Beantwoord

Poort 5060 beschikbaar maken

  • 2 June 2020
  • 3 reacties
  • 1230 Bekeken

Ik heb een Glasvezel 100/100 thuis internet verbinding van T-Mobile.

En helaas kan ik niet via poort 5060 verbinding maken met telefoon centrale van onze werkt. Verder lees ik dat de meerderheid ook niet gelukt is aangezien t-mobile poort 5060 gereserveerd heeft voor eigen voip klanten.

Mijn vraag is:
Als ik telefonie bij jullie aansluit maar verder niet gebruiken, (dan betaal ik als het ware voor de poort 5060) en als ik dan mijn eigen werk toestel aansluit, kan ik dan wel babbelen met mijn werk telefooncentrale via poort 5060. of reserveren jullie het ook via MAC Adres?

icon

Beste antwoord door yalerta 3 July 2020, 20:42

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Helaas, als je de router van t-mobile blijft gebruiken kun je poort 5060 niet forwarden naar een eigen server. Wellicht die hele server in de DMZ zetten?

Reputatie 2

Helaas, als je de router van t-mobile blijft gebruiken kun je poort 5060 niet forwarden naar een eigen server. Wellicht die hele server in de DMZ zetten?

 

Klopt niet. Bij zowel de router van T-Mobile als een eigen router werkt poort 5060 niet.  (glasvezel)

Bij de overstap vorige jaar ben ik hier ook tegen dit probleem aan gelopen. Helpdesk gebeld maar rebooten van router enz geen oplossing. Maar ze waren ook niet op de hoogte dat 5060 gewoon in het t-mobile netwerk wordt geblokkeerd.

Ik heb 9 maanden  2 routers gebruikt om fritzbox (voip) achter een vpn verbinding te laten draaien. 

Ik heb bij de Fritzbox nu poort van 5060 naar 6060 gewijzigd met een config file.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62373124#62373124 

En dat werkt nu gewoon. Ik heb bij KPN en Telfort voorheen de fritxbox ook al met eigen voip gebruikt. Los van of je telefoon afneemt werkte 5060 gewoon.

Reputatie 7
Badge +5

De IP telefoon

Mijn vraag is:
Als ik telefonie bij jullie aansluit maar verder niet gebruiken, (dan betaal ik als het ware voor de poort 5060) en als ik dan mijn eigen werk toestel aansluit, kan ik dan wel babbelen met mijn werk telefooncentrale via poort 5060. of reserveren jullie het ook via MAC Adres?

Antwoord is nee. Als je telefonie af gaat nemen wordt de analoge TEL port op het modem geactiveerd en daar kun je dan een toestel op aansluiten. En de rekeningen van gaan betalen.

Op welke wijze wil je de Voip verbinding maken? Via een Voip telefoontoestel zoals Linksys, Gigaset Dect met Voip of via een zg. ATA kastje of wil je via een PC of dergelijke de verbinding opzetten.

Als je via een voip toestel gaat werken is het mogelijk het (interne) IP adres van dat toestel in de DMZ van de modem op te geven waardoor poort 5060 gepasseerd wordt. (Werkt zo bij mij)

Eenvoudigste oplossing is echter om via een andere poort de verbinding naar “het werk” op te zetten. SIP centrales hebben die uitwijkmogelijkheid allemaal. (Maar de beheerders hebben vaak een “eigen dunk” en willen dit niet of moeilijk vrijgeven)

Reageer