Beantwoord

TV hapert bij zappen

  • 17 September 2018
  • 15 reacties
  • 812 Bekeken

Sinds een aantal weken hapert mijn TV na het zappen. Opvallend is dat hij dit voornamelijk doet van en naar de NPO zenders en na het kortstondig pauzeren van een aflevering.

De hapering houdt altijd wel eventjes aan. Hij doet dit zowel op mijn kastje beneden met opname als boven zonder opname.

ik heb een 500mbit lijn
icon

Beste antwoord door Brian 20 September 2018, 16:24

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Hi Jorik, ik zie dat je inmiddels al een collega hebt gesproken! Ervaar je na de stappen die je met mijn collega doorgenomen hebt nog problemen of het is haperen inmiddels opgelost? Als ik nog iets voor je kan betekenen laat het dan gerust weten!
Goedenavond Brian,

ik heb het even een tijdje aangekeken maar de oplossing van je collega werkt inmiddels niet meer. Ook nu bij zappen van of naar ned1,2,3 geeft ie haperingen voor een behoorlijke tijd.

dus ja ik ontvang graag weer hulp!
Reputatie 7
Hi Jorik, dan gaan we verder kijken naar een oplossing! Hoe lang zijn de haperingen ongeveer in aantal seconden? En speelt het bij meer zenders of alleen Nederlands 1, 2 en 3? Ik heb zojuist je verbinding op afstand bekeken en ik zie een poortsnelheid bij poort 1 en 2 staan van 100 Mbps. Welke snelheid haal je bekabeld? Zou je eens een speedtest uit willen voeren? En heb je er toevallig een router of switch tussen zitten? Ik hoor het graag van je!
Hoi Brian,

De haperingen variëren, maar het is al gauw 30 seconden tot een minuut. Het speelt voornamelijk bij ned1,2,3 en meestal bij zappen naar deze zenders. Af en toe ook als ik van deze zenders zap naar commerciële zenders.

Is poort 1 en 2 van de televisie of het netwerk?

Ik heb mijn lijn onlangs geupgrade naar het hoogste pakket. Op wifi met mijn telefoon haal ik in een speedtest rond de 80mbps en bekabeld op mijn ps4 geeft ie 382Mbps aan. (dit kan haast niet kloppen), maar het is in ieder geval qua netwerk wel heel snel.

Ik heb er verder geen router, switch of AP tussen zitten, alleen een wall outlet met gescheiden aansluitingen (dus niet van 1 kabel naar twee poortjes), heb er echt twee separate kabels naartoe getrokken, cat6 extra beveiligd.

Ik heb wel eens gelezen bij andere providers dat dit soort storingen door een fout in de aansluiting van straat naar woning zitten. Maar ik weet er uiteraard het fijne niet van.
Reputatie 7
Hi Jorik, bedankt voor de toelichting! De verbinding naar de woning toe kan soms inderdaad een oorzaak zijn (vaak is de demping dan niet goed waardoor het signaal niet helemaal goed binnen komt). In jouw geval lijkt hier echter geen sprake van te zijn.

Hoe heb je de hardware aangesloten op de wall outlet? Poort 3 en 4 zijn "gereserveerd" voor je TV aansluiting en poort 1 en 2 zijn voor je internetaansluiting. Je geeft aan twee kabels te hebben getrokken met een gescheiden aansluiting (top!) maar ik zie dat alle poorten in gebruik zijn. Maak je toevallig gebruik van een splitter? Zo ja zou je het eens zonder de splitters willen proberen?
Hoi Brian,

Ik heb nu alle vier poortjes inderdaad in gebruik, als volgt:

LAN 1: PS4 of Hue verlichting
LAN 2: PS4 of Hue verlichting
TV 1: TV Boven (via een powerline adapter)
TV 2: TV Beneden (directe kabel in gescheiden wall outlet)

Ik weet de exacte volgorde zo niet, maar sowieso wel keurig de tv's in de daarvoor bestemde poortjes. Je vraagt me dus te testen om de powerline adapter die naar boven gaat uit het netwerk te verwijderen?

Richting mijn TV beneden gebruik ik verder geen splitter o.i.d.
Reputatie 7
@Jorikvdv top dat alles in ieder geval in het juiste poortje zit aangesloten. Blijft wel vreemd dat je het probleem op beide TV Boxen ervaart. Wil je eens een poging doen door de powerline adapter er tussen uit te halen en de TV Box rechtstreeks aan te sluiten op je modem? Ik ben benieuwd naar het resultaat!
@Piotr ik heb 'm al ontkoppeld de Powerline, is dan een reset nog wenselijk? Ga ik dat vanavond even testen. Ik kijk bovenbijna nooit TV, dus weet niet hoe erg het probleem daar is.
@Piotr wat me opvalt is dat het s ochtends bij de eerste keer tv kijken niet voorkomt. Pas na een tijdje. Het is s avonds wel nog steeds aanwezig ondanks weghalen powerline
Reputatie 7
Hi Jorik, balen dat het probleem zich nog steeds voor doet, ook zonder powerline. Zou je onderstaande stappen eens willen proberen om te kijken of dit een verbetering oplevert? Ik hoor het graag!

1. Koppel de netwerkkabesl en stroomkabels los van de TV Boxen.
2. Voer vervolgens een powerflip uit van het modem (20 seconden van de stroom).
3. Als het modem is opgestart sluit je de TV Boxen weer aan op de stroom.
4. Wanneer de TV Box de melding geeft: ‘Ethernet not detected, Please connect ethernet cable’ kan je ook de netwerkkabel weer aansluiten.
Hi brian,

deze stappen uitgevoerd. Leek ca. 2 uur goed te gaan en daarna weer haperingen. Uit de eerste 2 uur maak ik op dat het dan in ieder geval niet aan de kabels kan liggen.

even wat meer info:
op mijn huidige kastjes staat nog vodafone, deze heb ik meegenomen met mijn verhuizing en aangesloten. Ik heb wel echt het idee dat de haperingen te maken hebben met de combi van de decoders en de recente ophoging van mijn internetlijn. Van de laagste naar het hoogste abbo gegaan.

Kan ik het niet eens testen met een ander kastje met opnamefunctie etc?
@Brian heb je al reactie? Het is eigenlijk weer helemaal terug en het wordt nu echt storend, aangezien niets werkt.
Reputatie 7
Hi Jorik, ik zou graag de TV Boxen en de modem eens een fabrieksreset geven om te kijken of dit het probleem verhelpt. Hierbij worden dan wel de opnames van de TV Box gewist dus laat mij nog even weten wanneer ik de reset uit kan voeren!
@Brian Ben ik dan ook de wifi ssid etc kwijt?

Doe vandaag maar dan! Mag direct wel
Reputatie 7
Hi Jorik, excuses voor de late reactie, ik heb de TV Box en modem zojuist gereset, laat zeker nog even weten wat het resultaat is! Groet, Brian

Reageer