Beantwoord

Beeldkwaliteit T-mobile


Geachte technicus, ik overweeg over te stappen van Ziggo naar T-mobile vanwege het prijsverschil. Echter, wat mij mogelijk weerhoudt van een overstap is verlies aan beeldkwaliteit. Kunt u mij de volgende kenmerken doorgeven van het tv signaal?:
  • videoprotocol: 1080i of lager (hoger)?
  • de mate van compressie van het tv signaal aangeven in termen van bitrate (meestal binnen de range van 6-15 Mbit/sec)?
  • gelden bovenstaande waarden voor alle hd zenders?
Bedankt voor uw antwoord.

Met hartelijke groet,
Jeroen Snel
icon

Beste antwoord door Piotr 27 June 2019, 09:27

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Hey @jgsnel,

Tof dat je een overstap overweegt!😄 De exacte resolutie verschilt per zender. Op onze website vind je een overzicht van alle Full HD zenders.

Overzicht bitrate
Op onze HD Plus kanalen is de bitrate gemiddeld 12 Mbps.
Onze HD kanalen hebben een bitrate van 8 Mbps over het WBA netwerk en 16 Mbps over ons eigen ODF netwerk.
Onze SD kanalen hebben een bitrate van 4 Mbps en over het WBA netwerk en 8 Mbps over ons eigen ODF netwerk.

We heten je van harte welkom!
Reputatie 6
Op onze HD Plus kanalen is de bitrate gemiddeld 12 Mbps.
Wat is bij T-Mobile Thuis "HD Plus"? (resolutie, interlaced?, videocompressiestandaard, postprocessing?, etc)
Heeft het zin als mensen hiervoor een 4K/UHD TV aanschaffen? Het TVontvanger/decoder gedeelte van de TV is sowieso onbruikbaar, dus wat meer detail zou e.v.t. onnodige kosten kunnen voorkomen. Ook wat voor HDMI standaard (versie) de TVboxen ondersteunen lijkt met wel nuttig om te weten.
Reputatie 7
Hi @tmoesel HD Plus bij ons is de HD Plus die vanuit KPN aangeboden wordt. Dit is gewoon een Full HD resolutie (1080i). Het heeft dus geen meerwaarde om hiervoor een 4K/UHD TV aan te schaffen afgezien van de eventuele upscaling die deze TV's zelf kunnen. Welke compressie er wordt gebruikt voor de streams en van welke HDMI standaard de TV Boxen gebruik maken heb ik op dit moment even niet voorhanden maar ik zal daar zeker een keer induiken wanneer de drukte met alle nieuwe aanmeldingen voorbij is 🙂
Reputatie 7
Badge +1
Als je bij KPN of eerder ook bij Telfort bij het zenderoverzicht keek zag je diverse zenders zeker die van NPO, RTL en Talpa er 3 keer op staan, wat veel mensen niet wisten dat KPN over glasvezel gewoon voor veel HD zenders de veel lagere streams voor ADSL gebruikte.
Toen ze hier veel klachten over kregen hebben ze een aantal "glaszenders" op de nummers 661 t/m 67.?
gezet, dit noemt T.M. HD plus,

De vraag blijft waarom KPN de HD zenders in een veel lagere bitrate doorgeeft dan b.v. T.M. uiteindelijk gaat het over de zelfde glasvezel dan ODF bij T.M.

Wat ik wel eens heb gelezen dat KPN in de wijkcentrales en kasten voor zowel glas als DSL de zelfde apparatuur gebruikt, met als gevolg dat glasvezelklanten de slechte DSL streams door de strot geduwd krijgen.

Dit klopt dus niet meer bij het nieuwe tvplatform, de beeldkwaliteit is een stuk slechter en de bitrate veel lager.

 

Reputatie 7
Badge +4

Je reageert op een topic van een jaar geleden. Op dat moment was en voor nog een deel van de klanten is dit actueel. Op het nieuwe cloudgebaseerde platform is dit anders ingestoken. Daarvoor zijn de ODF signalen hercoderdeerd voor deze omgevingen, waarbij - voor zover mij bekend - een andere codec is gebruikt en bitrates gehanteerd worden van ca 8Mbit. Overigens zijn een aantal (niche) kanalen van zichzelf al veel verder gecomprimeerd. Zelfs HD is in die gevallen slechts 5Mbit en vaak ook nog een aangepaste resolutie. 

Je kunt niet enkel op Mbit vergelijken, ook de efficiëntie van de codec en resolutie moet je meenemen. In de testfase vond ik de beeldkwaliteit minder en is dit ook aangekaart, waarna de beeldkwaliteit iets verbeterde. Vooral bij grotere TV's ga je het verschil  merken. Zeker als je vanuit de pure ODF signalen komt. Hoe het nu is weet ik niet.

Ik reageerde op dit topic omdat deze post verschijnt wanneer ik googel op “t mobile thuis tv kwaliteit”.  De informatie in dit topic is niet meer relevant.  

 

Reputatie 6
Badge

@TAVL De gebruikte codec is nog steeds dezelfde: AVC/H.264 (itt HEVC/H265 bij Digitenne/DVB-T2)

Reputatie 7
Badge +1

Dan blijf ik toch nog met en vraag zitten, waarom gebruiken providers zulk een lage bitrate zeker over WBA, in een ver verleden werd als reden opgegeven het lage vermogen van het toenmalige ADSL.

Echter heden ten dage gaat deze reden niet meer op zelfs ADSL is nu in staat hoge bitrates te verwerken, en voor glas of coax geldt dit al absoluut niet meer en heeft er ook nooit voor gegolden, naar mijn mening  het puur een kwestie van geld.

Dit klopt dus niet meer bij het nieuwe tvplatform, de beeldkwaliteit is een stuk slechter en de bitrate veel lager.

 

Klopt … zeker nu met sport lijkt het soms wel SD kwaliteit :sob: ​​​op glasvezel man man 

Reageer