Beantwoord

Na Softwareupdate heeft de TV geen audio

  • 11 August 2020
  • 16 reacties
  • 586 Bekeken

Reputatie 1

Hallo,
Vannacht heeft bij ons dus de softwareupdate gedraaid, waardoor wij nu op het nieuwe TV platform zitten. Conclusie: wel beeld, geen audio. Tot voor kort kon ik audio via tuner-versterker laten lopen.
Nu dus niet meer. Afijn, hdmi kabel direct van decoder naar tv: nog steeds geen audio.
Dan maar de gebruikelijke rigoureuzere aanpak: router afkoppelen, netwerkkast ontdaan van stroom, decoder ontdaan van stroom, UTP en hdmi. Daarna herstart: stroom op netwerkkast, stroom op router.
Daarna 2 minuten wachten, daarna hdmi, netwerkkabel en stroom op decoder. Resultaat: wel beeld, geen audio.
En toen?
Dank, groet
Betelgeuze

icon

Beste antwoord door Brian 20 August 2020, 13:07

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7

Hi Betelgeuse, hmm dat is vreemd, ik kijk graag met je mee of we dit op kunnen lossen! 

Als eerste een voor de hand liggende vraag, het volume van de TV Box zelf staat wel aan/niet op 0?

Wat gebeurt er wanneer je onder ‘Instellingen’ ‘Audio’ van geluidstype wisselt? Maakt dit nog verschil of werkt geen enkele setting? Ik hoor het graag!

Reputatie 1

Hallo Brian,
dank voor jouw reactie. Reden van verlate reactie is dat ik eerst alhier all steps have been taken” voordat ik naar jou toe weer reageer. Vooraf: in neem aan dat jij in mijn ‘historie’ kunt kijken en dan zie je dat ik twee maanden geleden met jouw collega Jason al contact had met een probleem dat eigenlijk nu (nog steeds) veel raakvlakken heeft.
Voor jouw beeldvorming; bij ons gaat de decoder hdmi uit naar een kwalitatief hoogwaardige Tuner-Versterker. Vanaf daar naar de TV. 
Tot aan afgelopen maandag gaven beeld en geluid soms drop-outs, soms reageerde de decoder in zijn geheel niet meer op de afstandsbediening. De zelf gevonden work-around was dan simpel: alle drie pluggen achterin de decoder (hdmi, netwerk,s troom) verwijderen, daarna de router (Zyxel T50) uitzetten, stroomplug verwijderen. Daarna stroomplug verwijderen van het glasvezelkastje. Ik wacht twee minuten, daarna in omgekeerde volgorde alles weer aangesloten. Voordat alles weer operationeel is was ik weer twee minuten verder. Vervolgens kreeg ik op scherm tv de melding: (Blue Screen) “kennisgeving: deze inhoud kan niet op uw tv (main) weergegeven worden. Controleer hdmi verbinding op uw hdcp 2.2 compatible TV”. De workaround hier was dan om de hdmi vanuit decoder direct in tv te pluggen, wacht op beeld en geluid, daarna hdmi vanuit de decoder achter in tuner-versterker en de hdmi tuner-versterker → TV weer in TV gestoken. En dan deed alles het weer vrolijk (voor een tijdje).

Jongstleden maandag kwam dus de update naar het nieuwe TV platform. Prima, alle zijn gangetje laten gaan. 

Weer was daar de hierboven vermelde blue screen melding. Echter, nu werkt de workaround niet werkt meer.

Vanmorgen heb ik nog een firmware update van de tuner-versterker doorgevoerd (in stille hoop...). Uit de handleiding van de tuner-versterker citeer ik: “HDMI 7 IN / supporting 4K/60Hz / HDR10 and HDCP 2.2 pass-through”.

Nog steeds de blue screen melding.

En toen…..? Jouw kennis en hulp zijn gevraagd, waarvoor wederom dank!

Betelgeuse

Reputatie 6
Badge +3

@Betelgeuse Werkt het wel als je de STB direct aansluit aan de Tv? Om uit te sluiten dat het probleem wordt veroorzaakt door de versterker.

Hier zie ik HDCP 2.2 nog op de wensenlijst staan; https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/wensen-suggesties-voor-t-mobile-thuis-276166?postid=1567092#post1567092

 

@Brian T-Mobile Tv heeft ook nog geen support voor HDCP2.2 gok ik? 

Reputatie 1

Hallo,

er even vanuitgaande dat STB = de decoder?

wanneer ik de hdmi decoder uit direct inplug op de TV hdmi-in, dan werkt alles (beeld en geluid), zij het, dat het geluid via de TV uiteraard ‘bagger’ is (vandaar dat ik in het verleden de routing via tuner-versterker gekozen had).
De optie ‘koop dan nu een soundbar en/of een nieuwe tv’ is geen optie ivm ontbreken van de daarvoor vereiste pecunia….

Volume staat in een hoorbare stand.
Instellingen audio levert geen verandering op.

groet!
Betelgeuse

Reputatie 7

Hi @Betelgeuse @TechRacing93 Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik vermoed dat HDCP2.2 hier inderdaad de boosdoener is. In het verleden zagen we wel eens vaker compatibiliteitsklachten voorbij komen met de oude TV Box en DHCP2. Ik zie dat je gebruik maakt van de Aria 610, ik zal in ieder geval aan onze kant even informeren hoe het precies zit met HDCP2.2 ondersteuning. Mogelijk zou je als workaround het geluid kunnen laten lopen via de 3,5mm jack naar de versterker en de hdmi uit van de TV Box naar via de dvi ingang (alleen beeld). Ik weet niet of dit werkt maar mogelijk het proberen waard.

Reputatie 1

Hallo Brian, 
dank.
We gaan het proberen, hetgeen jij voorstelt. Het blijft wel frappant dat de upgrade van het nieuwe TV platform ervoor zorgt dat de workaround nu niet meer werkt. Wat is daarin dan verandert/aangepast?
Beeld en geluid gaan via hdmi naar tuner-versterker welke geen probleem heeft met hdcp 2.2……

Strange….

M.vr.gr
Betelgeuse

Reputatie 7

Hi @Betelgeuse, waarom het eerst wel werkte en nu niet meer is een hele goede vraag. Met het nieuwe TV platform gebruiken we een ander soort streams met een andere codering, mogelijk is er hierdoor wat veranderd. Ik zet het in ieder geval door naar onze technische dienst!

Reputatie 7
Badge

We hebben hier waarschijnlijk binnenkort een oplossing voor. 

Reputatie 1

Hallo Brian,

Dank!

Ik heb vanochtend een 6.3 mm stereo jack achter in de Aria 610 audio out geplugged en de dubbele tulp achterin de tuner-versterker geplugged. Daarna tv aan, decoder aan, tuner versterker aan, swicht naar bijbehorende kanaal waarin ik de dubbele tulp geplugged heb. Resultaat: nada. Geen sound via tuner versterker.

Hoe snel kunnen de ‘whiz people’ van de TD reageren, denk jij?

Is deze Aria 610 de meest moderne decoder welke T-Mobile verzendt momenteel? Indien niet, is de optie mogelijk dat T-Mobile mij de meest moderne decoder toestuurt, welke wel om kan gaan met de hdcp 2.2? (Graag incluis portovrije retoursticker om de oude Aria dan retour te kunnen sturen).

Groet
Betelgeuse

Reputatie 7
Badge +1

Ik gebruik de Entone 510 en eerlijk gezegd is deze fijner om te gebruiken met een externe geluidsbron, ik maak gebruik van een soundbar en heb ook een homecinemaset aangesloten op de tv welke ik beide zou kunnen gebruiken. De soundbar gebruik ik altijd aangesloten op de HDMI-ARC van de tv en dan in de HDMI-ARC van de soundbar  bij het activeren van de tv gaat de soundbar na een paar seconden automatisch aan, en uit bij tv uitzetten.

De home cinema moet ik zelf aanzetten en de juiste HDMI in/uitgang kiezen, de homecinema gebruik ik maar zeer zelden.

Oh ja de soundbar is ook via een toslink aangesloten op de settopbox voor het geval ik naar een radiozender wil luisteren zonder dat de tv aan moet, zo luister ik wel eens op die manier naar tv 192

Reputatie 1

Hans-Juriën, dank; valt er iets te zeggen over de tijdspanne?

@BeMu, dank voor bijdrage. I’ll keep it in mind…..

Reputatie 7
Badge +5

Is dit niet een geval dat met deze hdmi cec killer op te lossen is?

Laatst een kennis met een sonos-amp en een chromecast die elkaar niet lusten na aansluiting op een philips TV. Advies van Sonos was om er dat ding tussen te plaatsen. (los koppelen van de Chromecast werkte ook al)

Denk dat dit eerder werkt, of het omgekeerd werkt is de vraag natuurlijk.

https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-2-0-hdcp-2-2-naar-hdcp-1-4-converter

Hoop wel dat ik niet tegen dit probleem ga aanlopen, heb niet voor niks een 900 euro uitgegeven voor goed geluid, Pioneertje heeft ook 2.2 poorten.

Reputatie 7

Hi @Betelgeuse Nog even terugkomend op je lastige vraag, een tijdspanne is altijd lastig maar gezien het antwoord van @Hans-Juriën vermoed ik dat dit al bekend is bij onze developer en zal het mee gaan met een firmware update. Met welke en wanneer hangt af van de voortgang en de prioritering. Maar we hebben goede support na na de launch van T-Mobile TV dus wordt aan gewerkt! :slight_smile:

Reputatie 7

Hi @Betelgeuse, goed nieuws, de bug lijkt met een update van vanochtend opgelost. Is dit voor jou ook het geval? Laat het zeker nog even weten! 

Reputatie 1

@Brian zonet de check doorgevoerd: voordat ik alle apparaten activeerde, eerst de hdmi decoder out in AV receiver, daarna de hdmi AV receiver out naar TV. Aansluitend alle drie apparaten geactiveerd en, voici, alles werkt zoals het moet: geluid via AV receiver, beeld via TV.
Dank aan @Brian en @Hans-Juriën. Topic mag afgesloten worden. Mochten er nog problemen weer opduiken, meld ik mij weer.
Betelgeuse

Reageer