Sticky Beantwoord

Blokkerig of haperend beeld op TV

Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3646 reacties

Zit je net klaar voor GTST, krijg je dit. Niets zo vervelend als haperend beeld. Of misschien heb je wel blokken in beeld. Wat te doen?

icon

Beste antwoord door Sander 15 mei 2017, 10:55

Goed dat je hier bent gekomen, we gaan meteen aan de slag, zodat je snel weer haarscherp beeld hebt.

Heb je een foutmelding in beeld, klik dan op dit topic.

Vermoed je een algemene storing, kijk dan naar ons storingstopic: t-mobile.nl/thuisstoring.

Zie jij blokken of vlekken in beeld of staat het beeld stil, volg dan onderstaande stappen.

1. Eerste checks
Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box voor tien seconden van de stroom te halen. Controleer ook of je internetverbinding nog werkt. Werkt deze niet, dan is er iets anders aan de hand. Haal dan eerst het modem voor tien seconden van de stroom. Blijft het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen.

2. Het signaal van buitenaf
Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het TV signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!

3. Het modem
Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "Geen internetverbinding gevonden", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

4. De kabel
Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een Internetkabel. Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel. Nog niet opgelost? Volgende stap.

5. De TV Box
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een reset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames. Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de TV? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op. Reageert de afstandsbediening niet meer (goed)? Klik dan hier: stappenplan afstandsbediening.

6. De televisie
Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de TV zelf of aan de HDMI kabel liggen. Vervang de HDMI kabel daarom, dat is makkelijker dan de TV. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier.

7. TV Anywhere app 

Als tijdelijke oplossing kun je altijd gebruik maken van onze TV Anywhere app. Dan heb je de beschikking over vele zenders op je mobiel, tablet of laptop/PC overal in de EU. Dan heb je in ieder geval nog wat te zappen!

Heb je vragen over de hulppagina of bovenstaande uitleg? Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 🆒

Bekijk origineel

218 reacties

Hoi @n.schaart en @Elessar

We krijgen meldingen binnen dat een aantal van onze klanten problemen ondervinden met hun TV beeld. Wij werken hard aan de oplossing. In dit topic houden we je op de hoogte: Thuis TV. Excuses voor het ongemak.

Hi @Sander,

Bedankt voor het antwoord. Weet ik in ieder geval dat het issue niet aan mijn kant van de kabels zit. 😉
Hoop dat het snel opgelost is.

Misschien een tip voor anderen die er ook last van hebben: ga kijken via begin gemist. Bij mij werkte dat gisteren in ieder geval goed. Geen haperingen en geen blokken in beeld. 😎
Hallo Sander,

Helaas heb ik ook al een week last van blokkering beeld, op alle zenders. Tijdens uitzendingen als ook tijdens reclames. Dit komt om de 10-20 seconden ongeveer.
Ht stappenplan zoals hierboven heb ik gevolgd. Snelheid is hoog genoeg (47 Mb/s). Box heb ik ook van de stroom gehad, meerde malen, maar geen effect. Helaas lukt de reset van de box niet, als ik de resetknop indruk dan gebeurt er niets, niet na 10,15 of 20 seconden, meerdere malen geprobeerd. Die reset lukt dus niet.
Box zit direct met een utp kabel aangesloten op de router.
De router heb ik ook naar fabrieksinstellingen teruggezet, geen effect. Ook met andere hdmi kabels blijft het probleem. Overige bronnen via hdmi (als mediaplayer en ATV) werken wel prima.

Volgens mij heb ik nu alles getest, maar het probleem blijft dus nog steeds. Wat te doen?

Alvast bedankt!
Hallo Sander,

Helaas heb ik ook al een week last van blokkering beeld, op alle zenders. Tijdens uitzendingen als ook tijdens reclames. Dit komt om de 10-20 seconden ongeveer.
Ht stappenplan zoals hierboven heb ik gevolgd. Snelheid is hoog genoeg (47 Mb/s). Box heb ik ook van de stroom gehad, meerde malen, maar geen effect. Helaas lukt de reset van de box niet, als ik de resetknop indruk dan gebeurt er niets, niet na 10,15 of 20 seconden, meerdere malen geprobeerd. Die reset lukt dus niet.
Box zit direct met een utp kabel aangesloten op de router.
De router heb ik ook naar fabrieksinstellingen teruggezet, geen effect. Ook met andere hdmi kabels blijft het probleem. Overige bronnen via hdmi (als mediaplayer en ATV) werken wel prima.

Volgens mij heb ik nu alles getest, maar het probleem blijft dus nog steeds. Wat te doen?

Alvast bedankt!

Ik sluit me hierbij aan. Heb sinds een week dezelfde klachten en heb al alles gereset maar storingen blijven. Netflix etc werkt wel goed.
Reputatie 7
Badge +6
@Siddartha en @Paul.C,

Super dat jullie bovenstaande stappen zo precies opgevolgd hebben. Nu zie ik dat er een storing is geweest in Noord Limburg waar er een blokkerige beeld voor TV werd verstuurd. Dt probleem is vannacht gelukkig verholpen!

Kunnen jullie checken of het TV beeld bij jullie ook hersteld is? Zo nee, dan wil ik nog het volgende van jullie vragen:
-Nog eenmaal de TV Box van de stroom halen.
-Kun je met een andere internetkabel (UTP) testen?
-Kun je jouw postcode, huisnummer en de laatste vier cijfers in een privébericht aan mij sturen?

Ik ben heeeel benieuwd!
Yup same here.
Live tv geen probleem maar als ik halverwege een progamma thuis kom en begin gemist gebruik standaard blokkerig beeld.
Denk dat ik maar weer naar ziggo ga.
Daar ko je tenminste tot 7 dagen progamma's terug kijken op alle zenders.
Kortom t-mobile tv NOT HAPPY
Bij mij was het in eerste instantie bij live tv. Gisteren ondervond ik weer problemen bij herstart inderdaad. Toevallig bij SBS6. Het hele beeld was continu blokkerig en zodanig dat we het programma niet konden afkijken. Uiteraard wel de box herstart.
Daarna een programma op NPO herstart en daar hadden we weer geen problemen.

Moet zeggen dat na een jaar zonder storingen het nu wel meer wordt en ik ook sterk denk om over te stappen aangezien in contractprijs ben.
Na installatie had ik ook een haperend beeld op een Philips ambilight TV. Na veel lezen en contact met de klantenservice van zowel T-mobile als Philips heb ik als volgt kunnen oplossen.
Mijn ambilight staat al sinds ik de tv heb ingesteld op "statisch". Na het uitproberen van de diverse beeldinstellingen blijkt nu dat wanneer het ambilight op "standaard" wordt ingesteld de hapering verdwijnt en het beeld wordt weergegeven zoals het hoort.
Zelf ben ik deze oplossing nog nergens tegen gekomen, misschien handig om in het stappenplan op te nemen bij de klantenservice!

Thanks @Jason ! Dat inderdaad een goede kwaliteit. Tot op heden nog geen blokje of hapering gezien, dus hopen dat het zo blijft!  Toen ik een nieuwe tv box binnen kreeg stond deze meteen na aansluiten op de zelfde firmware als dat hij nu staat (2.9.27.0.3). Maar zolang het weg blijft bent ik blij en anders weet ik jou/jullie te vinden! :wink:

Hallo,

Ik heb sinds gisteren na installatie extreem last van blokkerig beeld bij live TV.
Trouwens als ik begin gemist selecteer, heb ik er geen last van.

Aangezien alles gisteren met nieuwe apparatuur en nieuwe kabels is geïnstalleerd, lijkt het mij geen hardware probleem.
Reputatie 5
Badge +3
Bedankt voor de tip, @n.schaart! Fijn dat je met ons en onze klanten meedenkt, topper. 😃
Heb steeds problemen met tv beeld en geluid dit is als ik het lees al bij meerdere het geval
heb alles geprobeerd maar niks helpt als dit zo blijft stap ik over naar een andere provijder
ben het zat dat ik tijdens een film of dart wedstrijd alles moet missen
mvg gerrit

Inmiddels telefonisch contact gehad met klantenservice. Afspraak met een monteur is ingepland.

Beste T-Mobile,

Bij deze wil ik laten weten dat ik totaal niet tevreden ben over jullie internet en TV dienst, alsmede jullie service naar klanten toe. Vandaar dat ik besloten heb om zo snel als mogelijk over te stappen naar Ziggo/Vodafone.

Net als andere mensen hier heb ik al wekenlang problemen met jullie internet en tv. Daar heb ik laatst al een bericht over gepost maar hulp wordt totaal niet geboden van jullie kant. Ik lees nu dat meerdere mensen problemen hebben met hun internet of tv en ook zij krijgen geen reactie terug. Ik vind het schandalig dat je voor een dienst betaald wat totaal niet functioneert. Dat het niet functioneert,  prima, dat kan. Maar zodra je vraagt om hulp krijg ik geen reactie meer. Dit is voor mij de druppel geweest.

Groet,

Wesley

Het is ook jammer dat je negens over geïnformeerd word waaraan men op de achtergrond mee bezig is,zou inderdaad het overstappen ook eens gaan overwegen.Voorheen 25 jaar bij ziggo en voorganger @home klant geweest maar daar nog nooit zoveel klachten gehad als bij tmobile.Dacht dat glasvezel minder storing gevoelig was als kabel maar ga toch twijfelen of mss 500 mb kabel beter is al 1 gb glasvezel.

Ik ben sinds 4 dagen over naar Tmobile.

Had/heb nog altijd mijn Kpn 50Mb lijn liggen waarmee ik jaren mee gewerkt heb zonder problemen.

Eerste 24 uur Tmobile: 

• Tv decoder starten door monteur koste 4 pogingen, ook na zijn vertrek moeizaam te starten.
  • 2x Modem connectie verloren.
  • Tv signaal is kwalitatief om te huilen, het is daadwerkelijk of ik naar een internetstream zit te kijken (haperend/vertraagd beeld).
  • Getracht (even) klantenservice te bereiken, 3x 30(+) minuten in de wacht gestaan voordat ik iemand aan de lijn kreeg.

Het is echt belabberd, gelukkig zit ik nog in mijn proeftijd.

Tv app is ook echt dramatisch, T mobile heeft echt nog heel veel te leren van de grote jongens.

Ik kan slechts positief zijn over 1 ding en dat is de up/download speed t.o.v de prijs (mits modem niet disconnect).

Heb diverse speedtest’s uitgevoerd deze liggen netjes rond de 950 down & 922Mb up en lijken aardig stabiel.

Ben bang dat Tmobile heeft getracht te besparen op de Tv decoder als ik de vele klachten zo lees.

Ik kan slechts nog hopen dat mijn exemplaar defect is hoewel ik bang ben dat dit niet het geval is, kan een omruiling in gang gezet worden?

Wat een amateurisme zeg echt ongelofelijk.

Na mijn laatste gesprek met de klantenservice is mij toegezegd dat er contact met me opgenomen zou worden omdat er twijfel bestond of de monteur nog wel binnen de herroepingstermijn (14 dagen) zou kunnen langskomen. 
Vervolgens niks/nooit meer iets gehoord.

Toch vandaag zelf maar weer gaan bellen, weer 30+ minuten in de wacht.

Vervolgens krijg ik te horen dat de medewerker mijn opdracht is vergeten en dat Tmobile het bezoek van de monteur zelfs heeft afgewezen.

Sorry maar dit is gewoon lachwekkend, wat een droevige service.

Tmobile weet dus dondersgoed dat het beeld zoals het nu is volgens hun norm is.

Mijn digitenne signaal van 15 jaar geleden zag er echt beter en vloeiender uit, en bovendien was deze tuner normaal te starten.

Ik kreeg na een kort gesprek een mevrouw aan de lijn om de annulering te bespreken… deze had alles al verwerkt nog voor ik een woord heb kunnen zeggen.

Geen excuses, verdediging, oplossing of ander idee om de klant binnenboord proberen te houden.

Letterlijk: Hallo goedenavond, u wenst op te zeggen? mooi geregeld doei.

Blijkt maar dat deze mensen ook totaal geen overtuiging hebben om tot oplossingen te komen, annuleren is de enige weg.

In de afgelopen weken 4 keer met Kpn gebeld, telkens binnen 3 á 4 minuutjes iemand aan de lijn.

Een partij die moeite doet voor haar klanten en een goed werkend product neer zet.

Blij dat het thuis gedeelte nu spoedig achter me ligt en Kpn alles weer in handen krijgt, ook mijn mobiele pakket zeg ik z.s.m op want betalen aan een dergelijke dienstverlener weiger ik.

Potentiele klanten kan ik alleen maar aanraden begin er niet aan, de negatieve berichten op de diverse kanalen zijn echt geen incidenten.

Tmobile doet werkelijk niets, alle problemen worden genegeerd.

Dank voor je reactie. Tv box is rechtstreeks op de modem aangesloten. Heb al telefonisch contact gehad met klantenservice en een afspraak met een monteur gemaakt.

Reputatie 5
Badge +2

Hey @rubziev,

Erg handig dat je al zoveel hebt geprobeerd! Geen zorgen, dit hebben we binnen de kortste keren opgelost. Heb je nog een reserve HDMI en internetkabel liggen die je uit kan proberen op de TV Box, of heb je dit wellicht al geprobeerd? Als dit niet de oplossing is, is het zeker handig als er een monteur langskomt.

Daarnaast zie ik dat je nog niet het Wifi kanaal hebt aangepast, en dit kan erg veel invloed hebben om de prestaties van jouw Wifi netwerk. Daarom raad ik je graag aan om stap 4 te doorlopen van de volgende pagina: [Info] Hoe verbeter ik mijn Wifi? Hiermee zou je een hoop verbetering moeten merken.

Ik hoor het graag als je desondanks nog ergens tegenaan loopt!

Reputatie 7
Badge +8

Hi @macmeester, vannacht hebben we een update uitgevoerd om dit probleem te verhelpen. Zou je jouw TV Boxen eens willen herstarten door ze even van de stroom af te halen? Daarna zou het probleem verholpen moeten zijn! :slight_smile:

Reputatie 3
Badge +2

Hoi @destugge ,

Ook ik heb geprobeerd verbinding te maken met het modem en daarmee de TV Box, maar merk dat er geen connectie is met het modem. Het kan natuurlijk zijn dat je deze van de stroom hebt afgehaald, maar het kan er ook op wijzen dat je een wegvallende verbinding hebt.

Met onderstaande controle komen we vaak al een heel eind: 

- Brandt de power led constant? 

Een losse aansluiting kan ervoor zorgen dat het modem uitvalt: 
- Controleer of de stroom adapter goed in de wandcontactdoos zit. 
- Check tevens of het andere uiteinde goed in het modem vast zit.  

- Controleer of het modem op het ISRA punt (hoofdaansluitpunt) is aangesloten waarop wij hebben geleverd.  

- Check je aansluiting in de meterkast, of in de woonkamer als die daar geplaatst is. 

- Controleer of het modem met een korte kabel is aangesloten op het aansluitpunt. 

Ik hoor het graag van je!

Reputatie 7
Badge +6
Hoi @Lydaz,

Allereerst wil ik je bedanken voor je geduld en uiterst gedegen uitleg over de geschiedenis. Waar ik nog onduidelijkheid bespeur zal ik proberen dit weg te nemen.

Er is een issue op het glasvezelnetwerk dat wij beheren in Alphen aan den Rijn. Klanten die bij T-Mobile Thuis in Alphen een TV-abonnement hebben op DSL of het KPN netwerk hebben hier dus geen last van. Het kan dus zijn dat er bij een andere klant met vergelijkbare problemen een heel andere oorzaak is. Het beste is als de klant van verderop in de straat contact met ons opneemt.

Fijn zo'n buurman! Ik heb direct een nieuwe voeding voor de Draytek voor je besteld. Reken op 3-5 werkdagen voor de levering. Hierna kun je de geleende voeding weer teruggeven aan de aardige buur!

Bedankt voor de lijst. Het lijkt erop dat het issue zich vergroot heeft. Wij zijn er druk mee bezig, maar het is nog geduld hebben tot de juiste oplossing.

Je spreekt over een alternatief en dat heb ik zeker! Op tv-anywhere.nl kun je onze TV Anywhere app streamen - zonder haperingen. Je kunt dit ook op je tablet, Apple TV of telefoon installeren. Lees er alles over hier: TV Anywhere.

Ik hoop samen met heel Alphen op een snelle oplossing!
Reputatie 7
Badge +6

Goed dat je hier bent gekomen, we gaan meteen aan de slag, zodat je snel weer haarscherp beeld hebt.

Heb je een foutmelding in beeld, klik dan op dit topic.

Vermoed je een algemene storing, kijk dan naar ons storingstopic: t-mobile.nl/thuisstoring.

Zie jij blokken of vlekken in beeld of staat het beeld stil, volg dan onderstaande stappen.

1. Eerste checks
Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box voor tien seconden van de stroom te halen. Controleer ook of je internetverbinding nog werkt. Werkt deze niet, dan is er iets anders aan de hand. Haal dan eerst het modem voor tien seconden van de stroom. Blijft het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen.

2. Het signaal van buitenaf
Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het TV signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!

3. Het modem
Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "Geen internetverbinding gevonden", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

4. De kabel
Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een Internetkabel. Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel. Nog niet opgelost? Volgende stap.

5. De TV Box
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een reset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames. Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de TV? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op. Reageert de afstandsbediening niet meer (goed)? Klik dan hier: stappenplan afstandsbediening.

6. De televisie
Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de TV zelf of aan de HDMI kabel liggen. Vervang de HDMI kabel daarom, dat is makkelijker dan de TV. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier.

7. TV Anywhere app 

Als tijdelijke oplossing kun je altijd gebruik maken van onze TV Anywhere app. Dan heb je de beschikking over vele zenders op je mobiel, tablet of laptop/PC overal in de EU. Dan heb je in ieder geval nog wat te zappen!

Heb je vragen over de hulppagina of bovenstaande uitleg? Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 🆒

Hallo @Brian Ik heb sinds kort ook blokkerig beeld terwijl een speedtest wel normale waardes geeft en telefoon ook werkt. Mijn Vigor router geeft wel een knipperend WAN lampje, dus de verbinding is blijkbaar niet stabiel. Heb verder geen bekabeling of componenten veranderd afgelopen tijd, alleen moest de glasvezel kabel even los ivm ombouw in de meterkast. Kan deze door vervuling het probleem geven, en zo ja, hoe krijg ik voor mekaar dat dat dus een keer op de juiste manier schoongemaakt wordt vanaf de originele glasvezel aansluiting tot in de glas/koper converter in de router ? Ik heb zelf een poging ondernomen, maar dat leverde geen verbetering op, eerder verslechtering. Ondertussen heb ik ook al een reset van TV box en router geprobeerd, incl. bekabeling wisselen, maar geen resultaat. Beide TV boxen komt blokkerg beeld door.
De data flow monitor vd router geeft iets van 1-5 Kbps current Rx en Tx rate aan, terwijl de piekwaarden soms boven de 100 (Tx) of boven de 1000 (Rx) uit komen (waarden vielen me op na een speedtest van een 100/100Mb abonnement. Resultaten waren ook 90MB+ waarden. Graag een reactie.

Helaas heeft o.a. dit probleem mij doen besluiten om over te stappen naar de concurrent. Er is tot op heden geen oplossing geboden. Ik wens Tmobile veel succes met het oplossen van dit probleem zodat klanten weer ‘normaal’ tv kunnen kijken. 

Regelmatig staat mijn tv beeld stil en verschijnt een errormelding met afspelen. Ik moet dan even van zender wisselen voordat deze weer werkt. Ook "scrambled" het regelmatig en hoor ik een soort van robotgeluiden als stemmen. Heel storend en vervelend! Waarom kan ik jullie trouwens niet bellen dan? Bij Vodafone kon ik bellen en werd het meteen opgelost..
Reputatie 7
Badge +6
Hoi Veronicafrancisca, welkom op het forum!

De aanleiding is niet fijn natuurlijk, maar T-Mobile denkt zeker graag met je mee. Daarom heb ik je topic hier ondergebracht. Hierboven staan namelijk hulpmiddelen om snel weer scherp beeld te krijgen.

Laat je weten of het helpt?

Reageer