Beantwoord

Stotterend beeld na overgang nieuw TV platform

  • 14 augustus 2020
  • 47 reacties
  • 1727 Bekeken

Gisteren ben ik overgezet naar het nieuwe TV platform van T-Mobile op een glasaansluiting. Bij stilstaand en traag bewegende beelden is het beeld prima, echter zodra er meer beweging inkomt dan gaat het beeld stotteren. In de oude omgeving had ik daar geen last van. Vanmorgen ben ik het e.e.a. aan het uitzoeken geweest en nu kom ik erachter dat de nieuwe software mijn TV koppelt op 1080p60hz. In de oude omgeving was dit 1080i50hz. Kan dit het probleem veroorzaken en zo ja, kan de klantenservice mijn ontvangen geforceerd op 1080p50hz zetten? 

Ik hoor het graag.

Gr. Johan

icon

Beste antwoord door Jason 14 augustus 2020, 16:45

Hoi @Johan684, gaaf dat je overgezet bent op T-Mobile TV! We gaan ervoor zorgen dat ook bij jou alles naadloos werkt, zoals het hoort.

Het klopt dat de resolutie omhoog gebracht is naar 1080p op 60 Hz. Dat komt omdat we nu met het nieuwe platform echt HD kwaliteit ontvangen en uitzenden. Mag ik vragen wat voor (smart) TV je gebruikt in combinatie met de ontvanger? We kunnen in een TV Box de resolutie namelijk niet aanpassen, maar wat je wel kunt doen is via de TV settings de streamkwaliteit van de TV up- en downgraden.

Laat me weten of bovenstaande lukt, zo niet: de Community zit altijd voor je klaar met hulptroepen! 😊👍

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Misschien tijd om de luchtkwaliteit in de test/ontwikkelruimte eens te meten. Wie er telkens weer bedenkt dat 25/50fps materiaal in een 60Hz signaal moet worden verstuurd heeft een serieuze hersenkronkel :rolling_eyes:

Meest lachwekkende ‘Beste Antwoord’ to nu toe :stuck_out_tongue_winking_eye: :

 

Hoi @Johan684, gaaf dat je overgezet bent op T-Mobile TV! We gaan ervoor zorgen dat ook bij jou alles naadloos werkt, zoals het hoort.

Het klopt dat de resolutie omhoog gebracht is naar 1080p op 60 Hz. Dat komt omdat we nu met het nieuwe platform echt HD kwaliteit ontvangen en uitzenden. Mag ik vragen wat voor (smart) TV je gebruikt in combinatie met de ontvanger? We kunnen in een TV Box de resolutie namelijk niet aanpassen, maar wat je wel kunt doen is via de TV settings de streamkwaliteit van de TV up- en downgraden.

Laat me weten of bovenstaande lukt, zo niet: de Community zit altijd voor je klaar met hulptroepen! 😊👍

 

Reputatie 1

@Jason hij staat nu inderdaad op 50P en vooralsnog geen haperingen gezien, dus het probleem lijkt opgelost. Zal het vanavond nogmaals in de gaten houden, maar ik denk dat het probleem gefixt is :)

Imo is 1080p niet het probleem, maar wel de 60hz. Dit is de norm die o.a. in de US wordt gebruikt. Alle aanvoer in Europa is m.i. 50hz. Dan komen we bij een 60hz weergave en 50hz aanvoer 5 beelden per seconden te kort. Ik weet zeker dat mijn TV die erbij  “gokt” en kan dat niet het stotteren verklaren? Mocht dat zo zijn, dan moet het softwarematig toch geen probleem zijn om een 60hz output door de TV box te laten blokkeren ipv aan de TV op te vragen wat de maximale resolutie is die deze kan weergeven? Daardoor prevaleert 60hz wiskundig toch boven 50hz?

Reputatie 7
Badge +7

Hi @stefandegraaff Dank voor de melding, ik geef het door!

@apis4 Het zal de warmte zijn misschien :wink:

Reputatie 7
Badge +7

@apis4 Daar sla je de spijker op zijn kop, alhoewel de aantijging "een serieuze hersenkronkel" wel iets genuanceerder mag liggen en wat subtieler mag! 😉

Wat betreft jouw reactie op het Beste Antwoord: ik kan met eerlijkheid zeggen dat ik deze niet geselecteerd heb, maar wel dat dit het antwoord is dat we vanuit een specialist hebben gekregen. Afijn, genoeg stof om mee aan de slag te gaan. Gelukkig wordt het nu opgepakt door het TV team en zullen we weldra met een fix komen!

Beste Jason,

Het modem is 20 seconden stroomloos geweest en is nu weer actief.

Reputatie 1

Het begint wellicht ietwat eentonig en cliché te worden nu, maar: ik neem ook dit mee en geef het door in de uitstaande tickets/onderzoeken. Bedankt voor de terugkoppeling! 

Blij te horen dat je in ieder geval weer werkend beeld hebt. Nu nog het stotterende beeld aanpakken.

Top dat je deze moeite doet en het gelijk doorzet! 

Beste Jason,

Het probleem is zo goed als opgelost en dat heb ik als volgt gedaan. Ik werd getriggerd door een post op het Samsung forum, waarin werd gesuggereerd dat de Entone box alleen werkt op een HDMI-ARC input. 

Mijn TV heeft 3 4K@60hz inputs, waarbij HDMI1, specifiek HDCP2.2 vermeld is. HDMI2 voorzien is van ARC en HDMI3 voorzien van MHL. HDMI1 geeft een serieus stotterend beeld. HDMI2 geeft een perfect beeld. Wel met een lichte stottering, maar dat is alleen merkbaar als je er specifiek op let. Op HDMI3 gaat de TVbox gelijk over de yep.

Voor mij is het probleem opgelost en mogelijk hebben andere gebruikers iets aan mijn info.

Gr. Johan 

Gisteren ben ik overgezet naar het nieuwe TV platform van T-Mobile op een glasaansluiting. Bij stilstaand en traag bewegende beelden is het beeld prima, echter zodra er meer beweging inkomt dan gaat het beeld stotteren. In de oude omgeving had ik daar geen last van. Vanmorgen ben ik het e.e.a. aan het uitzoeken geweest en nu kom ik erachter dat de nieuwe software mijn TV koppelt op 1080p60hz. In de oude omgeving was dit 1080i50hz. Kan dit het probleem veroorzaken en zo ja, kan de klantenservice mijn ontvangen geforceerd op 1080p50hz zetten? 

Ik hoor het graag.

Gr. Johan

 

Zolang de bitrates niet omhoog gaan heb je niets aan de 1080p 60Hz. daar ligt nu het grote probleem de compressie techniek en dat ervaar je of beter gezegd zorgt voor dramatisch beeld.

het is een beetje als Netflix 4K HDR dat ook heel erg gecomprimeerd wordt maar dan veel slechter met een maar HD signaal op je dikke glasvezel wat volstrekt onnodig is.

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen @brainsie, hartstikke bedankt voor jouw terugkoppeling en de meegeleverde foto van je beeld + resolutie! Ik heb dit meteen teruggekoppeld aan de probleemoplossers. Thanks @iedereen voor jullie ongebreidelde geduld en medewerking!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Alexzander, welkom op de Community en bedankt voor het delen van jouw ervaring!

Ik heb meteen een ticket ingeschoten zodat de experts ook jouw case kunnen oppakken. Wanneer er een update is, zal ik je deze zo snel mogelijk geven - dat geldt natuurlijk voor een ieder in dit topic.

UPDATE: zou je het modem gedurende 20 seconden stroomloos kunnen houden? Dan kunnen we een fout in het modem uitsluiten. Ik ben me er terdege van bewust dat het 99% zeker is dat dit het stotterend beeld issue is waar een aantal andere users ook last van heeft, maar om alles af te vinken, wil ik toch een 100% zekerheid hebben.

Ook jouw TV Box lijkt niet aangesloten op dit moment; als de techneuten deze niet kunnen uitlezen, kan er geen aanpassing in resolutie worden gebracht. Zou je deze willen aansluiten, alsjeblieft. Thanks!

Reputatie 7
Badge +7

@Johan684 De fix heeft nog niet het gewenste effect gehad bij jou, sorry dat het nog eventjes verder sputtert. Onze TV-experts pakken het verder op en gaan dit verder onderzoeken. To be continued!

Reputatie 7
Badge +7

UPDATE: @brainsie onze technische wizard heeft bij jou de resolutie nu vastgepind. Het beeld zou nu vast moeten staan op 1080p50. De instellingen zijn nu opgeslagen. Zou je kunnen checken of het nu gefixt is en zo niet: wat gebeurt er nadat je de TV Box 20 seconden van de stroom hebt gehaald? Biedt dit enig soelaas?

Reputatie 7
Badge +7

@brainsie Dat is heel goed nieuws, thanks voor je terugkoppeling! 😁👍 

We houden het in de gaten, nu nog de hotfix bij iedereen toepassen!

Reputatie 3
Badge +2

@len_tourHet (nieuwe) signaal blijkt 1080p/50 te zijn alleen zit er blijkbaar in de firmware nog iets die de box verteld het uit te sturen op de hoogst mogelijke output die de tv aan kan. Nu zijn alle tv's tegenwoordig in de basis 60 of 120hz dus stuurt de box het er ook ‘netjes’ op 60p uit (vroeger, nog in de vodafone/glashart tijd, kon je het tenminste gewoon zelf aanpassen in het menu. Hoe simpel wil je de oplossing hebben :innocent: )

Edit: was al vergeten dat het andere topic ook van jou was dus dat antwoord was al gegeven.

Reputatie 7
Badge +7

@Johan684 en @stefandegraaff Onze huiswizard gaat nu ook bij jullie de resolutie vastpinnen zodat deze op 50 komt te staan. Hoe lang het duurt voordat dit in de praktijk onder gebracht is, durf ik nog niet te duiden, dat is geheel afhankelijk van hoeveel werk hij nog te verzetten heeft. 

De fix komt er dus aan! 😄:santa:

UPDATE: ook bij jullie zou het nu moeten werken. Laat weten of het gelukt is alsjeblieft! 😊

Beste Jason,

Het probleem is zo goed als opgelost en dat heb ik als volgt gedaan. Ik werd getriggerd door een post op het Samsung forum, waarin werd gesuggereerd dat de Entone box alleen werkt op een HDMI-ARC input. 

Mijn TV heeft 3 4K@60hz inputs, waarbij HDMI1, specifiek HDCP2.2 vermeld is. HDMI2 voorzien is van ARC en HDMI3 voorzien van MHL. HDMI1 geeft een serieus stotterend beeld. HDMI2 geeft een perfect beeld. Wel met een lichte stottering, maar dat is alleen merkbaar als je er specifiek op let. Op HDMI3 gaat de TVbox gelijk over de yep.

Voor mij is het probleem opgelost en mogelijk hebben andere gebruikers iets aan mijn info.

Gr. Johan 

Ik moet terugkomen op alles wat hierboven staat. Ook op de ARC ingang heb ik nu stotterend beeld. 

Hoi @Johan684, oeff wat jammer dat het euvel weer teruggekeerd is! Ik stuur toevallig net een mailtje naar onze specialist van het TV team. Er is een tweetal users dat exact dezelfde issues ervaart als jij na de update. 

Mag ik jou toevoegen aan dit onderzoek? Dan zorgt de specialist ervoor dat alles zo snel mogelijk verholpen wordt! 

Ha Jason,

ook wij zijn afgelopen dinsdag overgezet en hebben continu lage kwaliteit beeld, stotterende frames en stilstaande beelden

Kan ik ook toegevoegd worden om het opgelost te krijgen?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Johan684, oeff wat jammer dat het euvel weer teruggekeerd is! Ik stuur toevallig net een mailtje naar onze specialist van het TV team. Er is een tweetal users dat exact dezelfde issues ervaart als jij na de update. 

Mag ik jou toevoegen aan dit onderzoek? Dan zorgt de specialist ervoor dat alles zo snel mogelijk verholpen wordt! 

Jazeker Jason, dat is prima.

Dank je wel alvast.

Reputatie 6
Badge +2

Het merkwaardige is deze cases is dat T-Mobile omstreeks november 2019 een update had uitgerold en daarbij de resolutie had opgewaardeerd naar 1080P/60Hz  ik kan me nog herinneren dat er toen veel topics en problemen waren bij veel klanten, is volgens mij toen door T-Mobile weer teruggedraaid ?

Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen last van had met mijn Panasonic FHD tv met de Entone 510 geen enkel probleem zoals door t.s. ervaren word.

Reputatie 6
Badge +2

Ik ben nog eens even in de specificaties van mijn tv gedoken en gekeken welke beschikbare ingangsmogelijkheden de tv heeft, er verschijnt dan een hele list op het scherm zowel bij HDMI als AV enz.  in de lijst zit ook de optie 1080P/60Hz en ook 1080P/50Hz.

De tv past zich zelf aan bij de resolutie welke door het aangesloten apparaat worden uitgezonden, zeg maar als de settopbox op 1080P/60Hz staat past de tv dit zelf aan.

@Jason

Voor de zekerheid de TV-box en de TV uitgezet. Het resultaat is nog steeds 1080p60. 

Gr. Johan.

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor het proberen @Johan684, we gaan bij jou een alternatief uitvoeren. Ik kom hier snel op terug!

UPDATE: we hebben een alternatieve fix geprobeerd, zou je willen checken of dit nu wel geholpen heeft? 📺

Reputatie 1

@Jason hij staat nu weer op 1920x1080p / 60p en de haperingen zijn weer terug. Dus het lijkt erop dat na een tijdje de gewijzigde instellingen weer worden gewijzigd naar de basisinstellingen. 

Reageer