Beantwoord

Stotterend beeld na overgang nieuw TV platform

  • 14 augustus 2020
  • 47 reacties
  • 1727 Bekeken

Gisteren ben ik overgezet naar het nieuwe TV platform van T-Mobile op een glasaansluiting. Bij stilstaand en traag bewegende beelden is het beeld prima, echter zodra er meer beweging inkomt dan gaat het beeld stotteren. In de oude omgeving had ik daar geen last van. Vanmorgen ben ik het e.e.a. aan het uitzoeken geweest en nu kom ik erachter dat de nieuwe software mijn TV koppelt op 1080p60hz. In de oude omgeving was dit 1080i50hz. Kan dit het probleem veroorzaken en zo ja, kan de klantenservice mijn ontvangen geforceerd op 1080p50hz zetten? 

Ik hoor het graag.

Gr. Johan

icon

Beste antwoord door Jason 14 augustus 2020, 16:45

Hoi @Johan684, gaaf dat je overgezet bent op T-Mobile TV! We gaan ervoor zorgen dat ook bij jou alles naadloos werkt, zoals het hoort.

Het klopt dat de resolutie omhoog gebracht is naar 1080p op 60 Hz. Dat komt omdat we nu met het nieuwe platform echt HD kwaliteit ontvangen en uitzenden. Mag ik vragen wat voor (smart) TV je gebruikt in combinatie met de ontvanger? We kunnen in een TV Box de resolutie namelijk niet aanpassen, maar wat je wel kunt doen is via de TV settings de streamkwaliteit van de TV up- en downgraden.

Laat me weten of bovenstaande lukt, zo niet: de Community zit altijd voor je klaar met hulptroepen! 😊👍

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Johan684, gaaf dat je overgezet bent op T-Mobile TV! We gaan ervoor zorgen dat ook bij jou alles naadloos werkt, zoals het hoort.

Het klopt dat de resolutie omhoog gebracht is naar 1080p op 60 Hz. Dat komt omdat we nu met het nieuwe platform echt HD kwaliteit ontvangen en uitzenden. Mag ik vragen wat voor (smart) TV je gebruikt in combinatie met de ontvanger? We kunnen in een TV Box de resolutie namelijk niet aanpassen, maar wat je wel kunt doen is via de TV settings de streamkwaliteit van de TV up- en downgraden.

Laat me weten of bovenstaande lukt, zo niet: de Community zit altijd voor je klaar met hulptroepen! 😊👍

Beste Jason,

Dank je wel voor je bericht. Voor ik je antwoord op je vraag, wellicht een domme vraag vooraf. Wij zitten in heel Europa met een TV systeem gebaseerd op 50Hz. Waarom brengt T-Mobile dan software uit op basis van een 60Hz TV systeem? En wat gebeurd er met oude LED TV’s die geen 60Hz ondersteunen? 

Dan nu het antwoord op je vraag. De TV is een LG 42UB820V en de ontvanger, volgens de software, is een Entone-68. Het uit en aanzetten van de beeldverbeteraars op de TV heeft geen invloed op het stotteren van het beeld. Daarnaast is de resolutie van de HDMI ingangen niet in te stellen. 

Gr. Johan

Beste Jason,

Het probleem is zo goed als opgelost en dat heb ik als volgt gedaan. Ik werd getriggerd door een post op het Samsung forum, waarin werd gesuggereerd dat de Entone box alleen werkt op een HDMI-ARC input. 

Mijn TV heeft 3 4K@60hz inputs, waarbij HDMI1, specifiek HDCP2.2 vermeld is. HDMI2 voorzien is van ARC en HDMI3 voorzien van MHL. HDMI1 geeft een serieus stotterend beeld. HDMI2 geeft een perfect beeld. Wel met een lichte stottering, maar dat is alleen merkbaar als je er specifiek op let. Op HDMI3 gaat de TVbox gelijk over de yep.

Voor mij is het probleem opgelost en mogelijk hebben andere gebruikers iets aan mijn info.

Gr. Johan 

Beste Jason,

Het probleem is zo goed als opgelost en dat heb ik als volgt gedaan. Ik werd getriggerd door een post op het Samsung forum, waarin werd gesuggereerd dat de Entone box alleen werkt op een HDMI-ARC input. 

Mijn TV heeft 3 4K@60hz inputs, waarbij HDMI1, specifiek HDCP2.2 vermeld is. HDMI2 voorzien is van ARC en HDMI3 voorzien van MHL. HDMI1 geeft een serieus stotterend beeld. HDMI2 geeft een perfect beeld. Wel met een lichte stottering, maar dat is alleen merkbaar als je er specifiek op let. Op HDMI3 gaat de TVbox gelijk over de yep.

Voor mij is het probleem opgelost en mogelijk hebben andere gebruikers iets aan mijn info.

Gr. Johan 

Ik moet terugkomen op alles wat hierboven staat. Ook op de ARC ingang heb ik nu stotterend beeld. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Johan684, oeff wat jammer dat het euvel weer teruggekeerd is! Ik stuur toevallig net een mailtje naar onze specialist van het TV team. Er is een tweetal users dat exact dezelfde issues ervaart als jij na de update. 

Mag ik jou toevoegen aan dit onderzoek? Dan zorgt de specialist ervoor dat alles zo snel mogelijk verholpen wordt! 

Jazeker Jason, dat is prima.

Dank je wel alvast.

Reputatie 6
Badge +2

Het merkwaardige is deze cases is dat T-Mobile omstreeks november 2019 een update had uitgerold en daarbij de resolutie had opgewaardeerd naar 1080P/60Hz  ik kan me nog herinneren dat er toen veel topics en problemen waren bij veel klanten, is volgens mij toen door T-Mobile weer teruggedraaid ?

Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen last van had met mijn Panasonic FHD tv met de Entone 510 geen enkel probleem zoals door t.s. ervaren word.

Imo is 1080p niet het probleem, maar wel de 60hz. Dit is de norm die o.a. in de US wordt gebruikt. Alle aanvoer in Europa is m.i. 50hz. Dan komen we bij een 60hz weergave en 50hz aanvoer 5 beelden per seconden te kort. Ik weet zeker dat mijn TV die erbij  “gokt” en kan dat niet het stotteren verklaren? Mocht dat zo zijn, dan moet het softwarematig toch geen probleem zijn om een 60hz output door de TV box te laten blokkeren ipv aan de TV op te vragen wat de maximale resolutie is die deze kan weergeven? Daardoor prevaleert 60hz wiskundig toch boven 50hz?

Reputatie 6
Badge +2

Ik ben nog eens even in de specificaties van mijn tv gedoken en gekeken welke beschikbare ingangsmogelijkheden de tv heeft, er verschijnt dan een hele list op het scherm zowel bij HDMI als AV enz.  in de lijst zit ook de optie 1080P/60Hz en ook 1080P/50Hz.

De tv past zich zelf aan bij de resolutie welke door het aangesloten apparaat worden uitgezonden, zeg maar als de settopbox op 1080P/60Hz staat past de tv dit zelf aan.

Reputatie 1

Hoi @Johan684, oeff wat jammer dat het euvel weer teruggekeerd is! Ik stuur toevallig net een mailtje naar onze specialist van het TV team. Er is een tweetal users dat exact dezelfde issues ervaart als jij na de update. 

Mag ik jou toevoegen aan dit onderzoek? Dan zorgt de specialist ervoor dat alles zo snel mogelijk verholpen wordt! 

 

Beste Jason,

Ik ben sinds vorige week ook overgezet naar de nieuwe T-Mobile TV en ondervind hetzelfde probleem. Ongeveer 1x per minuut vertraagt/stottert het beeld. Zou ik ook aan het onderzoek toegevoegd kunnen worden?

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Johan684, @brainsie en @iedereen: Ik zet jullie cases één voor één door naar mijn collega's bij de TV-developers en techneuten. Het kan bijna geen toeval zijn dat jullie dezelfde problemen ondervinden na de update, maar om echt alles uit te sluiten, wil ik dat jullie situaties onafhankelijk van elkaar behandeld worden. Zo kunnen we alle specifieke oorzaken uitsluiten. Indien het echt een algemene bug betreft, kunnen we dit bij de kern aanpakken zodat het snel opgelost wordt.

Thanks voor jullie bijdragen - more to follow! 💪😎

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @brainsie, onze collega's hebben de lijn onderzocht en geanalyseerd, maar het lijkt erop dat het modem al twaalf dagen online is. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee en geeft een stabiele verbinding weer, maar stap één in de probleemanalyse is het herstarten van het modem.

Zou je alsjeblieft het modem gedurende 20 seconden stroomloos kunnen houden (stekker eruit, stekker erin)? Dan kunnen we het onderzoek vervolgen! 😉👍

@Johan684 Het modem staat bij jou al 82 dagen onafgebroken online, zou je deze van de stroom willen halen volgens bovengenoemde methode, alsjeblieft? Dan kunnen we ook bij jou verder met het onderzoek! 😁

Beste Jason,

Het modem is 20 seconden stroomloos geweest en is nu weer actief.

Reputatie 7
Badge +7

Dan pakken we het weer verder op, bedankt @Johan684

Hoi @Johan684, oeff wat jammer dat het euvel weer teruggekeerd is! Ik stuur toevallig net een mailtje naar onze specialist van het TV team. Er is een tweetal users dat exact dezelfde issues ervaart als jij na de update. 

Mag ik jou toevoegen aan dit onderzoek? Dan zorgt de specialist ervoor dat alles zo snel mogelijk verholpen wordt! 

Ha Jason,

ook wij zijn afgelopen dinsdag overgezet en hebben continu lage kwaliteit beeld, stotterende frames en stilstaande beelden

Kan ik ook toegevoegd worden om het opgelost te krijgen?

Reputatie 3
Badge +2

Misschien tijd om de luchtkwaliteit in de test/ontwikkelruimte eens te meten. Wie er telkens weer bedenkt dat 25/50fps materiaal in een 60Hz signaal moet worden verstuurd heeft een serieuze hersenkronkel :rolling_eyes:

Meest lachwekkende ‘Beste Antwoord’ to nu toe :stuck_out_tongue_winking_eye: :

 

Hoi @Johan684, gaaf dat je overgezet bent op T-Mobile TV! We gaan ervoor zorgen dat ook bij jou alles naadloos werkt, zoals het hoort.

Het klopt dat de resolutie omhoog gebracht is naar 1080p op 60 Hz. Dat komt omdat we nu met het nieuwe platform echt HD kwaliteit ontvangen en uitzenden. Mag ik vragen wat voor (smart) TV je gebruikt in combinatie met de ontvanger? We kunnen in een TV Box de resolutie namelijk niet aanpassen, maar wat je wel kunt doen is via de TV settings de streamkwaliteit van de TV up- en downgraden.

Laat me weten of bovenstaande lukt, zo niet: de Community zit altijd voor je klaar met hulptroepen! 😊👍

 

Reputatie 7
Badge +7

Hi @stefandegraaff Dank voor de melding, ik geef het door!

@apis4 Het zal de warmte zijn misschien :wink:

Reputatie 7
Badge +7

@apis4 Daar sla je de spijker op zijn kop, alhoewel de aantijging "een serieuze hersenkronkel" wel iets genuanceerder mag liggen en wat subtieler mag! 😉

Wat betreft jouw reactie op het Beste Antwoord: ik kan met eerlijkheid zeggen dat ik deze niet geselecteerd heb, maar wel dat dit het antwoord is dat we vanuit een specialist hebben gekregen. Afijn, genoeg stof om mee aan de slag te gaan. Gelukkig wordt het nu opgepakt door het TV team en zullen we weldra met een fix komen!

Reputatie 1

Beste Jason, modem is van het stroom af geweest. Onlangs is de stroom hier eraf geweest waardoor het kan zijn dat het modem pas 12 dagen online is geweest. 

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen @brainsie, super! Dankjewel voor het resetten van het modem. Ik speel het meteen door aan de technische dienst.

Gisteren ben ik overgezet naar het nieuwe TV platform van T-Mobile op een glasaansluiting. Bij stilstaand en traag bewegende beelden is het beeld prima, echter zodra er meer beweging inkomt dan gaat het beeld stotteren. In de oude omgeving had ik daar geen last van. Vanmorgen ben ik het e.e.a. aan het uitzoeken geweest en nu kom ik erachter dat de nieuwe software mijn TV koppelt op 1080p60hz. In de oude omgeving was dit 1080i50hz. Kan dit het probleem veroorzaken en zo ja, kan de klantenservice mijn ontvangen geforceerd op 1080p50hz zetten? 

Ik hoor het graag.

Gr. Johan

 

Zolang de bitrates niet omhoog gaan heb je niets aan de 1080p 60Hz. daar ligt nu het grote probleem de compressie techniek en dat ervaar je of beter gezegd zorgt voor dramatisch beeld.

het is een beetje als Netflix 4K HDR dat ook heel erg gecomprimeerd wordt maar dan veel slechter met een maar HD signaal op je dikke glasvezel wat volstrekt onnodig is.

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen @Johan684 en @brainsie, onze specialisten hebben de resolutie aangepast zodat deze terug is op de ‘oude’ 1080 en 50 Hz. Heeft dit geholpen? Zo niet, dan pakken we het weer op en gaan we nogmaals onderzoeken hoe dit op te lossen is. Bedankt voor jullie geduld! 

Reputatie 1

Goedemorgen @Jason . Fijn dat ze er zo snel mee aan de gang zijn gegaan. Ik zal vanavond tijdens het TV kijken even testen. Opnieuw opstarten enzo is niet nodig?

Goedemorgen @Jason , bij mij is er niets gewijzigd. De TV krijgt nog steeds een 1080P60 signaal van de Entone. Ik heb inmiddels ook de TV en de ontvanger spanningsloos gemaakt. Daarna de TV aangezet en vervolgens de TV box opgestart. Dit brengt geen wijziging aan in het signaal wat de TV box stuurt naar de TV.

Reputatie 7
Badge +7

@Johan684 Dat is heel vreemd, we hebben het handmatig overgezet op de eerdere resolutie. Sorry voor het ongemak en top dat je zo snel reageert, ik ga het gelijk weer doorgeven en we komen snel weer met een alternatief!

Reageer