Beantwoord

Probleem HDMI HDCP2.2 met tb box (Amino Aria 610x)


Reputatie 1
Ik heb een nieuw receiver gekocht, omdat van de oude de HDMI video out kapot was.
Het is een Yamaha RX-V481D geworden (ik had hier voor een RX-V473)
Alles netjes aangesloten
De Himedia mediaplayer werkt correct, de Yamaha Blurayspeler heb ik nog niet getest, de tv box van T mobile werkt niet.
Ik heb alleen geluid en op het scherm en krijg de melding dat er een HDMI HDCP2,2 fout is en dat ik een geschikt apparaat op de HDMI uitgang moet aansluiten.

De TV is een Panasonic (full HD uit 2010, met nog prachtig beeld)
Deze ondersteunt wel HDCP (ws nog geen 2.2)
Het vreemde is dat als ik de TV box direct op de tv aansluit er niks aan de hand is,

De TV Box is een Amino Aria 610x

heb rondgezocht op het web en heb een HDMI splitter gekocht , naar aanleiding van de tips van deze site
https://www.tweaking4all.nl/thuis-bioscoop/hdmi-hdcp-gebruiken-met-non-hdcp-apparatuur/
Moet m nog binnenkrijgen

Overigens lees ik op diverse sites dat dit HDCP2.2 gebeuren nog niet echt goed werkt.

Wie herkent dit probleem?
Wie heeft ervaring met een werkende oplossing?
icon

Beste antwoord door UmbertoR 14 September 2018, 18:59

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 1
Vandaag heb de splitter binnen gekregen:
https://www.allekabels.nl/hdmi-splitter/1781/1215181/2-poorts-hdmi-splitter-met-3d-en-4k.html

Aangesloten tussen receiver en tv --> probleem niet opgelost
Aangesloten tussen Amino Aria 610x en HDMI in van receiver --> probleem opgelost.
Reputatie 1
Is hier al een oplossing voor? Zelf een aparte spliter kopen is geen oplossing, omdat tvkast van T-mobile HDCP2.2 niet ondersteund (lijkt mij toch wel van vanzelfsprekend).
Reputatie 1
Is hier al een oplossing voor? Zelf een aparte spliter kopen is geen oplossing, omdat tvkast van T-mobile HDCP2.2 niet ondersteund (lijkt mij toch wel van vanzelfsprekend).

Zoals ik beschreven heb is het wel een oplossing, uit eigen ervaring.
Ik dacht dat soortgelijke recievers altijd meerdere HDMI poorten hadden waarvan een deel mét en een deel zonder HDCP. Zou je een ander poort kunnen proberen?
@UmbertoR,

Vandaag 18 augustus interactive tv verkregen. En ik heb precies hetzelfde probleem.
Zelf heb ik een Denon AVR-x3300W. Er lijkt iets te zijn in de hand shake tussen de apparaten.
Kastje direct in mijn televisie van 2008 en niks aan de hand. Gaat het via mijn Denon dan dezelfde melding.

Het lijkt zo te zijn dat de firmware niet kan omgaan met de passthrough via een reciever. Zoals is te lezen in onderstaand artikel is er tijdbegrenzing voor de controle van het signaal van 20ms.
Het zal me niet verbazen dat dit de oorzaak is van het probleem.

Gezien het feit dat je (zover ik tot nu heb kunnen zien) niet in de set-up box kan aangeven welke hdcp versie je wil toepassen. Omdat dit waarschijnlijk is geblokkeerd door software van T-mobile.
Ik zal een verzoek bij hen neerleggen of die keuze kan worden vrijgegeven in de set-up box. Of in overleg met amino te gaan hoe dit het beste op te lossen.

Ik snap überhaupt niet dat hdcp 2.2 wordt gebruikt, want de content die wordt aangeboden gaat niet verder dan 1080p. En hdcp 2.2 is ontwikkeld voor versluiting van 4K content.

Artikel:
HDCP 2.2
Reputatie 1
Ik dacht dat soortgelijke recievers altijd meerdere HDMI poorten hadden waarvan een deel mét en een deel zonder HDCP. Zou je een ander poort kunnen proberen?

Ik heb daar naar gekeken, alle HDMI-ingangen zijn HDCP 2.2
@UmbertoR dat is jammer! Hopen dat T-Mobile hier snel naar kijkt. Goed dat je het probleem met een simpele splitter zelf op hebt kunnen lossen, maar dit zou bij toekomstige klanten niet de oplossing moeten zijn.
Reputatie 7
Hi iedereen!

Mijn collega @RoyTMT heeft het voor jullie uitgeplozen. Ik kom namens hem het verlossende antwoord brengen. HDCP2.2 is voor 4K Ultra HD content. Dat bieden we (nog) niet aan. Wanneer we dit ondersteunen is nog onbekend. Ik zie dat @rayyaanbayrak deze wens al heeft aangekaart in ons wensentopic. Super goed! Hierin kijken onze TV-ontwikkelaars vaak. Nu hopen dat zij snel aan de slag gaan met HDCP2.2. 🙂
Hi @Sterre !

is het niet mogelijk om alleen de interface (het menu en de gids) Ultra HD te maken? De content kan dan gewoon Full HD blijven en krijgen de 4K tv's Ultra HD signaal met HDCP binnen. Win-win? 🙂
Reputatie 1
Hi @Bertje36 @UmbertoR @jibbewillem @Sterre

van de week aan de lijn geweest met de technische dienst van t-mobile thuis. Ze hebben een update uigevoerd waardoor het tv kastje nu 4k ready is. Momenteel geen probleem meer en het werkt met HDCP2.2. Dus T-mobile heeft een oplossing alleen een belletje naar technische team is wel nodig 😉
@rayyaanbayrak dit is goed nieuws! Van wat ik begrijp is deze update alleen op jouw tv kastje uitgevoerd? Geeft hij nu 4K resolutie door aan je tv?
Reputatie 1
@jibbewillem Ja blijkbaar is het geen standaard update. Beeld blijft wel op 1080p
Reputatie 1
Ik zal testen of het bij mij werkt, want de oplossing met de splitter is ook niet echt DE oplossing.
Het beeld flikkert soms, aan het begin was dat niet zo.

Ik hoop dat het werkt

Moet ik hiervoor zelf bellen of is het een algemene update?
Reputatie 1
@UmbertoR ik moest er zelf voor bellen.
Reputatie 1
@rayyaanbayrak

Ga het eerst zo proberen en dan de klantenservice/het technisch team bellen
Reputatie 1
Zo doet die het niet, ook niet na een hertstart van de box.
Ik heb de vraag uit gezet via de klantenservice
Reputatie 7
Dag allen,

Wij zijn trots op ons TV beeld en we willen ook graag voorop blijven lopen in TV land. Daar hoort 4K TV zeker bij, maar vooralsnog is dit nog toekomstmuziek. HDCP 2.2 is een protocol dat alleen geldt bij 4K content. Die foutmelding zal dan ook nooit van onze TV Box komen. De receiver wil wel graag een HDCP 2.2 handshake ontvangen. Zodra ons non-4K signaal bij de 4K receiver komt, geeft het HDCP 2.2 protocol dus een foutmelding, want de signalen komen niet overeen. Als je de TV Box direct op de TV aansluit, zal je die melding dus ook niet krijgen.

Wat nu te doen? Dat ligt een beetje aan het doel van de receiver. Wil je dit voor het geluid gebruiken, dan kun je de TV Box via HDMI aansluiten op de TV en het geluid via de receiver laten gaan middels optisch uit (of tulp voor oudere modellen). Wil je toch de HDMI op de receiver gebruiken, dan is de oplossig van @UmbertoR wel een goede. De splitter vertaalt ons signaal zodat de handshake wel verloopt volgens het HDCP 2.2 protocol. Ik weet niet wat dit voor effect heeft op het beeld. Er zit dan natuurlijk non-T-Mobile apparatuur tussen. Ik (en de Community) denk graag mee, mocht er een verstoring spelen, maar bedenk je dat dit buiten het servicebereik van de klantenservice ligt. Er is dus géén magisch knopje of update die wij kunnen inzetten om het beveiligingsprotocol HDCP 2.2 te omzeilen.

@rayyaanbayrak Ik ben dan ook erg benieuwd met wie je gesproken hebt. Ik zie niets terug van een aanpassing/update van jouw TV Box of contact met de klantenservice, behalve een e-mail van ons op 20-8. Los hiervan ben ik erg blij dat het bij jou nu goed werkt met de receiver! De reden hiervoor is mij echter nog niet helder. Welke receiver gebruik jij?
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Sander ! We zijn weer wat wijzer.
Reputatie 1
@Sander Ik heb de Onkyo HT-R997 receiver. Alle HDMI poorts op mijn receiver zijn voorzien van HDCP2.2 en ook ik kreeg op het begin de melding dat het niet werkt.

Ik heb niet onthouden met wie ik heb gesproken. Er is voor mij een ticket aangemaakt. Aantal dagen later hadden jullie mij geprobeerd te bellen. Ik heb daarna teruggebeld en een collega van jullie heeft toen aangegeven dat hij op afstand een update heeft uitgevoerd (zo genoemde 4K update?). Sindsdien krijg ik de melding niet meer en werkt alles via mijn receiver 🙂. Ik heb de technische afdeling gebeld op 17 augustus om 10:19.

Blijkbaar was er wel een magisch knopje of update om het beveiligingsprotocol te omzeilen 😉
Reputatie 1
Met de splitter die ik heb gaat het niet geheel vlekkeloos. Af en toe flikkert het beeld
Ik ga nu wat anders proberen
splitter met op de ingang de tv-box dan op de uitgangen een kabel naar de tv en een kabel naar de receiver.
Kijken wat dat doet als ik het geluid van de tv-box via de receiver wil.

In het algemeen zal het betekenen dat oudere apparatuur niet gaat werken, omdat die niet HDCP2.2 compatibel zijn

verder ben ik nog in afwachting van de genoemde oplossing door @rayyaanbayrak
Reputatie 7
Hoi @UmbertoR

Het blijkt dat de oplossing voor @rayyaanbayrak voor jou niet heeft geholpen. Dat is balen. We zullen het dus niet aan de praat krijgen, omdat onze TV Box niet met 4K werkt en de receiver daarmee de foutmelding blijft geven. Ik kan het niet mooier maken.

Ik hoor daarom met grote belangstelling of jouw alternatief ervoor heeft gezorgd dat de melding wegblijft en er geen haperingen meer voordoen!
Reputatie 1
Ik heb nu eigenlijk een workaround, heeft ook te maken dat ik een Logitech Harmony afstandsbediening gebruik
De eerder genoemde spitter heb ik 1 kabel vanaf de Amino gesplit met 2 kabels, 1 naar de receiver en 1 naar de tv.
Op de Logitech heb ik 2 activiteiten ingesteld
  1. DTV Surround --> die gebruikt HDMI 1 op de tv vanaf de receiver. Omdat de splitter een soort inschakelvertraging heeft moest ik daar een omweg maken. Als het systeem inschakelt, schakel de activiteit de tv box weer uit om een paar seconden later weer in te schakelen. Best omslachtig.
  2. DTV --> die gebruikt de HDM 2 op de tv en slaat de receiver helemaal over.
Deze gebruiken wij over het algemeen het meest, DTV surround alleen bij programma's en films die wij daar de moeite waard voor vinden

Dit werkt probleemloos, signalen storen elkaar niet.
Reputatie 7
Hi UmbertoR, goed om te horen dat het gelukt is met de workaround! Ik begrijp dus dat je via de splitter het geluid en TV hebt kunnen scheiden zodat het geluid via de receiver loopt en het beeld rechtstreeks op de TV?
Reputatie 1
Ja en nee, als ik op de tv HDMI1 kies heb ik ook beeld

Vorige week een abb bij tmobile afgesloten omdat ik alles in een wilde bij tmobile. Tot op heden niet blij met de keuze die ik heb gemaakt.

Ik lees behoorlijke stukken over het beveiligingsprotocol HDCP 2.2. Bij installeren van de monteur zag ik deze melding al naar voren komen. Heb ik nergens voorbij zien komen bij tmobile voor afsluiten. 
 
Bij aansluiten direct op het kastje van tmobile doet hij het prima. Maar via mijn marantz krijg ik splitscreen blauw en normaal. 

deze topic is al een jaar oud. Is hier inmiddels een oplossing voor? 
mijn tv heeft 3x HDMI, tulp en optisch.
versterker heeft alle mogelijke opties denk ik wel.

bij Telfort en KPN geen last van gehad, hoor graag anders zal ik toch weer over moeten gaan.

gr werner 

Reageer