[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel


Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1528 reacties

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:

  • Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
  • Poort: 5060 (UDP)
  • Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005

Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.

  • Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
  • Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Ga naar Dynamische DNS.
  • Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
  • Klik op Toepassen.
  • Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
  • Klik op Back-up om de config file te downloaden.
  • Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
  • Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
  • Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
  • Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
  • Sla de wijzigingen op.
  • Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
  • Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
  • De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
  • Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
  • Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.

Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis. :stuck_out_tongue_winking_eye:


143 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@TMTV 

Klasse man hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt!

🤗🤗🤗🤗🤗

Reputatie 7
Badge +6

UPDATE: Door een bug in My T-Mobile kun je tijdelijk deze handleiding gebruiken. Mocht dit niet lukken, dan vind je hier instructies om het script op je mobiel uit te voeren.

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Belofte maakt schuld. Hierbij poging drie om de voip-gegevens uit je router te halen. Zoals gezegd werkt deze guide voorlopig alleen met de Zyxel, maar misschien komen de Huawei en/of Draytek daar op een later moment bij. Deze guide is eigenlijk nog simpeler dan de vorige twee. Je hoeft niet eens in te loggen in de router. Een stukje code uitvoeren op je computer is genoeg. In deze guide ga ik uit van een (schone) Windows-installatie, omdat dat nu eenmaal de grootste doelgroep is, maar het werkt ook op macOS en Linux. Als je daarmee overweg kunt, weet je vast ook wel hoe je dit aan de praat moet krijgen 😉.

Omdat ik me goed voor kan stellen dat je niet zomaar een programmaatje van een vreemde op je computer wilt hebben (terecht!), zal ik kort uitleggen wat dit scriptje precies doet. Op het moment dat je je router voor het eerst (of na een fabrieksreset) aansluit, wordt er een aantal instellingen vanuit T-Mobile geladen. Eén van die instellingen is je voip-account. Dit programma simuleert als het ware dat opstartproces. Dat gaat buiten de firmware om, dus het maakt niet uit welke versie er op je Zyxel draait. Dit werkt alleen binnen je eigen netwerk en je kunt ook alleen je eigen gegevens achterhalen. Geen zorgen dus!

Met deze kennis gaan we beginnen. Allereerst heb je Python nodig. Dat kun je hier downloaden. Ik heb de code getest met de op het moment van schrijven meest recente versie (3.9.0), maar het zou ook met Python 2 moeten werken, als je die al geïnstalleerd hebt. Let bij de installatie op dat je het onderste vinkje aanzet:

Klik na het installeren voor de zekerheid op 'Disable path length limit'.

Ga nu naar https://pastebin.com/jCQdTNVm en klik op 'download' om mijn programmaatje te downloaden. Wie er verstand van heeft, kan ook eerst de code bekijken om zeker te weten dat het allemaal deugt. Ik moet erbij vermelden dat zelf een script schrijven wat buiten mijn comfortzone ligt, dus ik sta open voor verbeteringen.

Open nu CMD: druk op Windowstoets + R, typ cmd en druk op enter. Om het te laten werken, heb je nog een hulpprogramma nodig. Dat kun je installeren door dit te typen:

pip install requests

Wacht tot het installeren klaar is (en negeer een eventuele waarschuwing) en ga dan naar de map waar je het eerder gedownloade script hebt opgeslagen. Meestal is dat de map 'Downloads'. Ga daar als volgt naar toe:

cd "C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads"

Vervang <gebruikersnaam> natuurlijk door je eigen gebruikersnaam. Typ nu:

python voip.py

Als het goed is, zou dit het resultaat moeten zijn:

En zie daar: je gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens (en het serveradres voip.t-mobilethuis.nl poort 5060 UDP) ben je vrij om een eigen router aan te sluiten en toch je oude telefoonlijn te gebruiken. Daarover zijn hier genoeg interessante topics te vinden. Je Zyxel kan nu de kast in, maar bewaar 'm wel. Als je ooit je abonnement opzegt, wil T-Mobile 'm graag terug. Als je toch de Zyxel wil blijven gebruiken, is dit een goed moment om hem even opnieuw op te starten. Door mijn scriptje is hij voor de klantenservice tijdelijk onbereikbaar geworden. Dat lost zich vanzelf op, maar je kunt hem ook even herstarten.

Tot slot nog een kleine waarschuwing: wees voorzichtig met je voip-gegevens! Als ze in verkeerde handen vallen, kan het boevengilde op jouw kosten bellen en dat gaat T-Mobile niet vergoeden.

Succes!

TMTV

Reputatie 7
Badge +3

Goed bezig @TMTV 

Voor mensen die zelf nog iets meer willen lezen, ref: ZyXEL Communications APS 1.0 Manuals

Reputatie 7
Badge +6

@Pieter_B Dank! Die was ik nog niet tegengekomen. Overigens gebruikt T-Mobile een zelfgeschreven programma voor het beheer van alle routers. Mijn script is trouwens gebaseerd op het opstarten van de Draytek, om de eenvoudige reden dat dat een stuk simpeler (lees: korter) is.

Reputatie 7
Badge +15

@TMTV 

Ik had mijn gegevens voor VoIP graag willen opslaan maar ik ga binnenkort over op glasvezel en dan is het dus opnieuw bestellen en deze opzeggen.

Geen nut heeft het nu, ik hoop dat deze guide nog lang zal blijven werken.

Reputatie 7
Badge +7

Goed bezig @TMTV ,

 

Deze guide werkt inderdaad veel makkelijker dan de vorige.:thumbsup_tone1:

Nu hopen dat T-Mobile hier voorlopig geen antwoord op heeft.:wink::joy:

Reputatie 7

Hoi allemaal, 

 

Ik heb de post van TMTV voor nu verwijderd. Ik zal hier volgende week op terugkomen met meer informatie! 

 

[Post is hersteld!]

Oei, iemand op zijn teentjes getrapt omdat @TMTV iets doet wat die niet leuk vind.🤬

Dacht dat TM wel wat sportiever was, niet dus.😳

Word tijd dat de vrije modem keuze word opgedrongen, of iedereen naar een goedkoper alternatief.👻

Reputatie 7
Badge +6

@Doornekamp33 Valt wel mee, hoor. Ik heb even contact gehad en als het geen risico's oplevert, zullen ze mijn post weer terugzetten (net als de vorige keer, toen ‘ie in het spamfilter was blijven hangen). Ze willen gewoon zeker weten dat het geen kwaad kan. Ze zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor de beveiliging van klantgegevens. Ik heb dat programmaatje ook gemaakt met het idee dat het veilig zou zijn, anders had ik het er nooit op gezet. Ik ben er als tevreden klant absoluut niet op uit om T-Mobile het leven zuur te maken. Het is vooral bedoeld om toch alvast een soort vrije modemkeuze mogelijk te maken (waar ik ook groot voorstander van ben).

Volgende week hoor ik meer en zoals gezegd verwacht ik dat ze het gewoon weer online zetten. Daarna zullen ze wel weer proberen om het te blokkeren, maar ik denk dat dat nu een stuk moeilijker wordt :sunglasses: .

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @TMTV ,

 

Dank voor de uitleg waarom ze het “voorlopig” offline gehaald hebben. Is op zich een plausibele verklaring. Het gaat toch inderdaad ook om een stukje veiligheid.:wink:

Reputatie 2

Chips.. Ik was in de veronderstelling dat die wet van vrije router keuze er allang door was.
Volgend jaar waarschijnlijk pas..

Ik zou graag de huistelefoon via SIP op mijn mobiel zetten zodat ik, als ik thuis ben, bereikbaar ben zonder overal in huis toestellen te moeten plaatsen.
Het vaste nummer is helaas nog nodig dus helemaal weg kan ie nog niet..

Ik ga dit topic dus eventjes volgen ;)

@Doornekamp33 Valt wel mee, hoor. Ik heb even contact gehad en als het geen risico's oplevert, zullen ze mijn post weer terugzetten (net als de vorige keer, toen ‘ie in het spamfilter was blijven hangen). Ze willen gewoon zeker weten dat het geen kwaad kan. Ze zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor de beveiliging van klantgegevens. Ik heb dat programmaatje ook gemaakt met het idee dat het veilig zou zijn, anders had ik het er nooit op gezet. Ik ben er als tevreden klant absoluut niet op uit om T-Mobile het leven zuur te maken. Het is vooral bedoeld om toch alvast een soort vrije modemkeuze mogelijk te maken (waar ik ook groot voorstander van ben).

Volgende week hoor ik meer en zoals gezegd verwacht ik dat ze het gewoon weer online zetten. Daarna zullen ze wel weer proberen om het te blokkeren, maar ik denk dat dat nu een stuk moeilijker wordt :sunglasses: .

Hi,

 

Aangezien ik een paar mensen heb zien schrijven dat het werkt, en OP heb zien schrijven dat TM een week nodig had om het script te testen op veiligheid en een maand later er nog geen update is neem ik aan dat het door t-mobile niet veilig is gevonden en we deze methode dus ook niet kunnen gebruiken?

 

Echt jammer want met het doorlezen van deze post had ik constant het gevoel dat ik iets belangrijks zou gaan lezen🙈 beetje anti climax. 

Maar heel veel dank aan topic starter voor alle moeite die hij erin heeft gestoken.

Hulde!

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Joghannes,

Dank voor de complimenten en wat leuk dat je het met interesse hebt gelezen! Als je het hele topic hebt doorgeworsteld en de conclusie is dat het nu niet kan, is dat inderdaad wel een tegenvaller. Het duurt langer dan ik hoopte, dus ik ga ze om een update vragen. De kogel is nog niet door de kerk, maar ik vrees dat mijn laatste post niet gaat terugkeren, tenminste niet voordat ze het onmogelijk gemaakt hebben. Overigens heeft dat niet zozeer met veiligheid te maken, maar ik weet niet precies wat ik daarover mag zeggen, dus ik wacht een officiële reactie even af. Je hoort nog van mij (of T-Mobile). Sorry dat ik op dit moment niet meer te melden heb. Ik hoop dat het in de toekomst weer mogelijk wordt om je gegevens te achterhalen (of dat T-Mobile ze gewoon vrijgeeft).

Reputatie 7
Badge +5

…. ondertussen zijn er velen die overschakelen op een andere voip provider waar het internet rijkelijk van voorzien is.

Tmobile mag straks niet klagen dat de inkomsten uit vaste telefonie terug lopen.

De massa zal een dergelijke aansluiting misschien iets lastiger te activeren vinden, maar zullen wel volgen.

Gisteren assistente verleend bij een (nood)gedwongen thuiswerkster. Ze had van haar werkgever een vooringesteld voIP toestel en PC meegekregen om haar werk te verrichten. Als ze de juiste voedingsadapter voor de IP telefoon had meegekregen was ze direct “online” geweest, maar dat terzijde.:grin:

…. ondertussen zijn er velen die overschakelen op een andere voip provider waar het internet rijkelijk van voorzien is.

Tmobile mag straks niet klagen dat de inkomsten uit vaste telefonie terug lopen.

[...]

Klopt helemaal. Bovendien kun je het ook anders uitleggen: als veel andere providers kennelijk vinden dat het gebruik van softphones (en andere apparatuur) gewoon moet kunnen, zit het risico dus niet in die apparatuur en softphones. Ik zie dan maar 1 mogelijkheid voor het risico: dat moet dan bij T-Mobile liggen; hetzij in de techniek, hetzij bij de organisatie. Dat eerste zou een héle slechte zaak zijn, maar ik vermoed het tweede: de organisatie. Vanuit mijn ervaring durf ik dan de stelling aan dat die blokkade niet bij de techneuten maar bij het management ligt. Als mijn redenatie klopt, vind ik dat het management van T-Mobile zichzelf hier een enorm brevet van onvermogen geeft.

En als de oorzaak toch in de techniek ligt, vraag ik mij af waarom T-Mobile kennelijk zo veel afwijkt (achterloopt?) bij de concurrentie. In elk geval levert dat het verschijnsel op dat Yalerta al benoemde: stemmen met de voeten, oftewel overstappen naar een andere provider. Nog een half jaartje, dan is mijn contracttermijn om...  en ik zou graag blijven maar dit speelt voor mij wel een grote rol.

Conclusie: T-Mobile, geef die SIP gegevens vrij en maak je klanten blij!

Reputatie 1

Hoi allemaal, 

 

Ik heb de post van TMTV voor nu verwijderd. Ik zal hier volgende week op terugkomen met meer informatie! 


Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken. @Sander Die week is wel voorbij. De beloofde update heb ik niet kunnen vinden. Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

Reputatie 7
Badge +6

@TommyC, welke firmware staat er op de Zyxel? Omdat je een nieuwe klant bent, bestaat de kans dat er nog oude firmware (b11) op staat en dan zou het tweede stappenplan nog moeten werken. Ik hoop dat je de Zyxel vannacht niet had aangesloten, want dan is hij waarschijnlijk inmiddels geüpdatet.

Reputatie 7
Badge +5


Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken …

… Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

@TommyC

De Fritzbox kun je inderdaad niet gebruiken met de Tmobile Voip maar blijkt goed inzetbaar te zijn met andere Voip providers. Dus waarom uitzien naar een andere internet aanbieder?

mijn geval;

TV ← Ziggo (20€)
Internet ↔ Tmobile (40€)
Vast nummer voip telefonie via CC/TmT (ca. 4€ á 5€ pm)
Mobiel Simyo (8€ 100bm/1000mb) oud contract wat voor mij voldoet met een goed bereik

Al die 3 of 4 in één aanbiedingen lijken leuk maar zijn dat niet altijd.
Mijn maandelijkse kosten vind ik acceptabel, vooral door die lage internetprijs van glasvezel via Tmobile Thuis.

Reputatie 1

@TommyC, welke firmware staat er op de Zyxel? Omdat je een nieuwe klant bent, bestaat de kans dat er nog oude firmware (b11) op staat en dan zou het tweede stappenplan nog moeten werken. Ik hoop dat je de Zyxel vannacht niet had aangesloten, want dan is hij waarschijnlijk inmiddels geüpdatet.


@TMTV  Dank voor je reactie. Ik had de firmware direct gecontroleerd maar helaas was die niet oud genoeg. Tegen beter weten in toch nog geprobeerd maar zonder resultaat.

Reputatie 1


Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken …

… Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

@TommyC

De Fritzbox kun je inderdaad niet gebruiken met de Tmobile Voip maar blijkt goed inzetbaar te zijn met andere Voip providers. Dus waarom uitzien naar een andere internet aanbieder?

mijn geval;

TV ← Ziggo (20€)
Internet ↔ Tmobile (40€)
Vast nummer voip telefonie via CC/TmT (ca. 4€ á 5€ pm)
Mobiel Simyo (8€ 100bm/1000mb) oud contract wat voor mij voldoet met een goed bereik

Al die 3 of 4 in één aanbiedingen lijken leuk maar zijn dat niet altijd.
Mijn maandelijkse kosten vind ik acceptabel, vooral door die lage internetprijs van glasvezel via Tmobile Thuis.


@yalerta Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies met CC/TmT? Als ik dat Google krijg ik geen bruikbare resultaten.

Ben er inmiddels achter dat Freedom Internet ook T-Mobile thuis glas levert in combinatie met een Fritz!Box.

Reputatie 7
Badge +5

@TommyC 

TmT = TmobileThuis (alleen internet in mijn geval)

CC = cheapconnect.nl (Voip aanbieder en dat loopt via mijn glazen Internet aansluiting van Tmobile)

Neem een Pre-Paid lijn bij Cheap connect, kost 8.95 per jaar, bellen is per minuut ook een stuk goedkoper dan T-Mobile, en vraag nummer behoud aan voor 5 euro als je je oude nummer wilt behouden.

Alleen let op als nieuwe klant, heb je korting wacht die af, zodra je telefonie opzegt vervalt de korting over het algemeen, dan ligt het aan jezelf of je dat er voor over hebt om de Fritzbox te kunnen gebruiken.

 

@yalerta, zo goedkoop vind ik je thuis combinatie niet, ik heb bij KPN voor glas 100/100,en 2 TV STB inclusief opnemen 62.50, jij kan alleen meer TV aansluiten icm coax, telefoon bij CC, gebruik ik alleen om gebeld te worden.

Reputatie 1

@yalerta dank voor de uitleg.

@Doornekamp33 Volgens mij is die 40,= van @yalerta voor 1000/1000 glas.

Reputatie 7
Badge +5

@Doornekamp33

Die meerdere coax was een belangrijk punt.

En idd TmT is de gb up en down. En dat is op moment in mijn internet gebruik ook redelijk belangrijk. Voorbije zondag nog 8Gb upload uitgevoerd na een herstel actie van apparatuur van een goede kennis. En dan is die snelheid prettig.

@yalerta Snelheid kan zeker prettig zijn, maar voor mij compleet overkill, die ene keer dat ik het kan gebruiken wacht ik wel even wat langer.

Maar TM is daar zeker goedkoper in en heb je geluk dat je het kan krijgen, bij een WBA verbinding is bij TM de max 100 up en down en betaal je ook 40 euro voor een kale internetlijn.

Reageer