[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel


Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1528 reacties

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:

  • Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
  • Poort: 5060 (UDP)
  • Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005

Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.

  • Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
  • Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Ga naar Dynamische DNS.
  • Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
  • Klik op Toepassen.
  • Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
  • Klik op Back-up om de config file te downloaden.
  • Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
  • Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
  • Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
  • Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
  • Sla de wijzigingen op.
  • Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
  • Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
  • De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
  • Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
  • Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.

Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis. :stuck_out_tongue_winking_eye:


143 reacties

Reputatie 1

@TMTV Nog een update ontvangen van T-Mobile zeker? Jammer want als iemand zoveel moeite wil doen voor de instellingen, dan is die zich bewust van gevaren van dit soort instellingen. Het voelt dus vooral als het niet willen geven van vrijheid. @Sander je kan vast wel een goed woordje voor ons doen intern.

Reputatie 7
Badge +6

Nee, ik heb er helaas nog niets over gehoord. Op zich zit ik er niet mee als die post niet terugkeert, als ze maar een alternatief bieden (de gegevens gewoon vrijgeven). Dat lijkt me sowieso een beter idee dan deze onofficiële omweg, al is het maar omdat mensen anders hun nummer elders gaan onderbrengen. Ik snap ook niet goed wat ze tegenhoudt. Bij de koninklijke concurrent kan het namelijk wel. Het enige doel is om toch de vastetelefoondienst te kunnen gebruiken, ook al gebruik je volledig eigen apparatuur. Je logt dus rechtmatig in op de server met je eigen gegevens, maar dan via een ander apparaat. Daar is niets illegaals aan en het blijft je eigen verantwoordelijkheid om die gegevens (zoals al je wachtwoorden) te beschermen. Natuurlijk kan de klantenservice dan niet helpen bij problemen, maar dat geldt ook voor eigen routers en dan kun je nog altijd hier terecht.

Wat ik jammer vind @TMTV is dat @Sander 3 maanden geleden heeft gezegt dat die er over een week op terug komt, en Sander kennende had die dat ook wwl gedaan, lijkt er op dat die word tegen gewerkt en dat jij die zaken ergens anders moet onder brengen als je iets ontdekt hebt, bij Telfort waren dit soort zaken geen enkel probleem als ze werden gelekt, werd zelfs aangemoedigd door de Mods daar en de vrije hand in gegeven.

Nu bij KPN niet meer nodig, je kan het gewoon krijgen, die zijn wat dat betreft elke keer een tandje sneller daar, en kwa prijs net zo duur als TM nu is, alleen als het leverbaar is is de 1Gb hier goedkoper.

Reputatie 7
Badge +6

Natuurlijk zou ik het op Tweakers kunnen gooien (genoeg interesse daar), maar dat vind ik dan weer niet zo netjes. Ik heb steeds prettig contact gehad met T-Mobile (in de persoon van Sander) en begrijp ook wel dat hij niet in z'n eentje ijzer met handen kan breken. Maar het zou ze wel sieren om te vertellen wat op dit moment de bezwaren zijn. Het zou ook nog kunnen dat ze proberen tijd te rekken om zelf met een oplossing te komen, of een van de alternatieven die ik heb aangedragen. Ook prima, mijn guide online krijgen is geen doel op zich.

Reputatie 7

Mijn excuses voor de lange radiostilte! Ik heb gesprekken gevoerd over de handleiding van TMTV en de mogelijke implicaties. Dit is echter verzand waardoor ik hier geen goed antwoord op heb kunnen formuleren. Ik heb het contact weer opgepakt en ik zal snel (nu echt!) hierop terugkomen met uitsluitsel en uitleg. 

 

 

Reputatie 7

Belofte maakt schuld. Hierbij poging drie om de voip-gegevens uit je router te halen. Zoals gezegd werkt deze guide voorlopig alleen met de Zyxel, maar misschien komen de Huawei en/of Draytek daar op een later moment bij. Deze guide is eigenlijk nog simpeler dan de vorige twee. Je hoeft niet eens in te loggen in de router. Een stukje code uitvoeren op je computer is genoeg. In deze guide ga ik uit van een (schone) Windows-installatie, omdat dat nu eenmaal de grootste doelgroep is, maar het werkt ook op macOS en Linux. Als je daarmee overweg kunt, weet je vast ook wel hoe je dit aan de praat moet krijgen 😉.

Omdat ik me goed voor kan stellen dat je niet zomaar een programmaatje van een vreemde op je computer wilt hebben (terecht!), zal ik kort uitleggen wat dit scriptje precies doet. Op het moment dat je je router voor het eerst (of na een fabrieksreset) aansluit, wordt er een aantal instellingen vanuit T-Mobile geladen. Eén van die instellingen is je voip-account. Dit programma simuleert als het ware dat opstartproces. Dat gaat buiten de firmware om, dus het maakt niet uit welke versie er op je Zyxel draait. Dit werkt alleen binnen je eigen netwerk en je kunt ook alleen je eigen gegevens achterhalen. Geen zorgen dus!

Met deze kennis gaan we beginnen. Allereerst heb je Python nodig. Dat kun je hier downloaden. Ik heb de code getest met de op het moment van schrijven meest recente versie (3.9.0), maar het zou ook met Python 2 moeten werken, als je die al geïnstalleerd hebt. Let bij de installatie op dat je het onderste vinkje aanzet:

Klik na het installeren voor de zekerheid op 'Disable path length limit'.

Ga nu naar https://pastebin.com/jCQdTNVm en klik op 'download' om mijn programmaatje te downloaden. Wie er verstand van heeft, kan ook eerst de code bekijken om zeker te weten dat het allemaal deugt. Ik moet erbij vermelden dat zelf een script schrijven wat buiten mijn comfortzone ligt, dus ik sta open voor verbeteringen.

Open nu CMD: druk op Windowstoets + R, typ cmd en druk op enter. Om het te laten werken, heb je nog een hulpprogramma nodig. Dat kun je installeren door dit te typen:

pip install requests

Wacht tot het installeren klaar is (en negeer een eventuele waarschuwing) en ga dan naar de map waar je het eerder gedownloade script hebt opgeslagen. Meestal is dat de map 'Downloads'. Ga daar als volgt naar toe:

cd "C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads"

Vervang <gebruikersnaam> natuurlijk door je eigen gebruikersnaam. Typ nu:

python voip.py

Als het goed is, zou dit het resultaat moeten zijn:

En zie daar: je gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens (en het serveradres voip.t-mobilethuis.nl poort 5060 UDP) ben je vrij om een eigen router aan te sluiten en toch je oude telefoonlijn te gebruiken. Daarover zijn hier genoeg interessante topics te vinden. Je Zyxel kan nu de kast in, maar bewaar 'm wel. Als je ooit je abonnement opzegt, wil T-Mobile 'm graag terug. Als je toch de Zyxel wil blijven gebruiken, is dit een goed moment om hem even opnieuw op te starten. Door mijn scriptje is hij voor de klantenservice tijdelijk onbereikbaar geworden. Dat lost zich vanzelf op, maar je kunt hem ook even herstarten.

Tot slot nog een kleine waarschuwing: wees voorzichtig met je voip-gegevens! Als ze in verkeerde handen vallen, kan het boevengilde op jouw kosten bellen en dat gaat T-Mobile niet vergoeden.

Succes!

TMTV

 

Dag allemaal, 

 

Ik heb het bericht van @TMTV  weer hersteld. Na wat gesprekken heen en weer, zet ik deze weer openbaar. Al is het iets dat we zelf niet openbaar geven, deze handleiding geeft geen problemen qua beveiliging voor anderen. Vandaar dat ik deze nu weer terug kan zetten. Veel plezier met de handleiding en doe er je voordeel mee! 

Reputatie 1

Kan je met deze gegevens ook Voip via je mobiele telefoon instellen?

Ik heb de gegevens doormiddel van je scriptje achterhaald.

De gegevens die ik in Zoiper invul, daar krijg ik geen verbinding mee.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Dat kan wel, maar de server is alleen vanaf het T-Mobile Thuis-netwerk bereikbaar, dus niet via 4/5G. Daarom werkt dat eigenlijk alleen binnenshuis, tenzij je thuis een VPN-server hebt. Houd er ook rekening mee dat je op maximaal 2 apparaten tegelijk geregistreerd kunt zijn.

Reputatie 1

Dat kan wel, maar de server is alleen vanaf het T-Mobile Thuis-netwerk bereikbaar, dus niet via 4/5G. Daarom werkt dat eigenlijk alleen binnenshuis, tenzij je thuis een VPN-server hebt. Houd er ook rekening mee dat je op maximaal 2 apparaten tegelijk geregistreerd kunt zijn.

Dank je wel voor je snelle reactie… 

Voor gebruik in huis is het prima in principe.

Echter ik krijg het niet geregistreerd via Zoiper… 

Ik heb de volgende gegevens ingevuld:

SIP Credentials:

Domain:  voip.t-mobilethuis.nl
Username: WXC…..P005
Wachtwoord: het getoonde wachtwoord in cmd

Optional SIP Credentials:

use auth. username:  niks ingevuld

use outbound proxy:  niks ingevuld

 

Echter krijg ik dan dit:

Username WXCmijnnummerP005 

Account name WXCmijnnummerP005@voip.t-mobilethuis.nl 

Timestamp 2021-04-28T15:52:23+02:00 

Protocol5 

Error Layer(3) 

Error Code401 

Error TextUnauthorized 

 

Het werkt zowel niet op de laptop (Lan verbinding) als op de telefoon (WiFi).

 

Zie ik iets over het hoofd ? 

 

Reputatie 7
Badge +14

The most likely reasons are that something is wrong with the SIP username, password or authentication username in the SIP account options.

Reputatie 7
Badge +6

Dat is vreemd. Als ik mijn gegevens op dezelfde manier in Zoiper invul, registreert hij wel. Even een paar checks:

  • Die P005 heb ik ooit als voorbeeld gebruikt, maar blijkt voor sommigen anders te zijn. Het scriptje geeft de juiste gebruikersnaam.
  • Het eerste deel van de gebruikersnaam moet overeenkomen met het klantnummer dat ook op facturen staat. Klopt dat?
  • Het wachtwoord moet bestaan uit 12 hoofdletters, kleine letters en cijfers.
  • Welke router gebruik je?

Hopelijk komen we er zo uit.

Reputatie 1

Dat is vreemd. Als ik mijn gegevens op dezelfde manier in Zoiper invul, registreert hij wel. Even een paar checks:

  • Die P005 heb ik ooit als voorbeeld gebruikt, maar blijkt voor sommigen anders te zijn. Het scriptje geeft de juiste gebruikersnaam.
  • Het eerste deel van de gebruikersnaam moet overeenkomen met het klantnummer dat ook op facturen staat. Klopt dat?
  • Het wachtwoord moet bestaan uit 12 hoofdletters, kleine letters en cijfers.
  • Welke router gebruik je?

Hopelijk komen we er zo uit.

Het scriptje geeft aan wat ook op mijn factuur staat met P005 erachter.
Het wachtwoord bestaat idd uit 12 hoofdletters, kleine letters/cijfers.

Ik heb de Zyxel - VMG8825-T50

 

Moet ik SIP UDP of IAX UDP aanklikken trouwens (het werkt overigens met beiden niet)?

Reputatie 7
Badge +6

Dit script is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen router aan willen sluiten in plaats van de door T-Mobile geleverde router. Omdat je gewoon de Zyxel gebruikt, houdt die een registratie vast en vangt die mogelijk het SIP-verkeer af voordat het bij achterliggende apparaten komt. Met een eigen router heb je dit probleem niet. Misschien kun je dat ook op de Zyxel uitschakelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ernaar kijken.

Reputatie 1

 

Dit script is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen router aan willen sluiten in plaats van de door T-Mobile geleverde router. Omdat je gewoon de Zyxel gebruikt, houdt die een registratie vast en vangt die mogelijk het SIP-verkeer af voordat het bij achterliggende apparaten komt. Met een eigen router heb je dit probleem niet. Misschien kun je dat ook op de Zyxel uitschakelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ernaar kijken.

Aah, ja dat zou zeker het ‘probleem’ kunnen zijn. Zal vanavond eens een router ertussen prakken en kijken of het dan wel werkt :)

In ieder geval erg bedankt tot zover. :)

Reputatie 7
Badge +6

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Kleine aanvulling op de meest recente voip-guide: je kunt hem ook gebruiken als je een eigen router met VLAN-ondersteuning wil gaan gebruiken en/of een managed switch hebt, maar van T-Mobile nog een van de Drayteks of de Huawei hebt. Download eerst het script en bijbehorende programma's. Daarvoor heb je natuurlijk internet nodig. Schakel daarna, dus net vóór het laatste commando (python voip.py), over naar VLAN 100. Hoe je dat precies moet doen, verschilt per router/switch. In het geval van een router kun je het beste VLAN 100 invullen aan de WAN-kant (waar je normaal gesproken dus VLAN 300 voor internet zou invullen). Als je een switch hebt, sluit deze dan direct op de media converter aan (of op de glasvezel als je er een met SFP-module hebt). Zet op de poort die je daarvoor gebruikt VLAN 100 tagged. Sluit vervolgens de computer waarop je het script uitvoert aan op een andere poort en zet hier VLAN 100 untagged op en PVID 100. In beide gevallen moet je op VLAN 100 een ip-adres in de 10.x.x.x-reeks krijgen. Dat kan tot een uur duren vanwege de lease-tijd. Voer tot slot het laatste commando uit.

Succes!

TMTV

Reputatie 7
Badge +15

Goed bezig @TMTV 🤗🤗🤗

Reputatie 7

Wat een super aanvulling @TMTV. Dit is erg waardevol voor velen, yeah! ✨

Reputatie 2

iemand enig idee of dit nog werkt? ik heb dus de zyxel, eerst van plan om die aan een switch an m’n asus wifi6 router te hangen, want die heb ik inmiddels enige maanden werkten voor internet en tv, enkel vlan 300 op de asus hoeven instellen, 2x alles gereboot en alles werkte weer, zelf m’n upload over 1000 mbit lan lijkt nu enige tientallen megabits meer te halen, op de zyxel bleef ik gemiddel steken oop tussen de 840-870 mbps up voorheen, nu met de ASUS RT-AX68U haal ik ruim 935 mbps of meer upload…

 

maar zoals gezegd, vaste telefoon is nu weg, dus ik hoor of lees graag of deze guide nag werkt of kan werken, en wat de snelste optie is om de sip gegevens te achterhalen.

Reputatie 2

dat met het backup bestand, lijkt ook niet meer te werken, want het bestand wat ik uit de zyxel krijg is niet een json/xml maar een binaire drek met aan het begin het woord ‘salted’ :

hoe nu verder?

Reputatie 2

wellicht dat dit effect heeft: 

 

Reputatie 7
Badge +6

@daveflash Ik zie dat je een oude handleiding hebt gebruikt. Die werkt helaas niet meer. De nieuwste, die nog wel werkt, vind je hier. Die is wel wat ingewikkelder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Succes!

Reputatie 2

@daveflash Ik zie dat je een oude handleiding hebt gebruikt. Die werkt helaas niet meer. De nieuwste, die nog wel werkt, vind je hier. Die is wel wat ingewikkelder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Succes!

maar dan moet ik dus wel tijdelijk m’n zyxel verbinden voor het uitvoeren van dat script?

 

update ja en update: het werkt

Reputatie 2

also, ik had het eerder over of er een kastje bestond die rj45 omzet in rj11, en ja die bestaan dus gewoon: https://www.amazon.nl/VoIP-telefoonadapter-VoIP-gateway-Internettelefoon-RJ45-kabel-EU-stekker/dp/B08NC9GDCS

 

zo te zien sluit je die aan op ethernet, dan log je in op een web portal van het kastje, en daar stel je je sip gegevens in… anderen ervaring met dat soort apparatuur?

Reputatie 7
Badge +6

@daveflash Fijn dat het gelukt is!

Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.

Reputatie 2

@daveflash Fijn dat het gelukt is!

Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.

yes, kastje wordt vanavond afgeleverd door dhl vanaf amazon. ik heb ook wel sip apps geprobeerd, maar het gros houdt de connectie niet ‘alive’ als je de app afsluit of naar je homescreen gaat op ios, zij die dat wel doen, zijn vaak betaalde apps waar je per maand voor moet dokken om die functionaliteit te krijgen, dus dat was geen oplossing, hopelijk dit dus wel

Reageer