Beantwoord

Problemen Zyxel VMG8825-T50 en Deco P7

  • 1 November 2020
  • 17 reacties
  • 1043 Bekeken

Hallo, hopelijk kan iemand hier me helpen met een langslepend probleem… Sinds eind mei heb ik problemen met onze TP Link Deco P7 modules. Het begon de ochtend nadat T-Mobile een aangekondigde firmware update op onze Zyxel VMG8825-T50 had uitgevoerd. We zitten nu op firmware versie V5.50(ABPY.1)b14. We nemen alleen internet af, dus geen vaste telefonie of televisie.

De situatie was als volgt en werkte al zeker anderhalf jaar stabiel:

  • DHCP wordt op de Zyxel geregeld. Het Deco systeem staat als Access Point ingesteld.
  • Netwerkkabel 1 uit Zyxel naar woonkamer > Netgear switch >
    • TV
    • hoofd-Deco
  • Netwerkkabel 2 uit Zyxel naar 1e verdieping > Linksys SE2800 switch >
    • 2e Deco
    • kabel naar slaapkamer > Computer
    • kabel naar studeerkamer  > Netgear switch >
      • Computer 1
      • Computer 2
      • Nas
  • 3e Deco op zolder zonder kabel, verbonden via Wifi en powerline backhaul.

De ochtend na de firmware upgrade stonden alle Deco-modules opeens op rood. Na veel trial & error kwam ik er achter dat het probleem opgelost was als ik maar één Deco P7 bekabelde en de andere twee niet. Het maakte niet uit welke. Op zich was dat dus een werkbare situatie, maar niet ideaal. Dit systeem hoort gewoon op twee punten bekabeld te kunnen zijn.

De afgelopen maanden heb ik – met tussenpozen - het probleem steeds in de Deco modules en de switches gezocht. Maar het leek geen hardware probleem te zijn. Ik kon modules onderling uitwisselen en het gedrag bleef identiek: zolang er één kabel inzat geen probleem, maar bij het inpluggen van een tweede schoot alles direct op rood. Recent was er eindelijk een firmware update voor de P7, dus ik hoopte dat dit het eindelijk zou oplossen, maar helaas.

Dit weekend ging ik me toch weer afvragen of het probleem in de Zyxel kan zitten. Omdat de twee Deco’s op verschillende poorten van de router aangesloten zitten, zit die Zyxel overal tussen. En de problemen begonnen met de firmware upgrade.

Dus ik heb een switch aan de Zyxel gehangen en alle bovengenoemde aansluitingen op de switch gezet. Maar het probleem bleef precies hetzelfde. Daarna nog een tijdje zitten stoeien met DHCP via de Deco en dan de Zyxel op ‘geen DHCP’ of ‘DHCP relay’, maar mijn kennis op dat vlak is beperkt en het zette geen zoden aan de dijk.

Ik ben nu wel redelijk door de mogelijkheden die ik zelf kan bedenken heen. Kan iemand hier bedenken wat er in die Zyxel veranderd kan zijn waardoor de oorspronkelijke situatie niet meer werkt? En wat kan ik doen om te zorgen dat ik twee (en als ik nog een kabel doortrek alle drie) Deco’s kan bekabelen?

Bedankt voor het lezen van deze lap tekst 😊

icon

Beste antwoord door Pieter_B 21 November 2020, 13:53

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Al geprobeerd om de EasyMesh functie in de Zyxel modem aan of uit te zetten.

Netwerkinstelling → Draadloos → tabblad EasyMesh.

Een andere optie zou zijn om (tijdelijk) een andere router en het daarbij in te stellen netwerk achter de Zyxel te plaatsen waarbij de T50 in DMZ instelling alles doorstuurt naar jouw netwerk.

Het is mogelijk om een “eigen” modem/router te plaatsen b.v. ook van TP-link. Daar zijn diverse topic als handleiding op dit forum te vinden.

Advies; probeer eerst gratis een router op te duikelen die als test ingezet kan worden. Vooral omdat het probleem niet echt te duiden is.

Al geprobeerd om de EasyMesh functie in de Zyxel modem aan of uit te zetten.

Netwerkinstelling → Draadloos → tabblad EasyMesh.

Dank je voor dat snelle antwoord. Geen idee of ik hier al eerder naar heb gekeken, maar EasyMesh stond in elk geval aan. Ik heb deze net uitgezet, de tweede kabel verbonden en alles klapt er meteen weer uit. Ik moest beide bekabelde Deco's en de switch waar de tweede Deco aan zit resetten om alles weer werkend te krijgen.

Zou het kunnen dat die tweede Deco op een of andere manier een network loop veroorzaakt? Maar ik snap niet waarom dat zo zou zijn. En waarom dat in de oude situatie dan niet zo was.

Worst case moet ik naar die tweede router gaan kijken, maar ik hoop eigenlijk dat iemand nog een makkelijkere oplossing weet :confused:

Reputatie 7
Badge +3

@fintan 

Begin eerst eens met een factory reset van de Zyxel, omdat het kan zijn dat er na de update restbestanden’ zijn achter gebleven. Zou niet zo mogen zijn, maar voor de zekerheid.

Kijk daarna eens, wat er gebeurt als je de Deco’s alleen op de Zyxel aansluit.

Verzeker je nogmaals dat de Deco’s i.d.d. nog zijn ingesteld als AP.

Reputatie 7

ik vermoed dat de deco een loop zet doordat ie via wifi backhaul en bekabeld is aangesloten.

je zou in dat geval de deco een factory reset moeten geven. het zou kunnen dat de firmware update dit heeft veroorzaakt.

Reputatie 7
Badge +5

Van Hardware.info

knip/plak

... TP-Link Deco P7. De P7 is in de basis eigenlijk een M5 maar maakt naast de draadloze banden gebruik van een powerline verbinding. Deze powerline connectie is bedoeld als backhaul, waarop de P7 kan terugvallen indien de draadloze verbinding tussen nodes niet toereikend is. Uiteraard is hier intelligente aansturing voor aanwezig, een techniek die TP-Link aanduidt als adaptive routing. Zodoende noteren we een theoretische snelheid van 1300 Mbit/s op de draadloze banden bestaande uit 400 Mbit/s op 2,4 GHz en 867 Mbit/s op 5 GHz en een powerline backhaul van 600 Mbit/s..

/plak

Dus 2 Deco's aansluiten met UTP is zoals ik het lees niet benodigd. Slechts 1 Deco zorgt voor de routing. Onderlinge verbinding via Wifi en backup via het stroomnet (powerline).

3 fasen aansluiting in huis waarbij er een wijziging is gedaan?

@fintan

Begin eerst eens met een factory reset van de Zyxel, omdat het kan zijn dat er na de update restbestanden’ zijn achter gebleven. Zou niet zo mogen zijn, maar voor de zekerheid.

Kijk daarna eens, wat er gebeurt als je de Deco’s alleen op de Zyxel aansluit.

Verzeker je nogmaals dat de Deco’s i.d.d. nog zijn ingesteld als AP.

ik vermoed dat de deco een loop zet doordat ie via wifi backhaul en bekabeld is aangesloten.

je zou in dat geval de deco een factory reset moeten geven. het zou kunnen dat de firmware update dit heeft veroorzaakt.

Bedankt voor de ideeën. Factory reset op de Zyxel heb ik al een paar keer gedaan. De Deco's hebben recent weer een firmware update gehad, maar het gedrag blijft hetzelfde. Factory reset is daar wat meer werk, maar kan ik inderdaad eens proberen.

Van Hardware.info

knip/plak

... TP-Link Deco P7. De P7 is in de basis eigenlijk een M5 maar maakt naast de draadloze banden gebruik van een powerline verbinding. Deze powerline connectie is bedoeld als backhaul, waarop de P7 kan terugvallen indien de draadloze verbinding tussen nodes niet toereikend is. Uiteraard is hier intelligente aansturing voor aanwezig, een techniek die TP-Link aanduidt als adaptive routing. Zodoende noteren we een theoretische snelheid van 1300 Mbit/s op de draadloze banden bestaande uit 400 Mbit/s op 2,4 GHz en 867 Mbit/s op 5 GHz en een powerline backhaul van 600 Mbit/s..

/plak

Dus 2 Deco's aansluiten met UTP is zoals ik het lees niet benodigd. Slechts 1 Deco zorgt voor de routing. Onderlinge verbinding via Wifi en backup via het stroomnet (powerline).

3 fasen aansluiting in huis waarbij er een wijziging is gedaan?

Volgens mij vervalt die powerline backhaul op het moment dat je een ethernet kabel aansluit. Het is ook niet zo dat er in een set een master en twee slaves zitten; het zijn allemaal dezelfde units met twee UTP-aansluitingen elk. Het heeft dus ook gewoon anderhalf gewerkt met twee kabels.

Ondanks die backhaul verlies je bij elke draadloze stap wel snelheid, dus de derde in lijn is toch minder snel dan de eerste, bekabelde unit.

Edit: Was je vraag over de 3-fasen aansluiting vergeten te beantwoorden. We hebben in juli zonnepanelen laten leggen waarvoor een extra groep is geplaatst. Maar toen had ik al bijna twee maanden bovengenoemd probleem.

Reputatie 3

En als je nu een goede switch op die ene poort zet?

Is idd raar dat je maar 1 poort kan gebruiken

ik vermoed dat de deco een loop zet doordat ie via wifi backhaul en bekabeld is aangesloten.

je zou in dat geval de deco een factory reset moeten geven. het zou kunnen dat de firmware update dit heeft veroorzaakt.

Een factory reset van de Deco heeft helaas ook niet geholpen. Als de tweede kabel er in gaat slaan alle Deco's op rood. De Zyxel heeft dus al twee keer een factory reset gehad inmiddels.

Gevoelsmatig zit het erin dat er een network loop ontstaat, maar ik snap niet waarom.

En als je nu een goede switch op die ene poort zet?

Is idd raar dat je maar 1 poort kan gebruiken

Bedankt voor de suggestie. Ik heb een D-Link DGS-105 switch op één poort van de Zyxel gezet en daar al mijn interne kabels op aangesloten. Maar het gedrag blijft precies hetzelfde.

Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt als de tweede bekabelde Deco in lijn staat met de eerste. De afgelopen maanden heb ik zoveel verschillende dingen geprobeerd dat ik gewoon niet meer weet of ik dat al had getest.

 

Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt als de tweede bekabelde Deco in lijn staat met de eerste. De afgelopen maanden heb ik zoveel verschillende dingen geprobeerd dat ik gewoon niet meer weet of ik dat al had getest.

 

Afgelopen week heb ik een Netgear GC110 switch gekocht in de hoop dat een 'slimmere’ switch iets meer duidelijkheid zou geven. Als ik de tweede Deco P7 daar met een kabel aan verbind dan blijft alles weliswaar groen, maar… blijkt hij gewoon alleen via Wifi en powerline backhaul te verbinden. Hij negeert de kabel. Als ik in de GC110 instellingen IGMP snooping uitzet dan slaat alles direct op rood.

Verder heb ik eens geprobeerd om een tweede P7 rechtstreeks met kabel aan de master P7 te hangen. En dat werkt wel! Dan blijft alles groen en zie ik in mijn Deco app ook dat die tweede P7 bekabeld aangesloten is.

En tenslotte heb ik geprobeerd om twee P7's rechtstreeks op twee verschillende poorten van de Zyxel VMG8825-T50 aan te sluiten, maar dan slaat alles weer meteen op rood. En ook de Zyxel en glasvezelverbinding hebben dan een reset nodig.

Bovenstaande is ook allemaal met wat verschillende kabels geprobeerd, zodat ik zeker weet dat het niet bijvoorbeeld aan de kabel naar de bovenverdieping ligt.

Iets in deze opzet vindt het niet leuk als die P7s niet in lijn staan, maar ik snap niet wat :sob:

Dat kan kloppen wat je zegt, de P7 moet je achter elkaar aansluiten, naast elkaar gaan ze elkaar in de weg zitten.

Dat kan kloppen wat je zegt, de P7 moet je achter elkaar aansluiten, naast elkaar gaan ze elkaar in de weg zitten.

Ja, maar….

  1. Tot die Zyxel firmware update van mei werkte het dus wel zo.
  2. DHCP wordt geregeld door de Zyxel, dus ik begrijp niet wat er zo anders is aan een serieschakeling dan aan een parallelschakeling in deze opzet (behalve dat de Zyxel dan als stap tussen de Deco units zit).
Reputatie 7
Badge +3

@fintan

How to set up the TP Link Deco Mesh Wifi System

Heb dit filmpje nog eens bekeken, maar ik moet toch tot de conclusie komen dat er maar 1 Deco bekabeld is en deze dan ook gelijk de MASTER is. Heb het gevoel dat als je 2 Deco’s bekabeld aansluit, de MASTER dan niet meer duidelijk in het mesh systeem.

Las in je verhaal als zoiets, dat als je maar 1 Deco bekabeld aansluit, alles blijkbaar wel blijft werken.

Dus onderstaande situatie werkt, begrijp ik dat goed? (Zoals YT filmpje)

Note: Powerline systemen (je backhaul) kunnen erg onbetrouwbaar werken in sommige gevallen, hou dat ook even in je achterhoofd. 

Een beetje inzichtelijk hoe je wisselspanning er met een scoop uit kan zien of nog erger … en dat is de grootste vijand van powerline systemen.

 

@fintan

How to set up the TP Link Deco Mesh Wifi System

Heb dit filmpje nog eens bekeken, maar ik moet toch tot de conclusie komen dat er maar 1 Deco bekabeld is en deze dan ook gelijk de MASTER is. Heb het gevoel dat als je 2 Deco’s bekabeld aansluit, de MASTER dan niet meer duidelijk in het mesh systeem.

Las in je verhaal als zoiets, dat als je maar 1 Deco bekabeld aansluit, alles blijkbaar wel blijft werken.

Dus onderstaande situatie werkt, begrijp ik dat goed? (Zoals YT filmpje)

Note: Powerline systemen (je backhaul) kunnen erg onbetrouwbaar werken in sommige gevallen, hou dat ook even in je achterhoofd. 

Een beetje inzichtelijk hoe je wisselspanning er met een scoop uit kan zien of nog erger … en dat is de grootste vijand van powerline systemen.

Dank je voor de input, @Pieter_B.

Die switch in de woonkamer is inmiddels weg tussen de Zyxel en master P7, maar verder klopt je schema helemaal. En het werkt op zich prima en stabiel. Maar tot mei werkte het dus ook met een tweede bekabelde unit.

Het gelinkte filmpje laat inderdaad een installatie zien waarbij alleen de eerste unit bekabeld wordt. Maar er wordt ook niet gezegd dat het niet mogelijk is de rest te bekabelen. En het staat voor zover ik kan vinden ook nergens in de handleiding dat dit niet kan. Alle P7's zijn identiek; het is niet dat TP Link zegt dít is de master en de rest zijn slave units.

En in lijn bekabelen werkt dus wel, zo heb ik net ondervonden. Ik begrijp niet wat er zo anders is ik Deco ← Zyxel (DHCP) → Deco ga, dan wanneer het Zyxel (DHCP) → Deco → Deco? Het tweede werkt dus probleemloos, maar bij het eerste crasht de boel.

Reputatie 7
Badge +3

@fintan 

Met dit : Deco ← Zyxel (DHCP) → Deco bedoel je zoiets?

Denk dat het toch te doen heeft met maar 1 MASTER in het geheel.

@fintan

Met dit : Deco ← Zyxel (DHCP) → Deco bedoel je zoiets?

Denk dat het toch te doen heeft met maar 1 MASTER in het geheel.

Yes, correct. Ik snap je hypothese, maar kan het niet bevestigd vinden in handleidingen of in eerdere ervaringen (want voor mei 2020 werkte het wel). En het is wel heel toevallig dat de start van de problemen samenviel met een firmware update van de Zyxel.

PS: In de Deco app moet je aangeven welke unit de master is. Dus het is volgens mij niet zo hij zelf de master bepaalt op basis van bekabeling.

Reputatie 7
Badge +3

@fintan 

De Deco’s hebben hun eigen SSID die anders is als de SSID van de Zyxel, of staat het Wifi uit op de Zyxel?

Even out of the box denken hier.

Krijg het gevoel dat er een soort van ‘ringing’ tussen de Deco’s ontstaat, waardoor er DHCP requests vastlopen als ze beide op de Zyxel zijn aangesloten. De Deco’s gaan met elkaar draadloos communiceren, maar dat communiceren gaat eigenlijk ook rond door de Zyxel.

Als ze hardwired achter elkaar aangesloten zijn, is er maar 1 pad vanuit de Zyxel en het communiceren met elkaar bestaat ook alleen maar uit ‘met elkaar’. De Zyxel is hierbij dus een soort van ‘toeschouwer’ geworden.

Vergezocht ik weet het .. maar dit is wat ik zo even nog kan bedenken.

En waarom het voorheen met de oude software wel heeft gewerkt … ja, dat zal altijd wel een raadsel blijven denk ik.

De Deco’s hebben hun eigen SSID die anders is als de SSID van de Zyxel, of staat het Wifi uit op de Zyxel?

De Wifi van de Zyxel staat inderdaad uit.

Krijg het gevoel dat er een soort van ‘ringing’ tussen de Deco’s ontstaat, waardoor er DHCP requests vastlopen als ze beide op de Zyxel zijn aangesloten. De Deco’s gaan met elkaar draadloos communiceren, maar dat communiceren gaat eigenlijk ook rond door de Zyxel.

Dat gevoel heb ik ook; op een of andere manier ontstaat er een loop of ander ruis dat alles laat crashen. Ik hoopte dat het misschien toch stiekem ergens in een nieuwe setting in de Zyxel zou zitten, maar daar lijken we inderdaad niet achter te gaan komen.

Ontzettend bedankt voor het meedenken in elk geval. Ik laat het verder dan maar rusten.

Reageer