Beantwoord

TV Box vervangen

  • 28 September 2020
  • 14 reacties
  • 1415 Bekeken

Ik ben ontevreden over de Amino Aria 610x

Hij verbruikt in stand-by stand erg veel stroom en als ik dan door middel van een slimme stekker ‘s avonds de stroom eraf haal terwijl hij op stand-by staat en ik schakel de slimme stekker ‘s ochtends weer in, gaat hij niet terug op stand-by, maar helemaal aan!

Er zit geen aan uit knop op.

Is er een alternatief voor deze tv box? Kan ik die omruilen?

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 29 September 2020, 18:09

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Goedenavond @sannepit,

Slim dat je dit hier navraagt! De enige alternatieve TV Box die wij hebben, is de Entone Kamai 510, en uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat deze hetzelfde werkt. In standby toestand verbruikt de Amino Aria 610x tussen de 7-10W. Ik zat hard te denken hoe je dit zo veel mogelijk kan beperken, wellicht dat een KlikAanKlikUit schakelaar iets voor je is? Dit zou je wel handmatig (vanaf afstand) moeten bedienen, in plaats van dat het automatisch gebeurd zoals je dat nu geregeld hebt, maar het voordeel is weer wel dat je in één klap ook de TV zelf en andere apparaten in de buurt met deze schakelaar zou kunnen regelen. Zo beperk je niet alleen het stroomverbruik van onze TV Box, maar ook van een hoop andere energieslurpers in de omgeving. Hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen om nóg meer energie te besparen en tof dat je zulke goede gewoontes hebt! :smile: 

Ik heb dus een soort klik-aan-schakelaar, in de vorm van een slimme stekker van Ikea. Het probleem daarmee is dus dat als hij weer inschakelt en er stroom op de TV box komt, hij gelijk helemaal opstart en niet in stand-by modus gaat. Per saldo kost dat dus denk ik meer energie?

Waarom zit er geen aan-uit knop op? 

Waarom zou je de “slimme” stekker inschakelen als je geen TV gaat kijken, begrijp de logica misschien niet helemaal daarin dat je hem aandoet zonder hem te gaan gebruiken.

Aan/uit knop zit er niet op, op geen enkele TV box van welke provider ook, en je hebt gelijk kwa stroomverbruik, zal landelijk een hele hoop zijn, misschien iets om over na te denken door de fabrikanten.

Ik schakel de slimme stekker automatisch op de timer in, zodat als bijvoorbeeld de kids tv willen kijken, ik er niets voor hoef te doen. Nu kunnen zij hem ook gewoon zelf aanzetten en de tv aanzetten.

Reputatie 7
Badge +7

@sannepit ,

 

Kun je de box niet met de afstandsbediening op stand by zetten? De magenta knop rechts boven  op de afstandsbediening.:wink:

Ja, tuurlijk. Dat is het punt niet.

Wat ik wil is blijkbaar niet mogelijk. 

Ik ben het er mee eens dat deze tv box te weinig mogelijkheden heeft qua uitzetten. Een on/off knop zit er ook niet op. En dan vraagt deze tuner idd redelijk wat stroom in stand by Daarnaast is deze beperkt qua aansluitingen geen interlink aansluiting (analoge aansluiting) en ook geen optische of coaxiale aanlsuiting ( digitaal). Met b.v. een MAG tv box die net zo compact en modern zijn als die van Amino zou je gelijk veel oplossen. Deze zijn A++ en kunnnen uit als ze in stand by staan. De ontvanger wordt pas weer actief als deze aan gaat en dan pas start alles weer op. Ik zat voorheen bij xs4all hun tv box/ontvangers konden wel uit. Daarnaast hadden deze een display wat ook een groot gemis is op de tv box van de AminoAria. Ik hoop dat er snel andere tv ontvangers komen. 

Reputatie 2

Dit is natuurlijk een beetje nonsense.

De decoder zou bij een powercycle terug moeten gaan naar de vorige stand. Was dat stand-by, dan moet dit ook stand-by zijn.

Ik heb mijn complete TV meubel (TV, Versterker, Mediaplayer, Subwoofer en de Amino) op een smartplug zitten. Deze gaat uit zodra er na 22 uur minder dan 20W verbruikt wordt.

In de ochtend gaat deze automatisch om 07:00 aan zodat de kids vast naar beneden kunnen gaan en TV of Netflix kunnen kijken zonder eerst de plug te moeten inschakelen.

Alle apparaten komen terug in hun vorige stand. Behalve de decoder van T-Mobile.
De Amino van KPN deed dat ook gewoon netjes, opstarten → kijken voor een update → indien aanwezig, toepassen → stand-by.
Wordt de TV pas aangezet rond een uurtje of 13:00, dan heeft de decoder dus 4 uur onnodig stroom lopen vreten. :thumbsup_tone1:
En ja, ik zou naar de kast op zolder kunnen lopen, de Amino remote uit z'n doos halen, batterijen erin doen en dan elke ochtend de Amino uit kunnen zetten. Maar ik dacht dat we ondertussen in 2020 zaten en niet in de jaren 80.

Het gaat er bij mij niet in dat dit niet in de firmware geregeld kan worden. Het simpel afschuiven met, zet het aan zodra je gaat gebruiken, is imho té kort door de bocht @Cal 


Je zou het als een feature request kunnen doorsturen naar de juiste afdeling. Dat komt een stuk klantvriendelijker over.
Nu zou ik dus eigenlijk een IR transmitter moeten gaan aanschaffen die om 07:05 even een power-off stuurt naar de Amino puur omdat een ontwikkelaar de functie niet mee gecompileerd heeft in de firmware.
 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Pabert,

 

Erg logische redenering, en excuus als ik onwelwillend overkwam, dit was zeker niet mijn intentie.

 

Een belangrijke reden waarom onze TV Box automatisch opstart, is omdat het overgrote deel van de gebruikers enkel de TV Box van het stroom af haalt bij storingen. Velen hebben het vervolgens niet door als de TV Box ook nog via de afstandsbediening moet worden aangezet nadat de stroomkabel weer aan de TV Box is verbonden. Hierdoor is het zowel voor de meeste gebruikers als voor ons handiger om de TV Box automatisch op te laten starten.

 

Ondanks jouw erg nobele motivaties, waar ik ook zeker voorstander én medestander in ben, merk ik ook dat de meeste mensen nog niet zulke hulpmiddelen gebruiken om stroom te besparen, en hierdoor ook niet tegen dit probleem aanlopen.

 

Ik kan je verzekeren dat het zeker op ons verlanglijstje staat, maar net als alle andere providers hebben wij een lang verlanglijstje en moeten wij daarom afwegingen maken in onze keuzes. Momenteel zijn wij nog bezig met grotere projecten, zoals ons vrij recente nieuwe TV platform genaamd T-Mobile TV. Zelf hoop ik ook dat er een dergelijke functie komt, weet dat wij dat ook zeker voor ogen hebben, maar hoe snel de functie eraan komt durf ik niet te zeggen.

 

Ondertussen nemen wij wel al veel andere maatregelen om aan het milieu te denken, en hierdoor laten wij tegenwoordig onder andere alle communicatie digitaal laten verlopen, de monteurs efficiënter rijden, en sturen wij geen retourdozen meer uit.

Reputatie 2

Een belangrijke reden waarom onze TV Box automatisch opstart, is omdat het overgrote deel van de gebruikers enkel de TV Box van het stroom af haalt bij storingen. Velen hebben het vervolgens niet door als de TV Box ook nog via de afstandsbediening moet worden aangezet nadat de stroomkabel weer aan de TV Box is verbonden. Hierdoor is het zowel voor de meeste gebruikers als voor ons handiger om de TV Box automatisch op te laten starten.

 


Deze snap ik niet helemaal.

Omdat er kennelijk (serieus???) enkele mensen bestaan die niet de knop op de a/b kunnen vinden, vinden jullie het acceptabel dat voor alle alle klanten 60W extra stroomverbruik hebben terwijl juist déze energiebewuste klanten iets aan het probleem willen doen?

Dat komt op mij een beetje over als afschuiven. Leuk dat jullie aan het milieu denken door bepaalde zaken aan te passen, maar dit decoder probleem minder prio geven omdat er dan een klant kan zeggen:

“He???? Ik heb mijn decoder stroomloos gehaald en nu heb ik geen TV meer??”

Ik kan me serieus níet indenken dat er anno 2020 mensen zijn die níet weten dat als ze tv willen kijken ze de TV moeten aanzetten én hun decoder. Mijn demente oma van 97 regelt dit nog.

En dan nog, als deze gebruikers de decoder een powercycle geven en deze gaat automatisch terug naar de vorige stand, dan zou de decoder voor hun ook weer aan staan nadat deze weer stroom krijgt en gaan ze vrolijk verder met tv kijken. Win/Win.

Ik snap dat er keuzes gemaakt moeten worden, maar de keuze om deze optie uit de firmware te halen én de onderbouwing daarvan schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

Maar goed, we gaan zelf wel op zoek naar een passende workaround maar het is absurd dat het noodzakelijk is.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Pabert, je haalt denk ik twee zaken door elkaar: de keuze om de TV Box niet van de stroom te halen wanneer je deze niet gebruikt, maar op stand by te laten staan en de keuze om de groep gebruikers die niet automatisch de powerkabel er weer in stopt wanneer de box gebruikt wordt proactief te helpen. Desalniettemin snap ik je statement volledig. Dat is ook juist de reden dat we het op de Wensen & Suggesties lijst hebben geplaatst.

Eer er hardware- of softwarematig iets aangepast wordt, zal hier uitgebreid naar gekeken moeten worden. Op dit moment spelen er andere issues die de voorhand hebben en nadrukkelijker aangepakt worden, dat is niet het verleggen van het probleem, maar in kaart brengen waar de pijnpunten liggen die als eerste en voornaamste in behandeling genomen moeten worden.

Wat betreft je opmerking over gebruikers die dit overkomt: “Ik kan me serieus níet indenken dat er anno 2020 mensen zijn die níet weten dat als ze tv willen kijken ze de TV moeten aanzetten én hun decoder. Mijn demente oma van 97 regelt dit nog.” → Het zou je denk ik oprecht verbazen hoeveel hier nog tegenaan gelopen wordt, al dan niet onbewust. Het is voor een groot aantal mensen een gegeven dat dit dient te gebeuren voordat TV gekeken kan worden, maar lang niet voor iedereen. Een kleine groep uitsluiten omdat niet verwacht wordt dat dit gebeurt, kunnen we als provider vanzelfsprekend niet doen.

Hopelijk hoeven we hier in de nabije toekomst niet over uit te wijden en kunnen we ook gebruikers zoals jij en ik blij maken met de oplossing die jij aan het licht brengt. Tot die tijd hoop ik dat je uit de voeten kunt met de TV Box zoals we die op dit moment aanbieden! 

Stay safe en alvast prachtige dagen toegewenst!

Reputatie 2

Hoi Jason,

Ik ben het met je eens hoor, er zullen altijd momenten zijn dat mensen even niet al te helder zijn. En de oplossing is ook niet om ze uit te sluiten, maar juist om de andere groep (die denk ik groter is) een optie te geven om ervoor te zorgen dat de decoder de vorige stand onthoudt ;)


Ik heb de afgelopen dagen het verbruik gemeten waarbij alles in standby staat, en wat er gebeurt zodra in de ochtend alles ingeschakeld wordt met het verbruik als de decoder aan staat.

Het resultaat zal je verbazen!!!!! (clickbait :P)

 

Het kleine piekje is zodra de plug in de ochtend aan gaat. en het pijltje geeft het verbruik aan nadat ik handmatig de decoder uitgezet heb.

Dussssssss. Het verschil is +/- 1W.

Zit ik hier een potje stampij te maken dat het ding aan gaat… Is het verbruiksverschil gewoon minimaal..
Dan is het enige wat overblijft, het principe :D Daar kan ik nog wel even geduld voor opbrengen :D

 

Reputatie 4

Dus samengevat : het aanzetten van het hele gebeuren via die plug verbruikt meer stroom dan dat het bespaart ?Tel daar bij op ‘alle’ stroom die er gebruikt om al deze berichten aan te maken. Ik ben blij dat ik niet zulke principes heb :D

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik me wel eens afvraag of het voor de decoder wel goed is om elke keer opnieuw opgestart te worden, en zodoende weer een stoot energie moet verwerken, ik heb hier de Entone 510  staan en die is zolang ik hem heb denk nog geen uur uit geweest.

Reageer