Beantwoord

Zyxel t50 wordt in netwerkscan weergegeven als “EconetAPS” / Econet Wireless Access Point

  • 23 January 2021
  • 8 reacties
  • 1377 Bekeken

Hallo,

Wanneer ik mijn Wifi thuisnetwerk scan met behulp van de Fing App, krijg ik een overzicht van alle apparaten die online zijn op mijn thuisnetwerk. Wat mij opvalt is dat mijn zyxel t-50 modem/router wordt weergegeven onder de naam “EconetAPS” en “Econet Wireless Access Point”. Verder zie ik dat de poorten 139 (netbios) en 445 (SMB directly over IP) open staan. Ik maak geen gebruik van bestandsdeling of iets dergelijks en heb deze poorten zelf niet open gezet. 
Is dit normaal? Ik kan op internet niks terug vinden over  Econet in combinatie met T-mobile. 

Ik hoor graag van u. 
gr Sander

icon

Beste antwoord door Pieter_B 24 January 2021, 19:37

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@SanderGianna

Bekijk eens of deze poorten ook inderdaad open staanvanuit de WAN connectie via grc.com en dan onder ShieldsUp!. Hier kun je diverse testen vinden om je external WAN te testen op diverse open poorten, waaronder ook 139 en 445 als je wilt.

Klik dan op de ‘file sharing’ of the ‘common ports’ button.

Als je de ‘Common ports’ test doet, je resultaat zou er dan zou uit moeten zien 

 

Even voor de duidelijkheid, hier draait pfSense op een miniITX PC als router/firewall, dus niet de Zyxel.

De test die de Fing App doet is op je internal netwerk, de LAN en zeker niet de WAN.

@SanderGianna

Bekijk eens of deze poorten ook inderdaad open staanvanuit de WAN connectie via grc.com en dan onder ShieldsUp!. Hier kun je diverse testen vinden om je external WAN te testen op diverse open poorten, waaronder ook 139 en 445 als je wilt.

Klik dan op de ‘file sharing’ of the ‘common ports’ button.

Als je de ‘Common ports’ test doet, je resultaat zou er dan zou uit moeten zien 

 

Even voor de duidelijkheid, hier draait pfSense op een miniITX PC als router/firewall, dus niet de Zyxel.

De test die de Fing App doet is op je internal netwerk, de LAN en zeker niet de WAN.

@Pieter_B 

Bedankt voor je reactie. De poorten zijn inderdaad dicht op de WAN verbinding. Ik zie echter niet in waarom deze op LAN wel geopend zijn, ik gebruik geen netbios en SMB dus wil de poorten liever dicht hebben. 

Wat betreft EconetASP; heb jij enig idee waarom deze naam wordt weergegeven ipv de reguliere naam van de router (zyxel t-50)?

Zie afbeelding hieronder:

 

🤔

Reputatie 6
Badge +3

Hi @SanderGianna

Kan je eens onder Netwerkinstellingen → USB Service kijken of “Delen van bestanden” en/of “Media Server” aanstaan. Die services gebruiken de netbios en smb poort. 

Reputatie 7
Badge +3

@SanderGianna 

Ken deze app niet en weet ook niet hoe die iets detecteerd binnen een netwerk, doet hij dat op MAC-adres o.i.d.

Goed om te horen dat je WAN geen open poorten heeft, maar of die app op de LAN wel helemaal lekker werkt voor ‘interne poorten’ .. daar heb ik toch mijn twijfels over.

Aan een LAN kant van een netwerk, heb je niets van doen met poorten open .. dus ik denk dat die melding / meting is van een ander device binnen je LAN die reageert op die poorten .. bijv. een Windows PC.

Op de LAN heb je geen poort forwarding regels, je kunt dus niet van LAN naar LAN ook maar egens instellen. Dat is anders voor een duurdere firewall met meerdere LAN’s en subnetten .. maar de Zyxel is wat ik noem een ‘budget’ router, die doet daar niet aan.

Hi @SanderGianna

Kan je eens onder Netwerkinstellingen → USB Service kijken of “Delen van bestanden” en/of “Media Server” aanstaan. Die services gebruiken de netbios en smb poort. 

Hey bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat je de instellingen van de router bedoeld? Daar heb ik deze services niet aan gezet. Op mijn macbook heb ik ook alles uit staan wat betreft file sharing, remote desktop etc...ik ben sinds enkele maanden overgestapt van KPN naar T-mobile, bij KPN zag ik deze poorten nooit open staan...

@SanderGianna

Ken deze app niet en weet ook niet hoe die iets detecteerd binnen een netwerk, doet hij dat op MAC-adres o.i.d.

Goed om te horen dat je WAN geen open poorten heeft, maar of die app op de LAN wel helemaal lekker werkt voor ‘interne poorten’ .. daar heb ik toch mijn twijfels over.

Aan een LAN kant van een netwerk, heb je niets van doen met poorten open .. dus ik denk dat die melding / meting is van een ander device binnen je LAN die reageert op die poorten .. bijv. een Windows PC.

Op de LAN heb je geen poort forwarding regels, je kunt dus niet van LAN naar LAN ook maar egens instellen. Dat is anders voor een duurdere firewall met meerdere LAN’s en subnetten .. maar de Zyxel is wat ik noem een ‘budget’ router, die doet daar niet aan.

Met deze app kun je via je telefoon (die verbonden is met wifi) je eigen wifi netwerk scannen. Vervolgens krijg je een overzicht van alle online apparaten binnen je wifi netwerk. In mijn geval zie ik dat mijn telefoon, tv en de modem online zijn.
Vervolgens kun je de gedetecteerde apparaten bijvoorbeeld pingen, de route traceren en dus ook scannen op open poorten. 
Detecteren gebeurt inderdaad via mac adres of ip adres (kun je zelf kiezen). Aan het IP adres zie ik dat het gedetecteerde apparaat mijn router is, ik snap alleen niet waar de naam “Econet Wireless Acces Point” vandaan komt. Normaliter krijg je gewoon de naam van het model router te zien. Ik kan op internet ook niks terugvinden over een link tussen econet en t-mobile. 


Ik heb sterk het vermoeden dat ik gehacked wordt en dat een rootkit/bootkit op mijn macbook de boosdoener is. Opnieuw formatteren en een clean install doen heeft geen zin, heb ik al te vaak geprobeerd. Malware gerelateerde bestanden en mappen blijven terugkomen, zonder zelf ook maar iets te downloaden of überhaupt te internetten. 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @SanderGianna

Kan je eens onder Netwerkinstellingen → USB Service kijken of “Delen van bestanden” en/of “Media Server” aanstaan. Die services gebruiken de netbios en smb poort. 

Hey bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat je de instellingen van de router bedoeld? Daar heb ik deze services niet aan gezet. Op mijn macbook heb ik ook alles uit staan wat betreft file sharing, remote desktop etc...ik ben sinds enkele maanden overgestapt van KPN naar T-mobile, bij KPN zag ik deze poorten nooit open staan...


yes op de router. Je geeft aan dat de poorten “openstaan” op de router. Alleen de genoemde services gebruiken die poorten. Controleren kan nooit kwaad 😉

Reputatie 7
Badge +3

@SanderGianna 

How to Check Your Mac for Rootkits

Dat is een vervelend probleem waar je tegenaan loopt, maar kijk eens of mijn link hulp kan bieden.

Heb je al eens een virus scanner voor Mac op je PC laten draaien?

Wel raar dat je een virus opgelopen hebt, zeker gezien het filesysteem en de rechten die een Mac geeft aan gewoon de standaard user.

AVG voor Mac is uit mijn oude tijd van Windows, was toen wel 1 van de betere scanners. Nu heb ik hier Linux en heb niet echt een virus scanner .. maar op een zijspoor heb ik wel BitDefender for Unix. Dit is meer voor mijn VM’s te scannen op foute dingen.

Als je echt geen vertrouwen hebt in je Mac, dan is de enige oplossing om een Apple servicepunt te bezoeken. 

Reageer