Beantwoord

Zyxel WAP 6807 mesh:up/down/up/down

  • 30 July 2020
  • 8 reacties
  • 673 Bekeken

Ik heb de Zyxel T50 met een Zyxel 6807 WAP.

Wanneer ik in de mpro app naar de config kijkt lijkt het er op alsof de verbinding jojo-t en de app meldt om en om “MESH:Up” en “MESH:Down” en bij de Wap staat dan “Access Point disconnected”. Druk ik dan weer op de refresh knop dan staat er ineens weer “Access Point” met status “Good”.

Wat gebeurt hier? Doet ie het nu, of doet ie het niet?

NB: Ik gebruik voor mijn eigen Wifi een drietal Deco P7 access points. Aangezien ik ook bekabelde apparaten buiten het gastnetwerk wil houden heb ik de Wifi van de modem actief en gebruik ik de Wifi van de modem voor het gastnetwerk. Voor deze gasten heb ik de WAP nodig want zij zitten een eindje bij de modem vandaan.

 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 30 July 2020, 23:07

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7

Hey @PJanssens,

Zonde dat het geen liefde op het eerste gezicht is tussen jou en de Zyxel. :broken_heart: Mocht je de Zyxel toch weer een kans willen geven dan is de Community juist dé plek om te troubleshooten naar een oplossing. Als je liever je Raspberry gebruikt dan is dat natuurlijk ook prima. :relaxed:  

Ik heb de WAP na nog en uurtje proberen terug in de doos gedaan…

Daarna een oude Raspberry als AP ingericht en er een eenvoudige firewall op gezet. Getest, en klaar. Klein uurtje werk, leuk om te doen, en beter dan het spul van Zyxel dat TMT levert.

Case closed.

Op de Deco zit een hele mooie feature om een gasten netwerk te creëren!

 

...en dan ligt je hele bekabelde netwerk netjes open… dus dat is bepaald geen ‘gasten netwerk’.

Een gasten netwerk kun je alleen op de router creëren; niet ergens midden in een netwerk, tenzij je dat gasten netwerk ook bij je bekabelde netwerk weg kunt houden (bijv met VLANs). De Deco ondersteunt geen vlans dus dat is geen optie. 

Reputatie 7
Badge +14

Op de Deco zit een hele mooie feature om een gasten netwerk te creëren!

Ik word zo langzamerhand knettergek van dat ding. De handleiding die jullie telkens maar weer doorsturen klopt voor geen meter en de WAP doet waar ie zin in heeft.

 

Enkele opmerkingen uit de “handleiding”:

  1. Het knopje van de modem moet gaan knipperen. Nou, als je een knipperend knopje op jouw modem ziet krijg je van mij een kwartje.
  2. Wacht tot het WPS lampje gaat knipperen. Maar welk lampje is nou het WPS lampje? Dat mag je raden. Ik gok het middelste lampje.
  3. Ga op de WAP naar Wifi config en klik op AP. Die keuze ontbreekt eveneens.
  4. Verbind met 192.168.1.5 - Dat weten we inmiddels wel. Dat werkt niet.
  5. Druk op de WPS knop van de versterker. Die knop ontbreekt. Er is wel een knop met een sleuteltje. Dat zal ‘m dan wel zijn (maar wordt niet uitgelegd).

Anyway. Ik ben nu zo ver dat de modem meldt dat hij in controller mode staat. Opmerkelijk genoeg geeft hij aan dat EasyMesh actief is en de middelste lamp (uplink naar de modem?) is stabiel groen. De EasyMesh Role is controller en de 5G backhaul is connected.

De main Wifi van de beide interfaces heeft het zelfde SSID als mijn modem. De Guest wifi heeft op beide interfaces een Zyxel_1942_1 SSID.
 

Schiet mij maar lek. Wat een prut ding. De bedienbaarheid is nog minder dan een Linux doos uit 1993. 

Ik krijg tranen in mijn ogen als ik terugdenk aan de prachtige apparatuur die Zyxel vroeger maakte (maar dan heb ik het over meer dan 25 jaar geleden). 

Reputatie 6
Badge +3

@PJanssens Welke lampjes branden er op de WAP als de App “Access Point disconnected” aangeeft? Als het middelste lampje uit is betekend het dat er geen verbinding meer is tussen de WAP en het modem. 

Dankjewel @Marcel MCi . Hij is bedraad aangesloten en ik heb hem inderdaad al enkele malen vanaf fabrieksinstellingen geinstalleerd.

Ik heb ‘m juist als Mesh AP nodig en had de hoop dat de bekende Zyxel mesh trubbels al opgelost zijn.Als dat niet het geval blijkt te zijn zal ik hem als Wifi versterker moeten gebruiken. Als los AP gaat het niet werken (want ik heb hem nodig voor het gastenwifi).

Reputatie 7
Badge +2

Hallo PJanssens,

Heb je de WAP bedraad aangesloten, of gebruik je deze draadloos?

Bedraad heeft natuurlijk de voorkeur.

Bij draadloos gebruik zit er wellicht te veel storing of afstand tussen modem en wap. Dan zou je het bedraad eens moeten proberen.

Reset van de wap ook al eens geprobeerd?

Mvg. Marcel

Reageer