Beantwoord

Defecte adapters TV-Box

  • 11 September 2019
  • 4 reacties
  • 476 Bekeken

Ik heb twee TV-boxen met de bijbehorende adapters. Beide adapters zijn blijkbaar schakelende voedingen die benodigde voedingsspanning generen voor de boxen.
Wat ik ook heb is een Plugwise HNS systeem. Dat systeem is bedoeld voor het meten en schakelen van gebruikers in je thuisinstallatie. De verschillende schakelaars en sensoren werken in een draadloos netwerk dat werkt met een Zigbee protocol. Je kunt een soort draadloos peer to peer systeem noemen. De carrier werkt op 2,4 GHz volgens Plugwise.
Nu is me opgevallen dat als ik een of beide tv-boxen aan heb staan er geen enkele node in dat zigbee netwerk meer bereikbaar is.
Wat me ook opvalt is dat als ik die adapters onbelast laat draaien, ik haal dan het plugje uit de tv-box, dat netwerk zich weer herstelt. Als ik de adapters uit het stopcontact haal ook, maar sneller.
Nu is het een bekend feit dat slecht gebouwde schakelende voedingen bakken met harmonischen produceren die hetzij via de lucht, hetzij via de bedrading overal terecht komen.
Ik weet dat van een aantal kanten: ten eerste vanuit mijn opleiding,hbo elektronica, kennis en ervaring. Vanuit de hobby die ik heb voor het in stand houden van oude radio's. Binnen de club die zich daarmee bezig houdt, de NVHR, wordt daar breeduit over geklaagd. En bij Plugwise wordt hetzelfde aangegeven.
Ik heb een andere voeding gevraagd bij de klantenservice en men zegt mij dat die eind van de week binnen zal komen.
Dat ga ik dus proberen, maar ik wil er nu alvast wel op gewezen hebben dat in ieder geval de twee adapters die ik nu thuis heb dus inferieur product zijn. Ik heb ook zomaar het idee dat ik niet de enige ben die van die dingen heeft.
Als er dus iemand is die vreemde zaken thuis merkt in de wifi op op een ander draadloos gebied. Probeer eens iets met die adapters!!
icon

Beste antwoord door Brian 17 September 2019, 13:16

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Hi @Wim Kreuger, bedankt dat je deze informatie deelt. Uit eigen nieuwsgierigheid, wat moet ik mij voorstellen bij 'harmonischen'? Ik ben overigens wel bang dat je weer dezelfde soort adapters zal ontvangen, volgens mij gebruiken we namelijk één type hiervoor.
Sorry @Brian dat ik nu pas reageer. Ik was even een weekje weg.
Die voedinkjes van jullie zijn van het type schakelende voeding. Ik weet niet met welke frequentie dat schakelen gaat, maar ik vermoed met enkele tientallen kilohertzen.
Maar stel dat het gaat met 20 Kilohertz. dan is dat de basisfrequentie. De eerste harmonische is dan 40 kHz, de tweede 60 en zo voort. Je weet, neem ik aan dat kilo in dit geval staat voor duizend?
Nu gaat dat schakelen met een blokgolf. Als je daar aan gaat rekenen, blijkt dat zo'n blokgolf theoretisch en ook praktisch trouwens, een onbeperkt aantal malen de basisfrequentie bevat. Onder andere meneer Fourier heeft dat ooit eens uitgerekend. Voor wat betreft de werking van die voedinkjes is dat wel fijn, maar voor de omgeving niet, zeker als de schakeling zo slecht gemaakt is dat al die harmonischen fijn het net in gaan en in de rondte stralen. Zo'n ding werkt namelijk prima als stoorzender.
Overigens weet ik niet in welke tak van sport jij werkt?
Als je meer wilt weten, hoor ik het.
Groet,

Wim
Intussen heb ik een andere adapter gekregen en aangesloten.
Inderdaad Brian: dezelfde met helaas hetzelfde probleem.
Als ik beide decoders uit heb, dwz spanningsloos zet, alles prima, maar als er een tv aan moet......
Drama! Mijn wifi gaat op tilt, mijn zigbee netwerk gaat op tilt, de verbinding tussen mijn Devolo's gaat op tilt!
Wat is er aan te doen?
Groet,

Wim
Reputatie 7
Hi @Wim Kreuger, geen probleem hoor, bedankt voor de uitleg! Ik moet zeggen dat ik je uitleg niet helemaal volg maar ik snap het idee, weer wat geleerd! 🙂
Wat de adapters betreft heb ik ben ik bang geen andere oplossing. Dit zijn de voedingen die we gebruiken voor de TV Boxen en hier hebben we geen alternatief voor. Als ze echt problemen geven misschien kan je ze dan afschermen op de één of andere manier? Overigens is dit de eerste keer dat ik hoor dat het invloed heef top het Wifi netwerk, komt dit dan door het Plugwise systeem dat je gebruikt?

Reageer