Beantwoord

UHD tv en DVB-C2

  • 12 April 2021
  • 6 reacties
  • 699 Bekeken

Hi,

Ik ben benieuwd of er al plannen zijn om zeer binnenkort DVB-C2 te ondersteunen en daarmee 4k tv.

Als ik het goed begrijp zal het glasvezelnetwerk van T-Mobile in ieder geval geen problemen moeten hebben om het signaal door te sturen. Is hier al iets over bekend?

icon

Beste antwoord door wmuys 12 April 2021, 17:06

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4

Hi,

Ik ben benieuwd of er al plannen zijn om zeer binnenkort DVB-C2 te ondersteunen en daarmee 4k tv.

Als ik het goed begrijp zal het glasvezelnetwerk van T-Mobile in ieder geval geen problemen moeten hebben om het signaal door te sturen. Is hier al iets over bekend?

DVB-C2 (en DVB-C) zijn transmissieprotocollen voor kabel TV. T-Mobile maakt gebruik van IP-TV. Met het nieuwe T-Mobile TV worden er streams van verschillende kwaliteit aangeboden; de bandbreedte van je verbinding bepaalt de kwaliteit.


je vraag is dus niet van toepassing op T-Mobile. Wellicht komt je vraag door het bericht van ESPN, dat heeft aangegeven de Eredivisie in wat zij UDH noemen te gaan uitzenden. Dit is helaas geen echte  UHD in de zin van 4k, maar het gaat om 1080p (in plaats van 1080i). Hiervoor is op de kabel (bij Ziggo dus) DVB-C2 nodig.

Ik vermoed (maar weet het niet zeker, dat moet T-Mobile beantwoorden), dat er bij T-Mobile niets hoeft te veranderen om dit signaal te ondersteunen.

 

Dank je wel, dat klopt inderdaad, het had inderdaad te maken met het nieuwsbericht van ESPN.

Ik ben benieuwd of het direct goed door komt.

En bedankt voor de uitleg.

Reputatie 7
Badge +1

@wmuys met alle respect, maar je antwoord verdiend toch wel enige correctie over glasvezel is wel terdege DVB-C mogelijk, ik woon zelf in het oosten des lands daar is door Reggefiber zo ongeveer in het midden van de 2008 tot 2012 in veel plaatsen glasvezel aangelegd.

Glashart media verzorgde toen de streams (helaas nu niet meer)  je kreeg dan een glasvezelmodem met een Sitecom N300 router en de beroemde Amino 140 tv box, je kon toen ook een coaxkabel in het glasvezelmodem pluggen en zo meerdere tv's aansluiten en zo via DVB-C kijken, weliswaar wel wat minder zenders maar voor een slaapkamer voldoende.

m.a.w. conclusie DVB-C kan dus wel via de glasvezel

 

Reputatie 4

@wmuys met alle respect, maar je antwoord verdiend toch wel enige correctie over glasvezel is wel terdege DVB-C mogelijk, ik woon zelf in het oosten des lands daar is door Reggefiber zo ongeveer in het midden van de 2008 tot 2012 in veel plaatsen glasvezel aangelegd.

Glashart media verzorgde toen de streams (helaas nu niet meer)  je kreeg dan een glasvezelmodem met een Sitecom N300 router en de beroemde Amino 140 tv box, je kon toen ook een coaxkabel in het glasvezelmodem pluggen en zo meerdere tv's aansluiten en zo via DVB-C kijken, weliswaar wel wat minder zenders maar voor een slaapkamer voldoende.

m.a.w. conclusie DVB-C kan dus wel via de glasvezel

 

Hallo @BeMu,

Je hebt helemaal gelijk. Als voormalig XMS-klant weet ik precies waar je het over hebt. Als je goed leest, zie je ook dat ik niet schrijf dat het niet kan, maar dat het hier niet van toepassing is.


Wat je beschrijft (en wat ik ook als dienst afnam), is dat het kabeltv-signaal (analoog + DVB-C) over een aparte golflengte of zelfs via een aparte vezel werd verstuurd. Dat is in essentie het standaard kabelsignaal, maar dan via glasvezel. Je had dan een ONT met een coax steker, waar je je antennekabel op moest afsluiten.

T-Mobile biedt dit niet aan, maar IP-TV, dus is de vraag DVB-C vs DVB-C2 hier niet van toepassing.

Reputatie 7
Badge +1

@wmuys Het mooie was dat je zo op marktplaats een Amino kon kopen, maakte niet uit van welke provider zo had ik er nog een van Lijbrandt liggen en kon deze toen mooi als 2e box gebruiken bij mijn Vodafone abonnement.

Helaas heeft men daar later een stokje voor gestoken door eigen firmware in de box te laden, nadeel was dan wel weer dat je er alleen primair tv mee kon kijken dus geen programma gemist of terugkijken enz.

Reputatie 7
Badge +4

@BeMu glashart media had zijn eigen fiber. Vroeger kreeg iedereen 2 glasvezels nu is dat nog maar 1. Met de komst van pon is het zelfs 1:16 1:32 geworden. dvb-c zie ik dus niet terug komen. Kpn heeft het compleet ontmanteld.

Reageer