Beantwoord

Aansluiting Wifi modem op glasvezelkabel.

  • 21 January 2020
  • 11 reacties
  • 867 Bekeken

Hallo,

 

Ik zit er over te denken om met mijn Internet en TV over te stappen naar T-mobile. Nu heb ik echter enkele vragen over de wijze hoe het allemaal aangesloten word.

Ik woon namelijk in een drive-in woning dus op de begane grond in de meterkast zit de glasvezel aansluiting en ik heb mijn woonkamer en keuken op de eerste etage en op de 2e etage slaapkamers.

Nu vroeg ik mij af of het wifi modem rechtstreeks op de glasvezelkabel word gemonteerd of dat het ook mogelijk is om het wifi modem op de eerste etage te plaatsen zodat ik in de woonkamer en in de slaapkamers voldoende wifi heb.

Alle benodigde bekabeling (utp) ligt al dus dit mag geen probleem zijn.

icon

Beste antwoord door Waqqas 21 January 2020, 14:52

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hey @Rick H 85 

Is er al een NTU kastje in de meterkast geplaatst? In de meeste gevallen wordt de mediaconverter gewoon in de meterkast geplaatst en vervolgens gaat er een UTP naar de Modem.

Het Modem kan je volgens mij gewoon op een gunstige plek plaatsen en die wordt verbonden met een UTP op de mediaconverter in de meterkast.

Hallo Waqqas,

Ik heb momenteel glasvezel van Telfort. Hun hebben al een Genexis NTU kastje geplaatst. Het is momenteel nu ook zo dat ik vanaf hier een UTP kabel heb gelegd naar boven naar het wifi modem en daar vandaan weer naar de tv’s.

T-mobile vertelde mij aan de telefoon dat het wifimodem van hun beneden in de meterkast moest hangen dat die niet anders kon. Maar dit lijkt me sterk.

Als dit echter wel zo blijkt te zijn dan heeft het voor mij geen nut om de over stap te maken naar t-mobile omdat dan de wifi op de slaapkamers van de kids te slecht word.

En mocht het modem direct op glasvezel aangesloten moeten worden dan leg ik zelf wel een glasvezelkabel van de meterkast naar de woonkamer. Ik werk regelmatig met glasvezel dus dit zou geen probleem moeten zijn. Echter zou ik dan wel graag willen weten wat voor kabel ik moet leggen met wat voor aansluitingen.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hey @Rick H 85 

Als de Guidion monteur langs komt plaatst hij de mediaconverter gewoon in de meterkast. De modem hoeft niet in de meterkast, je zou hem gewoon kunnen plaatsen op een geschikte plaatst binnen de woning. De afstand kan maximaal 100 meter zijn met CAT6.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Rick H 85,

 

Wat gaaf dat je overweegt over te stappen, je bent van harte welkom bij de club! :smile: Wat @Waqqas zegt klopt volledig. Heb je al een idee welke Internetvariant je wilt nemen? Dit is natuurlijk afhankelijk van de maximale snelheid op jouw adres en of we ons eigen netwerk (ODF) kunnen opleveren. Laat het ons weten als we je ergens anders mee kunnen helpen. :wink:

Hoi @Jason,

Ik zou dan voor de 1000mbit/s verbinding gaan. Volgens jullie website is dit mogelijk op mijn adres. Jullie zeggen dat het modem op iedere plek in huis geplaatst kan worden maar ik lees hier op veel plekken dat het modem (draytec) bij de glasvezel aansluiting moet komen hangen.

Als ik hier dan ook foto’s van zie zie ik een directe glasvezelverbinding tussen het NTU kastje en het Draytec modem. Is dit dan de mediabox? Lijkt me sterk aangezien hier antennes op zitten deze zullen zijn om het wifi singnaal uit te zenden?

Ik hoor graag je antwoord hier op. Ik wil het namelijk zeker weten omdat ik niet zonder een goede connectie kan i.v.m thuiswerken.

Reputatie 7
Badge +16

Wij leveren geen Draytek modems meer uit, maar de Zyxel T-50. Deze komt gepaard met een CTS mediaconverter. :smile:

Reputatie 7
Badge +5

Mediaconverter in meterkast op glasvezel aansluiting.

Cat6 kabel van media converter naar Zyxel modem op zolder.

En dat alleen maar omdat ik op die manier wat meer ruimte voor de strijkplank en stofzuigerslang had.

O ja en mijn serverrackje met 24 poorts switch staat daar ook. :thinking:

Reputatie 7

Hallo @Rick H 85,

Je denkt veel te moeilijk. de basis werkt het zelfde. media convertor zet het signaal om maar netwek kabel en het modem zend de wifi uit.

het is gewoon omruilen van de kastjes. je kan gewoon de bestaande utp kabel gebruiken. alleen de media convertor mag je zelf niet vervangen. 

Reputatie 7
Badge +16

@yalerta en @Hidden.nld Bedankt voor jullie bijdragen! Wordt echt op prijs gesteld. :smile:

 

Het gaat je vast lukken @Rick H 85 en mocht je meer hulp wensen, dan staan we altijd voor je klaar natuurlijk! Stuur ons de uitkomst door, ben super benieuwd. 

Hier ook overgekomen van Telfort en bij mij hangt de genexis er zelfs nog ipv de media converter, werkt ook prima, ook al kan dat bij jou anders zijn.

Maar gewoon utp omprikken van het telfort modem in de zyxel en de TV kastjes omruilen is dan alles, de MC doet de monteur.

Reageer