T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.

 

In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.

Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.

 

 


In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):

10.12.255.0

255.255.255.0

/24

10.10.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.26.0

255.255.255.0

/24

10.10.108.0

255.255.255.0

/24

10.18.0.0

255.255.240.0

/20

10.12.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.24.0

255.255.255.192

/26

10.200.0.0

255.255.252.0

/22

 

 

Voorbeeld1

In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:

 

 

Voorbeeld2

In een Unify controller (UniFi®️ Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:

[Update 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks

 

En de additionele routes voor IPTV

 


191 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Bastiaan81 en @TimothyING, dat klopt helemaal! 😄 Leuk dat jullie zo geïnteresseerd zijn, we zijn blij dat T-Mobile TV zo in de smaak valt. 

Wat @TechRacing93 eerder aangaf, is inderdaad hoe het zal zijn: bij Glasvezel hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. 

Reputatie 6
Badge +3

@Jason Waarom wordt het bij DSL ook niet over het internet gedaan? Maakt voor klanten veel makkelijker (en ook voor jullie met alle vragen hoe het werkend te krijgen :wink: ). Zeker met vrije modem keuze in aankomst :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7

@TechRacing93 zal wel iets met kosten te maken hebben die de netwerk beheerder rekent.

vrije modem keuze is er al vlan 300 internet vlan 640 tv. ondersteuning op een eigen modem hoeft niet.

gooi je tv over internet dan gaat het af van je internet snelheid.

50mbps - 3 tv’s is 20mbps. in een eigen vlan dan krijg je het er bij. 50mbps internet + 3 tv’s

Reputatie 2

Dus bij glasvezel op het nieuwe TV platform hoef ik alleen nog VLAN300 op mijn router in te stellen, en niet meer een apart VLAN voor TV? Dus: Ubiquiti USG (VLAN300) ->switch->TV box.

Reputatie 6
Badge +3

Dus bij glasvezel op het nieuwe TV platform hoef ik alleen nog VLAN300 op mijn router in te stellen, en niet meer een apart VLAN voor TV? Dus: Ubiquiti USG (VLAN300) ->switch->TV box.

 

Yes! 

Reputatie 7
Badge +1

In een ander topic lees ik dat als men nog een oude Draytek heeft je alleen nog poort 1 of 2 kunt gebruiken voor tv de huidige poorten 3 en 4 die nu nog voor tv worden gebruikt zijn dan in feite na overzetting waardeloos.

Als ik het goed heb gelezen is de enige mogelijkheid om meer poorten te kunnen gebruiken op een Draytek er een switch op aan te sluiten.

Dus bij glasvezel op het nieuwe TV platform hoef ik alleen nog VLAN300 op mijn router in te stellen, en niet meer een apart VLAN voor TV? Dus: Ubiquiti USG (VLAN300) ->switch->TV box.

 

Yes! 

 

In principe zou dat dan dus inhouden;

→ Media Converter → USG → Switch

Waardoor de oude situatie volledig komt te vervallen, oude situatie is/was tenslotten;

→ Media Converter → Switch → USG → Switch

 

Als dit zo is, maakt dit het configureren voor velen die gebruik maken van glasvezel hoogstwaarschijnlijk stukken eenvoudiger.

Reputatie 6
Badge +3

@ProviderLijst Kijkend naar de gegeven info door @Brian in de start post zou MC → USG (vlan300) → Switch. Moeten gaan werken. 

Hoop dat ze ook ook nog voor xDSL gaan doen op deze manier. Zou het voor mij ook makkelijker maken :grin:

@ProviderLijst Kijkend naar de gegeven info door @Brian in de start post zou MC → USG (vlan300) → Switch. Moeten gaan werken. 

Hoop dat ze ook ook nog voor xDSL gaan doen op deze manier. Zou het voor mij ook makkelijker maken :grin:

Ze zouden in principe voor glasvezel beter het hele VLAN gebeuren kunnen laten vallen aangezien het in principe nergens voor nodig zou zijn. Voor DSL snap ik het niet helemaal waarom men VLAN 640 blijft aanhouden. Hoewel… het (IPTV) “kan” de snelheid beïnvloeden, maar bij maximum haalbare snelheden van onder de 70Mbit/s is die hele VLAN-640 overbodig aangezien de snelheid dan toch sowieso verdeeld wordt over IPTV en internet.

Wel moet ik toegeven dat het best onoverzichtelijk is in deze topic, beter was het misschien geweest om voor DSL en glasvezel afzonderlijke topics te hebben.

 

Reputatie 1

Ik ben kort geleden overgestapt op een eigen router (pfSense). Nu zit ik hier nog met een oude configuratie IPTV op glasvezel (wel routed, zoals het zyxel modem), nog niet gemigreerd naar t-mobile tv. Kan iemand voor mij de instellingen daarvoor nog eens op een rijtje zetten, want het lukt mij nog niet helemaal?

Dingen zoals welke statische routes er moeten zijn tussen LAN en VLAN 640, netwerken die bij de IGMP proxy upstream moeten worden ingesteld etc? Andere speciale settings?

Reputatie 6
Badge +3

@babipanghang Zoals in het start post staat heb je voor Glasvezel geen speciale instellingen nodig. 

Alleen internet en dan gaat T-Mobile Tv werken. 

Let wel op dat je pas je huidige instellingen voor TV weghaald als je bent overgezet.

Reputatie 1

@TechRacing93 Ik denk dat je mijn post niet goed gelezen hebt. Ik ben nog niet gemigreerd naar het nieuwe systeem, en wil dus weten wat de correcte instellingen voor de oude situatie zijn.

Reputatie 7

@ProviderLijst Kijkend naar de gegeven info door @Brian in de start post zou MC → USG (vlan300) → Switch. Moeten gaan werken. 

Hoop dat ze ook ook nog voor xDSL gaan doen op deze manier. Zou het voor mij ook makkelijker maken :grin:

Ze zouden in principe voor glasvezel beter het hele VLAN gebeuren kunnen laten vallen aangezien het in principe nergens voor nodig zou zijn. Voor DSL snap ik het niet helemaal waarom men VLAN 640 blijft aanhouden. Hoewel… het (IPTV) “kan” de snelheid beïnvloeden, maar bij maximum haalbare snelheden van onder de 70Mbit/s is die hele VLAN-640 overbodig aangezien de snelheid dan toch sowieso verdeeld wordt over IPTV en internet.

Wel moet ik toegeven dat het best onoverzichtelijk is in deze topic, beter was het misschien geweest om voor DSL en glasvezel afzonderlijke topics te hebben.

 

als ik het goed begrepen heb zijn het de kosten.

vlan300 is betalen per mb en vlan640 is flatrate

en vlan640 heeft voorrang op vlan 300

vlan640 heeft alleen toegang tot het tv platvorm.

elke isp heeft zijn eigen vlan’s neemt niet weg dat ze internet vlan300 gewoon untagged op de glasvezel hadden kunnen zetten. had je in ieder geval veel makkelijker je eigen router kunnen gebruiken...

Reputatie 1

Voor wie nog niet is overgezet naar T-mobile TV maar wel met eigen router routed IPTV werkend wil krijgen, dit zijn de instellingen waarmee ik het werkend heb gekregen op pfSense.

  1. Maak statische routes aan van je LAN naar WAN VLAN 640 voor de IP ranges zoals in de OP voor DSL aangegeven, namelijk

    10.12.255.0

    255.255.255.0

    /24

    10.10.254.0

    255.255.255.0

    /24

    10.10.26.0

    255.255.255.0

    /24

    10.10.108.0

    255.255.255.0

    /24

    10.18.0.0

    255.255.240.0

    /20

    10.12.254.0

    255.255.255.0

    /24

    10.10.24.0

    255.255.255.192

    /26

    10.200.0.0

    255.255.252.0

    /22

  2. Stel een IGMP proxy in. Upstream range kan op 0.0.0.0/0 (alles), downstream is hetzelfde IP range/netmask als je LAN.
  3. Vergeet niet indien nodig (zoals bij pfSense) in je firewall speciale packet opties toe te staan in je LAN.
Reputatie 3

Heeft iemand ook een voorbeeld hoe ik dit kan instellen in een Fritzbox 7581/7583?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @driels80, tof dat je jouw eigen Fritzbox wilt gebruiken als modem! Ik zou graag de juiste instellingen aan je geven, maar ben hier niet goed genoeg in Thuis. Ik weet zeker dat een andere expert in dit topic je kan helpen, succes en hopelijk lukt het snel! 😊

Reputatie 6
Badge +3

Heeft iemand ook een voorbeeld hoe ik dit kan instellen in een Fritzbox 7581/7583?

 

Zover ik weet heeft FritzBox standaard “profielen” je kan kiezen per provider.

Maar helaas werken die nog niet met T-Mobile Tv. zelf kan je geen vlan interfaces en routes aanmaken. Je zou het bij Fritz kunnen navragen. Of ze het profiel kunnen aanpassen voor je. 

Heb een eigen router Fritzbox 7590 aangesloten.

Rechtstreeks op de binnen komende glasvezel aansluiting. Dus media convertor heb je niet meer nodig.

In de box de config van t.mobile aanklikken . Op poort 3 of de 4 de tv box.  En alles werkt .

Wi-Fi is nu ook veel beter 

Kan iemand mij vertellen hoe ik Internet + TV werkend krijg Met een eigen router met OPENWRT?

Als ik het tweede voorbeeld in het openingsbericht mag geloven dan wordt ook bij glasvezelaanslutingen aan de WAN zijde van de router gewoon nog gebruik gemaakt van vlan 640 voor IPTV. Eigenlijk zou ik dat ook heel logisch vinden, ook andere providers (zoals KPN) blijven IPTV via een apart vlan distribueren.

Ik zet persoonlijk dan ook zeer grote vraagtekens bij de opmerking van @Brian dat bij glasvezelaansluitingen vlan 640 niet meer gebruik wordt voor IPTV.

Ook de opmerking dat er een switch voor de USG geplaatst zou moeten worden slaat nergens op als er toch al geen onderscheid meer is tussen Internet en IPTV. Een switch voor de router is alleen benodigd als de router zelf geen vlans ondersteunt of als je vlans zou willen splitsen en daar zou dan dus geen sprake meer van kunnen zijn. Overigens is een switch voor een USG of een EdgeRouter sowieso niet nodig immers daar kan je de benodigde vlans gewoon op de WAN poort configureren.

Heb een eigen router Fritzbox 7590 aangesloten.

Rechtstreeks op de binnen komende glasvezel aansluiting. Dus media convertor heb je niet meer nodig.

In de box de config van t.mobile aanklikken . Op poort 3 of de 4 de tv box.  En alles werkt .

Wi-Fi is nu ook veel beter 


Hoe heb je die 7590 rechtstreeks op de glasvezel aangesloten, is mij namelijk niet gelukt heb er een 5490 voor gebruikt die wel een glasvezel aansluiting heeft.

Heeft iemand ook een voorbeeld hoe ik dit kan instellen in een Fritzbox 7581/7583?

 

Zover ik weet heeft FritzBox standaard “profielen” je kan kiezen per provider.

Maar helaas werken die nog niet met T-Mobile Tv. zelf kan je geen vlan interfaces en routes aanmaken. Je zou het bij Fritz kunnen navragen. Of ze het profiel kunnen aanpassen voor je. 


Fritzbox heeft vanaf FritzOs 7.12 het T-Mobile thuis profiel, de 7581 kan ik je alleen niet aanraden die is ten eerste veel te duur en sinds een paar maandjes end of life, neem dan de 7590, prima ding met Fritz OS 7.20 beschikbaar.

De 7581 is wel prima als Mesh AP te gebruiken, zo heb ik hem zelf ook in gebruik.

Reputatie 2

@TechRacing93 zal wel iets met kosten te maken hebben die de netwerk beheerder rekent.

vrije modem keuze is er al vlan 300 internet vlan 640 tv. ondersteuning op een eigen modem hoeft niet.

gooi je tv over internet dan gaat het af van je internet snelheid.

50mbps - 3 tv’s is 20mbps. in een eigen vlan dan krijg je het er bij. 50mbps internet + 3 tv’s

Nou met mijn 750 lijntje die 900 plus haalt gooit mijn pc toch de lijn zo ver dicht dat mijn tv-boxen gaan haperen. Dit betekend toch voor dat er niet veel gaat veranderen met de nieuwe situatie tov oude situatie.

Overigens is een switch voor een USG of een EdgeRouter sowieso niet nodig immers daar kan je de benodigde vlans gewoon op de WAN poort configureren.

Ik kan dan wel  2 vlans aan de wan zijde configureren op mijn edgerouter 6p (geen dedicated switch) maar dan gaat het niet werken dus ik moet nog steeds een switch plaatsen voor mijn router.

 

@ T-mobile, ik zie in dit verhaal wel een mooie vooruitgang waarbij iptv/internet gemakkelijker wordt te configureren dus ik ben hier wel blij mee ! 

Vraag is is er enige tijdslijn beschikbaar hoe lang het duurt voordat alle klanten zijn overgezet naar de nieuwe situatie ?

 

Overigens is een switch voor een USG of een EdgeRouter sowieso niet nodig immers daar kan je de benodigde vlans gewoon op de WAN poort configureren.

Ik kan dan wel  2 vlans aan de wan zijde configureren op mijn edgerouter 6p (geen dedicated switch) maar dan gaat het niet werken dus ik moet nog steeds een switch plaatsen voor mijn router.

Waarom moet je er dan nog steeds een switch voor plaatsen?

Ik heb, bij KPN weliswaar, ook mijn EdgeRouter Lite 3 met 2 vlans rechtstreeks op de NTU aangesloten. Ik zou niet weten waarom je daar nog een switch tussen zou moeten plaatsen.

 

Nou met mijn 750 lijntje die 900 plus haalt gooit mijn pc toch de lijn zo ver dicht dat mijn tv-boxen gaan haperen. Dit betekend toch voor dat er niet veel gaat veranderen met de nieuwe situatie tov oude situatie.

Dat zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn. Als T-Mobile netjes QoS heeft ingeregeld en vlan 640 van een hogere prioriteit voorziet dan vlan 300 dan zou je TV nooit mogen gaan haperen door zware belasting op Internet. Als ik bij KPN mijn glasvezelaansluiting volledig dichttrek met een download vanaf een Azure cloud server dan blijft TV probleemloos functioneren.

Reputatie 2

 

Overigens is een switch voor een USG of een EdgeRouter sowieso niet nodig immers daar kan je de benodigde vlans gewoon op de WAN poort configureren.

Ik kan dan wel  2 vlans aan de wan zijde configureren op mijn edgerouter 6p (geen dedicated switch) maar dan gaat het niet werken dus ik moet nog steeds een switch plaatsen voor mijn router.

Waarom moet je er dan nog steeds een switch voor plaatsen?

Ik heb, bij KPN weliswaar, ook mijn EdgeRouter Lite 3 met 2 vlans rechtstreeks op de NTU aangesloten. Ik zou niet weten waarom je daar nog een switch tussen zou moeten plaatsen.

 

Nou met mijn 750 lijntje die 900 plus haalt gooit mijn pc toch de lijn zo ver dicht dat mijn tv-boxen gaan haperen. Dit betekend toch voor dat er niet veel gaat veranderen met de nieuwe situatie tov oude situatie.

Dat zou eigenlijk onmogelijk moeten zijn. Als T-Mobile netjes QoS heeft ingeregeld en vlan 640 van een hogere prioriteit voorziet dan vlan 300 dan zou je TV nooit mogen gaan haperen door zware belasting op Internet. Als ik bij KPN mijn glasvezelaansluiting volledig dichttrek met een download vanaf een Azure cloud server dan blijft TV probleemloos functioneren.

 

Omdat de edgerouter 6p geen ingebouwde switch heeft lukt het ook niet om poorten aan te wijzen waar de tv over gaat.

 

Qos of niet de lijn kan max 1gb aan en ik heb via uplay al eens dit max gehaald en hoe QOs ook werkt bij T-mobile ik heb al meerdere malen stortende tv gehad tijdens het dowloaden. Dit stopte ook onmiddelijk wanneer ik klaar was met dowloaden. Dus zeg het maar....

Reageer