Beantwoord

Zyxel VMG8825 T-50 geen externe toegang Synology

  • 5 November 2019
  • 18 reacties
  • 1432 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Ik heb sinds een paar dagen T-mobile thuis en heb een Synology NAS DS212. Met mijn vorige provider kon ik de NAS extern benaderen maar met de nieuwe router niet. Intern gaat het wel goed. De router laat de NAs niet naar het internet. Hij kan geen DSN server bereiken. Ik heb de firewall op de router laag gezet en via portforwarding poort 5000 en 5050 open gezet op de router. Iemand een Idee? 

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 5 November 2019, 21:23

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7

Hallo @mjbuijs 

Dat klinkt alsof de instellingen van je Synology niet goed staan.

Bij DNS en Gateway moet je 192.168.1.1 staan klopt dat bij jou ?

dat was het inderdaad, dank!

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem.
Poortdoorschakeling ingericht op de router, maar geen contact van buitenaf mogelijk. 

Op welke plek moet ik de DNS en Gateway aanpassen naar 192.168.1.1? In mn router? In de Nas?

Dankjewel alvast voor het meedenken! 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @maaikevk Je moet de instellingen aanpassen in je NAS ;-) Ik heb zelf een Qnap en maak dus gebruik van de Qfinder App, maar die werkt waarschijnlijk niet voor jouw nas. Voor Synology kwam ik deze tegen

 

Tx, die link helpt me inloggen op mn nas. Dat lukte gelukkig al wel als ik op de wifi zit. 

Wil t alleen zo inrichten dat je ook vanaf een ander netwerk en andere computer in kunt loggen. 

Denk dat het zit in t aangeven van t adres 192.168.1.2 (of moet het 192.168.1.1 zijn?) in zowel nas als in de router.

Nas:

Router:

Of misschien zit het in deze foutmelding: 

Het is nog een raadsel ;-)

Heb jij een idee?

Reputatie 7
Badge +5

@maaikevk

Staat de DNS server van de synology aan? Anders vinkje aan klikken en verwijzen naar 192.168.1.1.

 

Interessant, daar stond dit. 
 

en ik heb het aangepast naar 
 

En…. JAAAAA, mn quickconnect weet nu de weg naar de nas als ik niet op de wifi zit 🎉

Superbedankt! Ik test de ftp ook nog even, maar vermoed dat die ook goed zal gaan nu. 

Reputatie 7
Badge +5

@maaikevk

IP adressen instelling die je ziet is geen probleem.

192.168.1.1 is het IP adres van de Zyxel modem

192.168.1.2 Is het IP adres van de Synology. makkelijk te onthouden.

Inloggen op de synology heb je de web assistant niet nodig. Op het eigen lokale netwerk type je in een browser http://192.168.1.2:5000 en je kan als admin inloggen. Een andere eigen netwerk mogelijkheid is om gebruik te maken van de servernaam die je aan de synology gegeven hebt. http://servernaam:5000 Je kan die verbinding maken op ieder pc/tablet/telefoon of wel alles waar een webbrowser inzit. Het werkt niet altijd als er bepaalde functies aangeroepen worden die een telefoon of tablet soms niet hebben.

En ik zie nu dat de server joop heet, http://joop:5000 soms http://joop.local:5000

De waarschuwing over die 2 routers kun je negeren, krijg ik ook maar alles werkt.

Fijn dat jij die melding ook hebt!

FTP werkt nog niet, maar eigenlijk gebruik ik dat ook niet meer tegenwoordig… Ik ga die functie maar laten voor wat het is. 

Dank voor je goeie hulp!

Reputatie 7
Badge +5

@maaikevk 

Zet die poort doorschakeling naar poort 21 dan uit. Hoe minder open des te beter.

Had je de FTP service ingeschakeld

 

Ga ik doen! #ftp

Helaas is er toch iets nog niet goed. Als iemand van buiten de nas benadert via ipadres:5000 komt er een foutmelding. “Deze site is niet bereikbaar. Het duurt te lang voordat IPADRES reageert.” 

Heb jij enig idee @yalerta waar ik aan moet sleutelen om dit in orde te krijgen?

Reputatie 7
Badge +5

Controleer de firewall en pas deze eventueel aan. Omdat de Zyxel router ook firewall functie’s heeft kan de Synology firewall (tijdelijk) uitgeschakeld worden om te zien of het daardoor optreed.

Om van buiten toegang te krijgen moeten er ook accounts aangemaakt worden voor die toegang hebben tot de diverse apps en services

Probeer niet om vanuit het eigen netwerk deze verbinding te testen. Beter is via je mobiel die je als hotspot instelt voor b.v. een thuis-laptop.

Externe IP adres https://watismijnip.nl/ ?

Ja, die accounts zijn ingericht in de nas. Hij heeft ook zo gedraaid voordat we een nieuwe router kregen. 

IP adres klopt ook. 

Firewall uitgezet en opnieuw getest (idd vanaf ander netwerk) en weer dezelfde melding. Werkt niet :-(

 

Heb jij nog andere ideeen? Geloof dat ik er toch een nerd bij moet halen. 

 

Reputatie 7
Badge +5

De poort instelling die je gemaakt hebt in de Zyxel geeft aan dat je een verbinding maakt via een DSL aansluiting?

ETH-Internet = glasvezel

VD-Internet = vDSL

ADSL-Internet = ADSL

Reputatie 7
Badge +3

Even een vraag voor @maaikevk , waarom maak je geen gebruik van QuickConnect met een account bij Synology (soort van DDNS)?

Hiermee heb je zonder ook maar een firewall setting / portforwarding toegang tot je DSM login.

 

Dit werkt hier probleemloos achter een pfSense firewall .. en als er 1 zinnige firewall is met instellingen, is het deze wel.

 

Beste @yalerta, je bent een redder! 

Ik heb glasvezel en hij stond op DSL. Heb nu alles omgezet en volgens mij werkt t nu echt!!

Dankjewel!

 

@Pieter_B Ja, quickconnect werkt heel fijn inderdaad! Heb ik ingericht. Alleen degene die mijn nas backupt, wil via :5000 erin kunnen (don’t ask why 🤷🏻‍♀️)

Dankjulliewel voor je hulp. Het is hier nu helemaal netjes ingericht na het omwisselen van de router. Nu maar duimen dat deze een paar jaar meegaat ;-)

Reputatie 7
Badge +3

@maaikevk 

Dan heb ik toch nog even een vraag hoe hij die verbinding voor die backup maakt, want als hij binnen wil komen op poort 5000 kiest hij voor HTTP en dus geen HTTPS. HTTP is zeker met een NAS ten zeerste af te raden om te gebruiken, zeker als er ook nog eens login gegevens worden meegestuurd. HTTP is niet encrypted, dus alles wat er overheen gaat is ‘leesbaar’ als het onderschept gaat worden (Man in the Middle attack)

Tenzij je een VPN tunnel opzet tussen jouw NAS en zijn plek voor de backup, ik voel toch wat security issues opkomen.

Ik ben iemand die zo lang mogelijk poorten dicht wil houden, maar als er dan toch wat open moet .. zo min mogelijk poorten open zetten.

Daarom adviseerde ik ook de Quick Connect DDNS service van Synology zelf, dan heb je ook geen gerommel aan de firewall nodig.

What network ports are used by DSM services?

Via Quick Connect kom e ook gewoon bij de management console, dus ik begrijp die meerwaarde niet helemaal voor iets als een backup maken.

En om backup nog eenvoudiger te maken, heeft Synology apps ingebouwd. Voordeel is dat jij in control bent naar de backup locatie. Bekijk de video hieronder eens rustig.

 

Dankjewel Pieter!

Ik heb t doorgegeven aan ‘de nerd’ die mijn Nas-beheer doet. 

 

Reageer