T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.

 

In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.

Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.

 

 


In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):

10.12.255.0

255.255.255.0

/24

10.10.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.26.0

255.255.255.0

/24

10.10.108.0

255.255.255.0

/24

10.18.0.0

255.255.240.0

/20

10.12.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.24.0

255.255.255.192

/26

10.200.0.0

255.255.252.0

/22

 

 

Voorbeeld1

In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:

 

 

Voorbeeld2

In een Unify controller (UniFi®️ Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:

[Update 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks

 

En de additionele routes voor IPTV

 


191 reacties

Reputatie 2

Synology router glasvezel connectie t.b.v. het T-Mobile netwerk.
Glasvezel FTU ----> media-converter ----> ethernetkabel ----> WAN-poort Synology router.

Naar aanleiding van eerdere reactie < HIER >  en vraag voor gewenste uitleg net ervoor.

Een Synology router is met enkele menu’s gemakkelijk in te stellen voor T-Mobile.
Zowel het nieuw gebruikte IPTV platform onder het „ODF“ netwerk. (Alleen VLAN 300).

Alsook voor het „WBA“ netwerk en oude IPTV platform. (VLAN 300 + VLAN 640).

Afhankelijk van het systeem wat wordt gebruikt, zie  woonplaatsen met ODT of WBA.
Mogelijk is de informatie niet up-to-date? Bij twijfel kun je altijd even beide instellingen uitproberen.

Basis internet:
Basis voor beide soorten netwerken = Automatisch (WAN IP vanuit DHCP):

(Is mij niet bekend wanneer T-Mobile IPv6 gaat inzetten? De router is er wel in voorzien.
Voor zolang van toepassing gaat de set-up uit van gebruik van IPv4 ).
 

 

Vanuit plaatje hierboven verder met de knop "ISP settings (IPTV & VoIP)"

VLAN 300 - set-up met ondersteuning voor het nieuwe IPTV platform - ODF netwerk.

Geverifieerd door T-Mobile gebruiker met zijn Synology router + 1 Gigabit connectie.
Alleen de met rood omkaderde instellingen vastleggen (afsluiten met OK).

Het leeg laten van LAN 3 en LAN 4, wordt daarmee de instelling van de bovenste regel
zijnde LAN 1, LAN 2 achterliggend (verborgen) tevens ook gebruikt voor LAN 3 en LAN 4

Zodat voor alle LAN-poorten dezelfde functionaliteit geldt = „internet“
Voor T-Mobile werkt daarbij tevens het nieuwe IPTV platform op alle LAN poorten.
 


Met de instelling hierboven is nog gekeken of een andere waarde voor prioriteit nog verschil gaf. (Naast „0“ ook nog 1, 2, 3... Dat maakt voor T-Mobile echter geen verschil.

(Eerder is bij een KPN - 500 Mbps glasvezel verbinding met gebruik van een DrayTek router daarbij wel verschil gevonden in maximum speedtest snelheid. Daar moest een waarde van 1 worden ingesteld of hoger. Ofwel met waarde 0 was de snelheid lager).

 

VLAN 300 + VLAN 640 - set-up met ondersteuning voor oude IPTV platform - WBA netwerk.

Deze set-up is niet geverifieerd door een T-Mobile gebruiker. (Op het netwerk van de hiervoor beschreven ODF set-up is het oude platform kennelijk niet meer actief).

Vergelijkbare instellingen (met andere waarden) gebruikte ik enkele jaren geleden zelf wel voor een „Telfort“ connectie, toen een „bridged port“ IPTV set-up met enkele beperkingen nog werkte.
(Later zijn door KPN die functionaliteiten aangepast, waardoor sindsdien niet meer toepasbaar).

Alleen de met rood omkaderde instellingen vastleggen (afsluiten met OK).

Bij dit voorbeeld is alleen LAN 4 ingesteld voor aansluiting van een TV-onvanger.
(Een „bridged port“ instelling t.b.v. doorgifte TV op deze LAN-poort).

LAN 3 is met deze instelling ook voor internet. (Zie opmerkingen vorige onderdeel - ODF netwerk).
Wil men die LAN 3 ook voor een TV-ontvanger inzetten, vult men ook daar VLAN 640 in.

Omdat dit oude IPTV platform niet daadwerkelijk met praktische tests is geverifieerd, is niet bekend, of hier invulling met andere waarden voor prioriteit nog verschil maakt. Dus met enig voorbehoud.
Dat is echter makkelijk nog zelf even uit te testen.
(Bijv. voor internet VLAN 300 prioriteit 1 - IPTV VLAN 640 prioriteit 2 of hoger).
 

 

Controle „Smart WAN“ interfaceprioriteit / positie (Synology):

Met de Synology router zijn meerdere WAN-poorten en bijv. G4 mobiele internetverbinding via USB mogelijk, gecombineerd met VPN e.d.  Voor een juiste „standaard“ internet verbinding controleer de positie van de WAN interface. Deze moet op de bovenste positie staan.
 


Zolang alleen IPv4 aan de orde, is alleen de WAN interface onder de kolom van IPv4 relevant).
De eerste twee cijfers van de gateway betreft geen connectie met T-Mobile.
(Als voorbeelden voor de afbeeldingen hier geplaatst gebruik ik mijn eigen internetconnectie).
 

 

Aanvullende instellingen: 

IGMP Proxy / IGMP Snooping
(Geverifieerd door T-Mobile gebruiker met Synology router op nieuw IPTV platform - ODF)

Wel of niet geactiveerd, maakte niets uit.  Schakel IGMP Proxy dan beter uit (geen functie).

IGMP Snooping zou je standaard echter beter ingeschakeld kunnen hebben.
Het kan voordelen hebben indien in het netwerk van typische multicast protocollen gebruik wordt gemaakt. Chromecast achtige systemen, en hedendaagse printer aansturingen maken daar bijv. gebruik van. Het optimaliseert het onderlinge LAN data-verkeer.
 


 

Telefonie / VOIP: 

Synology routers hebben geen VOIP - ATA adapter ingebouwd om er analoge (RJ11 stekker) telefoontoestellen op aan te sluiten. Wil je achterliggend toch gebruik willen maken van een T-Mobile telefoonaansluiting, is er achterliggend kennelijk nog steeds een problematiek van T-Mobile om de benodigde SIP gegevens (wachtwoord) niet vrij te geven aan de gebruiker.

Neem dan beter een VOIP abonnement bij een onafhankelijke VOIP provider.
Geen gedonder mee, en bovendien goedkoper.

Heb je twee keuzes om telefonie in te zetten.

  • Bij gebruik van analoge toestellen via een ATA-adapter
    zoals bijv. een Grandstream HT-802, of een net iets uitgebreider broertje de HT-812.
    Uitleg hoe bij een Grandstream ATA-adapter “KPN“ VOIP / SIP gegevens in te voeren,
    + nog < DEZE > geeft info hoe men zoiets ook voor andere SIP-accounts instelt.
    STUN-server instellingen zijn meestal niet (meer) nodig.
    ATA-adapters betrekkelijk voordelig te koop via amazon.nl 
    Het uitgebreider HT-8112 model weing anders in prijs.
     
  • Direct de VOIP / SIP gegevens invoeren in VOIP apparatuur
    van bijv. Yealink  /  Yealink DECT  -  Grandstream  -  Gigaset (DECT),
    die men kan aansluiten op een ethernet-poort van de router, via WiFi,
    of bijv. een 3CX Softphone appje op een laptop.
    (Overigens is dat basis Windows "Client" 3CX Softphone appje altijd al gratis geweest. Niet enkel voor één jaar. Dat "abonnement" geldt alleen voor de veel meer uitgebreide VOIP PBX "centrale" die 3CX ook aanbiedt).

Alternatieve VOIP providers:
Bijvoorbeeld CheapConnect en gebruik van uiterst goedkope "Betamax" uitbel accounts zoals VoipBuster - PowerVoip.

Beslist aan te raden, want daarmee is telefonie een stuk goedkoper dan via een internetprovider gerelateerd VOIP account.  Alternatieve VOIP / SIP accounts zijn ook breder inzetbaar
= te gebruiken op andere locaties. (Bellen via je laptop vanuit elke locatie in de wereld).

T-Mobile:  M.b.t. een T-Mobile internet aansluiting en gebruik van alternatieve VOIP-providers.
Zie een belangrijke constatering aangaande het gebruik van poort 5060
op het forum van CheapConnect.

Alternatieve SIP poorten: (anders dan 5060)
Afhankelijk van gebruikte VOIP apparatuur, "softphone" applicaties op laptops, smartphones, en combinaties van het een en ander, kan het wenselijk zijn andere SIP-poorten in te zetten, dan de gebruikelijke poort 5060. (Ook gezien de restrictie die er kennelijk is m.b.t. T-Mobile).

Voor CheapConnect is deze reeks aan SIP-poorten in te zetten:
5060 - 5070 - 5072 - 5074 - 5076 - 5078 - 5080

Voor VoipBuster  en  PowerVoip en mogelijk ook andere "Dellmont sarl" gelieerde VOIP "merken" poort 6000

Gebruik van andere poort dan 5060, loop je ook minder risico op mis-connectie mocht je gebruik willen maken van bijv. een softphone applicatie op een laptop, en gebruikt op externe locaties.
 

Synology router instellingen VOIP:
Omdat VOIP-apparatuur zelf de aanmelding doet bij een VOIP-provider, ofwel zelf de aanroep voor registratie, zijn doorgaans ook geen aanvullende instellingen nodig zoals port forwardings e.d.

Alleen bij heel specifieke set-ups waar je onderling doorverbindingen wilt maken tussen het ene SIP-account, en een ander, en met meerdere separate VOIP-toestellen (niet bedoeld onderlinge DECT doorverbindingen), en er dan toch weer een "retour" oproep "van de andere kant komt", kan het nodig zijn instellingen aan te vullen bij het onderdeel "Port Triggering".

Er geldt echter wel één basis-instelling die voor alle achterliggende VOIP apparatuur geldig is m.b.t. security / firewall. Zonder die instelling heeft bijvoorbeeld een "KPN VOIP" account geen audio indien er wordt ingebeld. CheapConnect echter geen probleem.
Houd het standaard daarom beter ingeschakeld.
 

 

 

Slot:

Ik denk dat met bovenstaande instellingen de belangrijkste zaken m.b.t. T-Mobile zijn behandeld. Mocht je meer uitgebreide instellingen m.b.t. een Synology router willen inzetten, raad ik je aan dat beter op het forum van Synology zelf te raadplegen, of daar vragen te stellen.

Binnen redelijk te voorziene tijd zal een nieuwe SRM firmware update worden geïntroduceerd. Met gebruik meerdere VLAN's als thuis netwerk, speciaal netwerk voor IoT apparaten, e.d.
(Ontwikkeling zit in een ver gevorderd stadium).

Daarmee zullen mogelijk een aantal menu’s aangepast worden.
In hoeverre de voorgaande uitleg dan nog zijn actuele geldigheid heeft, is dan te bezien.

Voor actuele updates en info daarover ook beter het Synology forum zelf in de gaten te houden.

https://www.synology-forum.nl/synology-router/

Reputatie 2

OK, zal een dezer dagen wel eens kijken of ik dat stukje m.b.t. T-Mobile hier kan plaatsen.
Het is slechts een vrij beperkt onderdeel als gedeelte uit een veel meer omvangrijke handleiding die ik op het Synology forum heb staan.

Het merendeel gaat daar met name over IPTV "routed mode” voor een KPN aansluiting.
En aanverwant oud Telfort - met gerelateerd Oxxio - BudgedThuis - YouFone  waarvoor dezelfde instellingen gelden als voor Telfort.

T-Mobile is eigenlijk erg eenvoudig handmatig in te stellen.
Voor KPN "routed mode" (en aanverwant oud Telfort - Oxxio - BudgedThuis - YouFone)
en hun multicast streams, heb ik in samenwerking met Synology Support (Taiwan), aangepaste profielen laten samenstellen. Was eigenlijk in een update (eind 2020) al beschikbaar gesteld.
Maar in de haast was men kennelijk vergeten belangrijke programmacode in te sluiten, waardoor het niet functioneerde. Niet handig.

Zelf heb ik met Telfort / KPN sinds 3 november 2020 al een werkende patch op mijn Synology routers. Voor wat betreft die Telfort (en bij een kennis hier in de buurt een KPN) netwerk structuur.
Bij de eerstkomende firmware update worden die KPN / Telfort profielen alsnog gecorrigeerd.
(Medio April). Tezamen met nog een aantal bug-fixes, en mogelijk ook correctie op schijnbaar net gevonden algemene  "Qualcomm" kwetsbaarheden.

T-Mobile:
Voor T-Mobile is die nieuwe update t.b.v. de T-Mobile netwerkstructuur overigens helemaal niet nodig.
Dat functioneert gewoon met de reeds bestaande firmware versies.
Tenminste in ieder geval geverifieerd met een T-Mobile gebruiker op het nieuwe IPTV platform.
Maar denk dat het met "bridged port" instelling voor de oude T-Mobile IPTV structuur ook geen probleem is, omdat dergelijke instellingen al jaren mogelijk zijn met de Synology routers.

Voor meer informatie verwijs ik jullie alvast naar die Synology online handleiding:
Synology router - IPTV routed mode - KPN, XS4ALL, oud Telfort, Oxxio - T-Mobile

Overigens er staat voor Synology een meer uitgebreide firmware update op stapel,
met ondersteuning voor meerdere VLANS voor het thuisnetwerk, wat direct ook doorgetrokken wordt naar hun mesh routers / WiFi punten (verdeeld over verschillende SSID's). En standaard al een extra sub-net, speciaal voor IoT apparatuur.

Reputatie 1

Voor wie nog niet is overgezet naar T-mobile TV maar wel met eigen router routed IPTV werkend wil krijgen, dit zijn de instellingen waarmee ik het werkend heb gekregen op pfSense.

  1. Maak statische routes aan van je LAN naar WAN VLAN 640 voor de IP ranges zoals in de OP voor DSL aangegeven, namelijk

    10.12.255.0

    255.255.255.0

    /24

    10.10.254.0

    255.255.255.0

    /24

    10.10.26.0

    255.255.255.0

    /24

    10.10.108.0

    255.255.255.0

    /24

    10.18.0.0

    255.255.240.0

    /20

    10.12.254.0

    255.255.255.0

    /24

    10.10.24.0

    255.255.255.192

    /26

    10.200.0.0

    255.255.252.0

    /22

  2. Stel een IGMP proxy in. Upstream range kan op 0.0.0.0/0 (alles), downstream is hetzelfde IP range/netmask als je LAN.
  3. Vergeet niet indien nodig (zoals bij pfSense) in je firewall speciale packet opties toe te staan in je LAN.
Reputatie 7

@bharskamp update firmware. Regio en taal op NL. Provider settings op T-Mobile zetten.

Reputatie 7
Badge +3

@Arthion

Zoals je zelf al aangeeft en bekend is, heeft de ER 6P geen eigen dedicated switch chipset. Al het switching werk is software based en zal de processor belasten bij veel routing, hierdoor kan andere routing minder ‘voorrang’ krijgen.

Heb hier zelf de ER 3 lite, die heeft dus ook geen dedicated switch. Als ik daar bijv. een max speedtest op draai, schiet de CPU met 800Mb naar een piek van 70%. Hij is dus vreselijk druk om de grote hoeveelheid pakketjes softwarematig te routen.

Denk dus dat daar de kneep zit, software switching of hardware switchiing.

Kijk eens in je ER wat je CPU doet als je een forse download doet.

 

Reputatie 4

Alles gaat inderdaad over Vlan300. In mijn geval gebruik ik de Zyxel modem niet, setup hier is mediaconverter → UniFi USG → 2  Unifi switches (+ 3 accespoints)→ tv kastjes. 
En dat werkt prima, updates komen netjes binnen op de tv kastjes etc. 

Reputatie 7

@Brian mooi topic :)

 

@Jimmy Huijgens van 300 heeft je internet ip en is je default gateway. standaard voor huis en tuin gebruikers. je modem heeft intern een ip van 192.168.1.1 de range loopt van 192.168.1.1 tot 192.168.1.255 dit is je interne LAN. al het andere verkeer zal de router op internet gooien vlan 300.

de core router van T-Mobile zal al het verkeer naar ip-adressen laten vallen welke bedoeld zijn voor interne netwerken zoals staat beschreven in RFC1918

 10.0.0.0        -   10.255.255.255  (10/8 prefix)  172.16.0.0      -   172.31.255.255  (172.16/12 prefix)  192.168.0.0     -   192.168.255.255 (192.168/16 prefix)

 

Omdat je wil afwijken vanaf je default zal je de router moeten vertellen dat je het verkeer over een ander netwerk wil laten gaan via VLAN 640 dus.

 

Nu het probleem wat door T-Mobile word gecreëerd.

Stel je wil vanaf je edgerouter ook een vpn maken dan kan je dus niet de volgende ranges gebruiken

10.12.255.0/24
10.10.254.0/24
10.10.26.0/24
10.10.108.0/24
10.18.0.0/20
10.12.254.0/24
10.10.24.0/26
10.200.0.0/22

Dit zou je in theorie kunnen oplossen door source based routing toe te passen op basis van het ipadres van je stb en die op vlan 640 kunnen drukken, echter zal je stb dan geen internet toegang hebben, en ik weet niet of dat nodig is. wellicht dat @Brian dat kan vertellen

Verkeer van en naar RFC1918 adressen op je WAN poort worden niet gerouteerd en blokkeer je doorgaans in je firewall. Als gevolg moet je nu gaan viespeuken om het toch te laten werken. 
 

@Brian enig idee waarom daar geen nette oplossing voor bedacht is? Of is dit een tijdelijke oplossing en wordt het nog af gemaakt?

@Brian 

Het gaat om een access point achter te huawei modem bij de tv met maar 1 internet kabel.

Nu werkt het met een switch achter de huawei zie mijn vraag voor eventuele detail.

Ik had problemen met opstarten van de tv in mijn configuratie en ben doorverwezen naar deze topic.

bedankt voor je antwoord

 

@Pieter_B 

ik heb DSL dus dan word het Other_B_VID_640 ik ga dit morgen meteen proberen. 

bedankt.

Reputatie 4

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Hmmm. Kun je je setup beschrijven vanaf de glasvezel? Welke UniFi spullen heb je en welke FW versies? Gebruik je de mediaconverter van T-Mobile, of ga je met een SFP in een switch?

Wat cruciaal is in deze setup, is dat je eerst via een switch VLAN 640 en VLAN 300 van elkaar scheidt en alleen VLAN 300 aanbiedt aan je router (USG3, USG4 of UDM?).

VLAN640 is als een VLAN-only network aangemaakt?

Je IPTV box moet dan op een poort van de switch zitten die alleen VLAN640 heeft. En bij mij moet IGMP snooping dus uitstaan op VLAN640.

 

Edit: voor de zekerheid, als je IPTV via de T-Mobile router aansluit, dan werkt het wel gewoon? M.a.w. er zit geen probleem in de bron?

Reputatie 4

Dit is ook de beschrijving welke ik eerder hebt gevolgd. 
Nogmaals doorgelopen en kom precies hetzelfde tegen…

 

Helaas nog geen “live”  tv

Kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923846

Je probleem lijkt sterk op wat daar beschreven is.

Reputatie 7
Badge +3

@leffr 

Kijk eens of een Firmware rollback op je Unifi devices een oplossing kan zijn.

 

Reputatie 3

@Sander Ik heb de huidige configuratie via de methode die ik op tweakers.net al een aantal jaar in gebruik, ik ben met een (voor)onderzoek bezig om het eea om te zetten naar de nieuwe proportie, aangezien ik er vanuit ga dat ik die aanpassingen op de duur toch zal moeten doorvoeren.

Ik heb de vraag in het eerste topic waar je naar verwees gesteld aan @Arthion , aangezien hij een dergelijke setup gebruikt, zoals ik nu al deels gebruik en verder door ga voeren.

Reputatie 2

Ik gebruik inderdaad een edgerouter 6p i.c.m. unfi switch 16 poe 150watt.

Ik zit officieel nog op de oude situatie aangesloten waarbij ik nog vlan 640 en vlan 300 nodig heb.

Dit houd in ik liet de wan aankomen op de SFP module in de unfi switch en liet deze opslitsen waarbij port 15-16 voor IPTV was en over port 1 liet ik vlan 1 naar de wanzijde van de edgerouter lopen.

Tevens via eth0 trok ik een kabel naar de switch om de switch een interne IP te geven.

 

Nou toevallig heb ik gisteren de edgerouter 6P gereset en deze op Bridging gezet en dus de glasvezel direct op edgerouter aangesloten. Hierbij de volgende ingevoerd in de CLI;

configure 

set interfaces ethernet eth5 vif 640 bridge-group bridge br0

set interfaces ethernet eth3 bridge-group bridge br0

set interfaces ethernet eth4 bridge-group bridge br0

set interfaces bridge br0 multicast enable

echo -n 0 | sudo tee /sys/devices/virtual/net/br0/bridge/multicast_snooping

echo -n 1 | sudo tee /sys/devices/virtual/net/br0/bridge/multicast_querier

commit

save

 

Hiermee heb ik nu internet en IPTV over de edgerouter6 lopen en ik kan nog steeds 1GB/s halen al springt de CPU wel naar de 80%! Gek genoeg krijg ik ook IPTV over eth2 !

 

Ik wacht nog op T-mobile wanneer zij mij overzetten naar de nieuwe situatie voordat ik kan kijken wat ik weer moet veranderen.

Reputatie 7
Badge +6

@daveflash Dat zou je met een ATA kunnen doen. Zelf gebruik ik deze. Om aan je SIP-gegevens te komen, heb ik deze handleiding geschreven. Die wordt niet officieel door T-Mobile ondersteund, maar wel door mij 😉.

Reputatie 2

!4 mei 2022 is bij mij glasvezel aangesloten. Alvoor de monteur kwam om alles te installeren heb ik dat al gedaan. Ik heb een Netgear RBR 752 mesh router. Deze heb ik direct aangesloten op het aansluitpunt van t-mobile. Alleen heb ik eerst een vlan 300 opgezet voor internet en de igmp-proxy uitgeschakeld.

Alles werkt als een tierelier. Internet, tv. NB Ik heb geen telefoon aansluiting.

Reputatie 2

@TimothyING 

Geldt alleen bij het nieuwe TV platform. Als je wordt overgezet gaat tv ook via  Internet/VLAN300. 

Reputatie 6
Badge +3

@TimothyING Dat je Tv via VLAN 300 (Internet) gaat geldt alleen als je Glasvezel hebt. Bij DSL zou je nog wel een apart vlan voor Tv nodig hebben. Zoals in de TS staat beschreven. 

Reputatie 6
Badge +3

Bedankt voor jullie reacties. @TechRacing93 en @Hans_68!

We zijn inderdaad voornemens een glasvezel abonnement af te sluiten. Ik ga ervanuit dat als het abonnement rond 1 september geïnstalleerd zou worden, dat we dan gebruik maken van het nieuwe TV-platform. Is dat een juiste aanname?

 

Yes, alle nieuwe klanten die nu bestellen krijgen direct bij opleveringen T-Mobile Tv.

Reputatie 1

@Bastiaan81 Voor zover ik uit de post begrijp moet dit alleen nog bij DSL omdat je daar nog een aparte routering moet instellen voor IPTV. Bij glasvezel (i.c.m. het nieuwe TV-pakket) zou alles over internet/VLAN300 gaan en heb je dus geen managed switch op de WAN meer nodig om de VLAN’s te scheiden.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Bastiaan81 en @TimothyING, dat klopt helemaal! 😄 Leuk dat jullie zo geïnteresseerd zijn, we zijn blij dat T-Mobile TV zo in de smaak valt. 

Wat @TechRacing93 eerder aangaf, is inderdaad hoe het zal zijn: bij Glasvezel hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. 

Reputatie 3

Ik doe nog een poging :grin:

Kun je - op DSL - gebruik  maken van T-Mobile TV door alléén VLAN 300 in te stellen en vervolgens alléén nog maar de routing tabel in te kloppen?

M.a.w.: hoef je niet hiernaast ook nog ergens expliciet een VLAN 640 op te voeren?

@driels80is hier misschien nog steeds in geïnteresseerd. De heren op Tweakers denken dat je voor gebruik van het nieuwe platform unbedingt AVM nodig hebt.

Ik kan het jammer genoeg zelf niet testen want geen TV. Maar ik zou het top vinden als het kan.

 

 


Ik kan dit gaan proberen tegen die tijd, zelf ik heb ik geen tv maar me ma wel en die zit nog steeds op het oude platform.

Mocht het zover zijn en lukken en ze nog op DSL zitten tegen die tijd dan laat ik weten of het gelukt is.

 

even een update! @rindertb  @Lisa 

 

We zijn overgezet op het nieuwe TV Platform van T-Mobile TV

 

Dit zou gisteren eigenlijk gebeuren maar omdat wij een eigen modem hebben hangen de Fritzbox 7581/83 is dit mis gegaan , terwijl ik bovenstaande tabel al eerder in het modem had gezet.

Na vanochtend te hebben gebelt met klantenservice die wou hebben dat ik kun modem aansloot en de boel via hard reset deed en nog niks gebeurde , vonden ze het heel raar en zou worden doorgezet

nadat ik had opgehangen en de fritzbox weer aansloot en daarna besloot als nog het TV kastje een hard reset te geven , merkte ik op dat die nieuwere firmware/software aan het downloaden was en meerdere keren opnieuw opstarten en opeens weer om de klantnr en pinvroeg en daarna zag ik dus dat het Nieuwe TV Platform (TMobile TV) dus nu ook werkt met de Fritzbox 7581/7583!

Alles werkt nu zonder een aparte VLAN 640 voorheen , alles gaat nu over 300 en het TV boxje krijgt nu netje een 192.168.178.xx adres.

Reputatie 7
Badge +6

@rindertb Ik ben niet specifiek bekend met Fritzboxen, maar je hebt er wel een nodig met multi-WAN-ondersteuning. Die static routes moeten namelijk wel naar VLAN 640. Je moet het eigenlijk zo zien: VLAN 300 is de ‘standaard gateway’. Dat wil zeggen dat in principe alle verkeer via dat netwerk moet lopen. Die static route-lijst moet je zien als lijst met uitzonderingen. Alle verkeer van en naar die IP-adressen moet via VLAN 640 gaan.

PS Bedankt voor het compliment op Tweakers ;-)

Reputatie 2

Omdat de edgerouter 6p geen ingebouwde switch heeft lukt het ook niet om poorten aan te wijzen waar de tv over gaat.

Maar dat is, naar ik begrijp, ook precies wat niet meer nodig is met dat nieuwe TV platform.

Correct dit zou een vooruitgang zijn voor mijn situatie. Ff wachten totdat t-mobile mijn verbinding omzet naar de nieuwe situatie...

Reputatie 7
Badge +3

@Fibre 

Kijk eens in dit topic, waarbij ook iemand gebruik maakr van het nieuwe IPTV systeem en een USG

Reageer