T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 6076 reacties

Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.

 

In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.

Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.

 

 


In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):

10.12.255.0

255.255.255.0

/24

10.10.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.26.0

255.255.255.0

/24

10.10.108.0

255.255.255.0

/24

10.18.0.0

255.255.240.0

/20

10.12.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.24.0

255.255.255.192

/26

10.200.0.0

255.255.252.0

/22

 

 

Voorbeeld1

In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:

 

 

Voorbeeld2

In een Unify controller (UniFi®️ Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:

[Update 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks

 

En de additionele routes voor IPTV

 


191 reacties

Reputatie 1

Hi all, sorry for writing in english here… I am wondering if anyone successfully got an EdgeRouter X to work with DSL and the Zyxel T50 instead of fiber? I have been trying to follow the advice in this forum and several others but can’t seem to get it to work.

My current set up is like this:  T-mobile Zyxel T50 (100mbps DSL + TV) downstairs -----> upstairs TP-Link TL-SG108E Switch -----> Zyxel AP, TV Box, Tado, Hue, etc.  

I would like to place and EdgeRouter X somewhere to separate the IoT devices from my internet and make it more secure. I was able to get internet to work (except for the Zyxel wireless AP) by placing the EdgeRouter either before or after the switch. But the problem is that TV does not seem to work. I have tried creating different VLANs (300,640) and/or the static routes as shown above but never get TV to work. There is a very good chance that I have no idea what am doing though 🙂 Up until now I have always only used the standard ISP provided routers. Other forums and reddit, etc. tell me that I need to place the Zyxel in bridge mode, although that does not seem possible with t-mobile.

I tried these guides but they don’t seem to work (not sure if I am following it wrong or because they have fiber) 

https://www.robinvanbruggen.nl/2018/07/t-mobile-thuis-fiber-with-edgerouter-x-sfp/?unapproved=1151&moderation-hash=8960f54980ab14bb316ba296ed98e074#comment-1151

https://medium.com/@bjarn/how-to-set-up-a-home-network-with-ubiquiti-devices-and-t-mobile-thuis-2d286887009b

 

I would really appreciate if someone with DSL and an EdgeRouter could help me get set up and provide more basic instructions for a beginner like me who is just starting getting into network stuff. Please also reply in Dutch if you want instead of english, I am okay at reading Dutch and can use translate for the rest. Thank you in advance! 

He bah! Ik kom min of meer bij toeval in dit topic. Ik heb sinds ongeveer een maand een eigen router op de glasvezel aansluiting (TP-Link Archer C2300). Sinds ik deze gebruik heb ik *eindelijk* geen problemen meer met verbroken tv verbinding, blokjes in het beeld, wegvallende wifi verbindigen, enz enz.

Ik gebruik de Archer om het signaal van Tv en internet van elkaar te scheiden zodat het LAN verkeer op mijn netwerk de TV ontvangst niet kan beinvloeden.

Nu klees ik dit topic en lijkt het alsof dit straks niet meer mogelijk is? Gaat het VLAN voor het TV signaal verdwijnen en raak ik dan de mogelijkheid kwijt om TV en LAN van elkaar te scheiden? Help!

Reputatie 4

Wanneer je wordt overgezet naar het nieuwe platform gaat al het verkeer over Vlan 300, er is geen onderscheid meer tussen tv, internet of telefoon. Ik gebruik ook een eigen modem/router (Unifi/USG). Inheb voor de tv kastjes een apart vlan netwerk gemaakt (met daarin nog een paar apparaten) en dat funtionneert prima, de tv kastjes komen niet op m’n ‘normale’ netwerk.

Ik heb wel moeite met het VOIP toestel van m’n werk die ik nu thuis gebruik (hosted VOIP), maar dat is een geheel ander hoofdstuk.

Reputatie 3

Wanneer je wordt overgezet naar het nieuwe platform gaat al het verkeer over Vlan 300, er is geen onderscheid meer tussen tv, internet of telefoon. Ik gebruik ook een eigen modem/router (Unifi/USG). Inheb voor de tv kastjes een apart vlan netwerk gemaakt (met daarin nog een paar apparaten) en dat funtionneert prima, de tv kastjes komen niet op m’n ‘normale’ netwerk.

Ik heb wel moeite met het VOIP toestel van m’n werk die ik nu thuis gebruik (hosted VOIP), maar dat is een geheel ander hoofdstuk.

Dat is positief. Dat betekent dus dat ik op mijn glasvezelaansluiting (die over een paar weken wordt geactiveerd) alleen maar vlan 300 hoef te gebruiken, en ze zelf intern de koppeling met het IPTV netwerk regelen? Wat voor setup is standaard tegenwoordig bij nieuwe aansluitingen? Media converter met een Huawei modem? Of een modem met ingebouwde SFP?

Reputatie 4

Alles gaat inderdaad over Vlan300. In mijn geval gebruik ik de Zyxel modem niet, setup hier is mediaconverter → UniFi USG → 2  Unifi switches (+ 3 accespoints)→ tv kastjes. 
En dat werkt prima, updates komen netjes binnen op de tv kastjes etc. 

Reputatie 4

Kan het ook over het default VLAN of moet je VLAN 300 aanmaken voor zowel internet als TV? Moet binnenkort een dream machine pro aansluiten, is dan de media converter nog nodig of gelijk glas via sfp in de dream machine pro? 

Reputatie 4

Ik heb in de netwerkinstellingen van het WAN netwerk ‘ gebruik Vlan300’ ingevuld. That’s it. Niet apart aangemaakt voor tv en/of internet.

Of het zonder media converter kan weet ik niet, zover gaat mijn kennis hierover niet.

Reputatie 7
Badge +3

@pwenas 

Een soorgelijke opzet met een UDM Pro is binnen tweakers al eens besproken, te vinden onder dit topic, daar is het iemand gelukt om het werkend te krijgen.

Reputatie 4

Hey @Dennis25 en @Pieter_B dank voor de tips, ik ga ermee aan de slag

Reputatie 2

Kan het ook over het default VLAN of moet je VLAN 300 aanmaken voor zowel internet als TV? Moet binnenkort een dream machine pro aansluiten, is dan de media converter nog nodig of gelijk glas via sfp in de dream machine pro? 


Als je op de SFP poort van de DMP vlan300 instelt, komt het allemaal goed.

De mediaconverter is puur om van glas naar ethernet te komen.

Zit al poosje te zoeken en kwam tot de conclusie dat (iig op nieuwe connecties) TV en VoIP geen gebruik meer maken van vlans. Puur je WAN interface op vlan300 zetten en klaar ben je.

Voor VoIP is het nog even zoeken naar een manier om die inloggegevens uitgelezen te krijgen zodat ik het gewoon via een SIP client op de mobiel van mijn vrouw kan zetten. Dan kan dat lelijke dect telefoontje ook weg en hebben we nog wel een huisnummer.

Reputatie 7
Badge +3

@Pabert 

Voor VoIP is het nog even zoeken naar een manier om die inloggegevens uitgelezen te krijgen zodat ik het gewoon via een SIP client op de mobiel van mijn vrouw kan zetten.

 

Denk dat de voornaamste reden zou kunnen zijn om bij TMT VoIP af te blijven nemen is, dat je dan ook vanuit TMT ondersteuning kan krijgen. Dat is heel nobel als ik dat zo mag zeggen.

Denk dat je eens vooral eens naar de kosten moet kijken om bij TMT je VoIP te houden, omdat er zat andere aanbieders zijn die op jaarbasis nogal eens wat goedkoper zouden kunnen uitpakken.

Velen van ons hebben ons ‘vaste lijn huisnummer’ ondergebracht bij een derde partij, puur om nummerbehoud en bereikbaarheid.

Zelf bel ik niet zoveel en heb ik ook voor uitbellen een goedkope prepay VoIP provider.

Heb dus 2 afzonderlijke VoIP providers hier in een ATA zitten, waarvan 1 voor inbellen en een andere voor uitbellen.

Ga geen providers noemen, omdat men de gedachte kan krijgen dat ik er iets mee heb. Maar als je een beetje door VoIP topic heen gaat neuzen, kom je vanzelf tegen welke providers in het algemeen gebruikt worden.

Om een idee te krijgen wat het mij op jaarbasis ongeveer kost, €8,95 voor het nummer p/j + €24 voor het bellen .. zo per jaar ben ik denk ik soms max rond de €35 kwijt .. maar waarschijnlijk nog veel minder .. zo weinig bel ik. Het gaat meer om het nummerbehoud.

Reputatie 4

Kan het ook over het default VLAN of moet je VLAN 300 aanmaken voor zowel internet als TV? Moet binnenkort een dream machine pro aansluiten, is dan de media converter nog nodig of gelijk glas via sfp in de dream machine pro? 


Als je op de SFP poort van de DMP vlan300 instelt, komt het allemaal goed.

De mediaconverter is puur om van glas naar ethernet te komen.

Zit al poosje te zoeken en kwam tot de conclusie dat (iig op nieuwe connecties) TV en VoIP geen gebruik meer maken van vlans. Puur je WAN interface op vlan300 zetten en klaar ben je.

Voor VoIP is het nog even zoeken naar een manier om die inloggegevens uitgelezen te krijgen zodat ik het gewoon via een SIP client op de mobiel van mijn vrouw kan zetten. Dan kan dat lelijke dect telefoontje ook weg en hebben we nog wel een huisnummer.

Dank je @Pabert zal het testen met sfp module. Nu heb ik utp op wan

Reputatie 3

Interessant topic dit!

  1. TMT 1gbps
  2. Nieuwe platform
  3. UDM
  4. Switch
  5. 2 x TV box
  6. VOIP (maar laat ik voor nu nog even buiten beschouwing)

Ik heb hier een TMT MC → UDM PRO → US-8-60W op deze laatste zitten 3 UAP’s waarvan 1 UAP pro. Op deze UAP Pro moet ik nog een TV aansluiten via de Secondary Eth0. Dat heeft enige configuratie nodig met via ssh en daar ben ik nog niet aan toegekomen. Verder zit er na deze switch nog een switch met wat andere gebruikers. Home A, Iungo, Tado. So far so good.

in de US-8-60W zit verder nog een UTP die naar een TV box gaat. Zoals @Arthion,  @wj.b en anderen al hebben gezegd zou het moeten werken. IN principe doet dat het ook, maar… De TV box loopt af en toe vast. De ene keer wat vaster dan de andere keer. Wat bedoel ik daar mee? Hij kan vastlopen en zelf doorgaan. Hij kan vastlopen waarbij de TV box even moet worden uitgezet met de AB waarna die weer werkt én hij kan vastlopen waarbij de stroom eraf moet om em weer te laten werken.

De Switch poort wijst gewoon naar de LAN die binnenkomt na de WAN. Dus geen bijzondere instellingen. Ik lees dat @Dennis25 een USG heeft en dan een switch en dat alles werkt. Ben benieuwd of er nog mensen zijn met deze opstelling die een stabiele TV ervaring kunnen delen?

 

Aanvulling: Wat opvalt is, dat bij het vastlopen van de TV ook het WAN IP adres wegvalt. @Brian is hier iets aan te doen, aangezien de klant hier geen controle over heeft. Het lijkt er namelijk op dat als de WAN gewoon actief is. De TV stabiel.

Dit fenomeen van het wegvallen van TV is niks nieuws. Ik had voorheen een Draytek toen had ik daar ook al last van. Heb gevraagd overgezet te worden naar nieuwe TV systeem en dat maakte geen verschil. Ik durf zelf wel te stellen dat het er erger mee is geworden. Nu dus eigen router en apparatuur en blijf daar last van hebben. De vraag rijst dus over er niet iets voor de Media Converter niet goed is?

 

groet 330

Reputatie 4

Ik heb het inderdaad werkend met de USG. Bij WAN settings heb ik Vlan id 300 ingevuld, bij LAN settings heb ik img- snooping aangezet, en daarmee werkt het, internet en TV.

Ben je er zeker van dat je op het nieuwe TV platform zit?

Reputatie 3

Ik weet vrijwel zeker dat ik op nieuw platform zit. Anders zou ik denk ik überhaupt geen tv kunnen zien. Zonder vlan640. 

ik wan idd op vlan300 en dus van mc rechtstreeks naar udm. 

ik zal is kijken wat ik bij igmp heb staan maar dat wordt morgen. Jouw TV signaal hapert niet? 

Reputatie 4

Ik heb geen last van haperend beeld sinds ik deze opstelling heb.

Reputatie 3

Thanks,

Ik vrees dat het aan mijn UDM ligt. Schijnen meer mensen last van te hebben. Het is de WAN poort die om de zoveel tijd de verbinding met de TMT server verliest.

Reputatie 1

Ik heb het vorige week nog geprobeerd zonder VLAN640 maar helaas werkte het nog niet (beeld bleef zwart en geen tv gids, etc). @Brian is er een manier om er achter te komen of de switch al gemaakt is?  En als de switch nog niet gemaakt is, is dit misschien een actie die ze bij de klantenservice kunnen doen?  (Glasvezel, Zoetermeer)

Ik wil mijn meterkast opruimen  en de extra switch die er in hangt om vlan640 door te zetten naar de woonkamer verwijderen, kost onnodig stroom :)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @DeKoot, bedoel je met de switch de overstap naar T-Mobile TV? Zo ja: momenteel maak je nog gebruik van Interactieve TV. Ik zie ook verder geen aanvraag in het systeem staan. Bedoel je iets anders met de switch, dan bied ik mijn excuses aan en ga ik ervan uit dat je het om de fysieke switch bedoelt die je in je laatste zin aankaart.

Laat me weten wat ik voor je kan doen, dan zorg ik ervoor dat dit zo snel mogelijk gebeurt!

Reputatie 1

Hoi @DeKoot, bedoel je met de switch de overstap naar T-Mobile TV? Zo ja: momenteel maak je nog gebruik van Interactieve TV. Ik zie ook verder geen aanvraag in het systeem staan. Bedoel je iets anders met de switch, dan bied ik mijn excuses aan en ga ik ervan uit dat je het om de fysieke switch bedoelt die je in je laatste zin aankaart.

Laat me weten wat ik voor je kan doen, dan zorg ik ervoor dat dit zo snel mogelijk gebeurt!

Ik bedoel de switch van IPTV via VLAN640 naar IPTV over VLAN300 (voor glas) zoals in starter topic aangegeven is. Zodra VLAN640 niet meer nodig is kan mijn thuisnetwerk opgeschoond worden :)

(en als ik het starter topic goed gelezen heb is het blij glas zo dat je ook geen routing hoeft te doen)

Reputatie 7
Badge +16

Ah helder, dank voor je antwoord! @DeKoot 

Dit topic is wel bedoeld als handleiding om T-Mobile TV (het nieuwe platform) werkzaam te krijgen in combinate met een eigen modem, ik weet niet of alle configuraties met VLANs ook relevant zijn bij Interactieve TV (het ‘oude’ platform). Hier reikt mijn kennis niet ver genoeg voor, althans ik ben het oprecht vergeten. 

Vergeef het me als ik het totaal mis heb, maar misschien heb je iets aan de links in dit topic: Je eigen modem bij Thuis

Reputatie 1

Ah helder, dank voor je antwoord! @DeKoot 

Dit topic is wel bedoeld als handleiding om T-Mobile TV (het nieuwe platform) werkzaam te krijgen in combinate met een eigen modem, ik weet niet of alle configuraties met VLANs ook relevant zijn bij Interactieve TV (het ‘oude’ platform). Hier reikt mijn kennis niet ver genoeg voor, althans ik ben het oprecht vergeten. 

Vergeef het me als ik het totaal mis heb, maar misschien heb je iets aan de links in dit topic: Je eigen modem bij Thuis

Je hebt het een klein beetje mis, ik heb geen hulp nodig met het werkend krijgen van IPTV in de huidige staat (en ik heb ook geen hulp nodig met het werkend krijgen van IPTV met het nieuwe platform). Ik vroeg mij af of ik “overgezet kan worden” naar het nieuwe platform door de helpdesk i.p.v. wachten tot ik een keer aan de beurt was. 

Reputatie 7
Badge +16

@DeKoot In dat geval: een volmondig “Ja!” → dan had ik het in mijn vorige vraag toch aan het juiste eind, maar begrepen we elkaar niet, mijn fout, sorry! 😊 

Om dit in orde te maken, dien ik wel het Draytek modem om te ruilen voor een Zyxel + Media Converter. Ik moet daarvoor een speciaal verzoek aanmaken en indienen bij de verantwoordelijke afdeling, de behandelingstijd bedraagt circa drie tot zes dagen dus het kan een paar dagen duren voordat je een reactie krijgt. 

Als ik dit in orde maak, houd er dan alsjeblieft rekening mee dat de Zyxel en converter door een Guidion monteur aangesloten moeten worden. Je ontvangt van de week een afspraaktool om dit met hen in te plannen. 

 

Reputatie 1

@DeKoot In dat geval: een volmondig “Ja!” → dan had ik het in mijn vorige vraag toch aan het juiste eind, maar begrepen we elkaar niet, mijn fout, sorry! 😊 

Om dit in orde te maken, dien ik wel het Draytek modem om te ruilen voor een Zyxel + Media Converter. Ik moet daarvoor een speciaal verzoek aanmaken en indienen bij de verantwoordelijke afdeling, de behandelingstijd bedraagt circa drie tot zes dagen dus het kan een paar dagen duren voordat je een reactie krijgt. 

Als ik dit in orde maak, houd er dan alsjeblieft rekening mee dat de Zyxel en converter door een Guidion monteur aangesloten moeten worden. Je ontvangt van de week een afspraaktool om dit met hen in te plannen. 

 

Ik draai al 4-5 jaar niet meer met die Draytek, en hoewel een Guidion monteur best langs mag komen zal hij ook weinig te doen hebben. Momenteel is mijn setup “Glas → MediaConverter (oude ooit bij XS4ALL dacht ik gekregen en nooit retour gegaan) → Switch (met vlan300 en vlan640 → Asus RT-AX89X).  Het gaat mij puur om de switch (aan jullie kant) die IPTV via VLAN300 aanzet. 

Reputatie 2

Zijn er T-Mobile glasvezel gebruikers met een Synology router?
Of "zonder" Synology router, in de regio Eindhoven. Waar ik het bij iemand zou mogen uitproberen?
Met een 1 Gigabit account.

Heb zelf (nog) geen T-Mobile account.
Zou dat met iemand die wel een T-Mobile account heeft de instellingen met een Synology router daarmee willen verifiëren. Met wat ik aan informatie zie zou het geen probleem moeten zijn om een Synology router rechtstreeks aan te sluiten achter glasvezel (via een media-converter), zowel via het oude IPTV platform (VLAN 300 en 640) als het nieuwe IPTV platform (VLAN 300).

Heb zelf een (voormalig) Telfort glasvezel-aansluiting, waarbij IPTV "routed mode" (internet + IPTV via alle LAN-poortjes) werkend voor KPN, en Telfort gelieerde connecties.
(KPN - XS4ALL - Telfort - Oxxio - BudgetThuis).
Aangepaste provider profielen samengesteld in samenwerking met Synology Support Taiwan.

Bij een volgende update van de Synology firmware zou dat voor iedereen beschikbaar moeten zijn. (In een eerdere update had men “vergeten” bepaalde code in te voegen, toen werkte het niet).

Heb een gebruiksaanwijzing voor die instellingen samengesteld.
Maar zou dat graag ook willen aanvullen met die voor een T-Mobile connectie.

Verbinding met T-Mobile -met wat ik heb teruggelezen- zou eenvoudiger zijn dan KPN / Telfort....
Daarvoor hoeft men niet te wachten op een firmware update.
Die zou men nu al kunnen instellen met handmatig ingevoerde VLAN instellingen.
Maar wil wel zekerheid over die instellingen met een werkelijk uitgeteste connectie.

(Handleiding instellen Synology router zie < DIT onderwerp > op het NL Synology forum).

Graag je reactie.

Reageer