Beantwoord

Voip op Zyxel T-50

  • 21 August 2020
  • 3 reacties
  • 1081 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Glasvezelabo afgesloten bij T-Mobile Thuis, met internet en TV, geen telefonie, met Zyxel T-50. Gebruik voor telefonie al jaren 12voip. Bij het aansluiten kom ik tot de ontdekking dat T-Mobile de poort 5060 voor voip blokkeert. Tientallen topics afgestruind, het wordt me duidelijk dat TM de poort “reserveert voor eigen gebruik". Ik kom allerlei oplossingen tegen: 1. de één gebruikt een eigen modem. 2. Een ander gebruikt een ATA met een andere poort, en stelt een poortforward in op de Zyxel. 3. Weer een ander deed niets en het werkt gewoon. 4. Ingewikkelde configuraties met extra apparaten en instellingen.

Ik ben niet zo onderlegd in netwerken, maar kan bijv. wel een menu instellen of een export-file van een fritzbox bewerken en re-uploaden.

Mijn situatue: ik heb het Zyxel t-50 modem met daarachter een Fritzbox 7170. Op de FB zitten 2 analoge telefoons aangesloten. Internet en TV gaan via de Zyxel en werken prima. Omdat de Zyxel-telefoonpoorten in het menu geblokkeerd staan, moet ik voip noodgedwongen via de FB laten lopen. De FB zit met een gewone UTP-kabel in LAN1 aan de Zyxel. Uitbellen via 12voip gaat prima. Gebeld worden via mijn nummer bij CheapConnect gaat niet. 

Mijn vraag: hoe krijg ik dit werkend? Deel van de oplossing: CheapConnect stelt ook andere poorten beschikbaar. Maar hoe krijg ik dat aan de praat in de fritzbox en de Zyxel? Na een dag lang tientallen variaties op instellingen geprobeerd te hebben, werkt het nog steeds niet. Kan iemand het in gewone taal en liefst met enkele screenshots van instellingen, uitleggen? Als het al mogelijk is?

icon

Beste antwoord door Bram11 21 August 2020, 12:36

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

3 reacties

Overigens had ik tot heden een voip-telefoonnummer voor inbellen bij CallVoip, die werkte wel, ook na de overstap deze week naar T-Mobile. Vanaf de nummerportering naar CheapConnect, eergisteren, werkt gebeld worden niet meer. Als er werkelijk geen oplossing bestaat voor het Zyxel-poort-probleem kan ik altijd nog terugporteren naar CallVoip, maar ja… die is wel 5x duurder.

Reputatie 7
Badge +5

In hoeverre gebruik je de rest van de functies van de FB7170. Wifi, Netwerk?

Een simpele oplossing als je alleen de 2 analoge lijne ervan gebruikt is de FB zogenaamd DMZ achter de Zyxel modem te plaatsen.

Inloggen in Zyxel → Hamburgermenu (rechtsboven 3 streepje) → Netwerkinstelling → NAT → Tabblad met DMZ en daar het IP adres van de FritzBox! ingeven.

Op deze manier staat de FritzBox! helemaal “open” op het internet en alleen de FB firewall zorgt voor enige dekking. Het is op deze wijze niet nodig om andere poorten van CC in de FB aan te merken omdat poort 5060 dan gewoon binnenkomt.

Als je in de FB deze instelt op een “vast IP adres” bijvoorbeeld 192.168.1.2 dan bij de netwerkinstellingen van de Zyxel → menu → thuisnetwerken → LAN configuratie → DHCP server en daar de IP adreswaarden instellen op b.v. 192.168.1.10  - 192.168.1.254. Op deze wijze zorg je dat er geen conflict kan ontstaan met de IP adressen die de Zyxel in jouw netwerk uitdeelt. Een eventuele DHCP instelling in de FB moet je ook UIT zetten.

Het is wel vreemd dat je eerdere inkomende voip provider geen problemen gaf en pas na de de portering het probleem optrad. Zijn je instellingen in de FB inmiddels aangepast? Staat daar nog een restantje van CallVoip, als de FB nog op dat account inkomend probeert af te luisteren zal daar nooit geen signaal vanaf komen.

Krijg nou helemaal een sik. Vanmorgen nog niets, vanaf 12:00 opeens alles in orde, terwijl ik niets gedaan heb. Zyxel en Fritzbox staan gewoon op de standaardinstellingen.

Het blijkt dat de portering niet helemaal vlekkeloos is verlopen. CallVoip heeft ons telefoonnummer eergisteren al afgesloten, terwijl CC het nummer vandaag pas geactiveerd heeft. We hingen twee dagen in het virtuele niets met onze telefoon.

Bedankt Yalerta voor je hulp, die DMZ had ik ook al geprobeerd en dat hielp niet, maar dat komt natuurlijk omdat CC het nummer nog niet actief had gemaakt.

Probleem opgelost dus, topic gesloten.