T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem

• 30 juni 2020
  • 87 reacties
  • 13207 Bekeken
T-Mobile TV gebruiken met je eigen modem
Reputatie 7
Badge +8
  • T-Mobile Moderator
  • 5942 reacties

Om het nieuwe TV platform te laten werken met een eigen router is het nodig routes te maken naar het TV-VLAN en dus niet meer zoals in de huidige beschrijvingen het TV-VLAN te koppelen aan één van de fysieke poorten van de router.

In feite kan T-Mobile TV op ieder poort van de router werken als onderstaande routes zijn ingesteld. Voor het nieuwe TV platform moet de TV Box ook het internet kunnen bereiken om te kunnen booten en om instellingen op te kunnen halen.

Let op: We adviseren altijd het gebruik van het door ons geleverde modem. We bieden geen volledige ondersteuning op eigen hardware. Je hoeft de aanpassing pas te doen nádat je bericht hebt ontvangen van ons over de omzetting naar T-Mobile TV.

In de router staat een default route die aangeeft dat al het verkeer naar het internet VLAN moet gaan. Daar moeten de volgende routes worden toegevoegd zodat verkeer dat naar een IP-adres uit de adresreeksen gaat, over het TV_VLAN gestuurd wordt. Dit geldt alleen voor DSL. Maak je gebruik van Glasvezel? Dan hoeven er geen specifieke TV-VLAN settings ingesteld te worden. Had je dit voorheen met Interactieve TV wel? Dan kan je deze settings dus verwijderen.

In de router moeten de volgende routes worden ingesteld als route naar het TV-VLAN (640):

10.12.255.0

255.255.255.0

/24

10.10.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.26.0

255.255.255.0

/24

10.10.108.0

255.255.255.0

/24

10.18.0.0

255.255.240.0

/20

10.12.254.0

255.255.255.0

/24

10.10.24.0

255.255.255.192

/26

10.200.0.0

255.255.252.0

/22

Voorbeeld1

In de Huawei router van T-Mobile ziet het er bij handmatige instelling als volgt uit:

Voorbeeld2

In een Unify controller (UniFi®️ Security Gateway – Ubiquiti) ziet het er dan als volgt uit:

[Update 02-07-2020] Onderstaande illustraties zijn niet helemaal volledig. Je zou dan nog een switch voor de Unifi Gateway moeten zetten. De opstelling wordt dan: Binnenkomende verbinding → Unifi Switch → Unifi Gateway → Unify Switch. Dit naar aanleiding van onder andere deze post op Tweakers. Via de hier genoemde json config zou het in theorie ook kunnen maar dit is niet door ons getest.

IPTV WAN geconfigureerd in WAN networks

En de additionele routes voor IPTV

87 reacties

Reputatie 3

Kan het ook over het default VLAN of moet je VLAN 300 aanmaken voor zowel internet als TV? Moet binnenkort een dream machine pro aansluiten, is dan de media converter nog nodig of gelijk glas via sfp in de dream machine pro? 

Als je op de SFP poort van de DMP vlan300 instelt, komt het allemaal goed.

De mediaconverter is puur om van glas naar ethernet te komen.

Zit al poosje te zoeken en kwam tot de conclusie dat (iig op nieuwe connecties) TV en VoIP geen gebruik meer maken van vlans. Puur je WAN interface op vlan300 zetten en klaar ben je.

Voor VoIP is het nog even zoeken naar een manier om die inloggegevens uitgelezen te krijgen zodat ik het gewoon via een SIP client op de mobiel van mijn vrouw kan zetten. Dan kan dat lelijke dect telefoontje ook weg en hebben we nog wel een huisnummer.

Dank je @Pabert zal het testen met sfp module. Nu heb ik utp op wan

Reputatie 7
Badge +2

@Pabert 

Voor VoIP is het nog even zoeken naar een manier om die inloggegevens uitgelezen te krijgen zodat ik het gewoon via een SIP client op de mobiel van mijn vrouw kan zetten.

Denk dat de voornaamste reden zou kunnen zijn om bij TMT VoIP af te blijven nemen is, dat je dan ook vanuit TMT ondersteuning kan krijgen. Dat is heel nobel als ik dat zo mag zeggen.

Denk dat je eens vooral eens naar de kosten moet kijken om bij TMT je VoIP te houden, omdat er zat andere aanbieders zijn die op jaarbasis nogal eens wat goedkoper zouden kunnen uitpakken.

Velen van ons hebben ons ‘vaste lijn huisnummer’ ondergebracht bij een derde partij, puur om nummerbehoud en bereikbaarheid.

Zelf bel ik niet zoveel en heb ik ook voor uitbellen een goedkope prepay VoIP provider.

Heb dus 2 afzonderlijke VoIP providers hier in een ATA zitten, waarvan 1 voor inbellen en een andere voor uitbellen.

Ga geen providers noemen, omdat men de gedachte kan krijgen dat ik er iets mee heb. Maar als je een beetje door VoIP topic heen gaat neuzen, kom je vanzelf tegen welke providers in het algemeen gebruikt worden.

Om een idee te krijgen wat het mij op jaarbasis ongeveer kost, €8,95 voor het nummer p/j + €24 voor het bellen .. zo per jaar ben ik denk ik soms max rond de €35 kwijt .. maar waarschijnlijk nog veel minder .. zo weinig bel ik. Het gaat meer om het nummerbehoud.

Reputatie 1

Kan het ook over het default VLAN of moet je VLAN 300 aanmaken voor zowel internet als TV? Moet binnenkort een dream machine pro aansluiten, is dan de media converter nog nodig of gelijk glas via sfp in de dream machine pro? 

Als je op de SFP poort van de DMP vlan300 instelt, komt het allemaal goed.

De mediaconverter is puur om van glas naar ethernet te komen.

Zit al poosje te zoeken en kwam tot de conclusie dat (iig op nieuwe connecties) TV en VoIP geen gebruik meer maken van vlans. Puur je WAN interface op vlan300 zetten en klaar ben je.

Voor VoIP is het nog even zoeken naar een manier om die inloggegevens uitgelezen te krijgen zodat ik het gewoon via een SIP client op de mobiel van mijn vrouw kan zetten. Dan kan dat lelijke dect telefoontje ook weg en hebben we nog wel een huisnummer.

Reputatie 3

Hey @Dennis25 en @Pieter_B dank voor de tips, ik ga ermee aan de slag

Reputatie 7
Badge +2

@pwenas 

Een soorgelijke opzet met een UDM Pro is binnen tweakers al eens besproken, te vinden onder dit topic, daar is het iemand gelukt om het werkend te krijgen.

Reputatie 2

Ik heb in de netwerkinstellingen van het WAN netwerk ‘ gebruik Vlan300’ ingevuld. That’s it. Niet apart aangemaakt voor tv en/of internet.

Of het zonder media converter kan weet ik niet, zover gaat mijn kennis hierover niet.

Reputatie 3

Reputatie 2

Alles gaat inderdaad over Vlan300. In mijn geval gebruik ik de Zyxel modem niet, setup hier is mediaconverter → UniFi USG → 2  Unifi switches (+ 3 accespoints)→ tv kastjes. 
En dat werkt prima, updates komen netjes binnen op de tv kastjes etc. 

Reputatie 1

Wanneer je wordt overgezet naar het nieuwe platform gaat al het verkeer over Vlan 300, er is geen onderscheid meer tussen tv, internet of telefoon. Ik gebruik ook een eigen modem/router (Unifi/USG). Inheb voor de tv kastjes een apart vlan netwerk gemaakt (met daarin nog een paar apparaten) en dat funtionneert prima, de tv kastjes komen niet op m’n ‘normale’ netwerk.

Ik heb wel moeite met het VOIP toestel van m’n werk die ik nu thuis gebruik (hosted VOIP), maar dat is een geheel ander hoofdstuk.

Dat is positief. Dat betekent dus dat ik op mijn glasvezelaansluiting (die over een paar weken wordt geactiveerd) alleen maar vlan 300 hoef te gebruiken, en ze zelf intern de koppeling met het IPTV netwerk regelen? Wat voor setup is standaard tegenwoordig bij nieuwe aansluitingen? Media converter met een Huawei modem? Of een modem met ingebouwde SFP?

Reputatie 2

Wanneer je wordt overgezet naar het nieuwe platform gaat al het verkeer over Vlan 300, er is geen onderscheid meer tussen tv, internet of telefoon. Ik gebruik ook een eigen modem/router (Unifi/USG). Inheb voor de tv kastjes een apart vlan netwerk gemaakt (met daarin nog een paar apparaten) en dat funtionneert prima, de tv kastjes komen niet op m’n ‘normale’ netwerk.

Ik heb wel moeite met het VOIP toestel van m’n werk die ik nu thuis gebruik (hosted VOIP), maar dat is een geheel ander hoofdstuk.

He bah! Ik kom min of meer bij toeval in dit topic. Ik heb sinds ongeveer een maand een eigen router op de glasvezel aansluiting (TP-Link Archer C2300). Sinds ik deze gebruik heb ik *eindelijk* geen problemen meer met verbroken tv verbinding, blokjes in het beeld, wegvallende wifi verbindigen, enz enz.

Ik gebruik de Archer om het signaal van Tv en internet van elkaar te scheiden zodat het LAN verkeer op mijn netwerk de TV ontvangst niet kan beinvloeden.

Nu klees ik dit topic en lijkt het alsof dit straks niet meer mogelijk is? Gaat het VLAN voor het TV signaal verdwijnen en raak ik dan de mogelijkheid kwijt om TV en LAN van elkaar te scheiden? Help!

Hi all, sorry for writing in english here… I am wondering if anyone successfully got an EdgeRouter X to work with DSL and the Zyxel T50 instead of fiber? I have been trying to follow the advice in this forum and several others but can’t seem to get it to work.

My current set up is like this:  T-mobile Zyxel T50 (100mbps DSL + TV) downstairs -----> upstairs TP-Link TL-SG108E Switch -----> Zyxel AP, TV Box, Tado, Hue, etc.  

I would like to place and EdgeRouter X somewhere to separate the IoT devices from my internet and make it more secure. I was able to get internet to work (except for the Zyxel wireless AP) by placing the EdgeRouter either before or after the switch. But the problem is that TV does not seem to work. I have tried creating different VLANs (300,640) and/or the static routes as shown above but never get TV to work. There is a very good chance that I have no idea what am doing though 🙂 Up until now I have always only used the standard ISP provided routers. Other forums and reddit, etc. tell me that I need to place the Zyxel in bridge mode, although that does not seem possible with t-mobile.

I tried these guides but they don’t seem to work (not sure if I am following it wrong or because they have fiber) 

https://www.robinvanbruggen.nl/2018/07/t-mobile-thuis-fiber-with-edgerouter-x-sfp/?unapproved=1151&moderation-hash=8960f54980ab14bb316ba296ed98e074#comment-1151

https://medium.com/@bjarn/how-to-set-up-a-home-network-with-ubiquiti-devices-and-t-mobile-thuis-2d286887009b

I would really appreciate if someone with DSL and an EdgeRouter could help me get set up and provide more basic instructions for a beginner like me who is just starting getting into network stuff. Please also reply in Dutch if you want instead of english, I am okay at reading Dutch and can use translate for the rest. Thank you in advance! 

Kan iemand mij vertellen hoe ik Internet + TV werkend krijg Met een eigen router met OPENWRT?

dsl-aansluiting: ik heb een openwrt router achter de zyxel van t-mobile hangen.

hierop vlan 640 aangemaakt, vervolgens routes ingesteld:

werkt niet 100% even goed als rechtstreeks tv-box op zyxel aansluiten. na zappen blijft beeld hangen, even pauze en eraf activeert het beeld weer. 

kijk bijna geen tv, dus niet echt een probleem. tv terugkijken werkt goed. 

maakt niet uit op welke zyxel-poort de openwrt-router hangt.

@Brian 

Het gaat om een access point achter te huawei modem bij de tv met maar 1 internet kabel.

Nu werkt het met een switch achter de huawei zie mijn vraag voor eventuele detail.

Ik had problemen met opstarten van de tv in mijn configuratie en ben doorverwezen naar deze topic.

bedankt voor je antwoord

@Pieter_B 

ik heb DSL dus dan word het Other_B_VID_640 ik ga dit morgen meteen proberen. 

bedankt.

Reputatie 7
Badge +2

@T-Wouter

De VID_xxx zonder toevoeging, is als je (V)DSL (ISRA aansluiting telefoon) gebruikt.

De VID_xxx_ETH toevoeging, is als je aansluiting via de WAN poort komt. Dat is veelal als je glasvezel hebt en dan een mediaconverter gebruikt met een UTP uitgang.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @T-Wouter, specifiek voor TV heb je VLAN 640 nodig, in de interface Other_B_VID_640/Other_B_VID_640_eth. Probeer je specifiek TV in te stellen of gaat het om de algemene instellingen met een eigen modem? In dat laatste geval vind je hier een topic met doorverwijzingen naar verschillende how-to’s.

extra vraag ik probeer wat jullie vertellen op mijn T-Mobile Home Gateway HG659.

Maar ik kan in het verhaal hierboven niet alle gegevens vinden en waar ik dit moet invullen.

als ik een nieuw statische route wil maken vraagt hij het een en ander waaronder de interface.

ik heb geen id welke interface ik moet hebben bijvoorbeeld.

kan iemand mij hier mee verder helpen?

Ik heb glasvezel en daar mijn asus rt 3200ac op aangesloten, Internet en tv via de animo dat werkt.

Alleen krijg ik niet het menu te zien wat ik normaal zie als de animo op de zyxel is aangesloten.

Opname in de cloud, ingepland opnames.

Ik heb vlan300 en vlan640 ingesteld.

Moet ik nog meer instellen om de opnames in de cloud te zien

@Pieter_B 

Bedankt voor je tip gedaan maar wil niet verder komen, blijft ook bij mij oude firmware laden. Ook geprobeerd met modem.vsn T-Mobile maar daar is helemaal iets raars mee die krijgt geen internet. Dus weer omgezet naar eigen router en meteen internet hun modem naar fabrieksinstelling maat helaas rood wereldbol klantenservice kon ook nu niets. Wacht morgen even af zal wel opgelost worden ga ik van uit.

Reputatie 7
Badge +2

@Fibre 

Kijk eens in dit topic, waarbij ook iemand gebruik maakr van het nieuwe IPTV systeem en een USG

Hallo,

Heeft iemand het nu werkend met eigen router zonder modem T-Mobile. Ik krijg het niet voor elkaar met USG zonder vlans op nieuwe tv platform met glasvezel , dan blijft hij laden verbinden met server en dan krijg ik zwart beeld. Als ik wel met vlans  doe dan loopt hij wel door krijg ik oude tv menu te zien zonder beeld.

Ik gebruik inderdaad een edgerouter 6p i.c.m. unfi switch 16 poe 150watt.

Ik zit officieel nog op de oude situatie aangesloten waarbij ik nog vlan 640 en vlan 300 nodig heb.

Dit houd in ik liet de wan aankomen op de SFP module in de unfi switch en liet deze opslitsen waarbij port 15-16 voor IPTV was en over port 1 liet ik vlan 1 naar de wanzijde van de edgerouter lopen.

Tevens via eth0 trok ik een kabel naar de switch om de switch een interne IP te geven.

Nou toevallig heb ik gisteren de edgerouter 6P gereset en deze op Bridging gezet en dus de glasvezel direct op edgerouter aangesloten. Hierbij de volgende ingevoerd in de CLI;

configure 

set interfaces ethernet eth5 vif 640 bridge-group bridge br0

set interfaces ethernet eth3 bridge-group bridge br0

set interfaces ethernet eth4 bridge-group bridge br0

set interfaces bridge br0 multicast enable

echo -n 0 | sudo tee /sys/devices/virtual/net/br0/bridge/multicast_snooping

echo -n 1 | sudo tee /sys/devices/virtual/net/br0/bridge/multicast_querier

commit

save

Hiermee heb ik nu internet en IPTV over de edgerouter6 lopen en ik kan nog steeds 1GB/s halen al springt de CPU wel naar de 80%! Gek genoeg krijg ik ook IPTV over eth2 !

Ik wacht nog op T-mobile wanneer zij mij overzetten naar de nieuwe situatie voordat ik kan kijken wat ik weer moet veranderen.

Reputatie 1

@Sander Ik heb de huidige configuratie via de methode die ik op tweakers.net al een aantal jaar in gebruik, ik ben met een (voor)onderzoek bezig om het eea om te zetten naar de nieuwe proportie, aangezien ik er vanuit ga dat ik die aanpassingen op de duur toch zal moeten doorvoeren.

Ik heb de vraag in het eerste topic waar je naar verwees gesteld aan @Arthion , aangezien hij een dergelijke setup gebruikt, zoals ik nu al deels gebruik en verder door ga voeren.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Comp User

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ik heb enkele andere klanten gezien met zo'n router. Misschien dat @BramDEP (zie dit topic met tips) of @rbode1904 (zie dit topic) hun ervaringen kunnen delen met het nieuwe T-Mobile TV en hun Ubiquity Edgerouter?

Reputatie 1

Is het al iemand gelukt om een setup bestaande uit een Edgerouter (4 of 6P) icm een UniFi switch werkend te krijgen volgens de nieuwe instellingen? 

Reageer