Beantwoord

Entone Amulet 515b - Set top box - Prestaties

  • 17 October 2018
  • 25 reacties
  • 12132 Bekeken

Sinds vandaag klant met T-Mobile thuis (overgang vanaf KPN). En de "trotse" bezitter van 2 x een Entone Amulet 515b.

Ik heb in mijn leven redelijk wat decoders gehad (ziggo, kpn, canaal digitaal etc) maar deze Entone Amulet 515b presteert a standaarden van 2018 bijzonder slecht.

Het apparaat is :

  • Traag, alles erg stroperig, met name menu, guide en zappen.
  • Heeft niks nuttigs aan boord (Netflix, YouTube, etc)
  • Blauwe display ziet er niet uit (lelijk in de woonkamer)
  • Kwaliteit afstandbediening is uitermate bedroevend
En dat is op basis van 2 uur gebruik. Ik voel me teruggeworpen naar het tijdperk van 5+ jaar terug met een "goedkope" media speler qua gebruikerservaring.

Als slagroom op de taart kun je GEEN serie opnames inplannen (alleen periodieke intervallen). Dat is een grote stap terug. Op Nat geo de serie air crash investigation als serie opname instellen (welke onregelmatig wordt uitgezonden) is niet mogelijk.

En als icing on the cake is begin gemist niet alleen beperkt tot veel minder zenders (daar was ik mij bewust van) maar is het ook niet mogelijk om in de gids terug in de tijd te gaan en gemiste uitzendingen terug te kijken (bij zowel KPN als Ziggo aanwezig).

De afstandbediening is ronduit irritant. Ik hoop dat @Sander @Sterre @Brian thuis een andere decoder hebben. Maar ik zou tegen jullie zeggen pak er eens eentje bij. Neem hem op een natuurlijke manier in je hand.

Je vingers rusten nu ergens op de VOL GUID en CH|PG knop.Je klinkt op GUIDE en moet nu het cursor pad gebruiker, mijn duim haalt nog NET de down cursor. Je moet de ab onnatuurlijk vast gaan houden (naar beneden laten glijden) om het cursor pad te kunnen gebruiken. Voordeel is dat je hier alle tijd voor hebt want het ophalen van de Guide duurt bijna een volle seconde (als artikelen op nu.nl laden met een laadtijd van 1 seconde daalt het bezoekersaantal in rap tempo) laat staan dat als je het artikel wil lezen (lees de gids) je er bij iedere scroll naar beneden of naar rechts een seconde bij krijgt.

Anyway terug naar de AB, neem hem weer in je hand zoals je hem natuurlijk vast pakt en zap even naar 10. Dat zijn serieuze vinger oefeningen voor je duim. De kwaliteit van de behuizing en de toetsen is echt ontworpen om in de massa productie te China de kosten te drukken tot het 0 punt. Niet gehinderd door iemand die iets van ergonomie snapt er even naar te kijken alvorens de plastic spuit mal te bestellen.

En joepie we hebben een output resolutie van 1080i op 50Hz terwijl al onze (toto budget panel) tv's de afgelopen jaren makkelijk 1080p op 60Hz kunnen weergeven.

De opvolger van deze box is al enige tijd beschikbaar en ondersteunt in ieder geval 4K. Maar klanten anno 2018 krijgen het 'goedkope' model waar je als je gemiddeld 3 jaar klant zou blijven 180 euro voor betaald (tweede box).

Gelukkig kun je dan wel weer de klok in het menu uitzetten, of toch niet? Nee een mooie blauwe dot blijft branden te samen met het HD lampje & power button genoeg om je slaapkamer te verlichten.

Dan het "zappen" van Nederland 1 tot en met 10 (RTL8) duurt 35+ seconden (Channel +, wachten op beeld, Channel +). Gemiddeld 3.5 seconde om van Zender te wisselen. Dat kun je het beste omschrijven als een blamage.

De video review voor YouTube (T-mobile thuis TV review, Entone) gaat snel in de maak!

Maar laat ik eerst vragen aan @Sander @Sterre @Brian zijn er alternatieve decoders beschikbaar ?
icon

Beste antwoord door Sander 23 October 2018, 15:24

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Hoi @T-M-KlantNH

Allereerst wil ik je bedanken voor je vertrouwen en welkom heten als klant bij T-Mobile Thuis!

Tof dat je de moeite hebt genomen om de Tv Box en afstandsbediening aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Ik denk graag met je mee om jouw ervaring hiermee te optimaliseren.

Schakelsnelheid
Hier help ik graag bij. Een korte stroomonderbreking zorgt ervoor dat de TV Box weer 'opgefrist' is en weer sneller reageert. Eventueel kan ik nog een fabrieksreset uitvoeren. Hierdoor raak je wel je gemaakte opnames kwijt. Als je hier akkoord mee bent, stuur mij dan je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN in een privébericht aan mij (klik op mijn naam).

Handleiding
Wat betreft de afstandsbediening, het inplannen van een herhalende opnames en het blauwe display: de felheid van het display kun je in het menu bij instellingen dimmen. De andere zaken is weinig aan te veranderen. Iedere provider doet het weer op zijn eigen manier en ik vermoed dat het simpelweg om gewenning gaat. Hoe meer je het gebruikt hoe sneller je wordt in de handelingen. Op een gegeven moment wordt het gewoon en voor je het weet wil je niet anders meer! Onze Community, servicepagina's en ik staan voor je klaar om je helpen met de mogelijkheden. Daarom wil ik zeker ook nog de handleiding hier delen. Wellicht dat onze TV Box nog allerlei opties had waar je niet van wist!

Kwaliteit
Over de kwaliteit van de TV Box: als ik de kwaliteit van andere providers met elkaar vergelijk, dan komt T-Mobile toch wel heel erg mooi uit de bus. Niet alleen qua prijs-kwaliteit verhouding, maar overal bieden wij een extreem scherp beeld dat maar weinig providers kunnen evenaren.

Ik hoop dat je met mijn tips en trucs snel meer plezier uit de Thuiservaring krijgt. Weet in ieder geval dat wij voor je klaarstaan! 🙂
Ik stond op het punt om een interactieve box te bestellen. Nu ik dit lees ga ik flink twijfelen. Ik heb nu de normale box zonder opnamefunctie die om de paar minuten vastloopt. Nu weet ik niet of een box met opnamefunctie beter gaat werken..

Komt er binnekort een nieuwe box?
Reputatie 7
Badge +1
Het vreemde is dat de oude Amino 140 wat in feite een zeer simpel ding is en eigenlijk alleen geschikt is om te zappen en de meest basale dingen te doen wel snel reageert op commando's zoals zappen of opdrachten te vervullen vanuit het menu.

Het zappen van de ene naar de andere zender duurt ongeveer 1 tot hooguit 2 seconden
Net als @T-M-KlantNH ben ik overgestapt van KPN naar TM (met een Entone decoder). Al zijn enkele aspecten van TM beter dan die van KPN, ik ervaar de overstap per saldo als een zeer aanzienlijke verslechtering. Met name acht ik TM op de volgende punten inferieur:
  • de afstandbediening is onhandig klein met in donker licht moeilijk leesbare en te dicht op elkaar geplaatste knoppen;
  • de menustructuur van TM vereist veel te veel handelingen voor elementaire functies (zoals programma gemist);
  • de menu-interface is logisch, noch gebruikersvriendelijk opgebouwd;
  • directe toegang tot “gemist” is - anders dan bij KPN - rechtstreeks via de programmagids onmogelijk;
  • programma’s zijn - anders dan bij KPN – niet alle onmiddellijk na afloop terug te kijken;
  • omdat opnames – anders dan bij KPN – niet in de cloud plaatsvinden maar op de HD is het programmeren van opnames via de TM-app niet mogelijk;
  • voor het bekijken van de maandelijkse rekening moet je op je account inloggen, terwijl een pdf-bestand als aanhangsel op de mail zou moeten volstaan;
  • gratis extra’s zoals NPO Nieuws en NPO Politiek moet je elke maand opnieuw omslachtig aanvragen etc. etc.
Als TM voor het einde van mijn initiële abonnementsperiode haar “produkt” op deze punten niet verbetert, dan zal dat abonnement niet verlengd worden.
Reputatie 1
Ik kan me vinden in de meeste punten van de topic starter.. Ik ben overgestapt van ziggo omdat ik ontevreden was over de prijs en over de prestaties van de decoder. Nu is de t-mobile decoder wel iets rapper in zappen en door het menu bladeren, maar dat was het dan ook.
Qua functionaliteiten en bouwkwaliteit zijn er veel verschillen. Ik schrok me rot van de kwaliteit van de afstandsbediening, 1 knop was al versleten toen ik hem uit de verpakking haalde. Verder is het aliexpress no name china made kwaliteit.
Begin gemist geldt alleen voor programma's die nog in de guide staan. Je kan niet terug bladeren in de guide. Dus als het programma afgelopen is kan je het niet terugkijken.
Als je zapt dan begint de numerlijst van beneden naar boven. Dit voelt heel onnatuurlijk zappen. Echt vreemd.
Favorieten kan je instellen maar je moet wel de kanaal nummers onthouden want hij past de nummering niet aan. Dan heb je bijv een lijst van 1, 3, 15, 76, 160, 4, 5, 43

En dit ligt geheel niet aan de decoder, maar vegelijken met ziggo is de beeldkwaliteit van t-mobile thuis een slechte internet stream. Blijkbaar zit ik in een wba gebied waardoor ik een lagere Bitstream binnen krijg. Lekker dan.

Kortom na twee dagen verlang ik weer naar ziggo.
Reputatie 7
Bedankt voor de uitgebreide feedback allemaal! Een aantal punten zijn zeker herkenbaar en een aantal zijn uit leggen maar kunnen zeker beter. Het is nog te vroeg om er nu al concreet wat over te kunnen zeggen maar we nemen de hier aangehaalde punten zeker mee. Volgend jaar horen jullie (hopelijk) meer! 🙂
Als het Tele2-interface platform (van Espial) beter is (kan haast niet anders), kan TM - als nieuwe eigenaar van Tele2 - dat dan niet redelijk snel aanbieden aan bestaande TM-abonnees? Of is dat technisch te ingewikkeld?
Reputatie 4
Ik weet niet of men bekend is met de dreambox decoders uit de satelliet wereld, maar deze op linux gebaseerde ontvangers zouden als voorbeeld moeten dienen voor de gebruikers ervaring van TM. Favorieten lijsten met computer aanpassen, snel, logisch menu en mogelijkheden om apps te installeren, en super fijn zappen met cursor toetsen. Pijl omhoog / omlaag ander zender, pijl opzij naar je favorieten lijsten.
Reputatie 3
Persoonlijk ben ik het helemaal eens met de anderen en niet met het antwoord van Sander. Aangezien dit jaar alleen maar stabiliteitsupdates zijn uitgevoerd ga ik er van uit dat T-Mobile de investeringen voor werkelijke verbeteringen aan de huidige box niet meer rendabel vindt.

Vandaar dat ik hoop dat nu Tele2 wordt overgenomen er op hele korte termijn wordt gekozen om de ontvangers van T-Mobile Dld. (Magenta tv) in te gaan zetten.
Als er geen vernieuwing komt of een volledige Apple tv app dan is ook mijn geduld op en ga ik vertrekken. Vandaar dat ik hoop en ook wel verwacht dat er snel aankondigingen komen Over verbeteringen en niet dat het antwoord van Brian (hopelijk volgend jaar) serieus genomen moet worden. Want hopelijk volgend jaar klinkt niet hoopgevend en ik weet voor mezelf zeker dat ik weer geen jaar ga afwachten.
Reputatie 7
Als het Tele2-interface platform (van Espial) beter is (kan haast niet anders), kan TM - als nieuwe eigenaar van Tele2 - dat dan niet redelijk snel aanbieden aan bestaande TM-abonnees? Of is dat technisch te ingewikkeld?

Ik denk niet dat het licentie technisch zo maar even kan worden aangepast allemaal.
Echter door schaalgrote komt er wel meer budget om bijvoorbeeld een nieuw platvorm neer te zetten. Echter is een aanpassing niet snel gemaakt en gaat er maanden overheen voor dat het in gebruik genomen kan worden. denk hierbij dan ook aan OTT. dus zonder decoder direct op je smart-tv.
Ik ben geen medewerker van T-Mobile maar zie wel de markt juist deze kant op bewegen. (wellicht T-Mobile thuis TV zonder Internet zoals Knippr)
Bedankt voor de uitgebreide feedback allemaal! Een aantal punten zijn zeker herkenbaar en een aantal zijn uit leggen maar kunnen zeker beter. Het is nog te vroeg om er nu al concreet wat over te kunnen zeggen maar we nemen de hier aangehaalde punten zeker mee. Volgend jaar horen jullie (hopelijk) meer! :)
Is al meer concreet te zeggen wanneer de kwaliteit van het T-Mobile interface minstens gelijk wordt aan die van KPN? Het einde van de minimale contractsduur komt in zicht en ik ben niet van plan langer genoegen te nemen met dit "produkt:" dan strikt noodzakelijk is.
Reputatie 7
volhens mij is er niet meer dan te zeggen dat dit jaar alles beter word 🙂
Ik vraag jullie even om hulp:
Na jaren KPN ben ik ook sinds kort overgestapt naar TM met de 515B set-top box.
Op mijn KPN box zat achterop de mogelijkheid om mijn koptelefoon (Sennheiser TR 4200) te koppelen.

Op de TM settop box zonder opname functie etcetera zit deze wel en werkt perfect.
maar nu op de 515B dacht ik ook makkelijk mijn sennheiser aan te sluiten op de box maar totaal geen signaal.

Heeft TM of een van jullie voor mij "de" oplossing.

Voor de rest zijn wij nog aan het oefenen met de gids-opnames-terugkijken want dat gaat wel echt anders als bij KPN. Had ik niet verwacht gelet op de uitlatingen van de TM verkoper "alles is precies hetzelfde als bij KPN".

Ben benieuwd wie van jullie, voor mijn Sennheiser, met de oplossing komt.

Reputatie 7
Hi @frits365, ik zie dat mijn collega Piotr je inmiddels al van antwoord heeft voorzien in het door jou aangemaakte topic, ik stel voor dat we daar verder gaan zodat we niet langs elkaar heen gaan praten 😉
Reputatie 1
Ik herken me in de genoemde bevindingen en even stroom eraf en er weer op en de decoder is ineens heel veel sneller met zappen. Is er niet iets in de software te doen zodat deze handmatige stroomonderbreking niet nodig is? De beperkingen in het terugkijken heb ik opgelost door van het prijsverschil met een andere provider een NL Ziet abo (app op TV of via Chromecast) aan te schaffen, daarmee kan ik ook veel reclamevrij terugkijken, wat een voordeel is tegenover terugkijken via de gids van de andere providers.

Is er intussen al zicht op een upgrade? 

Heb net gebeld met de klantenservice en die vertelde mij dat het nieuwste model heb (al meer dan 5 jaar). Het kan toch niet dat deze trage verouderde boxen ook bij nieuwe klanten nog wordt neer gezet? 

Klachten die TS destijds noemde zijn nog steeds aan de orde. En sure, een reset lost het op. Maar ik blijf niet elke maand dat ding resetten!

Ik heb net verlengd met het idee dat ik dan vast een nieuw, niet vodafone, box krijg. Maar blijkbaar is er nog niks nieuws te krijgen?

 

Nee, niks nieuws, nog steeds entone (bij opnemen pakket), nog steeds traag en alle bijbehorende beperkingen van opnemen.

Bovendien wordt ook al meer dan een jaar geroepen dat er een ENORME upgrade aankomt, maar daar mogen ZE nog niks over zeggen. De suggestie dat het in september zou gebeuren is ondertussen voor dit jaar weer gepasseerd, dus dat wordt nog een jaartje…..

Gezien er hier ook nog geen 'public beta’ groep discussie is, zal het ook nog niet rijp genoeg zijn.

Reputatie 7

Hallo @Getiem 

 

Je heb gelijk dat de update veel te lang duurt, dat legt de verwachting juist hoger. de publieke beta is wel een goed idee, wellicht dat @Sander of @Hans-Juriën iets met dit idee kan.

Vind het ook bijzonder dat T-Mobile de eerste was met  een smart tv app Knipper, vervolgens de nek omgedraaid heeft en nu weer als laatste aansluit 🤷‍♂️ (nou ja ik ga er van uit dat er een app komt)

Zelfs de Apple TV app was vooruitstrevend, en kan zonder opname functie zelfs als redelijk goed (maar traag zappend) alternatief gezien worden. Met zelfs betere functies op tv gemist en gids.

Ben ook net overgestapt van dure Ziggo naar TM met de uitgebreide uitleg in de winkel dat, "alles ongeveer gelijk zou blijven". Niets is minder waar. Geen opnamemogelijkheid, geen terugblik dus geen afspelen begin, en oeps, radio/TV knalt er net zonder waarschuwing uit voor onderhoud...grrrrr.

Het heeft, zo lijkt te lezen in de opmerkingen hierboven, ook geen zin de box met opnamemogelijkheid aan te schaffen? De box die er volgens de verkoper niet eens was!? 

Opname mogelijkheid is niet te bestellen sinds begin november. Mogelijk komt dat pas weer terug als de cloud opnames geregeld zijn.

Reputatie 7

@Kimmetjuh 

Begin gemist werkt met de blauwe knop. die is er al. vanaf volgend jaar is het mogelijk om op te nemen met alle tv kastjes.

Dank, ga ik proberen, zodra de boel weer werkt.

Gisteren vloog de boel er namelijk onverwacht uit wegens onderhoud. Vanochtend krijg ik de tv niet aan de praat. Alles opnieuw opgestart, router aan/uit, zenders gezocht, waren niet te vinden. 

Bij digitale ontvangst testen moet ik getal bij MHz invoeren. Geen idee…..  jullie?

Reputatie 7

@Kimmetjuh Dat klinkt alsof de TV niet op het juiste kanaal staat. :wink: 

Hi Brian, 

Haha… zo slim was ik ook al. Ik denk dat T-Mobile zelf de boosdoener was. Er is gisteren een fikse storing geweest en daar heb ik mogelijk ingehangen. Zonder er verder nog iets aan te doen, is alles wer goed gekomen.

Automatisering is een feest, maar soms ook even niet.
Dank allen voor de bijdragen.

 

Reageer