Beantwoord

Drayteck Vigor 2135FVac instellingen IPTV

  • 21 April 2021
  • 3 reacties
  • 773 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Goedendag,

Wie weet wat de juiste instellingen zijn voor een pricewatch: DrayTek Vigor 2135FVac router om IPTV goed werkend te krijgen? (Glasvezel rechtstreeks op router, zonder mediaconverter)

 

Ik heb deze router nu een paar dagen. Voorheen zat ik op een Asus AC88U, en daarmee prima IPTV kunnen krijgen voor VLAN 640 in te stellen, verder niets. T-mobile gebruikte voorheen ook Draytek routers, dus je zou denken dat het geen probleem moet zijn.

 

Ik heb nog de 'oude' interactieve TV, dus moet via VLAN640 (had gelezen dat de 'nieuwe' IPTV op VLAN300 kan). Ik krijg IPTV wel werkend, maar het is buggy en niet stabiel. De gids werkt sowieso niet. IPTV werkt een dag of 2-3 goed, en dan valt de helft uit. Dwz, NPO1, 2 en 3 werken nog, RTL 4, 5, ,7, 8  SBS6, NET5 blijven zwart. Als ik de router reboot, blijft alles zwart en krijg ik helemaal geen beeld meer. Enige manier om het op te lossen is, door mijn Asus eraan te hangen, TV aan te zetten (dan werkt het weer), Asus weer af te koppelen en de Draytek er weer aan. Dan werkt de TV weer een dag of 2-3 (zonder gids)? Erg vreemd.

 

Ik ben al avonden aan het lezen op Tweakers forum en dit topic hier, maar krijg het niet nog steeds niet werkend. Wordt een beetje gefrustreerd van (en vrouwlief helemaal :p)

 

Ik heb o.a. deze handleiding (Routed IPTV) van Draytek gebruikt. Kort gezegd:
- VLAN640 op de WAN poort aangemaakt
- Extra DHCP client options aangemaakt zoals omschreven op p6 (Option number '60' ingesteld, Data tag 'IPTV_RG' meegegeven)
- IGMP Proxy, IGMP snooping en IGMP Fast Leave aangezet
- Harware Acceleration aangezet

 

Ik heb zitten spelen met IGMP, omdat ik ook heb gelezen dat deze juist UIT moest. IGMP Proxy moet aan staan lijkt het, anders blijft het beeld helemaal zwart. Andere IGMP opties lijken geen effect te hebben.

 

Ik heb ook gezocht op instellingen van (andere) Draytek routers, in de hoop daar iets te vinden, wat ik wellicht kan over nemen, maar helaas.

 

Iemand een idee? Zijn er hier mensen met Draytek routers die wellicht hun instellingen willen opperen, of wellicht zien wat ik verkeerd doe?

 

Links naar afbeeldingen van instellingen:

https://tweakers.net/i/_kdbAATLG6NctegHFkQ0z7IPsXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/heaKJ4BeXv2XbX4OPGy4uZAd.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/rd_mkKAYYZs7aj2mdD20Y1kow6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WS7NX6J4O770PrdGd4wzqYyV.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/m8cxmKDiAibF8TlWDx-W2hacoQ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPJqVvrpbpevYLS7rZEUYer3.jpg?f=user_large

icon

Beste antwoord door TMTV 21 April 2021, 19:28

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Pazo,

De makkelijkste optie is om de tv-box bridged aan te sluiten. Ik heb de router die je noemt zelf niet, maar afgaande op de Live Demo van het menu moet je VLAN640 instellen op een van de onderste channels (zonder WAN X ervoor):

In de demo kun je niet op een van de channels klikken, maar T-Mobile gebruikt de vergelijkbare Draytek Vigor 2132FVn en daar zien de instellingen er zo uit:

Als je maar één tv-box hebt (of ze via een switch aansluit) hoef je maar één poort aan VLAN640 te koppelen.

Ik hoor graag of het hiermee lukt. Als je het toch graag routed wil hebben (bijvoorbeeld omdat internet en tv over één kabel moeten), laat het even weten. Dan duik ik in de instellingen.

@TMTVJeetje… zo makkelijk. Nooit aan bridge modus gedacht. Ik zat helemaal in de tunnelvisie van routed IPTV. Ik heb gedaan wat je zei, en pats, gelijk TV, gids, alles werkt zoals vanouds. Ik wist wel dat de oplossing dichtbij zou liggen. Ontzettend bedankt!

Voor de volledigheid zal ik hier even mijn instellingen posten, mochten er in de toekomst meer mensen tegen dit probleem aanlopen.

Mijn TV kabel zit aangesloten in poort 3 van de Draytek router.

VLAN instelling:

Channel instellingen:

 

Er vanuit gaande dat het nu blijft werken :)

Nogmaals dank!

 

EDIT: Moet alleen nog even kijken of ik de andere instellingen die ik in mijn OP heb genoemd kan verwijderen, om de boel ‘schoon’ te houden in de router. Verwacht van wel, want het heeft effect op routed IPTV, maar vrouwlief heeft nu de TV ingepikt nu die het eindelijk weer doet, dus de router steeds te moeten rebooten is nu even niet de slimste zet :)

Reputatie 7
Badge +6

@Pazo Graag gedaan! Goed om te horen dat het nu werkt en fijn dat je de instellingen hier nog even plaatst. Ik verwacht dat je de overbodige instellingen zonder problemen kunt verwijderen, maar het is inderdaad niet onverstandig om daar een geschikt moment voor te zoeken :wink:.

Reageer