Beantwoord

2de TV vanaf beneden naar bovenverdieping LAN3, maar ik wil ook gigibit over kabel. Moet ik extra kabel aanleggen?

  • 18 September 2018
  • 4 reacties
  • 434 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Hallo,

Vanuit huiskamer wordt TV 1 aangesloten. TV 2 staat op andere verdieping waarbij ik nu 1 UTP cat 6 kabel heb lopen. Nu las ik dat LAN 3 TV2 geschikt is...maar dan moet ik de UTP kabel daarvoor inzetten. Om dan ook gigibit verbinding kabel te maken. Moet ik dan een extra kabel installeren of is een switch op verdieping 2 voldoende om TV en gigibit aansluiting te maken via 1 kabel van modem
icon

Beste antwoord door Folkert 18 September 2018, 19:56

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hallo,

Lees even dit topic, daar vind je het antwoord. Forum gebruiker Marcel MCi is de expert op het gebied van Internet/TV modems aansluiten.
Reputatie 7
Badge +3
Van harte welkom op het klanten voor klanten forum van T-Mobile @APS2018 .

Je mag je scharen bij de club van mensen die tegen deze beperking aan lopen.
De vraag komt met steeds meer regelmaat voorbij, hoe je via 1 UTP kabel toch TV en internet kunt krijgen.

De beste oplossing is om VLAN's aan te maken en die op een trunk te plaatsen.
Dat alles is mogelijk door gebruik te maken van managed switches.

Recent zijn er topics geweest die redelijk veel informatie bevatten hoe je dat kunt opzetten, zelfs met screenshots om de HOW-TO te ondersteunen.

Hier zijn deze topics

VLAN topic 1
VLAN topic 2

Zou zeggen lees deze topics eens rustig door en als er dan nog vragen zijn, stel ze dan gerust hier of in die betreffende topics.
Hallo Pieter en Folkert,

Beiden bedankt voor de input. De hardware en installatie door Gxxxx van T-mobile moet a.s. 28-9 nog geïnstalleerd worden. De ontvanger VLAN zal mijn oude ASUS 56U worden met OPENWRT firmware. Ik hoop dat de meegeleverde modem/router ook VLAN heeft zodat deze als 'zender' VLAN kan werken. Ik zal het een en ander voorbereiden en de vraag aan de monteur/installateur voorleggen. Als VLAN afgeschermd is op modem/router, dan zal ik een andere VLAN switch moeten aanschaffen.
Mijn gevoel zegt....dit gaat lukken over 1 kabel.

Alternatief is powerline AV500, dan kan ik overal het kastje neerzetten. Ik vind wel dat T-mobile mooi kan zeggen 4 TV aansluitingen...maar zie je al die kabels voor je? Van beneden naar eerste verdieping voor kids kamers en 1x naar Zolder....nee dat is niet leuk!!!
Reputatie 7
Badge +4
@APS2018
Het hangt er een beetje van af welk modem je heb gekregen, maar je zou heel goed je eigen asus kunnen gebruiken. Mits je geen vaste telefoon nodig hebt. beide modems ondersteunen geen vlans op de LAN poorten.
Tevens moet je aan de andere kant ook de vlans weer uit elkaar trekken.

Je kan dus ook makkelijk met 1 kabel door je huis gaan en overal waar je internet en tv plaatst een managed switch neer zetten. Zo heb je maar 1 kabel door je huis gaan die internet en tv overal kan brengen.

Reageer