T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.

 

In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.

Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.

 

 


In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):

10.12.255.0

255.255.255.0

/24

10.10.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.26.0

255.255.255.0

/24

10.10.108.0

255.255.255.0

/24

10.18.0.0

255.255.240.0

/20

10.12.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.24.0

255.255.255.192

/26

10.200.0.0

255.255.252.0

/22

 

 

Voorbeeld1

In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:

 

 

Voorbeeld2

In een Unify controller (UniFi®️ Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:

[Update 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks

 

En de additionele routes voor IPTV

 


191 reacties

Omdat de edgerouter 6p geen ingebouwde switch heeft lukt het ook niet om poorten aan te wijzen waar de tv over gaat.

Maar dat is, naar ik begrijp, ook precies wat niet meer nodig is met dat nieuwe TV platform.

Reputatie 2

Omdat de edgerouter 6p geen ingebouwde switch heeft lukt het ook niet om poorten aan te wijzen waar de tv over gaat.

Maar dat is, naar ik begrijp, ook precies wat niet meer nodig is met dat nieuwe TV platform.

Correct dit zou een vooruitgang zijn voor mijn situatie. Ff wachten totdat t-mobile mijn verbinding omzet naar de nieuwe situatie...

Omdat de edgerouter 6p geen ingebouwde switch heeft lukt het ook niet om poorten aan te wijzen waar de tv over gaat.

Maar dat is, naar ik begrijp, ook precies wat niet meer nodig is met dat nieuwe TV platform.

Correct dit zou een vooruitgang zijn voor mijn situatie. Ff wachten totdat t-mobile mijn verbinding omzet naar de nieuwe situatie...

Je zou dat nu volgebs mij ook kunnen doen door vlan 640 te bridgen naar de ethernet poort(en) waar je een TV ontvanger op aan wilt sluiten.

Reputatie 7
Badge +3

@Arthion

Zoals je zelf al aangeeft en bekend is, heeft de ER 6P geen eigen dedicated switch chipset. Al het switching werk is software based en zal de processor belasten bij veel routing, hierdoor kan andere routing minder ‘voorrang’ krijgen.

Heb hier zelf de ER 3 lite, die heeft dus ook geen dedicated switch. Als ik daar bijv. een max speedtest op draai, schiet de CPU met 800Mb naar een piek van 70%. Hij is dus vreselijk druk om de grote hoeveelheid pakketjes softwarematig te routen.

Denk dus dat daar de kneep zit, software switching of hardware switchiing.

Kijk eens in je ER wat je CPU doet als je een forse download doet.

 

Heb hier zelf de ER 3 lite, die heeft dus ook geen dedicated switch. Als ik daar bijv. een max speedtest op draai, schiet de CPU met 800Mb naar een piek van 70%. Hij is dus vreselijk druk om de grote hoeveelheid pakketjes softwarematig te routen.

Ik neem aan dat jij hardware offloading dan wel aan hebt staan.

Onderstaand de instellingen op mijn ERL-3 van hardware offloading via mijn KPN aansluiting.

 

Reputatie 7
Badge +3

 @wj.b 

I.d.d. heb ik ook HW-Offloading enables, doe je dat niet … dan komt je speed niet hoger dan 200Mb geloof ik. 

 

 

Reputatie 2

@Arthion

Zoals je zelf al aangeeft en bekend is, heeft de ER 6P geen eigen dedicated switch chipset. Al het switching werk is software based en zal de processor belasten bij veel routing, hierdoor kan andere routing minder ‘voorrang’ krijgen.

Heb hier zelf de ER 3 lite, die heeft dus ook geen dedicated switch. Als ik daar bijv. een max speedtest op draai, schiet de CPU met 800Mb naar een piek van 70%. Hij is dus vreselijk druk om de grote hoeveelheid pakketjes softwarematig te routen.

Denk dus dat daar de kneep zit, software switching of hardware switchiing.

Kijk eens in je ER wat je CPU doet als je een forse download doet.

 

Om de ER-6P te laten switchen moet ik de router wel in bridging modus zetten zodat het 1 grote Lan netwerk is en zo kan ik IPTV wel over de router laten lopen door 2 poorten de bridged als het goed is.

 

Maar dan lever ik wel veel vermogen in en dacht ik zo ongeveer 40% minimaal van de capaciteit  en ik heb “officieel een 750 Mb/s lijntje maar haal de 1Gb en wil natuurlijk hier niks op inleveren  alleen zodat de router dan iptv kan leveren. Achteraf had ik beter de de 12P kunnen halen maar ik ben niet ontevreden met de ER-6P.

Ik heb het probleem opgelost door de unifi 16 poe voor de router te plaatsen en deze de scheiding te laten doen.

Nu zonder bridging  loopt de CPU naar max 15% wanneer de 110 MB/s gehaald wordt op Uplay.

Maar goed aangezien T-mobile de situatie toch gaat veranderen hoef ik me router ook niet te bridgen. 

 

Achteraf had ik beter de de 12P kunnen hallen maar ik ben niet ontevreden met de ER-6P.

Een zeer vervelend aspect van de EdgeRouters met switch functionaliteit is dat deze geen IGMP snooping ondersteunen en dat daarmee IGMP multicasts op alle poorten van de switch doorhestuurd worden.

Nee, je kunt mijns inziens beter één poort voor het LAN gebruiken en daar een switch mop aansluiten.

Reputatie 2

Achteraf had ik beter de de 12P kunnen hallen maar ik ben niet ontevreden met de ER-6P.

Een zeer vervelend aspect van de EdgeRouters met switch functionaliteit is dat deze geen IGMP snooping ondersteunen en dat daarmee IGMP multicasts op alle poorten van de switch doorhestuurd worden.

Nee, je kunt mijns inziens beter één poort voor het LAN gebruiken en daar een switch mop aansluiten.

Verhaal klopt dan wel maar is niet van toepassing zowel bij de oude situatie als nieuwe situatie van T-Mobile. Grote voordeel van bridged IPTV is dan wel dat je geen last hebt van floating multicast over alle poorten en dus oo geen IGMP snooping nodig hebt.

Verhaal klopt dan wel maar is niet van toepassing zowel bij de oude situatie als nieuwe situatie van T-Mobile. Grote voordeel van bridged IPTV is dan wel dat je geen last hebt van floating multicast over alle poorten en dus oo geen IGMP snooping nodig hebt.

Maar als, zoals in het openingsbericht beweerd wordt, Internet en IPTV over hetzelfde vlan gaan lopen, dan zal je daar dus wel last van gaan krijgen, het blijven immers IGMP multicasts.

Reputatie 2

Verhaal klopt dan wel maar is niet van toepassing zowel bij de oude situatie als nieuwe situatie van T-Mobile. Grote voordeel van bridged IPTV is dan wel dat je geen last hebt van floating multicast over alle poorten en dus oo geen IGMP snooping nodig hebt.

Maar als, zoals in het openingsbericht beweerd wordt, Internet en IPTV over hetzelfde vlan gaan lopen, dan zal je daar dus wel last van gaan krijgen, het blijven immers IGMP multicasts.

  In openingspost staat toch:

Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

 

Dus geen vlan meer nodig en ik lees niks over de noodzaak van igmp snooping of proxy.

Maar misschien mis ik een deel want ik lees dat iptv als gewoon internet verkeer wordt verstuurd dus geen multicast bij glasvezel.

Maar misschien mis ik een deel want ik lees dat iptv als gewoon internet verkeer wordt verstuurd dus geen multicast bij glasvezel.

Dat zou niet best zijn want dan wordt het dataverbruik op het centrale netwerk vele vele malen groter. Stel dat in jouw woonplaats 1000 abonnees wonen die allemaal naar dezelfde HD zender (12,5Mbps) zitten te kijken. Met IGMP multicasting hoeft die TV stream maar één keer naar jouw woonplaats gestuurd te worden en zonder IGMP multicasting zouden dat dus 1000 unicasts worden die dan een bandbreedte van 12,5Gbps nodig hebben.

Bij KPN riepen ze in eerste instantie ook niets over IGMP snooping maar daar zijn ze ondertussen wel van teruggekomen.

Reputatie 3

Is het al iemand gelukt om een setup bestaande uit een Edgerouter (4 of 6P) icm een UniFi switch werkend te krijgen volgens de nieuwe instellingen? 

Reputatie 7

Hi @Comp User

 

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ik heb enkele andere klanten gezien met zo'n router. Misschien dat @BramDEP (zie dit topic met tips) of @rbode1904 (zie dit topic) hun ervaringen kunnen delen met het nieuwe T-Mobile TV en hun Ubiquity Edgerouter?

Reputatie 3

@Sander Ik heb de huidige configuratie via de methode die ik op tweakers.net al een aantal jaar in gebruik, ik ben met een (voor)onderzoek bezig om het eea om te zetten naar de nieuwe proportie, aangezien ik er vanuit ga dat ik die aanpassingen op de duur toch zal moeten doorvoeren.

Ik heb de vraag in het eerste topic waar je naar verwees gesteld aan @Arthion , aangezien hij een dergelijke setup gebruikt, zoals ik nu al deels gebruik en verder door ga voeren.

Reputatie 2

Ik gebruik inderdaad een edgerouter 6p i.c.m. unfi switch 16 poe 150watt.

Ik zit officieel nog op de oude situatie aangesloten waarbij ik nog vlan 640 en vlan 300 nodig heb.

Dit houd in ik liet de wan aankomen op de SFP module in de unfi switch en liet deze opslitsen waarbij port 15-16 voor IPTV was en over port 1 liet ik vlan 1 naar de wanzijde van de edgerouter lopen.

Tevens via eth0 trok ik een kabel naar de switch om de switch een interne IP te geven.

 

Nou toevallig heb ik gisteren de edgerouter 6P gereset en deze op Bridging gezet en dus de glasvezel direct op edgerouter aangesloten. Hierbij de volgende ingevoerd in de CLI;

configure 

set interfaces ethernet eth5 vif 640 bridge-group bridge br0

set interfaces ethernet eth3 bridge-group bridge br0

set interfaces ethernet eth4 bridge-group bridge br0

set interfaces bridge br0 multicast enable

echo -n 0 | sudo tee /sys/devices/virtual/net/br0/bridge/multicast_snooping

echo -n 1 | sudo tee /sys/devices/virtual/net/br0/bridge/multicast_querier

commit

save

 

Hiermee heb ik nu internet en IPTV over de edgerouter6 lopen en ik kan nog steeds 1GB/s halen al springt de CPU wel naar de 80%! Gek genoeg krijg ik ook IPTV over eth2 !

 

Ik wacht nog op T-mobile wanneer zij mij overzetten naar de nieuwe situatie voordat ik kan kijken wat ik weer moet veranderen.

Reputatie 2

Hallo,

 

Heeft iemand het nu werkend met eigen router zonder modem T-Mobile. Ik krijg het niet voor elkaar met USG zonder vlans op nieuwe tv platform met glasvezel , dan blijft hij laden verbinden met server en dan krijg ik zwart beeld. Als ik wel met vlans  doe dan loopt hij wel door krijg ik oude tv menu te zien zonder beeld.

Reputatie 7
Badge +3

@Fibre 

Kijk eens in dit topic, waarbij ook iemand gebruik maakr van het nieuwe IPTV systeem en een USG

Reputatie 2

@Pieter_B 

 

Bedankt voor je tip gedaan maar wil niet verder komen, blijft ook bij mij oude firmware laden. Ook geprobeerd met modem.vsn T-Mobile maar daar is helemaal iets raars mee die krijgt geen internet. Dus weer omgezet naar eigen router en meteen internet hun modem naar fabrieksinstelling maat helaas rood wereldbol klantenservice kon ook nu niets. Wacht morgen even af zal wel opgelost worden ga ik van uit.

Ik heb glasvezel en daar mijn asus rt 3200ac op aangesloten, Internet en tv via de animo dat werkt.

Alleen krijg ik niet het menu te zien wat ik normaal zie als de animo op de zyxel is aangesloten.

Opname in de cloud, ingepland opnames.

Ik heb vlan300 en vlan640 ingesteld.

Moet ik nog meer instellen om de opnames in de cloud te zien

extra vraag ik probeer wat jullie vertellen op mijn T-Mobile Home Gateway HG659.

Maar ik kan in het verhaal hierboven niet alle gegevens vinden en waar ik dit moet invullen.

als ik een nieuw statische route wil maken vraagt hij het een en ander waaronder de interface.

ik heb geen id welke interface ik moet hebben bijvoorbeeld.

kan iemand mij hier mee verder helpen?

Reputatie 7

Hi @T-Wouter, specifiek voor TV heb je VLAN 640 nodig, in de interface Other_B_VID_640/Other_B_VID_640_eth. Probeer je specifiek TV in te stellen of gaat het om de algemene instellingen met een eigen modem? In dat laatste geval vind je hier een topic met doorverwijzingen naar verschillende how-to’s.

Reputatie 7
Badge +3

@T-Wouter

De VID_xxx zonder toevoeging, is als je (V)DSL (ISRA aansluiting telefoon) gebruikt.

De VID_xxx_ETH toevoeging, is als je aansluiting via de WAN poort komt. Dat is veelal als je glasvezel hebt en dan een mediaconverter gebruikt met een UTP uitgang.

 

@Brian 

Het gaat om een access point achter te huawei modem bij de tv met maar 1 internet kabel.

Nu werkt het met een switch achter de huawei zie mijn vraag voor eventuele detail.

Ik had problemen met opstarten van de tv in mijn configuratie en ben doorverwezen naar deze topic.

bedankt voor je antwoord

 

@Pieter_B 

ik heb DSL dus dan word het Other_B_VID_640 ik ga dit morgen meteen proberen. 

bedankt.

Kan iemand mij vertellen hoe ik Internet + TV werkend krijg Met een eigen router met OPENWRT?

 

dsl-aansluiting: ik heb een openwrt router achter de zyxel van t-mobile hangen.

hierop vlan 640 aangemaakt, vervolgens routes ingesteld:

 

werkt niet 100% even goed als rechtstreeks tv-box op zyxel aansluiten. na zappen blijft beeld hangen, even pauze en eraf activeert het beeld weer. 

kijk bijna geen tv, dus niet echt een probleem. tv terugkijken werkt goed. 

maakt niet uit op welke zyxel-poort de openwrt-router hangt.

Reageer