Beantwoord

Streamen werkt niet met kabel, wel met Wifi


Ik heb sinds vorige week problemen met bekijken van NPO Start en Pathe Thuis, zowel op mijn smart TV (via de apps), als op mijn laptop (via de websites). Daarvoor werkte alles altijd probleemloos.

 

Bij de TV (Panasonic Viera) merk ik dat als die via een kabel is verbonden met de modem, het meestal niet werkt, en heel soms wel. Als de TV via Wifi is verbonden werkt het vrijwel altijd, maar stopt de stream na zo’n 25 minuten. De internetverbinding lijkt niet het probleem, want commercials (NPO) en trailers (Pathe) werken prima. Ook de browser op de smart TV  werkt gewoon.

 

Op mijn laptop (Windows 10) heeft het deze week nog via Wifi gewerkt, maar vandaag werkt daar zowel kabel als Wifi niet. Pathe geeft de melding: Error 5. Error during license server request, en NPO: DRM: License error! com.widevine.alpha update, XHR status is complete, status is Unauthorized (401).

 

Op een PC (ook windows 10, maar heeft alleen een kabel verbinding) werken beide juist weer wel goed.

 

Wat ik heb geprobeerd:

  • Omwisselen netwerk kabel
  • Modem herstarten
  • Internet snelheid gecontroleerd; is OK, mijn abonnement is 50/30, en een speedtest geeft ~ 47/30
  • Alle andere apparaten die iets met internet doen uitgezet
  • Andere browsers geprobeerd, caches geleegd

Heeft iemand een idee waar ik nog meer naar kan kijken?

icon

Beste antwoord door Lisa 21 May 2021, 10:03

Bekijk origineel

10 reacties

Update 17-5: Ik heb inmiddels zowel de TV als het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar dat heeft mijn probleem niet opgelost.

Reputatie 7

Hi @bveldkamp, top dat jij gelijk zo'n uitgebreide toelichting van jouw probleem hebt gegeven! Ik help jou heel graag om dit mysterie te ontrafelen. Zou jij mij nog kunnen voorzien van het volgende?

  • Wat is het besturingssysteem van jouw TV
  • Wat is het besturingssysteem van jouw laptop
  • Wat is het besturingssysteem van jouw PC
  • Welke browser gebruik jij op de laptop?
  • Welke browser gebruik jij op de PC? 

Als jij dit kan laten weten, dan ga ik de hulptroepen voor jou inschakelen. Ik wil dit namelijk zo snel mogelijk voor jou fixen! 😊

Hallo @Lisa ,

 

Nog even alle informatie op een rij:

  • TV: Panasonic Viera TX-40CXE720 met Firefox OS
  • Laptop: Windows 10 1909
  • PC: Windows 10 20H2
  • Browsers: Alle bekende geprobeerd: Chrome, Edge en Firefox, alle met de meest recente versie

Laat maar weten als je meer info nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +5

@bveldkamp 

Op de laptop de updates uit voeren naar versie 20H2 lijkt mij raadzaam.

Waarschijnlijk geen oplossing voor de weigerende streams.

( windows-toets + i ) bijwerken en beveiliging → windows updates zoeken

@yalerta Bedankt voor de tip, het is een laptop van het werk, dus ik kan hem helaas niet zelf updaten :-(

Reputatie 7
Badge +5

Oeps, de IT afdeling hanteert wel een erg trage update policy.

1909 is eind 2019!

Reputatie 7

Hi @bveldkamp, onwijs bedankt voor alle informatie en super dat jij zo snel hebt gereageerd! Onze technische dienst is al druk voor jou aan de slag en ik ga dit de komende tijd dan ook goed voor jou in de gaten houden. Zodra ik een update zie verschijnen, koppel ik dit aan jou terug. Omdat jouw probleem te maken lijkt te hebben met een VPN issue dat momenteel loopt, wil ik jou ook alvast naar dit topic verwijzen. Hier plaatsen wij namelijk alle updates rondom dit issue in:

Zodra het onderzoek is afgerond, kom ik hier bij jou op terug. I’ll keep you posted. Voor nu wil ik jou een heerlijk Pinksterweekend toewensen! 🌼

Reputatie 7

Hi @bveldkamp, ik wil jou heel graag voorzien van een korte update! Het probleem is wat dieper dan we vermoedden en het onderzoek is dan ook nog steeds gaande. Ik kom er bij jou op terug zodra ik hier een definitieve terugkoppeling op krijg! 

@Lisa 

Bedankt voor de update.

 

Ik heb overigens sinds afgelopen weekend weer zonder problemen NPO Start kunnen bekijken (Pathe nog niet geprobeerd). Aan mijn kant is niks veranderd, dus blijkbaar is er ergens anders toch al iets verbeterd. Ik zou bijna zeggen: Nu nergens meer aankomen, maar ik geloof dat het probleem niet alleen bij mij ligt ;-)

Reputatie 7

Hi @bveldkamp, super om te horen dat jij al geen problemen meer ervaart met NPO Start! Zou jij het kunnen laten weten, zodra jij Pathé Thuis hebt geprobeerd, of ook dat weer vlekkeloos werkt? Ik ben erg benieuwd namelijk en dan kan ik dat terugkoppelen aan de technische afdeling! 😊

Reageer