Beantwoord

Voip / SIP settings beschikbaar voor telefonie van T-Mobile Thuis?


Hallo
Zijn de Voip / SIP settings voor de telefonie bij t-mobile thuis beschikbaar?
icon

Beste antwoord door Sander 12 June 2017, 12:20

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Hey Freddy, allereerst: Welkom Thuis!

De gegevens voor Voip en SIP worden niet vrijgegeven. Dit doen we voor de veiligheid van onze gebruikers en om de dienst te kunnen waarborgen. Vaste telefoon aansluiten op Phone 1 en bellen. Dat is de dienst die we aanbieden. Niet meer, niet minder. 🙂
Reputatie 2
Volgens mij hebben T-Mobile (en andere providers) onder een steen gelegen, want er zijn europese wetten die verplichten providers deze gegevens te verstrekken. (https://tweakers.net/nieuws/119389/ministerie-van-economische-zaken-geeft-regels-vrije-routerkeuze-een.html)
Sowieso is het argument over veiligheid een onzinverhaal. Waarschijnlijk heeft T-Mobile voor alle voip het wachtwoord gelijk gezet, dus weet je er 1, dan weet je ze allemaal. Als dat echt zo zou zijn, is dat een groot risico op zich. Dus kom op T-Mobile, geef het goede voorbeeld en ga hier wat mee doen.
Reputatie 7
ik weet niet over welke steen jij het heb maar op dit moment is er nog eenconsultatie en met borgen word bedoeld de kwaliteit van het gesprek. en ging niet over de veiligheid.

waar de providers wel mee worstelen. hoe ga je dit ondersteunen wat de overheid wil. waar ligt de grens. beetje het zelfde verhaal wie er verantwoordelijk is voor de wifi. wat gaat het doen met de prijs...

er is in iedergeval nog geen duidelijkheid.
Reputatie 2
Beste Hidden.nld, het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? XS4ALL levert al jaren VOIP gegevens op aanvraag en alle andere settings die je maar wil weten om je modem/router/voipcentrale in te kunnen stellen. Wees gewoon eerlijk en ga geen smoesjes verzinnen over veiligheid oid.
Heeft iets te maken met klantvriendelijkheid en servicegerichtheid. Nu neem ik T-Mobile niet zoveel kwalijk, die hebben de rommel van Vodafone overgenomen, maar vind het wel jammer, mijn ervaring als klant van T-Mobile was dat ze juist vooruitstrevend zijn op dit gebied.
Reputatie 7
Hallo ijzel,

Ik begrijp wat je bedoeld, echter kan ik T-Mobile ook wel begrijpen.
T-Mobile levert een telefonie dienst waarbij je je eigen toestel kan aansluiten op het modem.
Dat hier op de achtergrond gebruik gemaakt word van voip is eigenlijk niet relevant. dat is niet de dienst die geleverd word. ik ben ook geen voorstander van vrije router keuze. en ben bang dat dit juist de prijs gaat opdrijven inplaats van naar beneden brengen zoals word gedacht.

als je nu kijkt. T-Mobile levert geen ondersteuning op powerline adapters. en stelt dat je de stb moet aansluiten met een kabel. ze zeggen niet een powerline werkt niet, alleen dat als je het wel gebruikt moet je het ook zelf oplossen. heb je problemen ? leg er eens een kabel tussen en kijk of het probleem is opgelost. ik denk dat 90% van de telefoontjes niet thuis hoort bij de internet provider maar het vaak toch oplost voor je. zoals hulp bij het aansluiten van wifi op je laptop. het instellen van je e-mail programma. waar ligt de grens ?
Reputatie 2
Hidden.nld Ik ben het met je eens dat een provider een dienst levert, maar een internetverbinding zou op verzoek gewoon een internetlijn moeten kunnen zijn zonder verplichte routers oid. ertussen. Telefonie is tegenwoordig altijd al VOIP en er wordt door de providers gebruik gemaakt van redelijk standaard apparatuur, dus de benodigde VOIP accounts zijn al aanwezig, alleen niet vrijgegeven. Het kost echt niet zoveel meer geld om dit openbaar te maken op verzoek. Voor de standaard users (90%) kan het gewoon met voorgekauwde apparatuur geregeld worden. Dat powerline niet ondersteund wordt vind ik ook prima, deze hebben geen gegarandeerde verbinding.
Reputatie 7
Mooie discussie dit 🙂 Klasse dat jullie het netjes houden jongens! Beide opties hebben voors en tegens voor verschillende klanten en de service die wij willen en realistisch gezien kúnnen bieden. Als we alles vrij zouden geven zouden we inderdaad bijvoorbeeld vaker aan moeten geven "sorry maar we zijn niet bekend met dit type modem". Klinkt logisch maar voor een klant die op dat moment geen verbinding heeft niet het antwoord dat ze willen horen (jullie zijn toch mijn provider? Los het maar op - even overdreven gezegd). We zijn deze discussie ook intern zeker aan het voeren en de voors en tegens tegen elkaar aan het afwegen. Bedankt voor de input hierin!
Reputatie 7
@ijzel,

Ik zou graag zien dat T-Mobile de volgende aanpassingen zou maken.
Bridge mode mogelijk.
VOIP naar ander vlan zodat men ook hun eigen voip kan gebruiken.
STB een pseudo interface op tv vlan. zodat alles werkt via 1 kabel en op alle poorten internet.

Ik denk dat dit voor alle partijen acceptabel is.
Reputatie 1
Persoonlijk denk ik dat je gewoon de SIP/Voip instellingen moet kunnen krijgen. Net zoals vrije router keuze. Ik vind juist niet tof dat de ISP controle wil over de voordeur tot mijn LAN. Hoe zit dat met bijvoorbeeld veiligheid. Stel iemand breekt in op mijn lan vanuit het internet. Met een doosje van T-Mobile kan de aansprakelijkheid ook daar neergelegd worden. Ten tweede, het is goed om de meeste klanten een install&forget aan te bieden (met de opmerking over aansprakelijkheid in overweging nemende). Maar ik denk persoonlijk mijn LAN zelf veel beter te kunnen beveiligen. En dat moet kunnen, sterker nog, ik zou korting moeten krijgen omdat ik dan ook de verantwoordelijkheid voor het omgaan met aanvallen op mij neem. Nu is dat allemaal een beetje van 'zolang 't goed gaat'. T-Mobile bepaalt de hw, de klant krijgt het inbraak risico. Het is niet helder, totdat het een keer echt fout gaat en iemand besluit dit voor de rechter te brengen.

Hetzelfde geldt voor de telefoon, wordt de dienst geleverd door toegang te geven tot de dienst, of door apparaten aan te leggen? Weer denk ik, je zou moeten kunnen kiezen, T-Mobile way or my way. Zo spannend is VOIP nu ook weer niet. Een simpele google search naar andere VOIP aanbieders laat zien dat het zelfs zo kan, en goedkoper dan T-Mobile. Het komt eerder op mij over dat dit de naweeën zijn van een oude situatie, waarin de telefoonlijn tot in het huis van de telco was. Met het internet wordt de bekabeling gevirtualiseerd, dus dit kan je nu heel anders zien.

Dit leidt tot hele aparte situaties. Zo heb ik het volgende meegemaakt (andere ISP, ter leer en vermaeck): Mijn internet is langzaam, nu heb ik een uitgebreid lan, maar toch, lager dan gemiddeld. Dus ik ga naar mijn firewall toe, en meet daar. Ook duidelijk lager. Nu is de firewall een Linux machine. Ik bellen. 'Meneer, u moet dit (windows) programma draaien, op een PC die direct op het glasvezel modem staat. Ik probeer nog tegen te werken dat mijn Firewall een PC is, die direct op het glasvezel modem aangesloten staat, maar het is een Linux machine. Haalt niets uit. Ik blijf het vreemd vinden dat je de glas performance zo wilt meten, die performance kan je ook een level lager meten, toch? Maar goed, het staat in het script van de helpdesk, dus ik pak een Linux laptop, sluit hem aan en het internet wordt opeens rap. Dus zegt de helpdesk, het ligt niet aan ons. Maar als ik dan opmerk dat een andere mac heeft geleid tot een ander IP nr, ander subnet en dat ik dus opeens heel anders door het netwerk loopt, wordt het stil. Waarna er toch maar geconcludeerd wordt dat het niet bij hun ligt. Ik geef het op, spoof het mac adres op mijn firewall en het hele lan loopt weer als voorheen.' Hier ligt het probleem in de interne routing bij de ISP, hetgeen ook best ingewikkeld is. Aan mijn kant veranderd er niet zoveel, en routing is erg simpel. Ik heb bij elke storing uiteindelijk moet concluderen dat de DNS van de ISP en interne routing van de ISP in 90% van de gevallen de oorzaak van het probleem is. Ik kreeg in 100% van de gevallen de schuld in de schoenen geschoven. Ik gebruik een caching DNS op mijn LAN, en ben uitgeweken naar externe DNS servers. Dat scheelt een hoop.

Maar dit is de wel het probleem. Netwerken zijn op zijn tijd lastige dingen. Hoe complexer het netwerk, des vaker het wel eens mislukt. Als klant wil je dat het werkt, als ISP wil je alleen verantwoordelijkheid voor jouw deel van het netwerk. Vaak zal je daar samen naar moeten kijken. Nu lijkt het erop dat de eigen handen schoonwassen belangrijker is, zelfs als dit op hele onlogische gronden moet. Toch moet het mogelijk zijn om routering van segment naar segment te controleren. Geautomatiseerd nog wel. Dit wordt echter niet gedaan. De helpdesk en de infra mannen/vrouwen zitten in aparte afdelingen, management besluit dat die alleen met elkaar praten bij 'escalatie' en helpdesk medewerkers hebben een gemiddelde beltijd per gesprek in het oog te houden. Ook allemaal met de beste bedoelingen, maar voordat ik de helpdesk bel, heb ik vaak een paar uur alles thuis nagelopen en gemeten om er zeker van te zijn dat ik niet ten onrechte bel. En dan krijg je dat soort 'hulp'. Erug frusterend.

En ook daarom denk ik, transparantie is beter dan al die geheimzinnigheid. Dus ook hoe het netwerk in elkaar zit. Mogelijk zelfs door in het netwerk meet servers te installeren. Wil ik zelfs uitzoeken waar het in het netwerk fout gaat. En o ja, de meeste mensen gebruiken Linux om met het internet te verbinden, want dat draait ook in al die kastjes die worden uitgeleverd. Dus niet schrikken als er iemand gewoon consoles kan openen. Bij vele kastjes kan dat met ssh, in hele erge gevallen wil telnet ook wel eens lukken.
Reputatie 7
Hi ChrisMW, mooie argumentatie! Persoonlijk ben ik ook een voorstander van zo veel mogelijk open en vrij, als T-Mobile zijnde zitten daar in de praktijk soms haken en ogen aan die goed overwogen moeten worden. Hoe meer mogelijkheden we klanten geven hoe meer er mis kan gaan. Iemand zoals jij redt zich zo te zien natuurlijk prima maar er zijn veel klanten die "gewoon internet" willen en zich niet bezig houden met netwerkinstellingen enzovoort. Dat gezegd hebbende is dit zeker iets dat vaker terug komt en wat we continu aan het bekijken zijn!
7 maanden later helaas nog weinig veranderd. Ik ben sinds vandaag aangesloten op het T-Mobile glasvezel, de monteur moet nog steeds langskomen maar omdat de lijn schijnbaar al omgezet was vanochtend om half 10 en ik geen internet meer had heb ik de configuratie op mijn oude router zelf maar even aangepast en het werkt prima. Waar hebben we die monteur voor nodig?

Maar zie dat poort 5060 voor de SIP nog altijd geblokkeerd is naar andere aanbieders toe en ook lijkt T-Mobile nog altijd niet zelf met aanmeldgevens te willen komen voor mensen die wél de telefoniedienst bij T-Mobile af willen nemen en een eigen router willen gebruiken.

Helaas voor T-Mobile, dan maar geen telefonie-abonnement voor jullie maar naar een andere SIP-aanbieder op een alternatieve poort.
Reputatie 1
Hier hetzelfde, de monteur heb ik na de glasaansluiting en een snelle controle dat het internet werkte, weggestuurd. Aardige vent, maar ja, eigen apparatuur. Werkt prima, TV ook. Maar dat SIP, ronduit belachelijk dta je poort 5060 exclusief voor jezelf houdt, ik meen onthouden te hebben dat een adres op het internet bestaat uit :, dus poort 5060 voor een andere IP moet gewoon werken. Maar nee, zelfs 5062 (wordt vaak gebruikt voor je tweede lijn), wat voorheen een werkende setup is, is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. En door al die geheimzinnigheid is uitzoeken nog eens extra moeilijk. Hier kan je geen reden voor bedenken. Dat je je eigen SIP dienst wilt afschermen, geen gegevens wilt vrijgegeven is lichtelijk vorige eeuw, maar vooruit, hooguit verkoop je meer/minder van die dienst. Maar dat je anderen zo tegenwerkt een vergelijkbare dienst te bieden is m.i. gewoon niet juist. Mijn VOIP provider munt ook niet uit in meewerkendheid. Weet iemand een VOIP provider waar je wel mee kan werken op het T-Mobile netwerk? Liefst eentje waar ik mijn vaste lijn nr's kan laten vastleggen.
Hier hetzelfde, de monteur heb ik na de glasaansluiting en een snelle controle dat het internet werkte, weggestuurd. Aardige vent, maar ja, eigen apparatuur. Werkt prima, TV ook. Maar dat SIP, ronduit belachelijk dta je poort 5060 exclusief voor jezelf houdt, ik meen onthouden te hebben dat een adres op het internet bestaat uit :, dus poort 5060 voor een andere IP moet gewoon werken. Maar nee, zelfs 5062 (wordt vaak gebruikt voor je tweede lijn), wat voorheen een werkende setup is, is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. En door al die geheimzinnigheid is uitzoeken nog eens extra moeilijk. Hier kan je geen reden voor bedenken. Dat je je eigen SIP dienst wilt afschermen, geen gegevens wilt vrijgegeven is lichtelijk vorige eeuw, maar vooruit, hooguit verkoop je meer/minder van die dienst. Maar dat je anderen zo tegenwerkt een vergelijkbare dienst te bieden is m.i. gewoon niet juist. Mijn VOIP provider munt ook niet uit in meewerkendheid. Weet iemand een VOIP provider waar je wel mee kan werken op het T-Mobile netwerk? Liefst eentje waar ik mijn vaste lijn nr's kan laten vastleggen.

Het is gewoon niet geweldig bij T-mobile. Ik dacht bij de overstap gebruik te kunnen maken van mijn eigen VOIP provider, omdat dat bij telfort ook kan. Gewoon je modem goed instellen. Maar nee. T-Mobile heeft alles dichtgezet. Ik heb daardoor mijn eigen asterisk aan moeten houden en een extra kastje moeten kopen van CISCO voor telefonie. Ik kon helaas niet meer van mijn abonnement af. Nu is het nog erger. Al het IP verkeer vanaf mijn internet server naar mijn thuis IP lijkt ergens bij t-mobile het putje in te gaan. Al het andere werkt, maar dat niet meer. En dat wordt niet opgelost. Hoog tijd om te verhuizen naar een ander, hetgeen ik ook in gang heb gezet.
Reputatie 1
Hmmm, mag dat wel. Mag je concurrerende VOIP diensten zo blokkeren. Helaas zijn andere providers vaak KPN minded, die over glas meerdere netwerken aanbieden en router dat laten combineren. Is lastig instellen en dan moet ik naar OPNSense overstappen. Ik heb daar ook geen zin in. Hoe heb jij die CISCO box ingesteld? Ik draai op mijn FW een OpenVPN server, maar voor de bereikbaarheid heb ik wel zo'n DNS dienst gebruikt, en mijn firewall trackt het rode IP nr, en werkt de dienst bij. Dat werkt prima met IPFire. Kan overal vandaan mijn firewall bereiken en een VPN opzetten. Zou je niet een NET-To-NET OpenVPN verbinding kunnen opzetten om je internet server en het thuis netwerk te verbinden?

Het schijnt overigens ook zo te zijn dat een VOIP doosje achter het T-Mobile modem wel met andere VOIP providers kan praten, maar met een eigen Modem niet. Mocht dat kloppen dan wordt er wel erg veel werk gestopt in het tegenwerken. Ik ga nog eens flink induiken, als het dan nog niet lukt maar eens met mensen gaan praten die meer verstand hebben van je recht halen.

Uit nieuwsgierigheid, waar ga je naar toe?
Nog geen paar dagen klant, en ik heb nergens last van, de Zyxel er tussen weg en de ubiquiti edgerouter er tussen en alles werkt als een trein. Ik kan zelfs een vpn site to site maken zonder enige problemen.

Ik heb nog wel even contact gehad met EZK (overheid) Net gebeld en die geven aan dat de consultatie is verlopen en dus niet bekend is of deze beleidsregel ook doorgevoerd is, ik zal maandag contact met ACM zoeken en vragen of deze beleid er door is en in hoe verre een provider iets verplicht is.
Reputatie 7
Badge +3
@ChrisMW

Heb hier zelf twee VoIP services via een ATA momenteel achter de Zyxel draaien, geven op poort 5060 geen enkel probleem om te registreren.

De Huawei daarintegen is niet aan de praat te krijgen, welke poort ik ook gebruikt ... tenzij ik mijn ATA in de DMZ plaatst dan is er pas registratie mogelijk.
Het is een Huawei related probleem, want ooit had ik een andere Huawei met hetzelfde probleem.

Het "Blokkeren" wat een aantal mensen waarneemt, is niets anders van een SIP ALG implementatie corruptie van de Huawei. Ook al vink je de SIP ALG uit op de TMT Huawei, wil het nog steeds niet functioneren. Bij mijn vorige Huawie van Online.nl, was dat wel een oplossing, maar deze werkt dus niet bij de TMT versie.

Ga niet nog eens alles testen, heb dat al een aantal keren toegelicht met een aantal testen met mijn ATA achter een Huawei.

En @erris73, zie niet helemaal het nut om TMT VoIP gegevens te willen hebben als andere VoIP providers een veel goedkopere oplossing bieden voor bellen. Zelf heb ik maar even TMT bellen gehad, puur om mijn oude huisnummer te kunnen behouden. Bellen met TMT is gewoonweg extreem duur.
Mijn oude huisnummer is nu gehost bij CheapConnect en uitgaand bellen doe ik dan ook nog eens met nog een andere provider.

@Hans Dijkema , jouw topic is dus blijkbaar ook nog niet opgelost door de TMT networking afdeling begrijp ik uit jouw verhaal. Dat is jammer, zeker als ik de 'internal boys' aan probeer te sturen om onderzoek te doen. Het is gewoon reproduceerbaar, dus snap ik die netwerk jongens niet.

ik ben ook maar klant, veel meer kan ik ook niet doen.

Even om dit topic een nieuw leven in te blazen.

Indien je zelf via SIP je telefoon wilt regelen, regel dan een account bij cheap connect of een andere SIP aanbieder en verhuis je vaste telefoonnummer naar hun.

Dat werkt gewoon. Je betaalt prepaid en krijgt netjes een e-mail wanneer je tegoed op is.

Hoef je deze dienst in ieder geval niet af te nemen bij internet providers die terecht er voor kiezen de massa te kunnen bedienen.

Ga dan niet lopen zeuren als je een broodje speciaal wilt en beleg dat gewoon ergens anders.

Gaat T-mobile vanaf vandaag wel de SIP gegevens verstrekken en mogelijk maken? Aangezien vanaf morgen 28 januari providers verplicht zijn om eigen modems te ondersteunen dus ook voor telefonie.

 

Reputatie 7

Ja. Staat in je T Mobile omgeving 😀

Ja. Staat in je T Mobile omgeving 😀

Ik zie het. Volgende pagina geeft SIP details: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/specificaties/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

Reageer