Beantwoord

5.1 surround geluid met de Entone interactieve tv box

  • 18 April 2017
  • 7 reacties
  • 2356 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 6 reacties
Hallo,

Klopt het dat jullie geen 5.1 geluid doorgeven via de entone 510b ??
Ik heb recentelijk een 5.1 systeem aangeschaft en ik merkte op dat geen enkele zender via jullie 5.1 geluid doorgeeft.

Ik dacht in eerste instantie dat het aan mijn setup lag en hoe ik mijn verbinding had lopen. Het is namelijk zo dat ik alles via hdmi naar mijn tv laat lopen en vanuit mijn tv loopt een optical kabeltje naar mijn samsung 5.1 set.

Mijn ps4 is ook via de tv aangesloten via hdmi en ik hoor gewoon 5.1 geluid als ik een blue ray film bekijk of netflix opstart. Ook netflix via mijn tv naar mijn 5.1 setup doet het goed alleen de entone 510b niet. Die blijft stereo geluid doorgeven.

Ik heb als test de optical out van de entone 510b rechtstreeks op mijn 5.1 systeem aangesloten en ook toen merkte ik geen verschil.

Ik heb in de instellingen van de entone 510b gekeken en daar kun je maar 2 instellingen wijzigen voor geluid, maar het maakt niets uit.

Dus of ik doe iets fouts of jullie geven geen 5.1 geluid door.

Wat is de waarheid ?
icon

Beste antwoord door Gino 26 April 2017, 11:20

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Veel kanalen hebben vanuit de originele stream meerdere audiomogelijkheden. Bijvoorbeeld 2.0 stereo, surround, 5.1, meerdere sporen met talen (bijvoorbeeld Euronews). Vodafone hanteerde hierbij de (achterhaalde) standaard van 2.0 (in ieder geval de gebieden met doorgifte via KPN Wholesale). Zolang ik mij kan heugen staat op de wishlist om tenminste te upgraden naar de backward compatible Dolby Digital 5.1 streams. Of beter nog; de consument zelf de keuze geven. Zo zou je dan de keuze hebben om een Cartoon Network of Disney Channel in het Nederlands of Engels te bekijken. Helaas is deze oproep nooit verder gekomen dan de wishlist. Hopelijk wordt dit eens opgepakt en wordt dit mogelijk gemaakt, zoals bij ZIGGO. Tot op heden is het stil en komt het niet verder dan het standaardantwoord dat dit teruggekoppeld wordt.

Of het technisch mogelijk is, is lastig te bepalen. Zeker met de kanalen van KPN Wholesale. KPN bepaalt dit liever zelf voor de eindklant. Dit in plaats van de eindklant zelf te laten kiezen. Ook bij KPN en co mag de klant niet zelf beslissen. Al hebben die wel op bepaalde kanalen DD 5.1.
Bedankt voor de lange versie van Nee 😉 Weet ik nu welke provider ik dan aan het einde van het jaar ga nemen. Buiten dit probleem zit ik ook al meer dan 2 jaar met een ander probleem mbt tot de ondertitelingvan vodafone/tmobile. Namelijk dat bepaalde zenders geen ondertiteling aan hebben staan. Als ik dan via het menu de ondertiteling aanzet, dan krijg ik op bijna elke zender ook ondertiteling erbij. Moet ik dus weer in het menu duiken om deze uit te zetten. 2 jaar geleden al een klacht gedeponeerd maar tot op heden nog niet opgelost.
Reputatie 7
Badge +4
Hahaha.... Sorry. Het is naar mijn mening iets meer dan nee. ;)

Wie weet kan een mod nog inzicht geven in de status van DD 5.1 en audiokanaalkeuze. Einde van het jaar is nog ver weg en hoop nu toch dat ze dit eens gaan invoeren. ;)

Overigens weet ik niet zeker hoe het met de gebieden gaat waar T-Mobile eigen POP's op glasvezel heeft (te herkennen aan ARD/ZDF in HD kwaliteit). Ik weet enkel hoe het momenteel zit in de DSL/Glas gebieden waar ze gebruik maken van de KPN Wholesale kanalen. Bij de eigen POP's schijn je al wat meer mogelijkheden te hebben, dan bij de KPN Wholesale variant.

Om het nog mooier te maken; De TV streams van de glasvezelgebieden met eigen POP's van T-Mobile zijn weer een stuk beter, dan die van KPN (en tegenwoordig ook bij ZIGGO). De streams worden in die gebieden namelijk 1:1 doorgegeven. Dit in tegenstelling tot de bewerkte streams van de concullega's. Slechts enkele andere aanbieders in een zeer beperkt aantal gebieden doen hetzelfde. Iets met bomen en bos. 😉
Dit probleem had ik dus ook. Heb mijn entone nu met optical rechtstreeks aangesloten op m'n sonos systeem. Decoder instelling op AC3. Heb nu wel 5.1 geluid
@GHLeusink

Hoe kan jij 5.1 geluid hebben en ik niet ? Ik heb mijn entone ook als een test met optical rechtstreeks aangesloten op mijn Samsung 5.1 set. Ook de instelling op AC3 gezet en geen enkele zender geeft 5.1 door.

Betekend dat er sommige gebieden in het servicegebied van T mobile zijn die andere streams doorzetten ?
Reputatie 2
Hey iedereen,

Bij bepaalde uitzendingen/ zenders is het mogelijk dat je 5.1 audio krijgt. Dit is echt afhankelijk van hoe wij het vanuit de zender krijgen aangelevert. 😉
@Gino. Nou ik merk er niets van en aangezien je rechtstreeks je optical vanuit de decoder in je geluidsset moet plaatsen volgens ghleusink, is het nutteloos. Ik heb nog meer apparatuur die via optical geluid uitsturen. Heel irritant..

Reageer