[REVIEW] Dé nieuwe T-Mobile Thuis televisie app

  • 1 September 2020
  • 26 reacties
  • 3011 Bekeken
[REVIEW] Dé nieuwe T-Mobile Thuis televisie app
Reputatie 7
Badge +4

[Moderator edit - Hi all, bedankt voor de feedback! We hebben een nieuw centraal topic geopend om alle feedback rond T-Mobile TV te verzamelen zodat we hier mee aan de slag kunnen. We merken namelijk dat er overal verschillende topics “rondzwerven”. Je vindt het nieuwe topic hier.]

 

Er was eens een app met een rood logo. Deze werd snel naar Magenta gerebrand toen deze in de T-Mobile Thuis familie kwam. Deze app was geen lang leven beschoren, want de techniek van het wijlen KNIPPR-broertje nam de taak over. Een prima app, waarbij je een dertigtal zenders op mobiele devices kon bekijken en kon streamen naar smart tv's. Maar klanten vroegen om meer. Vaak vanuit ervaringen bij andere providers. De vraag die rijst is of deze app die belofte waar maakt.

Zelfde icoon, andere app

Bij het installeren prijkt een bekend magenta icoon. Tot zover nog geen verandering. Bij het inloggen prijken wat berichten over wat er mogelijk is en dat smaakt naar meer. Zou het dan die langverwachte stap voorwaarts zijn, waarbij integratie is met het TV product? Na het inloggen wordt er een startscherm getoond dat veel overeenkomst toont met het nieuwe TV product. De look & feel is gelijk. Op het eerste oog ziet het er vertrouwt uit ten aanzien van het nieuwe TV product. En dat is zeker niet slecht. Er is direct een video store zichtbaar. Ook de suggesties over wat er beschikbaar is, terug te kijken is, live op TV én radio zijn aanwezig. Even verder doorklikken; de nieuwe cloudopname dienst is ook beschikbaar in de app en een mogelijkheid om een aantal zenders á la carte te bestellen. Dit laatste is een overblijfsel uit de oude KNIPPR app. Van enkel de recht toe recht aan app om TV te kijken is geen enkele sprake meer. Het is een interactieve app.

Is er nou nog niets op TV?

Met de oude app konden maximaal 35 kanalen doorgegeven worden. Dat is nu een stuk uitgebreid tot 100+ kanalen. Dit is inclusief themapakketten en Film1. Het aantal kanalen zal dus afhangen van jouw abonnement, maar dus een flink groter aanbod. Daarnaast is er een breed scala aan radio kanalen, die het aanbod mooi aanvullen.

 

Het terugkijken was in de oude app een vreemde. Hier kon op de meeste kanalen al tot 7 dagen terug gekeken worden via Begin Gemist. Via het oude TV platform was dit niet mogelijk, waardoor er een vreemde situatie ontstond. Dit wordt opgelost met de nieuwe app en TV platform. Begin Gemist is voor een substantieel deel van de kanalen beschikbaar. Nog steeds tot 7 dagen terug. Een kritische noot is dat de oude programma gemist dienst tot 10 dagen terug ging. Net iets meer ruimte om terug te kijken. De programma gemist apps zijn vervangen en dus zelf niet meer aanwezig.

 

 

In de wolken

Een zeer grote wens is opnemen via cloud. De laatste tijd was er een groeiende kritiek op de community waar te nemen van nieuwe en bestaande klanten, die geen opname mogelijkheid aan hun pakket konden toevoegen. De oude decoders waren op en de nieuwe dienst was nog in test. Lastig. Maar het is het wachten waard, want het TV platform en de app sluiten op elkaar aan. Zo kun je een opname op jouw mobiel, tablet of TV decoder instellen én terug kijken. Waar je ook bent. Er is ruimte voor 200 uur beschikbaar en de opnames blijven 1 jaar beschikbaar.

 

 

Videotheek

Is er niets op TV, dan kun je altijd nog naar de videotheek. Tenminste digitaal. Inmiddels zijn de meeste videotheken wel gesloten en vervangen voor streamingdiensten en online videotheken (Video On Demand (VOD)). T-Mobile Thuis had al een videotheek via de TV decoder, maar dezelfde is nu ook beschikbaar via de app. Deze wordt behoorlijk gepushed via suggesties. Niet enkel in het openingscherm, maar bijvoorbeeld ook bij zoekresultaten. Dat mag wel iets minder. 

Ook is er voor een aantal zenders een specifieke video on demand gedeelte, waarbij specifieke titels terug te kijken zijn. Deze voelt nog wat beperkt qua content, maar dit zal ongetwijfeld vanzelf aangevuld worden.

Erop ingesteld

In het instellingenmenu zijn diverse mogelijkheden om al deze diensten in te stellen en terug te kijken wat je besteld hebt, welke opname je gestart bent en welke kanalen je via á la carte hebt besteld. Zo kun je profielen voor iedereen instellen. Zelfs met een leeftijdgrens, waardoor er een automatisch kinderslot optreedt. 

 

 

Helemaal appie?

De nieuwe app is zeker een vooruitgang. De grootste stap is gezet met het gelijktrekken van aangeboden diensten en het interoperabel maken van die diensten. Het maakt de interactiviteit een stuk hoger en gebruiksvriendelijker. Dit maakt dat je bijvoorbeeld  onderweg je film op opname kan af kijken. De app voelt modern en gemakkelijk en het totale product meer van deze tijd. Uiteraard is er ruimte voor verbetering, maar dit is niet zozeer te wijten aan de app, maar aan de totale TV dienst. Deze heeft al een flinke stap gezet, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Al bij al een waardige vooruitgang en het totaal van de TV dienst en app voelt als een handige en waardige vooruitgang, die weer bijtijds aanvoelt. 

 

Wat is er top?

V Net, fris ontwerp
V Cloud opname
V 90+ zenders Begin gemist via guide
V Meer beeld- en geluidopties per zender
V Favorieten instellen
V Diverse VOD kanalen
V Kijkprofielen

Wat kan er beter?

X Zoekfunctie
X Geen Technicolor streams, maar compressie. Soms wat instabiel
X Geen 4k
X Geen derde apps
X Videotheek wordt wat veel gepusht.

 


26 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Wat een prachtige review, je weet het steeds beter te brengen! Ik sta echt te kijken van de volledigheid en mooi, vlot geschreven feedback.

Wederom: bedankt voor dit superstuk en heel gaaf om te lezen dat de nieuwe TV Anywhere app zo goed in de smaak valt. Enjoy! 😁🎈📺

Reputatie 7
Badge

@TAVL dank voor je review! 

Hopelijk ervaart iedereen dit als een goede start van het vernieuwde TV Anywhere. Er is nog een hoop werk aan de winkel dus we zullen doorgaan met verbeteringen en uitbreidingen!

Reputatie 2

@TAVL dank voor je review! 

Hopelijk ervaart iedereen dit als een goede start van het vernieuwde TV Anywhere. Er is nog een hoop werk aan de winkel dus we zullen doorgaan met verbeteringen en uitbreidingen!

Dat mag ik hopen want ik ben zwaar ontevreden over het ontwerp en interactie.

Waarom moet ik 2 of 3 x klikken (Apple TV) om een zender te bekijken. 

De TV gids overlay is te vraag en haast niet leesbaar

Er wordt in de App Store gesproken over 100-en gratis films - er zijn niet eens 100 films te huur in de shop, laat staan gratis én dan kun je ze niet eens huren met een AppleTV! of met een iPhone / iPad.

Ik ben altijd voor verandering maar wie dit ontwerp en interactie bedacht heeft zou zich, in mijn optiek eens achter de oren moeten krabben

Reputatie 7
Badge +4

Qua content zullen de titels nog wel flink uitgebreid worden. Dit moet je wel zien als videotheek en overig VOD aanbod. In dat laatste geval zijn de zenders aan zet om de stores te vullen. In het begin van de testen van het nieuwe TV platform was dit nog een stukje minder en dit wordt gaandeweg aangevuld. Verwacht overigens niet 100-en gratis films/series, maar binnen het aanbod een aantal gratis films en series. Zo heeft het altijd gewerkt. 

Ik ken de variant op AppleTV niet, maar ik zelf vrij snel bij een kanaal. Al vindt ik de pusherigheid van de videotheek wel wat minder mag en je sneller bij lineair mag komen. Dus in die zin eens.

Bij de eerste testen van het TV product is interactie eerder ook al aangekaart, dus verwacht daar zeker nog wel verbetering. Minder klikken is sowieso goed. :)

Reputatie 2

Thanks TAVL - dit is wat in de App Store staat 

“Honderden gratis films”

Dat is er dus niet - ook een beetje raar als het inderdaad het ‘probleem’ bij de zenders wordt gelegd. 
T-Mobile heeft zelf deze teksten geplaatst bij het indienen van de app.

Je gebruikt TV-Anywhere voor TV - wil je extra content dan kunnen ze dat op een andere manier aankaarten. Snap dat T-Mobile meer wil verdienen door extra diensten aan te bieden maar niet op deze wijze. Bovendien - je kunt het niet eens betaalde films huren op een Apple TV of iOS - dus wat is het nut ervan? Gewoon irritant zo. Schakel de dienst uit totdat het wel kan. Zo moeilijk is het niet.

 

Reputatie 7
Badge +4

Er staat niet videotheek, maar VOD. Dat is meer dan de videotheek. Naast de videotheek is er ook een - beetje verstopt - gedeelte waarin een aantal zenders als Discovery, ID, etc een eigen VOD dienst hebben, waarin gratis content staat. Een serie heeft daar al snel 10 tot 20 aflevering, dus dan gaat de hoeveelheid gratis content qua tellen al snel. You gotta love marketing. ;)

Qua betaalsysteem op de AppleTV voor de videotheek kan @Hans-Juriën misschien een licht werpen wat er mis gaat? Daar zal T-Mobile immers MOETEN aansluiten op het Apple betaalplatform. Andere betaalsystemen mogen niet. Misschien dat het nu alleen nog mogelijk is om de titel via de box te kopen en dan ook via AppleTV te kijken (workaround). Maar dat is puur gissen. Kan het niet voor je checken, want heb geen Apple.

Reputatie 2

Er staat niet videotheek, maar VOD. Dat is meer dan de videotheek. Naast de videotheek is er ook een - beetje verstopt - gedeelte waarin een aantal zenders als Discovery, ID, etc een eigen VOD dienst hebben, waarin gratis content staat. Een serie heeft daar al snel 10 tot 20 aflevering, dus dan gaat de hoeveelheid gratis content qua tellen al snel. You gotta love marketing. ;)

Qua betaalsysteem op de AppleTV voor de videotheek kan @Hans-Juriën misschien een licht werpen wat er mis gaat? Daar zal T-Mobile immers MOETEN aansluiten op het Apple betaalplatform. Andere betaalsystemen mogen niet. Misschien dat het nu alleen nog mogelijk is om de titel via de box te kopen en dan ook via AppleTV te kijken (workaround). Maar dat is puur gissen. Kan het niet voor je checken, want heb geen Apple.

Jij begint over Videotheek of VOD - er staat in een van de bullets duidelijk: Gratis films en series…..

Die zijn er dus niet. mbt huren zou het inderdaad kunnen dat apple er tussen wil zitten. Hoe dan ook Netflix betaal ik niet via Apple en kan gewoon kijken.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ja, dat klopt. Wat ik zeg is dat er meer VOD op zit dan de videotheek. Alleen wat verstopt. Gezien de tekst wordt dat aanbod ook meegeteld. ;)

Met Netflix heb je een punt, maar even antwoord van Hans-Juriën afwachten. Hij is van T-Mobile zelf en kan nagaan of dit intended is of er iets mis gaat.

Probeer enkel als medeklant met je mee te denken. Heb geen aandelen T-Mobile. ;)

Reputatie 2

Ja, dat klopt. Wat ik zeg is dat er meer VOD op zit dan de videotheek. Alleen wat verstopt. Gezien de tekst wordt dat aanbod ook meegeteld. ;)

Met Netflix heb je een punt, maar even antwoord van Hans-Juriën afwachten. Hij is van T-Mobile zelf en kan nagaan of dit intended is of er iets mis gaat.

Probeer enkel als medeklant met je mee te denken. Heb geen aandelen T-Mobile. ;)

Weet ik 😃 Dank je wel

Ik ben gewoon een beetje pissed dat T-Mobile (bedrijf heb ik hoog zitten) in mijn optiek niet lekker bezig is op dit vlak. 

Teksten plaatsen die niet kloppen, een nieuwe app lanceert dat niet klaar is en waar allerlei issues mee zijn. Kennelijk heeft de community / beta testers ook al over hetzelfde geklaagd en toch de update pushen. Niet slim in mijn optiek.

Mja, ik ben de kwaliteit van Apple gewend, misschien een beetje verwend :D

Reputatie 7
Badge +4

Tsja… over die teksten kunnen we blijven discussiëren, maar blijft een kwestie van interpretatie. Dus lastig. 

Hoe goed er ook nagedacht en getest wordt. Bepaalde zaken komen er pas uit als het uitgerold wordt. Het product zal ongetwijfeld nu sneller verbeterd worden. Ze lijken aardig op stoom met vernieuwing. Recent het nieuwe WIFI+, nieuw TV platform, nieuwe app en vorig jaar nieuw modem. Dat terwijl het na de overname tijdenlang erg stil is geweest en er maar weinig echte venieuwing leek. In die zin maken ze stappen. En als ik kijk hoe het bij andere aanbieders gaat… Ook bij de introductie van boxen of platforms was het verre van optimaal. De Horizon introductie was bijvoorbeeld dramatisch. Dat praat niets goed, maar brengt het wel in perspectief. Blijft natuurlijk balen dat je tegen issues aanloopt. Al zal een deel snel wennen. :)

Reputatie 7
Badge +6

Kan ik met TV Anywhere ook Video On Demand kijken? ​
Nou en of! Het huren van films is alleen niet mogelijk op iPhone, iPad en Apple TV. Je kunt wel films huren via je TV Box of www.t-mobiletv.nl en ze daarna bekijken via je iPhone, iPad en Apple TV. De gratis films en series zijn op elk apparaat te bekijken.​ Bron

Ik vermoed dat het er inderdaad mee te maken heeft dat betalingen op Apple-apparaten alleen via Apple mogen gaan. Bovendien zou een deel van het geld dan naar Apple gaan en ik snap wel dat T-Mobile dat niet ziet zitten. Een beetje hetzelfde verhaal als met Fortnite, wat laatst in het nieuws was.

Reputatie 2

Kan ik met TV Anywhere ook Video On Demand kijken? ​
Nou en of! Het huren van films is alleen niet mogelijk op iPhone, iPad en Apple TV. Je kunt wel films huren via je TV Box of www.t-mobiletv.nl en ze daarna bekijken via je iPhone, iPad en Apple TV. De gratis films en series zijn op elk apparaat te bekijken.​ Bron

Ik vermoed dat het er inderdaad mee te maken heeft dat betalingen op Apple-apparaten alleen via Apple mogen gaan. Bovendien zou een deel van het geld dan naar Apple gaan en ik snap wel dat T-Mobile dat niet ziet zitten. Een beetje hetzelfde verhaal als met Fortnite, wat laatst in het nieuws was.

zie m’n Netflix opmerking - betaal rechtstreeks aan Netflix en niet via Appstore.

Reputatie 7
Badge +6

Kan ik met TV Anywhere ook Video On Demand kijken? ​
Nou en of! Het huren van films is alleen niet mogelijk op iPhone, iPad en Apple TV. Je kunt wel films huren via je TV Box of www.t-mobiletv.nl en ze daarna bekijken via je iPhone, iPad en Apple TV. De gratis films en series zijn op elk apparaat te bekijken.​ Bron

Ik vermoed dat het er inderdaad mee te maken heeft dat betalingen op Apple-apparaten alleen via Apple mogen gaan. Bovendien zou een deel van het geld dan naar Apple gaan en ik snap wel dat T-Mobile dat niet ziet zitten. Een beetje hetzelfde verhaal als met Fortnite, wat laatst in het nieuws was.

zie m’n Netflix opmerking - betaal rechtstreeks aan Netflix en niet via Appstore.

Nieuwe abonnementen kunnen niet meer via de appstore worden afgesloten, maar oude abonnementen blijven wel doorlopen. Zie ook: https://www.nu.nl/tech/5655611/netflix-stopt-met-itunes-abonnementen-apple-apparaten.html. Dus als je een abonnement afsluit, moet je dat via de site van Netflix doen en dan betaal je dus rechtstreeks aan hen. Daarna kun je de app wel gewoon op Apple devices gebruiken. Dezelfde constructie dus als T-Mobile voorstelt.

Reputatie 6
Badge +3

Kan ik met TV Anywhere ook Video On Demand kijken? ​
Nou en of! Het huren van films is alleen niet mogelijk op iPhone, iPad en Apple TV. Je kunt wel films huren via je TV Box of www.t-mobiletv.nl en ze daarna bekijken via je iPhone, iPad en Apple TV. De gratis films en series zijn op elk apparaat te bekijken.​ Bron

Ik vermoed dat het er inderdaad mee te maken heeft dat betalingen op Apple-apparaten alleen via Apple mogen gaan. Bovendien zou een deel van het geld dan naar Apple gaan en ik snap wel dat T-Mobile dat niet ziet zitten. Een beetje hetzelfde verhaal als met Fortnite, wat laatst in het nieuws was.

zie m’n Netflix opmerking - betaal rechtstreeks aan Netflix en niet via Appstore.

Netflix doet precies hetzelfde als T-Mobile.  Buiten de app om sluit je het abbonement met Netflix af die in de App kan gebruiken. https://www.macrumors.com/2018/12/28/netflix-no-more-itunes-billing-options/. Anders had Netflix ook die 30% aan Apple moeten betalen voor jou abbonement. Als je die in de App had afgesloten

T-Mobile heeft ervoor gekozen om niet die 30% voor de aankopen van het huren van een film aan Apple te betalen en biedt het daarom niet aan. 

 

Ben het wel met je eens had het raar is om nu neer te zetten Honderden gratis Films/Series als die er nog niet zijn. 

Reputatie 2

van af de update op 1-9-2020 is het byby met mijn android 9 tv kastje en tv anywhere
ook de tablet met android 6 kan bij het grof vuil. 
 

Reputatie 2

zet de oude maar weer online. en laat mij die netjes behouden. anders moet ik vaarwel zeggen tegen legaal tv kijken.

Reputatie 7
Badge +7

@escho ,

Het is bekend dat er problemen zijn met de nieuwe TV Anywhere app. Heb ergens op het forum gelezen dat de er vandaag of uiterlijk morgen wederom een update is die heel veel van de bekende problemen oplost. Dus nog even volhouden:wink:

Reputatie 7
Badge +7

@escho ,

 

Wil je verzoeken om niet overal dezelfde vraag te stellen. Dit is voor iedereen verwarrend. Zie namelijk dat je ook al een antwoord gekregen hebt in je eigen topic:TV Anyhwhere update

Reputatie 7
Badge

Even voor alle duidelijkheid: dit betreft een oplossing voor Smartphones en Tablets waar (in sommige gevallen) de app crasht bij opstarten.

Er worden ook problemen ervaren op andere type devices zoals Chromebook en Android Mediaplayers. Dit is nog in onderzoek. Op een Chromebook is overigens de web versie beschikbaar: www.t-mobiletv.nl . De mediaplayers hebben we nooit officieel ondersteund (de oude app was formeel ook alleen voor smartphone en tablet geintroduceerd), maar we onderzoeken dus nog of deze wel ondersteund kunnen blijven.

Reputatie 7
Badge

De update is zojuist gepubliceerd en zal z.s.m. zichtbaar zijn in de Play Store. Deze versie bevat ook nog een tweetal functionele verbeteringen voor Android:

  • Swipe-to-zap: je kunt tijdens live TV kijken eenvoudig zappen door aan de linkerkant van het scherm omhoog/omlaag te vegen. Voorheen kon je hier de ‘brightness’ aanpassen, maar dat is bij live TV nu vervallen.
  • Chromecast: je kunt een stream nu stoppen bij zenders die geen pauze-functie ondersteunen. Wel zo handig als je het afspelen even wilt stopzetten zonder meteen te moeten stoppen met Casten.

Binnenkort zullen deze verbeteringen ook op iOS beschikbaar zijn.

Reputatie 2

 

  • Chromecast: je kunt een stream nu stoppen bij zenders die geen pauze-functie ondersteunen. Wel zo handig als je het afspelen even wilt stopzetten zonder meteen te moeten stoppen met Casten.

 

als ook het doorspoelen zou werken. hoe vaak het mij al is gebeurd dat ik net een stukje van het laatse programma heb gemist en dan iets te veel terug spoel. en het stuk wil opzoeken wat ik had gemist. komt de melding Dit kanaal heeft verzocht om doorspoelen uit te schakelen. Ik ga toch echt niet de reclame nogmaals kijken dus dan gaat het naar andere zender of uit. 

 

Reputatie 7
Badge

@escho dit is helaas een rechtenkwestie waar wij aan moeten voldoen. Persoonlijk zou ik in zo een geval ook graag vooruit kunnen spoelen. Ik denk dat het wel zal helpen om ook bij Terug Kijken via Chromecast de ‘30 sec. terug’ als optie te tonen (is nu alleen bij Live TV beschikbaar). Dat voorkomt dat je te makkelijk teveel terugspoelt.

Reputatie 2

@escho : dit is helaas een rechtenkwestie waar wij aan moeten voldoen. “
op het moment dat geen van je klanten dit accepteert en het kanaal structureel mijd?
hoe zat het ook al weer met kant is koning? ik begrijp je antwoord maar ik hoef het daar niet mee eens te zijn. 

 

Reputatie 7
Badge

Klopt, en ik begrijp je punt volledig. 

Reputatie 1

@escho dit is helaas een rechtenkwestie waar wij aan moeten voldoen. Persoonlijk zou ik in zo een geval ook graag vooruit kunnen spoelen. Ik denk dat het wel zal helpen om ook bij Terug Kijken via Chromecast de ‘30 sec. terug’ als optie te tonen (is nu alleen bij Live TV beschikbaar). Dat voorkomt dat je te makkelijk teveel terugspoelt.

Dit is echt totale onzin,ja het is een rechtenkwestie dat je niet mag pauzeren en daarna doorspoelen, maar als je het al gezien hebt je wilt even terug aan het begin iets kijken en dan naar het midden doorspoelen bijvoorbeeld, dan is dat prima toegestaan. Zo werkt het in ieder geval WEL bij de concurrenten.

Ik heb nu sinds twee dagen TMobile Thuis en ben nog niet erg enthousiast, vooral terugspoelen op de Apple TV gaat zo snel dat je ook niks kan corrigeren. Wil je 5 minuten terug, en skip je per ongeluk naar 10 min terug, moet je OF 5 minuten wachten en nogmaals kijken, OF weer terug naar Live TV en dan een nieuwe terugspoel poging wagen, erg gebruikersonvriendelijk. Dit voorbeeld geeft trouwens prima aan dat die hele rechtendiscussie onzin is, ik kan namelijk spoelen naar alles wat al uitgezonden is, alleen bij TMObile wel met een gebruiksonvriendelijke omweg...

Daarbij mis ik 5.1 geluid op de TV streams, iets wat ook gewoon standaard is tegenwoordig en wat me NB in het verkoopgesprek verteld is dat er op zou zitten. En als klap op de vuurpijl lopen de uitzendinge +-20-30 seconde ACHTER, waardoor vooral sport kijken rampzalig is. Kijk je een voetbal wedstrijd en dan hoor je ze bij de buren al juichen voordat jij de aanval ziet beginnen, totaal belachelijk.

Ik hoop dat hier allemaal snel iets aan gaat gebeuren, want ik vooralsnog heb ik spijt van mijn overstap...

Reageer