Stotterend beeld na overgang nieuw TV platform

  • 14 August 2020
  • 92 reacties
  • 4318 Bekeken

Gisteren ben ik overgezet naar het nieuwe TV platform van T-Mobile op een glasaansluiting. Bij stilstaand en traag bewegende beelden is het beeld prima, echter zodra er meer beweging inkomt dan gaat het beeld stotteren. In de oude omgeving had ik daar geen last van. Vanmorgen ben ik het e.e.a. aan het uitzoeken geweest en nu kom ik erachter dat de nieuwe software mijn TV koppelt op 1080p60hz. In de oude omgeving was dit 1080i50hz. Kan dit het probleem veroorzaken en zo ja, kan de klantenservice mijn ontvangen geforceerd op 1080p50hz zetten? 

Ik hoor het graag.

Gr. Johan


92 reacties

Reputatie 2

Goedemiddag @Jason ik zie net als Johan 60P nog staan en de haperingen zijn er ook nog steeds.

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @brainsie, hartstikke bedankt voor jouw terugkoppeling en de meegeleverde foto van je beeld + resolutie! Ik heb dit meteen teruggekoppeld aan de probleemoplossers. Thanks @iedereen voor jullie ongebreidelde geduld en medewerking!

Reputatie 7
Badge +16

UPDATE: @brainsie onze technische wizard heeft bij jou de resolutie nu vastgepind. Het beeld zou nu vast moeten staan op 1080p50. De instellingen zijn nu opgeslagen. Zou je kunnen checken of het nu gefixt is en zo niet: wat gebeurt er nadat je de TV Box 20 seconden van de stroom hebt gehaald? Biedt dit enig soelaas?

Reputatie 2

@Jason hij staat nu inderdaad op 50P en vooralsnog geen haperingen gezien, dus het probleem lijkt opgelost. Zal het vanavond nogmaals in de gaten houden, maar ik denk dat het probleem gefixt is :)

Reputatie 7
Badge +16

@brainsie Dat is heel goed nieuws, thanks voor je terugkoppeling! 😁👍 

We houden het in de gaten, nu nog de hotfix bij iedereen toepassen!

Reputatie 7
Badge +16

@Johan684 en @stefandegraaff Onze huiswizard gaat nu ook bij jullie de resolutie vastpinnen zodat deze op 50 komt te staan. Hoe lang het duurt voordat dit in de praktijk onder gebracht is, durf ik nog niet te duiden, dat is geheel afhankelijk van hoeveel werk hij nog te verzetten heeft. 

De fix komt er dus aan! 😄:santa:

UPDATE: ook bij jullie zou het nu moeten werken. Laat weten of het gelukt is alsjeblieft! 😊

@Jason

Voor de zekerheid de TV-box en de TV uitgezet. Het resultaat is nog steeds 1080p60. 

Gr. Johan.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor het proberen @Johan684, we gaan bij jou een alternatief uitvoeren. Ik kom hier snel op terug!

UPDATE: we hebben een alternatieve fix geprobeerd, zou je willen checken of dit nu wel geholpen heeft? 📺

Reputatie 1

Wat ik mij afvraag is of jullie idd alles naar 60HZ willen hebben en dus ook 60p? Ik ben het dan met @apis4 eens, je bent dan niet goed bij je hoofd. Opgenomen video werkt niet hetzelfde als een ‘game’ op een andere resolutie/framerate zetten.

Ik heb een jaar of 7 bij de TV gewerkt als video-editor en media-manager en als er iets is dat je video verkloot is het wel een framerate mismatch. Wanneer je daar bovenop ook nog eens gaat de-interlacen ben je helemaal de sjaak. Het kan acceptabele resultaten geven maar het wordt nooit zo goed als het origineel. Druk je er dan nog extra compressie overheen om het te kunnen streamen vraag je om problemen. Ik weet niet hoe het nu zit maar tot 8 jaar geleden werd alles nog interlaced opgenomen, zelfs het HD materiaal. Het zit vast op europese normen voor TV uitzendingen en dat heeft zo zijn redenen. De EBU maakt een onderscheid in 50 en 60HZ gebieden voor de framerates zie 3.2.2EBU document uhd formaten

 

In Nederland en omgeving hebben we 50HZ stroom en nemen we video op op 25fps progressive of 50 fps interlaced. Dit doen we omdat anders het licht gaat ‘knipperen’ op beeld. Wanneer je iets anders wilt blijf je rekenen in de 25-50-100 range en niet de 30-60-120. Dit is met LED lampen minder aan de orde maar nog steeds kan de frequentie mismatch van apparaten (met name lichtbronnen) met de framerate van je video voor gedoe zorgen. Om gekloot te voorkomen gaat dit niet veranderen zolang er 50HZ stroom blijft. Bovendien zit 25fps dicht bij de zo gewenste ‘Cinematic 24fps’ . Hogere framerates zijn alleen nuttig voor sport maar ook daar zijn de mensen het nog niet over eens. 

Beste @Jason ,

Nog steeds 1080p60. Gr. Johan

 

Beste @Jason ,

Nog steeds 1080p60. Gr. Johan

 

** @Jason zojuist nog de TV-box 20 seconden spanningsloos gehad om te proberen of dit de aansturing naar 1080p50 zou uitvoeren. Na de opstart van de TV-box blijft het beeld zwart. Dus geen menu en geen TV programma’ s.

Reputatie 7
Badge +16

@Johan684 De fix heeft nog niet het gewenste effect gehad bij jou, sorry dat het nog eventjes verder sputtert. Onze TV-experts pakken het verder op en gaan dit verder onderzoeken. To be continued!

Reputatie 6
Badge

@len_tourHet (nieuwe) signaal blijkt 1080p/50 te zijn alleen zit er blijkbaar in de firmware nog iets die de box verteld het uit te sturen op de hoogst mogelijke output die de tv aan kan. Nu zijn alle tv's tegenwoordig in de basis 60 of 120hz dus stuurt de box het er ook ‘netjes’ op 60p uit (vroeger, nog in de vodafone/glashart tijd, kon je het tenminste gewoon zelf aanpassen in het menu. Hoe simpel wil je de oplossing hebben :innocent: )

Edit: was al vergeten dat het andere topic ook van jou was dus dat antwoord was al gegeven.

Reputatie 2

@Jason hij staat nu weer op 1920x1080p / 60p en de haperingen zijn weer terug. Dus het lijkt erop dat na een tijdje de gewijzigde instellingen weer worden gewijzigd naar de basisinstellingen. 

Reputatie 7
Badge +16

Ik speel jullie bevindingen wederom door aan het TV team. Zodra er een nieuwe update is, plaats ik die meteen in dit topic. Mocht ik jullie vandaag niet meer spreken, een geweldig weekend toegewenst!

Ik speel jullie bevindingen wederom door aan het TV team. Zodra er een nieuwe update is, plaats ik die meteen in dit topic. Mocht ik jullie vandaag niet meer spreken, een geweldig weekend toegewenst!

Beste @Jason , zou je dan willen doorgeven dat mijn box nu helemaal geen beeld meer geeft. Voorlopig stream ik live TV via mijn Chromecast.

Reputatie 7
Badge +16

@Johan684 Dat zal ik zeker doen. Jouw melding voeg ik direct toe aan het uitstaande ticket. Gelukkig heb je een alternatief, maar dit zal snel opgelost moeten worden. Bedankt voor jullie geduld @iedereen!

Hallo iedereen,

Wij zijn net nieuw abonnee en hebben gelijk het stotterende beeld. 

Ik lees dat er veel over gezegd is maar ik hoop dat dit opgelost word.

Bij mij staat er ook 60Hz in beeld.

Alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Alexzander, welkom op de Community en bedankt voor het delen van jouw ervaring!

Ik heb meteen een ticket ingeschoten zodat de experts ook jouw case kunnen oppakken. Wanneer er een update is, zal ik je deze zo snel mogelijk geven - dat geldt natuurlijk voor een ieder in dit topic.

UPDATE: zou je het modem gedurende 20 seconden stroomloos kunnen houden? Dan kunnen we een fout in het modem uitsluiten. Ik ben me er terdege van bewust dat het 99% zeker is dat dit het stotterend beeld issue is waar een aantal andere users ook last van heeft, maar om alles af te vinken, wil ik toch een 100% zekerheid hebben.

Ook jouw TV Box lijkt niet aangesloten op dit moment; als de techneuten deze niet kunnen uitlezen, kan er geen aanpassing in resolutie worden gebracht. Zou je deze willen aansluiten, alsjeblieft. Thanks!

@Johan684 Dat zal ik zeker doen. Jouw melding voeg ik direct toe aan het uitstaande ticket. Gelukkig heb je een alternatief, maar dit zal snel opgelost moeten worden. Bedankt voor jullie geduld @iedereen!

@Jason 

Beste Jason,

Ter info. Zojuist de spanning nog een keer van de box gehaald om te resetten. Ik kreeg hierbij een melding om mijn klantnummer en pincode in te geven. Nu heb ik weer TV via de Box, overigens nog wel op 1080p60Hz. 

Reputatie 7
Badge +16

Het begint wellicht ietwat eentonig en cliché te worden nu, maar: ik neem ook dit mee en geef het door in de uitstaande tickets/onderzoeken. Bedankt voor de terugkoppeling! 

Blij te horen dat je in ieder geval weer werkend beeld hebt. Nu nog het stotterende beeld aanpakken.

Reputatie 3

Het begint wellicht ietwat eentonig en cliché te worden nu, maar: ik neem ook dit mee en geef het door in de uitstaande tickets/onderzoeken. Bedankt voor de terugkoppeling! 

Blij te horen dat je in ieder geval weer werkend beeld hebt. Nu nog het stotterende beeld aanpakken.

Top dat je deze moeite doet en het gelijk doorzet! 

Hier ook het probleem met stotterend beeld af en toe.

Vooral bij bewegende camera overgangen zoals bij voetbal of talkshows het beeld stottert regelmatig.

 

Ook ik zie op de tv 1080p60 staan. Hoop dat er snel een oplossing komt.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @BartOo89, thanks voor je toevoeging, ik neem het mee naar onze huisexperts. To be continued!

Beste moderator, hier nog iemand met hetzelfde probleem. Sinds overgang naar nieuw platform halverwege augustus is dit ontstaan. 

T-mobile heeft er zelfs een monteur vanochtend voor langs gestuurd. Alles langs gelopen, maar een voetbalwedstrijd blijft stotterend. Voor de zekerheid is het tv-kastje vervangen, maar geen effect.

De monteur heeft  een test gedaan met een Youtube filmpje (via de app van de televisie zelf) met 60fps, maar deze loopt wel vloeiend. Hij kwam tot de conclusie dat het signaal van het tv-kastje naar de tv niet goed genoeg is, maar hij kan dit niet oplossen.

Hopelijk dat er op deze wijze een oplossing komt.

Reageer