Problemen met trage bediening (Entone) wordt niet verholpen, ik stap over.

  • 6 July 2017
  • 8 reacties
  • 727 Bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Sinds de overname van de Vodafonediensten door T-Mobile hebben de Entone-gebruikers een probleem. Sinds de gewraakte update eerder dit jaar is de zap en bedieningssnelheid van de decoders drastisch omlaag gegaan.

Vanaf de eerste melding van de traagheid (februari) wordt aangegeven dat het in onderzoek is en dat er z.s.m. wordt gewerkt aan een oplossing. De medewerkers van T-Mobile zijn stuk voor stuk zeer vriendelijk en behulpzaam (Het goede netwerk en de goede klantenservice maakt dat ik voor mobiel al jaren bij jullie zit). Toch gaat het niet helemaal goed als het gaat om Alles-in-1.

De helpdesk zowel aan de telefoon als op het forum hier is super-vriendelijk en gedreven om tot een antwoord danwel oplossing te komen. Helaas betaal ik onder de streep nu al wel een aantal maanden voor een dienst die niet optimaal werkt. TV kijken hoort een soepele ervaring te zijn, bij ADSL mag er zelfs wat vertraging zijn omdat er een stream opgezet dient te worden. In dit geval gaat het softwarematig in de decoders (Entone) niet goed waardoor de interface stroperig aanvoelt en het inladen van de EPG vele seconden in beslag neemt. Bovendien, als de EPG eenmaal is ingeladen en je bladert naar de volgende pagina dan duurt dat ook weer 6 seconden.

Alle vriendelijkheid ten spijt, ik betaal niet voor een dienst waarbij de belofte wordt gedaan dat het ooit weer goed zal werken (en dat al maanden). Tja, er komt een punt dat klanten denken dat T-Mobile de traagheid niet serieus neemt. Dan rest mij als klant (die toch al een paar jaar deze aansluiting heeft) niets anders dan weg te gaan). Film1 gebruikte ik al niet meer want de streams waren blokkerig en het geluid was slecht (kost wel €15,-- per maand) en omdat HBO er niet meer is heb ik geen goede mogelijkheid meer om even een film of serie te kijken.

Dat is meteen mijn tip:

Als er klachten zijn over een decoder en deze klacht staat niet op zichzelf omdat veel gebruikers er last van hebben. Dan helpt het niet om bij iedere klacht aan te geven "Bedankt voor de melding, we nemen het in onderzoek". Dat geeft het idee dat er namelijk nog niets aan wordt gedaan. Maak dan een sticky aan op het forum en geef een verwachte oplostermijn. Als dat maanden duurt, zeg dan dat een directe oplosdatum niet bekend is. Houd klanten op de hoogte van het probleem, wacht niet af totdat er weer een topic wordt aangemaakt.

Internet, TV en Bellen zijn core-business van een Alles-in-1 pakket. TV neemt voor veel huishoudens een grote plek in dus als dit al maanden lang niet goed of super traag werkt dan doet dit iets met de reputatie van T-Mobile. Ik heb nu zoiets van, T-Mobile, zeer goede provider maar denk 2x na voordat je Alles-in-1 van ze afneemt want als er een probleem is dan kun je er maanden op wachten totdat het wordt opgelost. Dat is niet heel erg goed in mijn ogen.

Op mobiel vlak zijn jullie een winnaar wat mij betreft, op administratief vlak heb ik nooit klachten gehad en de klantenservice, top. Zelden wachttijden en altijd vriendelijk personeel. Maar helaas laten jullie het liggen op het vlak van TV.

Omdat de spoeling dun is op het vlak van ADSL (en dan bedoel ik het aanbod van wat andere providers leveren) ga ik naar Ziggo. Niet wat ik wil want het wordt duurder maar daar kan ik wel films kijken en snel zappen (ben jaren klant geweest bij Ziggo en ging vanwege de prijs daar weg). Nu ga ik er naartoe en betaal graag die hogere prijs omdat de diensten daar tenminste goed zijn (nouja, WiFi van die modems is zeer slecht, dus eigen apparatuur is nodig).

Wilde er geen zeurverhaal van maken maar als wachten op een oplossing tot niets leidt dan kun je als consument alleen nog maar stemmen met de portomonaille. Bedankt voor de vele goede jaren en wellicht tot ooit, wanneer de TV-problemen zijn verholpen. 🙂

8 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Wat ik me als gebruiker en groot voorstander van glasvezel vaak afvraag is of DSL wel geschikt is voor de diensten welke in de huidige tijd worden verwacht, toen het jaren geleden werd aangelegd werd het hoofdzakelijk voor een beetje mailen en surfen gebruikt, nu is daar gamen maar ook streamen van beeld bijgekomen.
Vooral het gamen maar ook streamen verlangen een veel hogere up en download of DSL hier echt wel geschikt voor is heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Reputatie 1
DSL is zeker geschikt, natuurlijk moet je geluk hebben (omdat een goede verbinding afhankelijk is van vele factoren). In mijn geval haalde ik 76Mb/s down en 21Mb/s up. Down wilde nog weleens lager uitvallen (65Mb/s) al heb ik dat persoonlijk nooit als een probleem ervaren, upload is voor mij belangrijker.

Gamen is, afgezien van het binnenhalen van updates of het spel zelf, geen bandbreedteverslindende bezigheid. Je kan met 18Mb/s ook zeer goed gamen, zo lang de ping maar laag blijft. DSL is voor gamen juist uitermate geschikt vanwege de lage ping-tijden.

Streamen doe ik zelf (evenals mijn dochter) ook heel veel, meestal via Youtube (HD content en af en toe wat 4K content) en ook daar nooit problemen mee gehad.

Beide normale TV-decoders pakken ongeveer 12 tot 14Mb/s van de totale download, ik heb een Minecraftserver staan waarop actief door een aantal mensen wordt gespeeld en ook heb ik nog een NAS die ook in gebruik is voor backupdoeleinden.

Veel mensen denken dat je voor streamen veel bandbreedte nodig hebt, dat is niet zo. Upload is wel heel belangrijk want als je jouw download dicht zet met verkeer (omdat je bijvoorbeeld een map op de NAS synchroniseert met een apparaat welke niet in jouw eigen netwerk zit) dan merk je dit wel, dan merk je dit ook aan de downloadsnelheid.

Bovendien, streamen (als in een film kijken via bijvoorbeeld Netflix) neemt geen upload in beslag. Mijn ideale internet-aansluiting heeft een bandbreedte van 60Mb/s down en 40Mb/s up. Maarja, deze abonnementen zijn niet te krijgen. Als je 40Mb/s up wil dan zit je meteen vast aan 300Mb/s down (overkill). :)

Glasvezel bestaat niet hier in de omgeving, daar heb ik dan ook geen ervaring mee. 😛
Reputatie 7
@DeGebruiker,

Grappig dat er net een discussie gaande is over welke snelheden onze gebruikers zouden willen. Er blijkt inderdaad erg veel overkill beschikbaar in Nederland. Hebben we dit dan helemaal niet nodig? :?

Ik zou zeggen dat we die hoge snelheden niet per se nodig hebben, tenzij je een grote gamefanaat bent en virtueel over een maanlandschap wilt wandelen. Dan heb je best wat bandbreedte nodig, maar voor een gewone TV stream is 12 Mb/s ruim voldoende, zoals DeGebruiker aangeeft. Dit is goed haalbaar op DSL. Uiteraard heeft glasvezel bij ons wel de voorkeur, want dit is de toekomst (als we allemaal tegelijk die maanmarathon gaan lopen).

Maar terug naar het topic. Ja, ik ben het eens dat die trage TV Box problematiek nu wel erg lang duurt. Ik had hier inderdaad een sticky voor kunnen maken. Dat is altijd een gevoelskwestie. Hoeveel mensen hebben hier last van? Hoeveel trekken hiervoor aan de bel? Wat bereik ik met het topic? Ik heb ervoor gekozen om iedereen één-op-één te informeren die ernaar vroeg. Soms heb ik enkele vragen dan ook wel samengevoegd. Hoe dan ook, er is wel een tijdelijk oplossing (een stroomonderbreking zorgt voor een iets snellere reactietijd), maar een definitieve is in de maak. Ik verwacht dat we hier niet erg veel langer op hoeven te wachten. Als er iets is wat ik kan doen om je voornemen in de kiem te smoren, dan hoor ik het graag! 😃
Reputatie 1
Sander, is een gewetensdingetje inderdaad voor wat betreft een sticky. Toch heeft een sticky wel het voordeel dat deze beter zichtbaar is. Een regulier topic zinkt na verloop van tijd af naar de duistere krochten van het forum tenzij er iemand het topic een schop geeft. :P

De 1:1 benadering ben ik ook een voorstander van, dit maakt het allemaal net wat persoonlijker, iets wat de meeste mensen denk ik wel kunnen waarderen (mezelf incluis). Dat doen jullie heel goed. :)

De overstapdatum staat op 4 augustus en het voornemen staat wat dat betreft vast, het jaarcontract heeft dan nog even te gaan maar de irritatie van de trage decoder is voor mij zo groot dat ik er wel 2 maanden dubbel te betalen abonnementsgeld voor over heb. Trouwens, ik ga naar Ziggo en dan voor 300/30. Glasvezel zou zo fijn zijn, dan is het tenminste mogelijk om iets van 50/50 of 100/100 te nemen. Maar goed, ik denk dat glasvezel medio 2045 hier beschikbaar komt. 😃
Reputatie 7
Aww, die overstap is erg jammer. Van ruilen komt huilen! Nee hoor, het is je goed recht. Ik hoop dat er snel glasvezel bij jou gelegd gaat worden. Ik ben ook nog aangewezen op DSL en dat zie ik nog niet zo snel veranderen.

Wel hoop ik je hier op het forum nog te zien. Je bent meer dan welkom. Maar dat had ik al gezegd, geloof ik. 😉
"Aww, die overstap is erg jammer. Van ruilen komt huilen! "
Hoe waar is deze uitspraak!
Van Tele2 overgestapt naar T-Mobile-thuis ivm trage service.
Helaas nu zitten we bij een provider met mogelijk snellere antwoorden op vragen, maar met trage apparatuur. (reden waarom ik hier terecht ben gekomen)
Ik lees nu dat het probleem al maanden bekend is en dat oplossingen beloofd worden. Er is nog een andere toepasselijke uitspraak: Veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven!
Concreet nu de vraag: Wanneer wordt dit probleem opgelost?
En wanneer er toch iets veranderd wordt aan de software, kan er dan gelijk gekeken worden naar de logica in de MMI? B.v. na het stoppen van een programma niet de ene keer wel blijven staan bij dat opgenomen programma, zodat je gelijk kan wissen, en een andere keer helemaal boven aan de lijst staan (meestal na 2-3 sec. leeg scherm). Het niet onthouden van sortering die je insteld. Om met Neerlands Hoop te spreken, "Zo zou ik nog wel uren door kunnen gaan"
Gaarne een oplossing en niet alleen maar een belofte, anders wordt het inderdaad maar weer met hangende pootjes terug naar Tele2 met tenminste snelle apparatuur.
Reputatie 7
Badge +1
Ik gebruik hier nog die simpele oude Amino 140 boxjes, welke door bijna elke provider werden gebruikt, of ze nog bestaan weet ik niet, je kunt er niet mee opnemen of wat ook, alleen zappen.

Het zappen vergt ongeveer 2 seconden per keer, ik heb het hier wel over glasvezel, in het begin toen vooral in het oosten des lands glasvezel werd aangelegd had jee veel meer keus welke provider je wilde, mijn eerste was Lijbrandt (nu Telfort) opmerkelijk was dat er in de boxjes diverse apps waren ingebouwd zoals buienradar, autovisie, De Telegraaf,You Tube enz.
tegenwoordig geen enkele meer.

Was laatst bij kennissen welke bij Telfort zijn en die hebben de Arcadyn box viel me op dat ook daar het zappen lang duurt, en vaak reageert de box helemaal niet, dus dat is geen probleem van de Entone alleen.
Ik gebruik hier nog die simpele oude Amino 140 boxjes, welke door bijna elke provider werden gebruikt, of ze nog bestaan weet ik niet, je kunt er niet mee opnemen of wat ook, alleen zappen.

Het zappen vergt ongeveer 2 seconden per keer, ik heb het hier wel over glasvezel, in het begin toen vooral in het oosten des lands glasvezel werd aangelegd had jee veel meer keus welke provider je wilde, mijn eerste was Lijbrandt (nu Telfort) opmerkelijk was dat er in de boxjes diverse apps waren ingebouwd zoals buienradar, autovisie, De Telegraaf,You Tube enz.
tegenwoordig geen enkele meer.

Was laatst bij kennissen welke bij Telfort zijn en die hebben de Arcadyn box viel me op dat ook daar het zappen lang duurt, en vaak reageert de box helemaal niet, dus dat is geen probleem van de Entone alleen.


Ik heb het niet over zappen, ik heb het over afspelen en opnemen. Druk het > pijltje in om door te spoelen (ja uiteraard de reclame) en het duurt een sec of 2 voordat hij sneller gaat. Je kunt het 4 x > doen en vele seconden later zie je pas de 16X mededeling. Druk je weer op play dan duurt het 4-5 sec voordat hij pas weer gaat afspelen (dus kan je eerst weer terug < doen om naar het punt terug te gaan waar je op play drukte). Super trage reacties op simpele bediencommando's dus.
Druk op stop (of back) wanneer je een programma bekeken hebt en je zit soms 4-5 sec naar een zwart scherm te kijken om vervolgens helemaal boven aan de lijst van opnames te staan. Dus cursor down om weer terug naar het gestopte programma te gaan om het te wissen. Een shit MMI (pardon my French) en blijkbaar ziet men geen kans om dat op te lossen.

Reageer