Beantwoord

Amino Aria 610x Dolby 5.1 Sonos Beam

  • 16 December 2019
  • 26 reacties
  • 1771 Bekeken

Hallo allemaal, na veel wikken en wegen toch vorige maand mijn T-Mobile thuis abonnement verlengd en daarbij dus ook TV. Ik heb op zich geen slechte ervaring gehad tot nu toe, maar het gebrek aan 4k content was wel een dingetje. 

Enkele weken geleden heb ik een Sonos Beam aangeschaft en 2x Sonos One voor een surround opstelling. Met muziek via de Sonos app draait alles als een zonnetje, maar via de TV krijg ik geen 5.1 geluid naar de Beam toe, enkel stereo. Via de built-in Netflix app van de tv krijg ik wel surround geluid, maar reguliere TV via de Amino krijg ik het niet. Hier ben ik natuurlijk erg teleurgesteld over. Ook omdat de Amino box maar 1 HDMI poort heeft en 1 headphone jack zijn er weinig opties mogelijk.

De Amino box heb ik met HDMI op de TV aangesloten, en de Beam met Digital Audio via een HDMI verloopje. Ook met HDMI op de ARC poort van mijn TV krijg ik het niet voor elkaar. Ik heb alle combinaties van instellingen zo'n beetje geprobeerd. Tv is een Panasonic LED TV VIERA TX-40AX630E.

Hoe kan ik met mijn Aria 610x een surround geluid krijgen naar mijn TV toe? 

icon

Beste antwoord door Brian 7 January 2020, 16:13

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 6

Hoi @hopjesvla1990 Welkom.

 

Heb je in de instellingen van je tv ontvanger stereo naar ac3 gezet? Er zijn trouwens nog veel zenders die 2.0 uitzenden, viel me laatst op.

 

Wat betreft 4k zenders. Er zijn nog maar weinig zenders die native 4k uitzenden. Uiteindelijk zal het hier bij T-Mobile ook wel komen, als het aanbod groter wordt, denk ik.

AC3 staat aan inderdaad. En er wordt best veel 5.1 aangeboden geloof ik. Maar ik krijg het niet doorgestuurd via mijn TV kastje...

Ik zie hier een ander draadje over iets soortgelijks:
https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/amino-aria-610-x-dolby-5-1-312472

“Wanneer een TV aangesloten zit via een HDMI kabel op onze TV-Box en aangeeft dat deze stereo ondersteunt, wordt automatisch stereo geselecteerd. Ongeacht of de TV andere protocollen snapt zoals Dolby AC3 & DTS. Dit is zo ingesteld om problemen te voorkomen met TV's die Dolby niet ondersteunen. Wanneer je de TV-Box op een versterker aansluit via een HDMI of SPDIF optische kabel heb je deze beperking niet en kan je dus wel Dolby AC3 gebruiken als de versterker dit ondersteunt.”

Als ik dit goed begrijp, kan de Amino wel DD doorgeven, maar doet hij dat alleen als hij aan een receiver hangt? Als hij aan een TV hang ben je beperkt tot stereo omdat sommige gebruikers anders (bij een verkeerde instelling van hun Amino) geen geluid zouden hebben?

Dus T-Mobile heeft de settopbox helemaal ingericht op de de meest onhandige gebruiker (die ook nog eens een TV uit het jaar nul heeft - anders werkt DD gewoon)? Ik mis hier de logica.

Ik weet niet waarom dit op ‘beantwoord’ is gezet want ik heb nog geen antwoorden op mijn vraag

Reputatie 7

Hi @hopjesvla1990, ik heb zelf weinig ervaring met een Sonos systeem maar ik kan mij zo voorstellen dat signaal vanaf de TV misschien niet juist doorgegeven wordt. Kan je bij de TV Instellingen misschien ook de audio uitvoer aanpassen van stereo naar surround? Worth a shot! :wink:

Hi Bian, vanaf de TV wordt het juist doorgegeven naar het Sonos systeem. Als ik built-in apps gebruik op de TV heb ik 5.1 output. Zowel Digital Audio als de ARC verbinding.

Reputatie 7

Hi @hopjesvla1990, hmm via de apps gaat dan het rechtstreeks van TV naar Sonos en niet TV Box - TV - Sonos, klopt dat? Je zou dus eigenlijk moeten kijken of het signaal dat binnen komt vanaf de TV Box komt door de TV herkend wordt als Dolby zodat deze het weer op een juiste manier door kan zetten naar de Sonos. Heb je op de TV de mogelijkheid om per uitvoer kanaal de geluidsuitvoer in te stellen?

Hoi @Brian. Hier heb ik alle instellingen geprobeerd en contact op genomen met Panasonic + Sonos om het proberen op te lossen en nu blijf ik over met jullie, in de hoop op een oplossing. Met bovenstaande linkje https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/amino-aria-610-x-dolby-5-1-312472 heb ik geconstateerd dat ik via HDMI geen 5.1 geluid kan krijgen met de 610x direct op de TV. Ik ben met deze settopbox gebonden aan de HDMI en headphone jack. Is het wel mogelijk om met een andere settopbox  met Digital Audio (maatje van mij heeft de Amino 610 en deze hebben wel een Digital Audio zag ik) een 5.1 signaal door te sturen op de Sonos?

Via apps gaat het van TV naar Sonos ja, via HDMI. En het gaat mis bij het signaal van de settopbox (HDMI) naar TV (dan naar Sonos Beam, maar die functioneert).

Reputatie 7

Hey @hopjesvla1990,

We hebben ook TV Boxen met opnamefunctie; de Entone Amulet 515. Deze TV Box heeft zowel een optische als Tulp-uitgang. Je kunt altijd overwegen om je huidige TV Box om te ruilen en testen of je het daarmee wel werkend krijgt. Let er wel op dat deze TV Box € 5,- meer kost, maar je krijgt er wel een opnamefunctie bij. :wink:

Oké dus omdat jullie basis apparatuur gebrekkig is, qua aansluitingen en functionaliteit, ben ik genoodzaakt per maand 5 euro extra te gaan betalen om een optische aansluiting te krijgen op de settopbox en een 5.1 geluid te krijgen? Deze rare ‘service’ ben ik niet eerder gewend bij jullie, al 14 jaar klant met mobiel maar ‘Thuis' is toch echt een andere tak blijkbaar. 

Opnamefunctionaliteit gebruik ik toch niet, hebben jullie een andere oplossing?

Reputatie 7

Hi @hopjesvla1990, dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling :sweat_smile:  In je eerdere bericht heb je het over een TV Box van een vriend van je, dit is vermoed ik de 510 (het oudere type) en niet de 610 (die jij nu hebt). De 510 heeft inderdaad wel een S/PDIF uitgang. We kunnen je huidige 610 eventueel omwisselen voor een 510 als je hier mee geholpen bent!

Hoi @Brian, dat zou ik graag willen proberen ja. Wel jammer dat ik nu moet downgraden naar een oude settopbox omdat de basis settopbox zo minimalistisch is ingesteld. Wat verlies ik hier precies aan qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid met zo’n oud model?

Reputatie 7
Badge +4

Heb beiden gehad. Menu's etc zijn exact hetzelfde. De 510 is iets trager dan de 610. Verder is er eigenlijk weinig verschil.

Reputatie 7

Hi @hopjesvla1990, wat @TAVL zegt, de 610 is eigenlijk de nieuwere versie en heeft inderdaad alleen nog een HDMI aansluiting en is iets sneller. Ik laat de TV Box omruilen en je ontvangt bericht zodra de TV Box onderweg is. De huidige kan je dan naar ons terug sturen, doe er dan even een briefje bij met je adres en klantnummer, dan komt dat helemaal goed!

Hallo, ik heb de nieuwe oude settopbox inmiddels ontvangen en ik heb eindelijk 5.1 output gekregen via de digital audio. Helaas moet ik dus kabels wisselen als ik gebruik wil maken van apps op mijn tv, en werkt hij aanzienlijk trager. Maar het meest vervelende vind ik dat ik de audio niet kan reguleren met de afstandsbediening van de settopbox. Wat ik ook harder of zachter zet, het heeft geen effect. Enkel het volume helemaal omlaag krijg ik wel een mute. Is dit een bekend issue? Ik heb de oude nieuwe nog niet terug gestuurd overigens, ik wil eerst even ervaren of dit beter bevalt.

Iemand? Ik heb de dreigmail van 8 dagen om mijn oude box terug te sturen gekregen, omdat ik anders 90 euro boete krijg. Overigens is hij al 2x ‘s nachts spontaan aan gegaan terwijl ik boven op bed lig.. Waar ik wakker van werd omdat hij dus direct op sonos zit (die altijd aan staat). Ook een bekend probleem toevallig? Of heb ik spoken in huis?

Reputatie 4

Hi @hopjesvla1990, wat @TAVL zegt, de 610 is eigenlijk de nieuwere versie en heeft inderdaad alleen nog een HDMI aansluiting en is iets sneller. Ik laat de TV Box omruilen en je ontvangt bericht zodra de TV Box onderweg is. De huidige kan je dan naar ons terug sturen, doe er dan even een briefje bij met je adres en klantnummer, dan komt dat helemaal goed!

Wanneer komt er bij TMT de mogelijkheid om eigen boxen te gebruiken? Voor een paar tientjes heb je een box met tal van aansluitingen en vele malen sneller. Als jullie dit zouden doorvoeren loop je eindelijk eens voor op KPN en Ziggo! 

Reputatie 7
Badge +4

Een eigen tvbox zie ik niet gebeuren. wel kan ie tvanywhere gebruiken via bijvoorbeeld chromecast of appletv

Reputatie 7
Badge +1

Dat providers er niet gauw toe over zullen gaan dat klanten eigen tv boxen kunnen of mogen gebruiken heeft alles met geld te maken, de meeste winst zit 'm in de (verstopte) huur die ze per maand verrekenen met het abonnement.

Wat ook een mogelijkheid kan zijn dat men de keuze laat tussen een box van de provider of een box zelf kopen, en de benodigde software dan zelf binnenhalen via de site van de provider, op de zelfde manier als met een navigatiesysteem die is ook leeg als je hem koopt na inloggen bij TomTom kan men pas downloaden.

 

Reputatie 7

Hey @hopjesvla1990,

Heb je je oude TV Box inmiddels retour verzonden? Soms gaat het mis bij de afmelding in ons magazijn. In dat geval wil ik je vragen om een verzendbewijs, deze kun je mailen naar het volgende e-mail adres. Vergeet niet je klant gegevens erbij te vermelden, dan gaan wij ervoor zorgen dat je de onterechte boete niet hoeft te betalen. Sorry voor het ongemak!

Zojuist een e-mail gekregen dat ik de 90 euro boete opgelegd krijgt, wat is dit? Ik heb op 6 februari een mailtje gekregen met het verzoek om deze binnen 8 dagen terug te sturen. Op 11 februari heb ik deze retour gestuurd, dus gewoon binnen de 8 dagen. Heb hier het verzendbewijs voor me liggen. Graag een oplossing.

Reputatie 7
Badge +4

Het gebeurt wel vaker dat een zending niet aan komt of dat deze niet goed verwerkt wordt. De oplossing ligt voor je; het verzendbewijs. Wacht even op een moderator, dan kun je het verzendbewijs via een PB met diegene delen. Wordt alles gewoon kwijtgescholden of vergoed. 

Reputatie 7

Hey @hopjesvla1990,

Ik heb je gegevens er gelijk bij gepakt en zie dat je TV Box gisteren netjes is gearriveerd. Je hoeft je geen zorgen te maken over een boete. Alles is op tijd binnen, bedankt!

@Piotr Nu krijg ik net nóg een mailtje met een verzoek om hem terug te sturen, en direct erachteraan nog 1 dat ik weer een boete krijg van 90 euro.. 

Reageer