T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.

 

In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.

Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.

 

 


In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):

10.12.255.0

255.255.255.0

/24

10.10.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.26.0

255.255.255.0

/24

10.10.108.0

255.255.255.0

/24

10.18.0.0

255.255.240.0

/20

10.12.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.24.0

255.255.255.192

/26

10.200.0.0

255.255.252.0

/22

 

 

Voorbeeld1

In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:

 

 

Voorbeeld2

In een Unify controller (UniFi®️ Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:

[Update 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks

 

En de additionele routes voor IPTV

 


191 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Bedankt! Zal veel mensen helpen die een eigen router gebruiken :)

Zal zeker ook een goede doorverwijzing zijn (dit topic). 😁

Reputatie 1

Zomaar een paar vragen dan…

kan iedereen dat nu al doen? Moet er niet eerst een andere aanpassing gedaan worden?

Wat is WBA en ODF? Waar val ik bv onder?

Ik weet er niet alles van, maar worden deze ranges hierdoor nou de "gewone” netwerkkant op gerout? Dus dat het TV verkeer bij het Internet verkeer uitkomt?

:thinking:

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jimmy Huijgens 

WBA is het koper en glasvezel netwerk van KPN en ODF is het eigen glasvezel netwerk van T-Mobile, ODF is ook mogelijk over de glasvezel kabels van KPN met T-Mobile apparatuur in de wijkcentrale.

Vraag 2 kan hopelijk iemand anders aan je toelichten.

Reputatie 7

Hi @Jimmy Huijgens, goede vragen! Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht van ons hebt ontvangen over de omzetting naar T-Mobile TV (bijvoorbeeld de avond voor de omzetting zelf). Dit had ik al vermeld in het algemene FAQ topic, ik heb het nu ook apart vermeld in dit topic. dank daarvoor!

Het WBA/ODF verhaal heb ik ook iets aangepast, voor Glsvezel WBA blijkt het ook niet nodig. Voor DSL moet je dus de VLAN handmatig wijzigen, voor Glasvezel hoef je eventuele handmatige settings alleen maar te verwijderen.

Wat betreft de ranges en hoe het zit met het verkeer durf ik het niet te zeggen, dat gaat mij net wat te ver maar ik weet dat de collega's van het TV team ook meekijken dus ik denk dat zij je vast van antwoord kunnen voorzien hierover​. :slight_smile: 

Reputatie 7

@Brian mooi topic :)

 

@Jimmy Huijgens van 300 heeft je internet ip en is je default gateway. standaard voor huis en tuin gebruikers. je modem heeft intern een ip van 192.168.1.1 de range loopt van 192.168.1.1 tot 192.168.1.255 dit is je interne LAN. al het andere verkeer zal de router op internet gooien vlan 300.

de core router van T-Mobile zal al het verkeer naar ip-adressen laten vallen welke bedoeld zijn voor interne netwerken zoals staat beschreven in RFC1918

 10.0.0.0        -   10.255.255.255  (10/8 prefix)  172.16.0.0      -   172.31.255.255  (172.16/12 prefix)  192.168.0.0     -   192.168.255.255 (192.168/16 prefix)

 

Omdat je wil afwijken vanaf je default zal je de router moeten vertellen dat je het verkeer over een ander netwerk wil laten gaan via VLAN 640 dus.

 

Nu het probleem wat door T-Mobile word gecreëerd.

Stel je wil vanaf je edgerouter ook een vpn maken dan kan je dus niet de volgende ranges gebruiken

10.12.255.0/24
10.10.254.0/24
10.10.26.0/24
10.10.108.0/24
10.18.0.0/20
10.12.254.0/24
10.10.24.0/26
10.200.0.0/22

Dit zou je in theorie kunnen oplossen door source based routing toe te passen op basis van het ipadres van je stb en die op vlan 640 kunnen drukken, echter zal je stb dan geen internet toegang hebben, en ik weet niet of dat nodig is. wellicht dat @Brian dat kan vertellen

Reputatie 7

Dank voor de aanvulling @Hidden.nld, dit gaat mijn technische kennis wat te boven haha. De TV Box heeft inderdaad wel een werkende internetverbinding nodig.

Reputatie 4

Dank @Brian voor dit topic en @Hidden.nld voor de aanvullingen. Dit wordt zeer op prijs gesteld.

Omdat het naar mijn idee een beetje verstopt staat in de tekst, toch maar de vraag: voor een glasvezelverbinding hoeven de static routes niet te worden ingevoerd? In dat geval alleen maar de VLAN 640 uit het netwerk verwijderen?

@wmuys

TV werkt straks gewone via internet. Als je straks wordt omgezet kun je de tv vlan verwijderen. De kastjes aansluiten op het internet .

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @wmuys, dat klopt als een bus! 😁

Wanneer je gebruik maakt van Glasvezel dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

Reputatie 7

Ik heb nog even een aanvulling toegevoegd voor de Ubiquiti/Unify opstelling, deze bleek niet helemaal volledig.

Je zou nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

Reputatie 3

Het verhaal met USG is mij toch nog niet helemaal duidelijk. Er staat dat je er een Unifi Switch voor moet zetten. Maar als je er een switch (zonder VLAN instellingen) voor zet, wat voegt dit dan toe?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bastiaan81, onderstaande schuingedrukte tekst is deels overgenomen van Tweakers. Ik zal voor je navragen wat de toevoeging hiervan is. Goede vraag! 😄

Volgens mij omdat alle poorten van de USW het LAN profile hebben behalve de poort waar de internetaansluiting op binnenkomt (VLAN 300 & 640), die naar de USG (VLAN 300) en die voor IPTV (VLAN 640).

Als je er dan nog een switch tussenzet, neemt die dan niet automatisch de configuratie van de managed switch over of begrijp ik vraag niet?

 

Reputatie 3

Hoi @Jason, wat het vooral is. Als ik jullie instructies lees, dan hoef je voor een glasvezelverbinding geen VLANS meer in te stellen bij het gebruik van een eigen router. De oplossing die er met een USG altijd was, was door er een managed switch voor te zetten was dat alle VLANS (100, 300 &640) op 1 poort/trunk binnen kwamen en dat er dan VLAN 640 direct doorgezet werd naar de poorten voor IPTV en dat VLAN 300 doorgezet werd naar de USG en vanaf daar weer doorgezet werd. Dit zou dan nu niet meer nodig zijn als ik het eerste deel van jullie post lees.

Verkeer van en naar RFC1918 adressen op je WAN poort worden niet gerouteerd en blokkeer je doorgaans in je firewall. Als gevolg moet je nu gaan viespeuken om het toch te laten werken. 
 

@Brian enig idee waarom daar geen nette oplossing voor bedacht is? Of is dit een tijdelijke oplossing en wordt het nog af gemaakt?

Reputatie 7

Hi @readefries, het officiële antwoord is dat we alleen het gebruik van ons eigen modem ondersteunen en aanraden dus alle support voor eigen hardware is “extra”. Uiteraard zijn er genoeg gebruikers die wel graag hun eigen apparatuur gebruiken vandaar dat we alvast dit topic aangemaakt hebben. De Ubiquiti is voornamelijk gebruikt als voorbeeld (en alleen virtueel getest) omdat we deze regelmatig voorbij zien komen. Mochten jullie aanvullingen hebben of een andere/betere manier weten laat het dan zeker weten, dan passen we de informatie aan en voegen we dit toe aan het topic!

Ik snap dat je het niet ondersteund, maar om standaarden heenwerken is écht not done!

Reputatie 5

De foto laat een EdgeRouter-X zien, maar ik zie alleen instructies van Unifi.
Mocht ik overgaan naar het nieuwe TV platform, wat moet dan gebeuren bij de EdgeRouters?

Op EdgeRouter kun je als volgt de routes toevoegen:

configure

set protocols static interface-route 10.12.255.0/24 next-hop-interface br0.640
set protocols static interface-route 10.10.254.0/24 next-hop-interface br0.640
set protocols static interface-route 10.10.26.0/24 next-hop-interface br0.640
set protocols static interface-route 10.10.108.0/24 next-hop-interface br0.640
set protocols static interface-route 10.18.0.0/20 next-hop-interface br0.640
set protocols static interface-route 10.12.254.0/24 next-hop-interface br0.640
set protocols static interface-route 10.10.24.0/26 next-hop-interface br0.640
set protocols static interface-route 10.200.0.0/22 next-hop-interface br0.640

commit

save

 

Waarbij br0.640 je vif is waarop je iptv zit.

 

Het kan ook via het web, ga naar Routing → Add static route waar je Route type op Interface zet, bij Destination network de CIDR notaties van de route tikt (dus 10.12.255.0/24) en bij Next hop interface de interface van je iptv vlan.

 

 

Reputatie 1

Dag allemaal,

Wij zijn aan het oriënteren voor een nieuwe provider voor onze nieuwe woning vanaf September.

Toch loop ik nog tegen enkele onduidelijkheden aan of het opnieuw mogelijk is onze eigen apparatuur (ook Ubiquiti) neer te zetten.

N.a.v. het topic van @Hidden.nld en andere info die ik vond heb ik nog een aantal vragen.

  1. In het geval gebruik wordt gemaakt van de managed switch die voor de USG wordt geplaatst, dan worden de IPTV-kastjes dus zonder router aan het internet gekoppeld. Is het geen probleem (qua beveiliging en en de T-Mobile DHCP-server) als hier geen router tussen zit?
    (Over die optie is hier trouwens een heel mooie toelichting te vinden van @Bjarn. Hij heeft alleen alles (incl. accesspoints) via diezelfde switch lopen, maar alleen de TV zou ook kunnen, dan krijg je dit).
  2. Gister sprak ik met de T-Mobile technische dienst. Zij vertelden mij dat het weglaten van de T-Mobile router niet mogelijk is omdat jullie router moet communiceren met de wijkcentrale. Anders heb je mogelijk geen signaal meer. Dit ben ik echter nog nergens anders tegengekomen. Klopt dit?
  3. In dit topic klinkt de comment van @Hans68 mij als muziek in de oren. Als ik het goed begrijp hoef je geen VLAN’s meer te scheiden en kunnen de TV-kastjes ook via Internet/VLAN300. Klopt dat? En zo ja, per wanneer geldt dat dan?

Bij voorbaat dank voor alle info en vragen.

Reputatie 2

@TimothyING 

Geldt alleen bij het nieuwe TV platform. Als je wordt overgezet gaat tv ook via  Internet/VLAN300. 

Reputatie 6
Badge +3

@TimothyING Dat je Tv via VLAN 300 (Internet) gaat geldt alleen als je Glasvezel hebt. Bij DSL zou je nog wel een apart vlan voor Tv nodig hebben. Zoals in de TS staat beschreven. 

Reputatie 1

Bedankt voor jullie reacties. @TechRacing93 en @Hans_68!

We zijn inderdaad voornemens een glasvezel abonnement af te sluiten. Ik ga ervanuit dat als het abonnement rond 1 september geïnstalleerd zou worden, dat we dan gebruik maken van het nieuwe TV-platform. Is dat een juiste aanname?

Reputatie 6
Badge +3

Bedankt voor jullie reacties. @TechRacing93 en @Hans_68!

We zijn inderdaad voornemens een glasvezel abonnement af te sluiten. Ik ga ervanuit dat als het abonnement rond 1 september geïnstalleerd zou worden, dat we dan gebruik maken van het nieuwe TV-platform. Is dat een juiste aanname?

 

Yes, alle nieuwe klanten die nu bestellen krijgen direct bij opleveringen T-Mobile Tv.

Reputatie 3

@TimothyING Dat je Tv via VLAN 300 (Internet) gaat geldt alleen als je Glasvezel hebt. Bij DSL zou je nog wel een apart vlan voor Tv nodig hebben. Zoals in de TS staat beschreven. 

Begrijp ik jou nou goed dat je dus gewoon aan de WAN kant van je router (USG in mijn geval) VLAN 300 in moet stellen en dat alles dan gewoon aan de LAN kant van je router kan komen te hangen? Dus dat er dan geen losse switch meer voor nodig is? Als ik de startpost zo lees, moet dit namelijk wel. Of is dat alleen als je DSL hebt?

Reputatie 1

@Bastiaan81 Voor zover ik uit de post begrijp moet dit alleen nog bij DSL omdat je daar nog een aparte routering moet instellen voor IPTV. Bij glasvezel (i.c.m. het nieuwe TV-pakket) zou alles over internet/VLAN300 gaan en heb je dus geen managed switch op de WAN meer nodig om de VLAN’s te scheiden.

Reageer