USB 3 poorten heeft. De TL-WPA4220T KIT zal dan ook naar 1 GBit omschakelen en het modem ook.
Deze adapters zijn niet duur, altijd het proberen waard.
Maar de printer heeft gegarandeerd ook een 100 Mb kaart (officejet pro 8600) ...deze dan maar wireless aansluiten?

Wanneer ik zo een adapter aansluit, moet ik dan de modem nog terug zetten naar fabrieksinstellingen? En waarom schakelt alles automatisch naar 100 Mb wanneer er een 100 Mb apparaat in het netwerk gedetecteerd word? (Moet de printer dus echt draadloos worden aangesloten?)
Reputatie 7
Badge +3
Modem poorten schakelen individueel van 1000 naar 100.

Ik zou het zo doen:

Laptop met Gigabit LAN <-> USB 3 adapter aan de powerline.
Printer draadloos, snelheid is daar niet van belang.

Ik print en scan volledig draadloos met een goedkope HP Photosmart 5520 op 2,4 GHz Wifi.
OK, dus de powerline adapter van TP link neemt automatisch de snelheid van de laptop over? En de modem ook?

Een goede link voor zo een adapter?

Vind zo snel niks op bol.com

Reageer