Beantwoord

Aanpassing contractduur bij te laat opleveren

  • 5 januari 2021
  • 5 reacties
  • 144 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Recent ben ik verhuisd en heb ook mijn t-mobile thuis abonnement proberen mee te nemen. Dit zou per 15 december 2020 in gaan. Helaas gaat dan ook een nieuw contract in, want ik verwacht niet een volledig jaar internet nodig te hebben, maar dat is dan maar zo. 
 

Het internetsignaal komt nog niet door en KPN is daar momenteel nog mee bezig. Waarschijnlijk zit er een probleem in de kabel en daar komen ze 7 januari weer voor langs. Ik kreeg echter een email van t-mobile dat mijn abonnement vanaf 2 januari werkt (wat niet het geval is) en dat daarmee de ingangsdatum van het abonnement ook verschoven is naar 2/1. Nu heb ik hier twee problemen mee:

  • Ik betaal nu voor service die niet werkt
  • Ik zit langer aan het contract vast dan ik met jullie heb afgesproken

Ik wil de einddatum van het contract laten staan op 15 december 2021 zoals we zijn overeengekomen en ik verwacht restitutie te ontvangen voor de periode dat de service niet werkzaam is geweest. Graag jullie reactie.

icon

Beste antwoord door Jason 7 januari 2021, 14:11

Goedemiddag @Grand2, wanneer jij gebruik maakt van een DSL-verbinding, gaat de ingangsdatum in zodra het maximum van twee weken overschrijding na de oorspronkelijke activatiedatum bereikt is. Dit loopt dan met terugwerkende kracht. Met andere woorden: oorspronkelijke ingangsdatum was 15 december, maar verbinding is nog niet actief, dan wachten we met de lijn openzetten totdat binnen die twee weken het modem correct geïnstalleerd wordt. Gebeurt dit niet, dan wordt de originele ingangsdatum van 15 december aangehouden, ongeacht of de verbinding al werkt of niet. Dat kunnen we niet voorkomen en hangt samen met de lijnaanvraag die wij bij de netbeheerder doen (KPN). Uiteraard zal je in het geval wanneer er nog niets daadwerkelijk actief is restitutie ontvangen voor de periode waarin de verbinding nog niet werkte. 

Wanneer je gebruik maakt van een Glasvezelverbinding, gaat de ingangsdatum pas in (lees “betaaldatum”) zodra wij een signaal ontvangen van het aangesloten modem. Hier kan zoveel tijd overheen gaan als nodig is en hangt niet samen met de lijnaanvraag. Wij starten de betaling pas zodra jij online bent, niet eerder.

Mocht je in situatie één beland zijn, dan wil ik je verzoeken om ons een berichtje te sturen zodra alles hersteld is en jij online gekomen bent, dan zorgen wij ervoor dat je een vergoeding ontvangt voor de periode waarin je geen verbinding kon hebben.

Hopelijk is het zo duidelijk en zo niet, schroom niet om meer duidelijkheid te vragen. De Community helpt en denkt heel graag mee! 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Grand2 

Je begint pas met betalen zodra de monteur de modem heeft geplaatst en internet werkt.

Een thuis abonnement gaat in op het moment dat alles werkt, de periode van aanvraag tot levering telt niet mee.

Bedankt voor je antwoord Waqqas. Ik ben het echter niet eens met jouw interpretatie van het contract. In mijn contract staat niet dat je begint met betalen wanneer alles werkt. Er staat “...welke aanvangt op de dag dat de dienst actief is.” Wat de dienst inhoudt is nergens gedefinieerd. Het aanbieden van aan klantenservice en monteur is in die zin ook al een actieve dienst die alleen beschikbaar is als je een abonnement afsluit. Aangezien het gaat om een verhuizing was bovendien het internet nog actief op mijn oude adres, dus er was zelfs sprake van een actieve internetdienst. 
Los van het punt dat een contractdatum zomaar verschoven wordt, blijft er nog het punt openstaan dat het internet nog niet werkt, maar de startdatum wel al is geweest. Wordt hier iets mee gedaan?

Reputatie 7
Badge +7

Goedemiddag @Grand2, wanneer jij gebruik maakt van een DSL-verbinding, gaat de ingangsdatum in zodra het maximum van twee weken overschrijding na de oorspronkelijke activatiedatum bereikt is. Dit loopt dan met terugwerkende kracht. Met andere woorden: oorspronkelijke ingangsdatum was 15 december, maar verbinding is nog niet actief, dan wachten we met de lijn openzetten totdat binnen die twee weken het modem correct geïnstalleerd wordt. Gebeurt dit niet, dan wordt de originele ingangsdatum van 15 december aangehouden, ongeacht of de verbinding al werkt of niet. Dat kunnen we niet voorkomen en hangt samen met de lijnaanvraag die wij bij de netbeheerder doen (KPN). Uiteraard zal je in het geval wanneer er nog niets daadwerkelijk actief is restitutie ontvangen voor de periode waarin de verbinding nog niet werkte. 

Wanneer je gebruik maakt van een Glasvezelverbinding, gaat de ingangsdatum pas in (lees “betaaldatum”) zodra wij een signaal ontvangen van het aangesloten modem. Hier kan zoveel tijd overheen gaan als nodig is en hangt niet samen met de lijnaanvraag. Wij starten de betaling pas zodra jij online bent, niet eerder.

Mocht je in situatie één beland zijn, dan wil ik je verzoeken om ons een berichtje te sturen zodra alles hersteld is en jij online gekomen bent, dan zorgen wij ervoor dat je een vergoeding ontvangt voor de periode waarin je geen verbinding kon hebben.

Hopelijk is het zo duidelijk en zo niet, schroom niet om meer duidelijkheid te vragen. De Community helpt en denkt heel graag mee! 

Beste Jason,
 

Het is in ieder geval duidelijk geworden hoe jullie te werk gaan. Dank daarvoor. Ik zou jullie willen vragen hier duidelijker over te zijn in de voorwaarden en in de overeenkomst die gestuurd wordt. Ik zou nogmaals kwijt willen dat ik het bijzonder vind dat ik nu nog langer vast zit aan een contract waarvan ik dacht dat ik de einddatum wist bij het afsluiten. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Grand2, het automatisch ingaan van een startdatum voor de betalingen is jammer genoeg bij DSL niet tegen te houden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit de gewenste manier is om een contract te starten, vandaar ook dat we het bedrag dat je te veel betaalt, zullen vergoeden zodat vanaf het moment van daadwerkelijke activatie pas betaald wordt. 

Het wordt aangegeven in de voorwaarden die meegestuurd worden en op de website, maar dat dit prominenter in beeld mag zijn, ben ik met je eens. 

“Als de dienst beschikbaar is op jouw (woon)adres, maar je de dienst niet activeert, start de Overeenkomst automatisch 14 dagen nadat je dienst op het door jouw opgegeven adres beschikbaar is geworden.” → Hiermee wordt aangegeven dat de overeenkomst automatisch start wanneer het na 14 dagen nog niet geactiveerd is/aangesloten is. De beschikbaarheid hierin vind ik zelf erg ambigu en mag absoluut genuanceerder uitgelegd worden. Sorry hiervoor!

Wat betreft het terugzetten van de einddatum van het contract naar 15 december 2021, in plaats van 2 januari 2022. Dit is uiteraard geen enkel probleem en maak ik graag voor je in orde wanneer die datum naderbij komt. Ik zet alles in de agenda, maar wil hierbij wel vragen of jij me tegen die tijd nog eens een seintje kunt geven. Zo zijn we er zeker van dat die einddatum aangehouden kan worden en dat eventuele situaties van onmacht vermeden worden. Alvast bedankt voor je medewerking!

 

Reageer