Beantwoord

Beeld kwaliteit schakelt over na update TM TV


Beste, 

 

Vorige week maandag ben ik overgezet naar het nieuwe t-mobile tv, dit ziet er in ieder geval stukken beter uit waarvoor complimenten.

Maar sinds ik ben overgezet is mijn beeld kwaliteit veranderd van HD naar SD en deze is niet te veranderen tenzij ik mijn tv box volledig uitschakel door de stekker eruit te halen en weer opnieuw opstart. Zodra ik mijn tv box weer uitschakel en bijv. de dag erna weer op start is de beeldkwaliteit weer gezakt naar SD.

Afgelopen week twee keer telefonisch contact gehad met de klanten service waarbij ik de eerste keer werd geadviseerd om ook het modem in de meterkast te resetten, na dit gedaan te hebben was de kwaliteit inderdaad weer HD maar de dag erna weer SD. Nogmaals een telefoontje richting de klantenservice alleen werd ik deze keer wat minder behulpzaam te woord gestaan aangezien er meteen gemeld werd dat het probleem niet aan t-mobile lag. 

Het zou best aan mij kunnen liggen en niet aan T-Mobile maar ik blijf het vreemd vinden dat ik 1 jaar lang nergens last van heb gehad en na de omschakeling naar het nieuwe T-Mobile TV opeens dit vreemde probleem zich voor doet.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen of ook hebben?

Of heeft iemand tips/tricks om dit irritante probleem op te lossen?

Alvast bedankt.


 

 

icon

Beste antwoord door Brian 21 August 2020, 11:01

Bekijk origineel

148 reacties

Reputatie 2

Bedankt voor de update! Ik lees het nu pas, maar super dat jullie waarschijnlijk een fix hebben gevonden. Hopelijk kunnen de Samsung bezitters binnenkort zorgeloos kijken 😀. Ben benieuwd! 

Reputatie 2

Hi @Lisa !

Bedankt nog! Zijn lekker met de auto naar Slovenië geweest, verbazingwekkend mooi en leuk land dus een aanrader! Nu weer terug en heel fijn om te lezen dat de fix is doorgevoerd. Aankomende dagen gaan we er even extra op letten en inderdaad duinen dat het beeld goed is en blijft 😀! Nogmaals top dat jullie er zo mee bezig zijn geweest. Ik houd jullie op de hoogte! 

Reputatie 1

Bedankt voor de terugkoppeling. We zijn benieuwd naar de uitkomst.

Reputatie 2

Hopelijk heb je een mooie vakantie gehad! Ik ben momenteel tot maandag op vakantie. Maar daarna beveel ik me ook aan voor de test! Als dit oké is kan ik vanaf dinsdag kijken hoe het loopt 👌

Reputatie 2

Ook vanuit hier bedankt, nogmaals top dat jullie er zo bovenop zitten :grinning: ! Hopelijk valt er een oplossing te verzinnen

Reputatie 7

Hi all, ik dacht dat ik al gereageerd had maar dat was dan misschien een ander topic. We hebben meerdere meldingen ontvangen over het terug schakelen van resolutie, haperend beeld en/of een verkeerde framerate na de update naar T-Mobile TV. We hebben de meldingen doorgespeeld naar ons TV team en de technische dienst en we zijn dit aan het onderzoeken. Dank voor jullie feedback!

Reputatie 7

Geen probleem hoor, we hadden elkaar net gekruisd zie ik. :slight_smile:

Reputatie 7

Hi @JvStraaten en @firecaps30, tof om te zien dat jullie hieraan mee willen doen! Merci hiervoor. Ik heb gelijk jullie gegevens doorgezet. Er staat vandaag een meeting op de planning waarin wordt besproken wat er precies getest gaat worden. Ik hoop dan ook dat ik jullie hier vanmiddag meer over kan vertellen. Ik heb ook aangegeven of bij de meeting besproken kan worden wanneer deze fix wordt uitgevoerd. Zo zijn jullie volledig op de hoogte van alles! 💪

 

Reputatie 3

@Lisa ook hier perfect beeld! Alleen maar 1080p60 en niets minder. Ook de zogehete blokjes tijdens het bekijken van voetbal wedstrijden zijn weg! Echt super. Ik zou zeggen, doorvoeren die fix voor iedereen! Werkt super goed!


De stream is 1080p50 :stuck_out_tongue_winking_eye: . Misschien dat je op 5 meter van de tv zit maar zelfs op 1080p50 zijn de blokjes nog lang niet weg ...

Oke, laat ik het dan anders omschrijven.

 

Tuner staat ingestelnd op 1080p60 en dit is ook de AANVOER vanuit de tuner die de TV herkent (Samsung QE55Q95TCLXXN / 55Q95TC) Voorheen hadden we bij voetbal nog wel eens dat er blokjes rondom de spelers hoofden te zien waren of in het gras zelf. Dit is sinds de update, samen met de resolutie problemen, compleet verdwenen. 

En we zitten 3 meter van de tv af...

Reputatie 7

Hi guys, zoals beloofd geef ik jullie graag een korte update na de meeting van gisteren! Wat er gaat gebeuren is dat mijn collega’s van het TV Team een script gaan draaien wat ervoor zorgt dat de resolutie anders wordt. Jullie hoeven hier niks voor te doen, alleen kijken of het probleem nog speelt zodra het script is gedraaid. Dit wordt eind deze week of begin volgende week. Zodra dit is voltooid, geef ik jullie uiteraard weer een update! 

 

Ik heb ook precies dit probleem dat de resolutie naar 576p gaat. Ik moet elke keer de stroomkabel eruit trekken en erin doen om de resolutie weer normaal te krijgen op mijn Q95t Samsung. Heel irritant want het kastje is helemaal weggewerkt in een dichte kast.

Reputatie 7

Hi @Marcel-2011 ,

Voor een eventuele overzetting, kijk ik graag met je mee. Wil je mij in een privebericht je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer (IBAN) sturen? Dan check wat er mogelijk is. Ik hoor het graag van je!

Hi @Jeffrey1994, dankjewel voor de aanvulling! Wat gek dat dit zich voordoet. Ik heb direct één van de TV specialisten ingeschakeld en wij willen dit graag voor jou onderzoeken. Graag wil ik wel aan jou vragen of jij hiermee akkoord gaat? Er zal dan namelijk contact met jou worden opgenomen om mogelijk aanpassingen te verrichten en dat doen wij uiteraard niet zonder jouw toestemming. Ik hoor het graag van je! 🎈

Prima

Reputatie 1

Hi @Marcel-2011 ,

Voor een eventuele overzetting, kijk ik graag met je mee. Wil je mij in een privebericht je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer (IBAN) sturen? Dan check wat er mogelijk is. Ik hoor het graag van je!

Privé bericht verstuurd...

Privé bericht verstuurd.

Reputatie 1

Super dat jullie ook allebei aan de bel trekken @Martynn en @Schimpie59! Ik wil jullie hier heel graag mee helpen, want ik heb toevallig vandaag net twee andere klanten geholpen die ook een Samsung TV hebben en problemen met de TV ervaren. Bij hen is er ook sprake van wazig beeld, dus ik zet ook graag jullie gegevens door naar de TV specialist die dit gaat onderzoeken. Zouden mij nog kunnen voorzien van het aantal inch van de TV en wil jij ook het type TV nog aan mij doorgeven @Schimpie59? Dan heb ik alle informatie om het door te kunnen zetten.

Hier gaat het om de Samsung QE43Q60R QLED 4K 43 inch

Reputatie 7

Hi @Marcel-2011,

Excuses! Je bericht leek te zijn verdwaald in de spelonken van het internet, maar ik heb 'm gevonden. Ik heb je direct van een antwoord voorzien. Spreek ik je daar verder? 😊

Reputatie 6
Badge

Hi @Marcel-2011, super om te horen dat jij gelijk mijn genoemde tips hebt geprobeerd! Wat gek dat het ontkoppelen niet lukt. Lukt het ook niet om de resolutie in te stellen met de tweede manier die ik aan jouw heb meegegeven? Door naar het TV-menu te gaan. Dit zou namelijk wel moeten werken. Daarnaast wil ik ook dit onderstaande topic aan je meegeven, waarin staat hoe jij de afstandsbediening kunt resetten:

Ik hoor graag van je of dit is gelukt! 😊

 

Hoi Lisa,

Helaas heb ik een oude Entone decoder en oude software dus heb deze menu niet, ook de afstandsbediening lukt me niet om te ontkoppelen. Het vreemde is de afstandsbediening van de slaapkamer lukt ook niet om te ontkoppelen als ik op input druk krijg ik Bronnen van de Samsung tv. 

Met vriendelijke groet,
Marcel


Zie (maar dan STB ipv TV knop)

 

Reputatie 2

Die optie heeft mijn TV niet.. zo kijk ik in 1080p in de ochtend en in de middag zet ik de TV en box weer aan en is het 576p

Reputatie 1

Hi @Marcel-2011 ,

Voor een eventuele overzetting, kijk ik graag met je mee. Wil je mij in een privebericht je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer (IBAN) sturen? Dan check wat er mogelijk is. Ik hoor het graag van je!

Privé bericht verstuurd...

Reputatie 7

Hi @firecaps30 en @Kaaps, ik zie dat jullie berichten nog niet zijn behandeld dus daar wil ik heel snel verandering in brengen! Ik hoor heel erg graag van jullie of jullie problemen overeenkomen met één van de pijlers uit het onderzoek dat ik eerder heb gedeeld. Als dit niet voor jullie geldt, dan voeg ik jullie namelijk ook heel erg graag aan het onderzoek toe dat hier momenteel voor loopt. Ik wil namelijk dat jullie ook volop van goed beeld genieten! 💪

Reputatie 1

Hi @Marcel-2011,

Excuses! Je bericht leek te zijn verdwaald in de spelonken van het internet, maar ik heb 'm gevonden. Ik heb je direct van een antwoord voorzien. Spreek ik je daar verder? 😊

Hoi Boris,
 

Zou je nog kunnen reageren op mijn privebericht? 

Met vriendelijke groet,
Marcel 

Reputatie 7

Hi @Jeffrey1994, @Schimpie59, @Martynn en @Marcel-2011, zoals beloofd heb ik het onderzoek van problemen versus de Samsung TV’s in de gaten gehouden. Van mijn collega heb ik hier een update van ontvangen die ik graag met jullie wil delen. Wat blijkt is dat niet zozeer de Samsung TV’s voor problemen zorgen, maar dat er een aantal verschillende issues mogelijk door elkaar gehaald worden. In dit geval is het toeval dat dit om Samsung TV’s gaat. Ik wil graag het volgende bij jullie checken:

  • Ervaren jullie wazig beeld in het menu of in de TV stream?

Wanneer jullie wazig beeld in het menu ervaren, dan heeft dat te maken met het volgende. Het kan namelijk kloppen dat het beeld in het menu wazig overkomt, omdat het menu wordt gerenderd door een web broser met een resolutie van 720p. Er vindt hier dus zogenomende upscaling plaats, wat inhoudt dat het menu effectief wordt uitgetrokken naar de resolutie van de TV. Upscaling van resoluties van 1280x720 naar 1920x1080 pixels houdt in dat je horizontaal en verticaal 1,5x zoveel pixels krijgt. Dat is een probleem. Upscaling in gehele getallen (2x, 3x, 4x) is makkelijk: je verdubbelt iedere pixel en er is niets aan de hand. Een factor van 1,5x bereik je door de eerste pixel te verdubbelen, de tweede niet, de derde wel, de vierde niet, etc. Dat geeft een onscherp effect of rafelige randen. Als je van dichtbij kijkt naar schuine lijnen en tekst, dan zal dit het best zichtbaar zijn. Het kan dus kloppen dat de TV een resolutie van 720p weergeeft bij het menu, want deze wordt in 720p aangeboden (onder anderen om de rekenkracht van de TV Box te besparen).

Wanneer jullie wazig beeld in de TV stream ervaren, dan wil ik checken of de juiste resolutie wel wordt doorgegeven aan de TV.

  1. Een aantal HD+ kanalen (bijvoorbeeld NPO 1, 2, 3) hebben een 1080p framerate 50 fps. De HDMI output moet dan gelijk zijn, dus de TV Box moet op 1080p50 of 1080i50 staan, maar zeker niet lager dan 50. Wat staat er in beeld als je van HDMI output verandert op deze kanalen? Is de framerate 50 of minder? Dit kan je zelf aanpassen in het instellingen menu, naar de juiste instelling 1080p50 of 1080i50.
  2. Mocht deze bovenste stap geen verschil voor jou uitmaken en schakelt de TV Box automatisch naar 720p, dan lijkt dit op een resolutie probleem. Dit zou in principe niet meer voor moeten komen, na een fix die hiervoor is aangevoerd afgelopen december. Toch controleer ik dit wel graag even met jullie,
  • Wat is de ingestelde HDMI resolutie van de TV Box(en)?
  • Wat gebeurt er als de HDMi resolutie verandert (via instellingen op een andere setting setten)?
  • Is de resolutie hetzelfde als wat je hebt geselecteerd?  

Wanneer jullie wazig beeld in de video ervaren, dan heeft dit te maken met het volgende. Graag hoor ik allereerst om wat voor soort video’s het hier dan gaat. Alle TV Boxen die op Fiber zijn aangesloten, maken gebruik van MPEG DASH streams. Deze videostreams worden beschikbaar gesteld in een vier-/vijftal verschillende kwaliteiten. Naar gelang de kwaliteit van de netwerkverbinding, kiest de dash player de stream die het meest stabiel kan worden uitgespeeld. Dat betekent: goede, stabiele netwerkverbinding: maximale beeldkwalieit. Slechte/onbetrouwbare netwerkverbinding: lage beeldkwaliteit. Wanneer een verbinding dus niet voldoende snel is, dan belandt de TV Box op de laagste snelheid en resolutie. Als de TV Box een (te) lage resolutie kiest dan kan onze technische dienst dit zien en in deze gevallen doen we graag verder onderzoek waarom dit het geval is.

Ik hoor het heel graag van jullie en laat het vooral weten of dit verhaal duidelijk is voor jullie! 😊

Reputatie 3

@Lisa ook hier perfect beeld! Alleen maar 1080p60 en niets minder. Ook de zogehete blokjes tijdens het bekijken van voetbal wedstrijden zijn weg! Echt super. Ik zou zeggen, doorvoeren die fix voor iedereen! Werkt super goed!

Hallo Jason,

 

Ik heb niet de hele TV reset maar wel opnieuw de bron aangemaakt. Hierna lijkt het probleem opgelost.

2 dagen geen issue meer gehad. Wellicht heeft een software update van mijn Samsung 49Q70R de problemen veroorzaakt.

Oplossing voor mij was dus de bron opnieuw aanmaken.

 

Groeten Rob

Hoi @niekvdmaas, bedankt voor je terugkoppeling. Het is inderdaad niet handig om dat elke paar dagen te moeten doen, zo zou het ook zeker niet moeten werken. 

Er is vannacht een permanente fix doorgevoerd op alle TV-gebruikers; kun je bevestigen dat dit gewerkt heeft? 😄

So far so good, bedankt!

Reageer