Beantwoord

Probleem HDMI HDCP2.2 met tb box (Amino Aria 610x)


Reputatie 1
Ik heb een nieuw receiver gekocht, omdat van de oude de HDMI video out kapot was.
Het is een Yamaha RX-V481D geworden (ik had hier voor een RX-V473)
Alles netjes aangesloten
De Himedia mediaplayer werkt correct, de Yamaha Blurayspeler heb ik nog niet getest, de tv box van T mobile werkt niet.
Ik heb alleen geluid en op het scherm en krijg de melding dat er een HDMI HDCP2,2 fout is en dat ik een geschikt apparaat op de HDMI uitgang moet aansluiten.

De TV is een Panasonic (full HD uit 2010, met nog prachtig beeld)
Deze ondersteunt wel HDCP (ws nog geen 2.2)
Het vreemde is dat als ik de TV box direct op de tv aansluit er niks aan de hand is,

De TV Box is een Amino Aria 610x

heb rondgezocht op het web en heb een HDMI splitter gekocht , naar aanleiding van de tips van deze site
https://www.tweaking4all.nl/thuis-bioscoop/hdmi-hdcp-gebruiken-met-non-hdcp-apparatuur/
Moet m nog binnenkrijgen

Overigens lees ik op diverse sites dat dit HDCP2.2 gebeuren nog niet echt goed werkt.

Wie herkent dit probleem?
Wie heeft ervaring met een werkende oplossing?
icon

Beste antwoord door UmbertoR 14 September 2018, 18:59

Bekijk origineel

36 reacties

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Ook wij hebben een nieuwe receiver gekocht die de

Het kan alleen maar geactiveerd worden door tegelijk op de "zone 2 source" en "tuner preset channel -" te drukken. Vervolgens kun je een HDMI diagnostics auto-test draaien en zowaar: na een minuut kwam de melding: "does your TV support HCDP 2.2?". Deze vraag heb ik met "Nee" beantwoord, waarna de receiver deze uitgang resette naar HCDP 1.4. Daarmee was het probleem opgelost. We hebben nu prachtig beeld.

Wow, top! Werkt ook op mijn Denon AVR X2400H. Dit is een instelling die ze bij Guidion ook zouden moeten weten. Scheelt een hoop frustratie en een potentiële aanschaf van een HDCP Converter om het 2.2 signaal naar 1.4 om te zetten.

Thanks @Frankygoes !

Hi@frankygoes,

Eindelijk! Dit is de oplossing!

Geweldig bedankt. 

Hoe heb je dit gevonden? In de service manual wordt de HDMI diagnostic wel genoemd, maar daaruit wordt mij niet duidelijk dat je dit kunt veranderen. En dan ook nog dat je dit bij een gewone HD tv op 1.4 moet zetten. Ik voel me nu niet meer zo heel erg dom dat ik dit niet zelf uitgevogeld heb.

Heb je nog meer van deze verborgen instellingen? Zo zou ik graag zelf apps kunnen installeren. Netflix bv. Of weer dolby surround kunnen luisteren wat sinds de laatste opdate van T-mobile ook niet meer werkt. 

Reputatie 7

Hi @Frankygoes, dat is een sterk staaltje home detective work! Het zit hem in de meeste gevallen inderdaad in de combinatie versterker en TV Box. We hadden dit overigens al een tijd opgelost via een firmware update maar met de overgang naar T-Mobile TV lijkt het probleem in sommige gevallen waar terug. In ieder geval bedankt voor deze oplossing! 

Reputatie 1

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Ook wij hebben een nieuwe receiver gekocht die de modernste HDMI coderingen ondersteunt (tot HCDP 2.3), maar een prima werkende TV uit 2010.

Als de T-mobile TV-box op de receiver is aangesloten doet het geluid het wel, maar er is geen beeld: er is alleen de melding: "Er kan geen beeld worden weergegeven worden omdat uw televisie geen HDCP 2.2 ondersteunt".

Je zou denken, tijd voor een nieuwe TV, maar als je de T-mobile TV box rechtstreeks op de TV aansluit is deze melding er niet: alles werkt het normaal. Het ligt dan toch niet aan de televisie, terwijl de melding via de receiver dat wel aangeeft.

De T-mobile monteur kon het ook niet oplossen, en met een splitter (veelgelezen tip van internet) ging het ook niet. Ook lees je op internet wanhopige verhalen: alle HDMI kabels vervangen, tot en met het kopen van een 4K televisie, waarvoor muren opengebroken moeten worden bij ingemetselde kabels. Het is wat….

Nu blijkt er op onze receiver (Denon AVR-S750H, 2019) een verborgen menu te zijn waarmee de HDMI settings kunnen worden ingesteld, het HDMI diagnostics menu.

Dit is voor de gewone burger niet toegankelijk, dus met het gewone setup menu van de receiver komt dit niet in beeld.

Het kan alleen maar geactiveerd worden door tegelijk op de "zone 2 source" en "tuner preset channel -" te drukken. Vervolgens kun je een HDMI diagnostics auto-test draaien en zowaar: na een minuut kwam de melding: "does your TV support HCDP 2.2?". Deze vraag heb ik met "Nee" beantwoord, waarna de receiver deze uitgang resette naar HCDP 1.4. Daarmee was het probleem opgelost. We hebben nu prachtig beeld.

Ik neem aan dat moderne receivers van andere fabrikanten ook een dergelijk HDMI diagnostics menu hebben, je moet even zoeken op internet en dan komt je er achter hoe dit moet worden geactiveerd.

Maar dit is de oplossing. Veel succes allemaal.

Reputatie 1

Toch wel triest dat 2 jaar later nog steeds mensen tegen dit probleem aanlopen.

Ik moet zeggen dat ik sinds ik had gebeld met de helpdesk ik de melding niet meer kreeg en altijd vlekkeloos gewerkt heeft.

Reputatie 7

Wow @ArjenW, chapéu voor het uitzoekwerk! :smile: Ik hoop dat met jouw workaround meerdere gebruikers een oplossing hebben voor dit probleem. 

Reputatie 2

Hallo @WernerO,

Vandaag heb ik T-mobile thuis aangesloten via een Marantz NR-1608 AVR met HDCP 2.2 op alle HDMI aansluitingen. Ook hier een melding van de AVR: “deze inhoud kant niet worden weergegeven omdat uw tv geen HDCP 2.2 ondersteund.” Dat klopt ook wel want het is een oude sony bravia KDL 40w5500. Wanneer de Amino Aria 610x rechtstreeks op de tv is aangesloten is er wel beeld (op dit moment alleen het aanmeldscherm omdat er onderhoud plaatsvind aan mijn t-mobile thuis en ik niet bij de tv code kan). Als vervolgens zonder de Amino Aria 610x en de rest uit te schakelen de HDMI kabel in de AVR geprikt wordt is er ook weer beeld. Na uitschakelen en weer inschakelen van de Amino Aria 610x verschijnt de foutmelding weer. Het wisselen van de kabel is geen permanente oplossing gezien het audio video meubel uit gaat met de schakelaar van de stekkerdoos aan het einde van de dag.

Na enig zoeken op het internet kwam ik dit topic tegen dat naar dit document HDMI Diagnostics and Troubleshooting voor de NR1508 en NR1608. Het blijkt op deze modellen mogelijk om de HDCP (en meer) aan te passen per HDMI ingang. Na het beperken van HDCP naar 1.4 had ik wel beeld via de AVR. Probleem opgelost. Het is helaas geen instelling in het normale menu van de AVR maar alleen bereikbaar via een toetsencombinatie op de voorkant van de AVR.

Wellicht dat het voor jouw AVR ook mogelijk is om de HDCP aan te passen. Ook voor anderen zoals @UmbertoR, @rayyaanbayrak, @Bertje36 is het denk ik een goede zoekrichting voor een oplossing zonder splitters en dergelijke. Maar het is hopen dat je het mag aanpassen in je AVR al is het via een verborgen menu.

Voor T-mobile (@Sander en @Brian) is het denk ik wel de overweging waard om in de tv box een optie toe te voegen om te kunnen kiezen tussen HDCP 1.4 en 2.2. Als de output dan gelimiteerd is tot 1080P, is dat geen probleem omdat tv's zonder HDCP 2.2 waarschijnlijk toch geen 4K kunnen weergeven. Maar dit kan wel een oplossing zijn voor iedereen met wat oudere audio video apparatuur welke geen HDCP 2.2 ondersteund en vergroot de compatibiliteit van de Amino Aria 610x.

Dat had ik in het begin ook Werner. Even rechtstreeks aansluiten op de tv tot ik beeld had en daarna overzetten naar de soundbar hielp. Daarna niet meer ervaren. Andere kabel of een update van de versterker kan ook nog helpen. Hoe heb je jouw Marantz trouwens ingesteld?. Passthrough?

Had ik trouwens ook met mijn 4k Blu Ray speler. Zelfde oplossing. :)

Hoi @TAVL dank voor je reactie. Ik heb dit een paar keer geprobeerd maar helaas zonder gewenst resultaat. Ook de ingang aan de voorzijde gebruikt. Lijkt me onwaarschijnlijk dat hij ineens kapot is. Beide poorten split screen. Het moet dus iets anders zijn. Misschien een instelling in mijn marantz of tv over het signaal? 
ik heb nu optical geactiveerd.

Ik heb hem nu direct op de tv HDMI zitten. Passthrough. En via mijn tv optisch terug naar de versterker. 

Hey @WernerO,

Dat hoor ik niet graag, maar geen probleem, we gaan brainstormen naar een oplossing! Bij dit topic constateer ik dat het wél zou moeten werken. Kun je ons meer informatie geven wat voor type Marantz je in je bezit hebt? En hoe je je TV Box momenteel hebt aangesloten. Hoe meer we weten, hoe sneller we kunnen achterhalen waar dit probleem door wordt veroorzaakt. 


hoi @Piotr 

dank voor je reactie. Ik heb de marantz SR6010 staan. Voorheen had ik van de KPN een HDMI naar mijn versterker gaan op de hdcp poort en deze dan weer op de tv. Bij het aansluiten van de t-mobile heb ik dit 1 op 1 zo gelaten. Ik kreeg meteen split screen en de melding dat hij hdcp niet ondersteund.

Ook met een reset en update van firmware versterker, tv en tmobile kastje bleef dit zo. 

Nu heb ik de versterker en tv op optical gezet en hem maar direct aangesloten na veel rommelen. Het liefst wil ik hem ook als film liefhebber via HDMI laten lopen. 

Hoor graag of het mogelijk is.

alvast dank

 

Reputatie 7
Badge +4

Dat had ik in het begin ook Werner. Even rechtstreeks aansluiten op de tv tot ik beeld had en daarna overzetten naar de soundbar hielp. Daarna niet meer ervaren. Andere kabel of een update van de versterker kan ook nog helpen. Hoe heb je jouw Marantz trouwens ingesteld?. Passthrough?

Had ik trouwens ook met mijn 4k Blu Ray speler. Zelfde oplossing. :)

Reputatie 7

Hey @WernerO,

Dat hoor ik niet graag, maar geen probleem, we gaan brainstormen naar een oplossing! Bij dit topic constateer ik dat het wél zou moeten werken. Kun je ons meer informatie geven wat voor type Marantz je in je bezit hebt? En hoe je je TV Box momenteel hebt aangesloten. Hoe meer we weten, hoe sneller we kunnen achterhalen waar dit probleem door wordt veroorzaakt. 

Vorige week een abb bij tmobile afgesloten omdat ik alles in een wilde bij tmobile. Tot op heden niet blij met de keuze die ik heb gemaakt.

Ik lees behoorlijke stukken over het beveiligingsprotocol HDCP 2.2. Bij installeren van de monteur zag ik deze melding al naar voren komen. Heb ik nergens voorbij zien komen bij tmobile voor afsluiten. 
 
Bij aansluiten direct op het kastje van tmobile doet hij het prima. Maar via mijn marantz krijg ik splitscreen blauw en normaal. 

deze topic is al een jaar oud. Is hier inmiddels een oplossing voor? 
mijn tv heeft 3x HDMI, tulp en optisch.
versterker heeft alle mogelijke opties denk ik wel.

bij Telfort en KPN geen last van gehad, hoor graag anders zal ik toch weer over moeten gaan.

gr werner 

Reputatie 1
Ja en nee, als ik op de tv HDMI1 kies heb ik ook beeld
Reputatie 7
Hi UmbertoR, goed om te horen dat het gelukt is met de workaround! Ik begrijp dus dat je via de splitter het geluid en TV hebt kunnen scheiden zodat het geluid via de receiver loopt en het beeld rechtstreeks op de TV?
Reputatie 1
Ik heb nu eigenlijk een workaround, heeft ook te maken dat ik een Logitech Harmony afstandsbediening gebruik
De eerder genoemde spitter heb ik 1 kabel vanaf de Amino gesplit met 2 kabels, 1 naar de receiver en 1 naar de tv.
Op de Logitech heb ik 2 activiteiten ingesteld
  1. DTV Surround --> die gebruikt HDMI 1 op de tv vanaf de receiver. Omdat de splitter een soort inschakelvertraging heeft moest ik daar een omweg maken. Als het systeem inschakelt, schakel de activiteit de tv box weer uit om een paar seconden later weer in te schakelen. Best omslachtig.
  2. DTV --> die gebruikt de HDM 2 op de tv en slaat de receiver helemaal over.
Deze gebruiken wij over het algemeen het meest, DTV surround alleen bij programma's en films die wij daar de moeite waard voor vinden

Dit werkt probleemloos, signalen storen elkaar niet.
Reputatie 7
Hoi @UmbertoR

Het blijkt dat de oplossing voor @rayyaanbayrak voor jou niet heeft geholpen. Dat is balen. We zullen het dus niet aan de praat krijgen, omdat onze TV Box niet met 4K werkt en de receiver daarmee de foutmelding blijft geven. Ik kan het niet mooier maken.

Ik hoor daarom met grote belangstelling of jouw alternatief ervoor heeft gezorgd dat de melding wegblijft en er geen haperingen meer voordoen!
Reputatie 1
Met de splitter die ik heb gaat het niet geheel vlekkeloos. Af en toe flikkert het beeld
Ik ga nu wat anders proberen
splitter met op de ingang de tv-box dan op de uitgangen een kabel naar de tv en een kabel naar de receiver.
Kijken wat dat doet als ik het geluid van de tv-box via de receiver wil.

In het algemeen zal het betekenen dat oudere apparatuur niet gaat werken, omdat die niet HDCP2.2 compatibel zijn

verder ben ik nog in afwachting van de genoemde oplossing door @rayyaanbayrak
Reputatie 1
@Sander Ik heb de Onkyo HT-R997 receiver. Alle HDMI poorts op mijn receiver zijn voorzien van HDCP2.2 en ook ik kreeg op het begin de melding dat het niet werkt.

Ik heb niet onthouden met wie ik heb gesproken. Er is voor mij een ticket aangemaakt. Aantal dagen later hadden jullie mij geprobeerd te bellen. Ik heb daarna teruggebeld en een collega van jullie heeft toen aangegeven dat hij op afstand een update heeft uitgevoerd (zo genoemde 4K update?). Sindsdien krijg ik de melding niet meer en werkt alles via mijn receiver 🙂. Ik heb de technische afdeling gebeld op 17 augustus om 10:19.

Blijkbaar was er wel een magisch knopje of update om het beveiligingsprotocol te omzeilen 😉
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Sander ! We zijn weer wat wijzer.
Reputatie 7
Dag allen,

Wij zijn trots op ons TV beeld en we willen ook graag voorop blijven lopen in TV land. Daar hoort 4K TV zeker bij, maar vooralsnog is dit nog toekomstmuziek. HDCP 2.2 is een protocol dat alleen geldt bij 4K content. Die foutmelding zal dan ook nooit van onze TV Box komen. De receiver wil wel graag een HDCP 2.2 handshake ontvangen. Zodra ons non-4K signaal bij de 4K receiver komt, geeft het HDCP 2.2 protocol dus een foutmelding, want de signalen komen niet overeen. Als je de TV Box direct op de TV aansluit, zal je die melding dus ook niet krijgen.

Wat nu te doen? Dat ligt een beetje aan het doel van de receiver. Wil je dit voor het geluid gebruiken, dan kun je de TV Box via HDMI aansluiten op de TV en het geluid via de receiver laten gaan middels optisch uit (of tulp voor oudere modellen). Wil je toch de HDMI op de receiver gebruiken, dan is de oplossig van @UmbertoR wel een goede. De splitter vertaalt ons signaal zodat de handshake wel verloopt volgens het HDCP 2.2 protocol. Ik weet niet wat dit voor effect heeft op het beeld. Er zit dan natuurlijk non-T-Mobile apparatuur tussen. Ik (en de Community) denk graag mee, mocht er een verstoring spelen, maar bedenk je dat dit buiten het servicebereik van de klantenservice ligt. Er is dus géén magisch knopje of update die wij kunnen inzetten om het beveiligingsprotocol HDCP 2.2 te omzeilen.

@rayyaanbayrak Ik ben dan ook erg benieuwd met wie je gesproken hebt. Ik zie niets terug van een aanpassing/update van jouw TV Box of contact met de klantenservice, behalve een e-mail van ons op 20-8. Los hiervan ben ik erg blij dat het bij jou nu goed werkt met de receiver! De reden hiervoor is mij echter nog niet helder. Welke receiver gebruik jij?
Reputatie 1
Zo doet die het niet, ook niet na een hertstart van de box.
Ik heb de vraag uit gezet via de klantenservice
Reputatie 1
@rayyaanbayrak

Ga het eerst zo proberen en dan de klantenservice/het technisch team bellen
Reputatie 1
@UmbertoR ik moest er zelf voor bellen.
Reputatie 1
Ik zal testen of het bij mij werkt, want de oplossing met de splitter is ook niet echt DE oplossing.
Het beeld flikkert soms, aan het begin was dat niet zo.

Ik hoop dat het werkt

Moet ik hiervoor zelf bellen of is het een algemene update?
Reputatie 1
@jibbewillem Ja blijkbaar is het geen standaard update. Beeld blijft wel op 1080p

Reageer