Beantwoord

Zyxel modem met eigen VLAN en QOS voor IPTV

  • 4 February 2020
  • 5 reacties
  • 2811 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 8 reacties

Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden tmobile thuis en krijg daarbij het Zyxel modem
Bij dit modem maakt het niet uit welke ethernet poort je gebruikt voor je IP devices en dus ook niet voor IPTV

Ik heb dus 1 groot thuis netwerk met tientallen IP devices (bedraad en draadloos) door heel mijn huis.
Ik heb 2 TV boxen (zonder HD recorder) die dus gewoon via switches aangesloten zijn en dus niet rechtstreeks op een aparte port van het Zyxel modem. Dit werkte tot een week geleden goed in de meeste gevallen. Nu heb ik helaas heel erg blokkerig beeld en is het onmogelijk om nog TV te kijken via de TV boxen.

Nu dacht ik, is het misschien mogelijk om een apart VLAN te creëren voor IPTV, zodat andere devices geen invloed hebben op de IPTV devices.
Mijn (managed) switches ondersteunen dit, maar ik zie zo gauw geen mogelijkheid op het Zyxel modem.

 

Alle hulp is welkom!

Groet,

Rien

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 5 February 2020, 15:32

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5

Hallo Rien,

De Zyxel router is niet echt bedoeld voor geavanceerde opties zoals VLANs.
Ik denk dat het beste is om een eigen router met VLAN ondersteuning plaatst, dan is het wel mogelijk om IPTV dmv een VLAN af te scheiden.

 

Je kunt natuurlijk ook een managed switch achter de Zyxel zetten en voor de TV. Daar tussen kun je ook VLANs gebruiken.

 

Groet,

Hi,
Bedankt voor je reactie.

Ik heb allemaal managed switches, maar zou je me op weg kunnen helpen hoe dit dan in combinatie met het Zyxel modem moet opzetten?

 

Groet,

Rien

Reputatie 7
Badge +4

als je gebruik maakt van glasvezel kan je eenvoudig de verbinding door een managed switch halen. sluit de mediaconvertor dan aan op poort 1 en configureer poort 1 met tagged vlan 300 en 640

poort 2 zyxel met poort 300 en 640 tagged.

de poorten waar een stb op zit configureer je dan 640 untagged. voor de andere aansluitingen hoef ie niets te doen.

als je gebruik maakt van glasvezel kan je eenvoudig de verbinding door een managed switch halen. sluit de mediaconvertor dan aan op poort 1 en configureer poort 1 met tagged vlan 300 en 640

poort 2 zyxel met poort 300 en 640 tagged.

de poorten waar een stb op zit configureer je dan 640 untagged. voor de andere aansluitingen hoef ie niets te doen.

 

Ik heb 1000mb glasvezel en de media converter zit op de WAN poort van het Zyxel modem (zie screenshot)

LAN 1 & 2 gaan naar managed switches en LAN 4 naar (Mesh) WLAN (TP-Link DECO)

Mijn TV-BOXEN zitten/kunnen niet direct aan de Zyxel maar zitten 1 of 2 managed switches ‘verderop’

Begrijp ik het goed dat de kabel die nu in de WAN poort zit, aan LAN 1 moet worden aangesloten en dan de kabel die nu in LAN 1 zit naar LAN 3 verplaatsen ?

En dan blijft alles werken ?

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @RdP 

Niet helemaal, op die manier kan je alleen tv werkend krijgen. voor mijn methode moet er een managed switch tussen het modem en de media convertor zitten

Reageer